Mikko Ellmén ( Punttisaaga )

Voiko nälkä selittyä ihan sillä, että elimistö on nyt viiveellä "tajunnut" laihtumisen ja mennyt hälytystilaan luullessaan, että tämä ukkohan kuihtuu hengiltä?

Itse olen aina ajatellut dietatessa, että nälkä on hyvä juttu ja silloin se rasva parhaiten palaa ja kroppa toimii. Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Tällä tavoin saan myös hyvin perusteltua itelle, ettei sorru herkkuihin. Sitten taas jos tulee kylmä vähäisen ravinnon vuoksi, niin sitten ollaan syöty jo liian vähän.

Mistä tulikin jatko kysymys Mikolle, että meneekös se karkeasti ajateltuna noin?

EDIT: Tietenkään koko ajan ei sais nälkä olla, kun ei kuitenkaan puhuta mistään kisadieetin viimeisistä viikoista, vaan lähinnä hupidietistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvää pohdintaa Rautaneitsyt. Ei kai sen tietystikään minullekaan kovin suuri yllätys pitäisi olla, että dieetillä on nälkä.:rolleyes: Mutta jännä homma kun 10 viikkoon ei ollut ensin yhtään nälkä ja nyt viimeiset pari päivää on ollut nälkä lähes koko ajan.

Hyvä ja havainnollinen tuo hauisvideo!

Dieettikysymys: Olen ollut nyt dieetillä 10 viikkoa (mies 174cm, lähtöpaino 90kg). Paino on pudonnut tuossa ajassa 5 kg. Rasvaprosentti on silmämääräisesti edelleen ainakin 20. Tavoitteena on polttaa vielä 5-10 kg silavaa. Kalorit 1800 kcal / päivä (R 40-50g, P 150-180g, hiilaria loput). Kerran viikossa tai kahdessa viikossa on tullut syötyä vähän enemmän, ehkä 2500-3000 kcal, välillä en ole edes laskenut. Paino on pudonnut aika sopivaan tahtiin ja treeneihin on riittänyt virtaa, mutta nyt 10 viikon dieetin jälkeen kuvioihin on tullut nälkä. Ensimmäisen 10 viikon aikana ei tainnut olla kertaakaan nälkä. Erityisesti tekisi mieli syödä kaikkea hiilaripitoista - ja paljon.

Voiko nälkä selittyä ihan sillä, että elimistö on nyt viiveellä "tajunnut" laihtumisen ja mennyt hälytystilaan luullessaan, että tämä ukkohan kuihtuu hengiltä? Eli tarvitseeko nälästä välittää? Treenit kulkee (niin hyvin kuin ne nyt voi kulkea, heh), yleinen jaksaminen on hyvä ja paino kuitenkin putoaa hiljalleen. Onko tarpeen tehdä muutoksia?

Olen muuten aiemmin kokeillut ja todennut, että 2000 kcal tasakaloreilla paino ei putoa. Siksi tämä systeemi.

Kiitos!

Painonpudotustahtisi on aika sopiva, joten kalorivajekin on silloin sopiva, vaikka sitä et tarkalleen tuolla joustavalla systeemillä tiedäkään.

Sekin on ihan normaalia, että jos dieetti aloitetaan ylirasvojen puolelta, niin silloin isompikaan vaje ei välttämättä tunnu nälkänä ensimmäisten viikkojen aikana. Vääjäämättä nälkä silti lisääntyy, kun rasvavarastot alkavat hupenemaan ja kalorivaje pitkittyy. Se on elimistön keino signaloida täyttämään varastoja uudelleen mutta ei mikään paniikkimoodi todellakaan.

Itse olen aina ajatellut dietatessa, että nälkä on hyvä juttu ja silloin se rasva parhaiten palaa ja kroppa toimii. Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Tällä tavoin saan myös hyvin perusteltua itelle, ettei sorru herkkuihin. Sitten taas jos tulee kylmä vähäisen ravinnon vuoksi, niin sitten ollaan syöty jo liian vähän.

Mistä tulikin jatko kysymys Mikolle, että meneekös se karkeasti ajateltuna noin?

EDIT: Tietenkään koko ajan ei sais nälkä olla, kun ei kuitenkaan puhuta mistään kisadieetin viimeisistä viikoista, vaan lähinnä hupidietistä.

Jep, nälkä kulkee käsi kädessä rasvanpolton kanssa lopulta. Jos treeni kulkee, salin ulkopuolellakin riittää energiaa, eikä ruoka ja seuraava ateria pyöri mielessä jatkuvasti, niin kaikki ok.

Kukaan ei enää kuole nälkään, mutta kroppa ei vielä ole sitä oppinut. Siksi sen nälän kanssa pitää tulla juttuun, jos haluaa kehonkoostumuksensa optimoida.

Sitten taas jos tulee kylmä vähäisen ravinnon vuoksi, niin sitten ollaan syöty jo liian vähän.
Tämä onkin mielenkiintoinen efekti, sillä itse törmään tähän dieetillä todella nopeasti. Jopa dieetin ensimmäisellä viikolla. Itseasiassa olen nyt törmännyt tähän jopa plussakalorikaudella. Eli tällä hetkellä menossa on lepoviikko salilta ja tarkoituksena pyrkiä syömään suunnilleen ylläpitokaloreiden verran tällä viikolla. Liikunnan osalta olen ollut totaalilevolla ja kolmisen päivää edellisen treenin jälkeen alkoi ensimmäisen kerran tuntumaan, että aivan kuin ruumiinlämpö olisi matalampi. Sitten, kun aina syö jotain, niin kroppa lämpenee huomattavasti. Onkohan tämä merkki erittäin adaptiivisesta aineenvaihdunnasta vai mistä?

Kiinnostaisi kulla sinun näkökantaa tuohon kalan syömiseen sushissa. Kovasti kun tuota sushi tekee aina mieli, mutta en tiedä uskaltaako sitä kohta enää sushibuffettiinkaan mennä, kun tuota viljeltyä lohta on manattu niin myrkylliseksi jne.

Onko aina sinun laittamasi sushi itse kalastettua villiä lohta? Olisiko kenties hyvä idea aloittaa kalastusharrastus ja pistää vaan omat lohet pakkaseen ja sieltä sitten aina pistää nigiriä kun tekee mieli? Ja voiko järvivesien lohesta sushia tehdä? En ole oikeen löytänyt keneltäkään asiantuntevaa vastausta näihin kysymyksiin.

Kiinnostaisi kulla sinun näkökantaa tuohon kalan syömiseen sushissa. Kovasti kun tuota sushi tekee aina mieli, mutta en tiedä uskaltaako sitä kohta enää sushibuffettiinkaan mennä, kun tuota viljeltyä lohta on manattu niin myrkylliseksi jne.

Onko aina sinun laittamasi sushi itse kalastettua villiä lohta? Olisiko kenties hyvä idea aloittaa kalastusharrastus ja pistää vaan omat lohet pakkaseen ja sieltä sitten aina pistää nigiriä kun tekee mieli? Ja voiko järvivesien lohesta sushia tehdä? En ole oikeen löytänyt keneltäkään asiantuntevaa vastausta näihin kysymyksiin.

Ei se norjalainen kassilohi nyt mitään myrkkyä ole ravitsemusmielessä mutta ympäristövaikutuksiltaan hieman ongelmallinen. Nimenomaan luonnonlohikannoille ongelmallinen vaelluspoikasille vaarallisen lohitäin leviämisen vauhdittajina. Ironista sinänsä, koska lyhyemmällä aikavälillä kassilohibusiness on tehnyt luonnonlohen avomeripyynnin melko kannattamattomaksi ja siten säästänyt villilohikantoja liikakalastukselta.

Omat sushiloheni ovat valtaosin Tenon luonnonkantaa. Mutta ei senkään varaan voi oikein sushiharrastustaan laskea. Ostaminen on vaikeaa, kallista, eikä välttämättä erityisen ekologistakaan. Kalastusharrastuksen aloittamista suosittelen tietenkin lämpimästi. Lohenpyynti on kyllä törkeän kallista mutta kalaa saa vastaavasti ottaa ylös täysin ilmaiseksi ja omaan tahtiin;) Paitsi että minäkin vapautin tänä kesänä vajaa 10kg sushiaihion, koska katsoin sen ekologisen arvon olevan ruoka-arvoa suuremman.

Järvivesien lohista ja taimenista voi kyllä tehdä sushia siinä missä atlantinlohestakin. Samat ekologiset ja henkilökohtaistaloudelliset ongelmat tosin niissäkin.

Käytännön kannalta paras ekologis-kulinaristinen tasapaino saattaa tällä hetkellä löytyä ostamalla kaupasta kotimaista viljeltyä kirjolohta, taimenta tai nieriää.

Jos ei tarvitse olla punalihaista kalaa riisin päällä, niin sitten alkaa olla paljon enemmän mahdollisuuksia. Esimerkiksi muikusta voisi saada hyvinkin maistuvat ja näyttävät nigirit.

Pakollisena disclaimerina mainittava, että kaikki sushikalat kannattaa pakastaa (24h -20). Vaikka en minä tätä ohjetta luonnon lohikalojen kanssa itse aina noudata. Loisriskit ovat melko teoreettiset.

Saitpa homman kuulostamaan helpolta. Senkun hakee vaan lohta sieltä järvestä kuin kylmäaltaasta, mutta vielä ilmaiseksi!

Helppoahan se on. Ei yhtään järväriä kevään ja syksyn aikana tänä vuonna. Esim järvilohen sm uistelussa ei syksyl tullu yhtään lohta puntarille päijänteellä.. No toukokuussa ahvenanmaalle ni josko sieltä nousis sitten vähän ja eri kokoluokan kalaa..

Ei se norjalainen kassilohi nyt mitään myrkkyä ole ravitsemusmielessä mutta ympäristövaikutuksiltaan hieman ongelmallinen. Nimenomaan luonnonlohikannoille ongelmallinen vaelluspoikasille vaarallisen lohitäin leviämisen vauhdittajina. Ironista sinänsä, koska lyhyemmällä aikavälillä kassilohibusiness on tehnyt luonnonlohen avomeripyynnin melko kannattamattomaksi ja siten säästänyt villilohikantoja liikakalastukselta.

Omat sushiloheni ovat valtaosin Tenon luonnonkantaa. Mutta ei senkään varaan voi oikein sushiharrastustaan laskea. Ostaminen on vaikeaa, kallista, eikä välttämättä erityisen ekologistakaan. Kalastusharrastuksen aloittamista suosittelen tietenkin lämpimästi. Lohenpyynti on kyllä törkeän kallista mutta kalaa saa vastaavasti ottaa ylös täysin ilmaiseksi ja omaan tahtiin;) Paitsi että minäkin vapautin tänä kesänä vajaa 10kg sushiaihion, koska katsoin sen ekologisen arvon olevan ruoka-arvoa suuremman.

Järvivesien lohista ja taimenista voi kyllä tehdä sushia siinä missä atlantinlohestakin. Samat ekologiset ja henkilökohtaistaloudelliset ongelmat tosin niissäkin.

Käytännön kannalta paras ekologis-kulinaristinen tasapaino saattaa tällä hetkellä löytyä ostamalla kaupasta kotimaista viljeltyä kirjolohta, taimenta tai nieriää.

Jos ei tarvitse olla punalihaista kalaa riisin päällä, niin sitten alkaa olla paljon enemmän mahdollisuuksia. Esimerkiksi muikusta voisi saada hyvinkin maistuvat ja näyttävät nigirit.

Pakollisena disclaimerina mainittava, että kaikki sushikalat kannattaa pakastaa (24h -20). Vaikka en minä tätä ohjetta luonnon lohikalojen kanssa itse aina noudata. Loisriskit ovat melko teoreettiset.

Kiitos paljon vastauksesta! Pitää varmaan aloittaa tuo kalastusharrastus. Kynnys on vielä hiukan korkeahko, kun kalastuskokemus on käytännössä 0. Toisaalta kyllähän se aina hyvää tekee olla luonnossa. On se mukavaa kun nykyään saa ihan ilmaiseksi rahanarvosta tietoa 😊

Helppoahan se on. Ei yhtään järväriä kevään ja syksyn aikana tänä vuonna. Esim järvilohen sm uistelussa ei syksyl tullu yhtään lohta puntarille päijänteellä.. No toukokuussa ahvenanmaalle ni josko sieltä nousis sitten vähän ja eri kokoluokan kalaa..

Oliko teidän viestien tarkoitus siis osoittaa, että en tiedä mitään kalastamisesta? Vai kenties tarkoitus osoittaa, että te tiedätte tosi paljon kalastamisesta?

En ole siis koskaan ollut kalastamassa.

Jos oikeasti meinais saada halpaa ja laadukasta lohikalaa niin pitäisi asua alueella missä paljon valtion omistamia lampia, vuokrata lampi itelle ja alkaa kasvattaan siikaa. Sitä sitten verkottaa joka vuosi sen verran mitä syö. Muuten kalastus ei oikein rahallisesti kannata, mutta itselle se on ainakin vaan harrastus mihin menee kesäisin paljon rahaa ja aikaa. Tietysti kalaa tulee, mutta en pyydä pakkaseen. Jos ahvenet tai hauet kelpaa niin pilkkiminen on lähes ilmaista ja keväisin saa hyviä saaliita melko helposti.

Mikolla eri asia kun asuu Tenolla ja voi käydä soutamassa tutut kalamontut aina kun parhaat kelit ja kalaa joessa. Saako siellä edes turistit soutaa enää vai pitääkö olla paikallinen soutaja?

Oliko teidän viestien tarkoitus siis osoittaa, että en tiedä mitään kalastamisesta? Vai kenties tarkoitus osoittaa, että te tiedätte tosi paljon kalastamisesta?

En ole siis koskaan ollut kalastamassa.

Ihan vaan omasta kokemuksesta lohikalan haku tosta noin ei onnistu ku kaupasta.

Ihan vaan omasta kokemuksesta lohikalan haku tosta noin ei onnistu ku kaupasta.

Niin on muuten totta. Hyvä pointti. Mie olin siinä uskossa, että ne on siellä joessa aina odottamassa valmiiksi käsiteltyinä.
Pahoittelen lapsellista ja asiatonta keskusteluani. En voinut vastustaa. Nämä omien harrastustensa pätijät ovat aina yhtä viihdyttäviä.

Mikko Tekee loistavia videoita.

Niin on muuten totta. Hyvä pointti. Mie olin siinä uskossa, että ne on siellä joessa aina odottamassa valmiiksi käsiteltyinä.
Pahoittelen lapsellista ja asiatonta keskusteluani. En voinut vastustaa. Nämä omien harrastustensa pätijät ovat aina yhtä viihdyttäviä.

Mikko Tekee loistavia videoita.
Kaikista viihdyttävimpiä on nää jotka puhuu asioista mistä ei mitään ymmärrä. Voitko päivitellä tänne sit ens kauden tuloksia, ois viihdyttävää seurata?

Esim järvilohen sm uistelussa ei syksyl tullu yhtään lohta puntarille päijänteellä..

Tavallaan hyvä, tavallaan huono...
Aivan käsittämätöntä että äärimmäisen uhanalaista kalalajia saa pyytää huvin vuoksi ja järjestetään vielä kilpailu? Seuraavaksi vois paukutella saimaannorppia ja tunturihaukkoja hengiltä? Jos jossain suomalaisilla on pää syvällä perseessä, niin se on tää miten me lässytetään näitä luontosuhdejuttuja vs. oikeasti kohdellaan meidän villieläimiä. Täysrauhoitus tuolle kalalle ainakin seuraavaksi sadaksi vuodeksi ja suojelua miettimään sillä aikaa.

Tavallaan hyvä, tavallaan huono...
Aivan käsittämätöntä että äärimmäisen uhanalaista kalalajia saa pyytää huvin vuoksi ja järjestetään vielä kilpailu? Seuraavaksi vois paukutella saimaannorppia ja tunturihaukkoja hengiltä? Jos jossain suomalaisilla on pää syvällä perseessä, niin se on tää miten me lässytetään näitä luontosuhdejuttuja vs. oikeasti kohdellaan meidän villieläimiä. Täysrauhoitus tuolle kalalle ainakin seuraavaksi sadaksi vuodeksi ja suojelua miettimään sillä aikaa.

Ilmeisesti et tiedä että päijänteellä järvitaimenet on ne jotka lasketaan takasin (rasvaevälliset). Saimaalla järvilohi on rauhotettu kokonaan rasvaevällisten osalta koska siellä se on uhanalainen laji, eväleikatut saa ottaa kyytiin. Siitähä oli nyt hyvä esimerkki ku yks meni kalastamaan pielisjoesta sellasen ja sai maksettavaks 150euroa sakkoja ja 7500e kalasta.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom