Mikko Ellmén ( Punttisaaga )

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miten se eväs kippojen kantaminen on pois pysyvyydestä?

Eikö asia nimen omaan ole toisin päin. Kun kerran opettelet kantamaan eväitä mukana, niin sitten ne myös jatkossa kulkevat mukana.

Tässä on kyse pitkälti yksilön preferenssistä. Jos henkilö kokee eväiden mukana kantamisen todella vastenmielisenä, todennäköisesti se tulee jossain vaiheessa kaatumaan.

Miten se eväs kippojen kantaminen on pois pysyvyydestä?

Eikö asia nimen omaan ole toisin päin. Kun kerran opettelet kantamaan eväitä mukana, niin sitten ne myös jatkossa kulkevat mukana.
En näe mitään järkeä siinä, että hankaloittaisin elämääni tuollaisella. Pelkkää ylimääräistä vaivaa ja ajanhukkaa. 99% ajasta saat tänä päivänä järjestettyä fiksut syömiset ihan soveltamalla missä päin tahansa. Mulle riitti se, kun vanhassa työpaikassa piti vuosien ajan vääntää eväät mukaan.

Lisäksi ihmisen ei ole mikään pakko syödä tasan 3h välein. Kunhan aamu lähtee järkevästi käyntiin, niin itselle on ihan sama, että onko seuraava ateria kahden vai kuuden tunnin päästä. Eikä minusta myöskään tule sitä henkilöä, joka vaikkapa juhlissa nakertaa nurkassa riisikakkua, kalkkunaleikettä ja pähkinöitä, kun ei fitnesslife anna periksi syödä vaikkapa lohta, lihakastiketta, perunoita ja salaattia ilman vaakaa.

Eiko kestä hera isolaattiakaan?

Ei kestä. Kokeiltu on aikanaan erilaisia eri tavalla makeutettuja. Yllättäen soijaproteiini kävi.

Sen verran nirso olen, että riisiproteiini ei maistu. Useat vegeproteiinit ovat aika hintavia, joten tuo soija olisi hyvä. Ja nyt tuntuu olevankin. :)
Noin muuten syön monipuolisesti lihaa, kalaa, kananmunia jne. Välillä sitä vain kaipailee ihan proteiinijauhetta, kun niistä olen tykännyt ja tykkään. :D

En näe mitään järkeä siinä, että hankaloittaisin elämääni tuollaisella. Pelkkää ylimääräistä vaivaa ja ajanhukkaa. 99% ajasta saat tänä päivänä järjestettyä fiksut syömiset ihan soveltamalla missä päin tahansa. Mulle riitti se, kun vanhassa työpaikassa piti vuosien ajan vääntää eväät mukaan.

Lisäksi ihmisen ei ole mikään pakko syödä tasan 3h välein. Kunhan aamu lähtee järkevästi käyntiin, niin itselle on ihan sama, että onko seuraava ateria kahden vai kuuden tunnin päästä. Eikä minusta myöskään tule sitä henkilöä, joka vaikkapa juhlissa nakertaa nurkassa riisikakkua, kalkkunaleikettä ja pähkinöitä, kun ei fitnesslife anna periksi syödä vaikkapa lohta, lihakastiketta, perunoita ja salaattia ilman vaakaa.

Vaivaa ja ajanhukkaa?
Itse ainakin säästän huomattavasti aikaa kun syön eväitä.

Eväillä=lopetan työt, istun alas, kaivan eväät repusta, syön, jatkan töitä= 10min

Ilman eväitä=kävelen autolle, ajan lounaspaikkaan, syön, ajan takaisin, kävelen takaisin= minimissään 1h

Kumpi näistä toimenpiteistä vie kauemmin?
Ja viikon eväiden valmistus+pakkaus vie aikaa max 20min.

Lisäksi hinta ero on vuosi tasolla aika vitusti.
Eväät 3€/päivä vrt lounaspaikka 10€/päivä.

”Eikä minusta myöskään tule sitä henkilöä, joka vaikkapa juhlissa nakertaa nurkassa riisikakkua, kalkkunaleikettä ja pähkinöitä”

Eikä tällä asenteella myöskään sitä henkilöä joka voi iloisin mielin todeta olevansa oikeasti kunnossa.

Vaivaa ja ajanhukkaa?
Itse ainakin säästän huomattavasti aikaa kun syön eväitä.

Eväillä=lopetan työt, istun alas, kaivan eväät repusta, syön, jatkan töitä= 10min

Ilman eväitä=kävelen autolle, ajan lounaspaikkaan, syön, ajan takaisin, kävelen takaisin= minimissään 1h

Kumpi näistä toimenpiteistä vie kauemmin?
Ja viikon eväiden valmistus+pakkaus vie aikaa max 20min.

Lisäksi hinta ero on vuosi tasolla aika vitusti.
Eväät 3€/päivä vrt lounaspaikka 10€/päivä.

”Eikä minusta myöskään tule sitä henkilöä, joka vaikkapa juhlissa nakertaa nurkassa riisikakkua, kalkkunaleikettä ja pähkinöitä”

Eikä tällä asenteella myöskään sitä henkilöä joka voi iloisin mielin todeta olevansa oikeasti kunnossa.
Nää internetdiagnoosit on aina yhtä hauskoja, mutta käytetään nyt vapaapäivää tähänkin.
Liukuvaan työaikaan kuuluu 30 minuutin ruokatauko, jossa ehdin aivan loistavasti syödä seisovasta pöydästä. Etuihin kuuluu lounasetu + maastopäivinä päivärahat, ajoa voi tulla sellainen parhaillaan 300km päivän aikana. Joten minulle se sinun 10e ruoka on lounasetu+ateriapassilla paikasta riippuen itselle maksettavaa jää 6-7e ja maastopäivinä tuokin kuitataan päivärahoilla.

Lisäksi itse tykkään syödä muutakin kuin yhtä ruokaa koko viikon. Toki jos loihdit 20 minuuttiin kala, kana - ja liharuuat, perunoilla, riisillä ja pastalla kotikeittiössä, sekä ihan kunnon salaatit joka päivälle (minimissään 200g ja muutakin kuin se onneton kurkku+tomaattiyhdistelmä) ja vielä syöt ne sitten viikon päästä, niin anna mennä vaan. Muista myös toistaa tätä eläkeikään asti, äläkä vain hetken huumassa.

Btw, ihan tällä asenteella ollaan oltu todistettavasti alle 10% rasvoissa. Välillä elämässä on vain ollut muutakin kuin bodaus, riisi ja kana.

Lähinnä ihmettelinkin sitä, että kuinka näin vähäisillä kaloreilla painon pudotus on noin "hidasta". Tankkauksilla hain taas sitä, että orjallinen 2000kcal/pv laskennalliset 20 viikkoa putkeen tuskin on muutenkaan fiksua, kun takana on jo 10 viikkoa dieettiä. IIFYM syön nytkin ja ihan periaatteesta en aio kantaa yhtään eväskippoa mihinkään, juurikin pysyvyyttä ajatellen. Kysyn nyt vielä tyhmänä, että haitko tuolla integroinnilla poikkeusruokailujen sisällyttämistä tuohon 2000 kcal, vai kuten olen nytkin tehnyt, eli säätänyt syömisiä tilanteen mukaan ja seurannut enemmän pitkän ajan keskiarvoa?

Poikkeuksilla tarkoitan aitoa off-diet -aikaa. Ei laskemista tai sisällyttämistä vaan taitoa ja ymmärrystä pystyä syömään munkki munkkina ja jatkaa sen jälkeen suunnitelmalla. Nykyinen suunnitelmasi kuulostaa kyllä juuri sen mukaiselta.

Aineenvaihdunta on todella sopeutuvainen lähinnä hiilarimäärien muutoksiin ja sen takia ei kannata olettaa liikaa energiamäärien suhteen, vaan keskittyä nimenomaan siihen, että trendi vie oikeaan suuntaan, kroppa toimii (energiat hyvät, treenit progressiivisia, on nälkä jne.) ja ennen kaikkea siihen, että systeemi on pitkän päälle mielekäs. Joillakin tämä toteutuu 2000 kcal/vrk, jollakin toisella 2500 kcal/vrk ja joku kolmas ei edes tiedä kaloreitaan vaan keskittyy vain Syömään Hyvin.

Mutta vähintään kolmen vuorokauden mittaiset dieettitauot, jolloin et erityisesti "tankkaa" vaan olet vain poissa energiavajeelta ovat kyllä hyvä vakuutus aineenvaihdunnan ja dieettipsykologian kannalta. Jouluna on ideaalihetki pelata sellainen. Ne hidastavat tietenkin painonpudotusta määränsä verran, mutta sehän ei olekaan oleellista, vaan pudotetun painon poissapitäminen.

Mitäs tämä suunnitelmallinen herkuttelu on painonpudotuksessa? Cheat mealit ilmeisesti?

Oleellista on kysymys: "Pystynkö noudattamaan loputtoman kauan ruokavaliota, jolla ei ole varaa herkutella?" Useimmat eivät pysty, joten herkuttelun täytyy silloin jollain tavalla sisältyä suunnitelmaan. Cheat mealit ovat yksi tapa ja yllä mainitsin pari muuta.

Poikkeuksilla tarkoitan aitoa off-diet -aikaa. Ei laskemista tai sisällyttämistä vaan taitoa ja ymmärrystä pystyä syömään munkki munkkina ja jatkaa sen jälkeen suunnitelmalla. Nykyinen suunnitelmasi kuulostaa kyllä juuri sen mukaiselta.

Aineenvaihdunta on todella sopeutuvainen lähinnä hiilarimäärien muutoksiin ja sen takia ei kannata olettaa liikaa energiamäärien suhteen, vaan keskittyä nimenomaan siihen, että trendi vie oikeaan suuntaan, kroppa toimii (energiat hyvät, treenit progressiivisia, on nälkä jne.) ja ennen kaikkea siihen, että systeemi on pitkän päälle mielekäs. Joillakin tämä toteutuu 2000 kcal/vrk, jollakin toisella 2500 kcal/vrk ja joku kolmas ei edes tiedä kaloreitaan vaan keskittyy vain Syömään Hyvin.

Mutta vähintään kolmen vuorokauden mittaiset dieettitauot, jolloin et erityisesti "tankkaa" vaan olet vain poissa energiavajeelta ovat kyllä hyvä vakuutus aineenvaihdunnan ja dieettipsykologian kannalta. Jouluna on ideaalihetki pelata sellainen. Ne hidastavat tietenkin painonpudotusta määränsä verran, mutta sehän ei olekaan oleellista, vaan pudotetun painon poissapitäminen.
Hylkäsin juuri useampi vuosi sitten sen bodariversion Pavlovin koirakokeista todettuani, ettei ainakaan minun pääni sitä kestä. Omalle päälle sopii huomattavasti paremmin tämä sinun ja monen muun esiin tuoma tervehenkisempi meininki. Noin olen ajatellut jouluna tehdäkin. Jossain vaiheessa dieetin jälkeen on tarkoitus palata siihen, että syödään täysin ilman vaakaa ja silti makrot ja kalorit osuvat riittävällä tarkkuudella tavoitteisiin. Huvittavaa sanoa, mutta toisin sanoen palataan takaisin aikaan ennen bodausta, jolloin rasvaprosentti pysytteli luontaisesti koko lapsuuden siinä 10-15% välillä ilman mitään miettimisiä. Ainoa ero lapsuuden ruokavalioon on, että proteiinia täytyy tulla nykyään enemmän.

Kiitos muuten hyvästä materiaalista! Varsinkin avovaimolta tulee erityiset kiitokset kokkaustaidoista ja resepteistä. Varsinkin sillä saralla olet Suomen bodyskenessä täysin omaa luokkaasi :)

Teetkö muuten mitään luentokiertueita? Omalla salilla noita pitävät lähinnä kisabodarit ja itseä kiinnostaisi kuunnella enemmän naturaalin näkemyksiä.

Videoista sen verran palautetta, että minun mielestä koutsin kulmassa kamera vois olla aavistuksen kauempana.
Toki vain minun mielipiteeni, mutta isolta näytöltä tuntuu hölmöltä katsoa kun naama valtaa ruudun

Videoista sen verran palautetta, että minun mielestä koutsin kulmassa kamera vois olla aavistuksen kauempana.
Toki vain minun mielipiteeni, mutta isolta näytöltä tuntuu hölmöltä katsoa kun naama valtaa ruudun

Tä oli hyvää ja rakentavaa palautetta.Ite kattelin ton ekaks tabletilta ja sit uudestaan isolta näytöltä ja tottahan toi on!

Mikolle kiitos videoista!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itseä kun kiinnostavat sekä puntti- että kalajutut, niin Mikon materiaali on meikäläisen makuun aivan briljanttia. Todella fiksua, analyyttistä, mutta myös rentoa ja kiinnostavaa kerrontaa. Bodymaailmassa ei liikaa ole Mikon kaltaisia, ns, akateemista orientaatiota omaavia persoonia. Onnekseni en ole vielä lähellekään kaikkea kahlannut Mikon materiaalia, joten vielä riittää kuunneltavaa työmatkoille.

Vedätkö Mikko muuten jonkinlaisia ohjattuja kalastusretkiä pohjoisessa? Ollaan kaveriporukalla lähdössä Lappiin lohestamaan jossain vaiheessa ensi vuotta, ja kun saaliin puolesta on ollut niukkaa viime retkillä, niin ajateltiin josko sitä lähdettäisiin ammattilaisen opastuksella seuraavaan reissuun.

Hylkäsin juuri useampi vuosi sitten sen bodariversion Pavlovin koirakokeista todettuani, ettei ainakaan minun pääni sitä kestä. Omalle päälle sopii huomattavasti paremmin tämä sinun ja monen muun esiin tuoma tervehenkisempi meininki. Noin olen ajatellut jouluna tehdäkin. Jossain vaiheessa dieetin jälkeen on tarkoitus palata siihen, että syödään täysin ilman vaakaa ja silti makrot ja kalorit osuvat riittävällä tarkkuudella tavoitteisiin. Huvittavaa sanoa, mutta toisin sanoen palataan takaisin aikaan ennen bodausta, jolloin rasvaprosentti pysytteli luontaisesti koko lapsuuden siinä 10-15% välillä ilman mitään miettimisiä. Ainoa ero lapsuuden ruokavalioon on, että proteiinia täytyy tulla nykyään enemmän.

Kiitos muuten hyvästä materiaalista! Varsinkin avovaimolta tulee erityiset kiitokset kokkaustaidoista ja resepteistä. Varsinkin sillä saralla olet Suomen bodyskenessä täysin omaa luokkaasi :)

Teetkö muuten mitään luentokiertueita? Omalla salilla noita pitävät lähinnä kisabodarit ja itseä kiinnostaisi kuunnella enemmän naturaalin näkemyksiä.

Miksei mittaamattomalle systeemille jo ennen kuin paino on tavoitelukemissa? Tai ainakin lisäisi sen osuutta ruokailuissa, jolloin pääsisi ajoissa eroon ajatuksesta, että hyvä ja tavoitteen mukainen syöminen on mittareiden varassa. Tälläkin voisi parantaa pidemmän välin onnistumisen todennäköisyyttä... No joo, varsin hyvissä kantimissa tuo kuulostaa nyt jo olevan. Minä vain olen aika hyvä havaitsemaan, milloin kuuriluontoisuus nostaa päätään:)

Kiitos palautteesta! Toistaiseksi en ole tehnyt luentoja, saati kiertueita, mutta olen tietysti avoin tarjouksille, jos joku tällaista on kiinnostunut toteuttamaan.

Ei se ilman lekaa voisi. Laajakulmaisemman lasin voin kyllä siihen laittaa ja katsotaan seuraavassa jaksossa miltä se näyttäisi vertailussa. Vaikka tämä tietysti tarkoittaa, että joudun myös siivoamaan isomman osan keittiöstä.

Itseä kun kiinnostavat sekä puntti- että kalajutut, niin Mikon materiaali on meikäläisen makuun aivan briljanttia. Todella fiksua, analyyttistä, mutta myös rentoa ja kiinnostavaa kerrontaa. Bodymaailmassa ei liikaa ole Mikon kaltaisia, ns, akateemista orientaatiota omaavia persoonia. Onnekseni en ole vielä lähellekään kaikkea kahlannut Mikon materiaalia, joten vielä riittää kuunneltavaa työmatkoille.

Vedätkö Mikko muuten jonkinlaisia ohjattuja kalastusretkiä pohjoisessa? Ollaan kaveriporukalla lähdössä Lappiin lohestamaan jossain vaiheessa ensi vuotta, ja kun saaliin puolesta on ollut niukkaa viime retkillä, niin ajateltiin josko sitä lähdettäisiin ammattilaisen opastuksella seuraavaan reissuun.

Kiitoksia! Opastettu kalastus rajoittuu lounaissaaristoon ja sillekin jää jatkossa hieman vähemmän aikaa, jotta ehdin hoitaa valmennukset, sisällöt ja tutkimuspyynnit:) Mutta jos olette Tenolle menossa, niin pystyn kyllä antamaan oikeiden henkilöiden yhteystiedot ja yleistä kalastuskonsultaatiota.

Nyt kuunneltavissa fiksattu Youtube versio.

View: https://www.youtube.com/watch?v=TLKu_V4LxJQ

Kiitos linkittämisestä! Edellinen versio piilotettu ja toivottavasti päästiin eroon näistä lastentaudeista seuraaviin jaksoihin.

Ensisijaisena julkaisualustana toimii tosiaan tuo Anchor, jonka saa ladattua omana appinaan ja sieltä podcastien pitäisi siirtyä automaattisesti 48h sisällä yleisimmille alustoille (Apple podcast, Google play, Spotify...)

Miksei mittaamattomalle systeemille jo ennen kuin paino on tavoitelukemissa? Tai ainakin lisäisi sen osuutta ruokailuissa, jolloin pääsisi ajoissa eroon ajatuksesta, että hyvä ja tavoitteen mukainen syöminen on mittareiden varassa. Tälläkin voisi parantaa pidemmän välin onnistumisen todennäköisyyttä... No joo, varsin hyvissä kantimissa tuo kuulostaa nyt jo olevan. Minä vain olen aika hyvä havaitsemaan, milloin kuuriluontoisuus nostaa päätään:)

Kiitos palautteesta! Toistaiseksi en ole tehnyt luentoja, saati kiertueita, mutta olen tietysti avoin tarjouksille, jos joku tällaista on kiinnostunut toteuttamaan.
Sinänsä tykkään numeroista ja varsinkin kun on selvä tavoite (ei sinänsä tarkka kilomäärä, mutta kunnon puolesta), niin ihan luonteenkin puolesta häiritsee sellainen täydellinen epämääräisyys. Punnitsen itseni kotona ollessakin joka aamu, josta sitten seuraan viikkokeskiarvoa. Pointtina on oppia samalla sitä oman kropan toimintaa eri tilanteissa. Luonnollisesti kaikki ulkona syödyt lounaatkin kirjaan sulamoon, mutta sitten pidemmät työmatkat ja kyläreissut vedän ihan näppituntumalta ilman mitään kirjaamisia. Tässä tulee myös sekin, että hahmottaa niitä syötäviä määriä. Vaikka onhan tässä senkin huomannut, että olotiloja kuunnellen siitä ihan oikeasta ruuasta on aika vaikea vetää vahingossa kaloreita reilusti yli kulutuksen.

Toki kuuriluontoisuudesta voidaan puhua siinä mielessä, että onhan tämä miinuksilla vetäminen aina oma juttunsa. Ennemmin sitä yrittäisi kasvattaa rasvattomaan kroppaan lisää lihasta :D

Mitä noihin luentoihin tulee, niin pitää koettaa tiedustella oman salin osalta asiaa, kunhan omistajiin törmään. Yksi heistä ainakin on ollut valmennuksessasi, joten ainakin nimi pitäisi olla tuttu.

Tuli tuossa podcastia (hyvää materiaalia jälleen kerran, kiitos!) kuunnellessa mieleen kysymys jota olen miettinyt monesti ennenkin.
Kun puhutaan tuosta pohjasta mitä saadaan esim. nuoruuden kovasta kilpatason urheilusta, niin onkohan tuo pohja ns. pysyvää vai voiko se ajan saatossa "deletoitua"?

Esimerkkinä kaveripiirissä entinen junnujen painin SM mestari, nuorena todella kovaa treeniä, teini ikä armeijaan asti säännölisen epäsäännöllistä ja armeijan jälkeen nykyiseen reiluun 30v ikään käytännössä nolla. Jos esimerkiksi kyseinen henkilö innostuisi uudestaan tosissaan treenaamaan niin vieläköhän nuoruuden pohja potkisi vauhtia?

Mitä mieltä sinä olet pätkäpaastoilusta? Jos syö vaan yhden tai kaksi ateriaa päivässä, hidastaako sillä oman aineenvaihdunnan väkisellä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom