BB PRO Mika Sihvonen

Itseänikin kiinnostaisi tietää, miten olet jalkoja treenaillut vuosien varrella? Ja erityisesti pohkeet, kuinka usein treenaat niitä, ja mitä pitää sisällään yksi pohjetreeni?

Loistavaa, että saavuit foorumille. Onko Jukka Nyyssölän kanssa ollut puhetta haastattelusta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljon kysymyksiä...jos aloitan tämän kertomalla hieman tarkemmin historiasta, taustoista ja mikä on johtanut mihinkin ja mistä lavalle tupsahdin niin siinä tulee jo varmasti vastattua moneenkin kysymykseen

Noniin moni jo tietääkin, että Imatran puskistahan sinne lavalle tupsahdin, siellä saa olla ja treenata rauhassa jos niin vain haluaa En ole jakanut kuntokuvia tai pitänyt pahemmin meteliä itsestäni missään aikaisemmin koska en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi. Kaverit, tutut ja tuntemattomatkin on tietysti kysellyt aina kovasti milloin kisoihin, "kova kunto ja pärjäisit varmasti" mutta kun kyse ei ole ollut siitä vaan olen halunnut rauhassa kerätä -80kg täyteen ja rakentaa huolella ja rauhassa hyvän paketin ja ajatuksena ollut kun se 80 sarja joskus täyttyy niin on aika kisata, JOS siltä tuntuu.

Toki olisin voinut kisata tietysti jo vaikka vuosi sitten mutta silloin ei ollut sitä fiilistä, että nyt mennään tai nyt haluan, vaan ajankohta ja tilanteet sattui nyt tähän kultsan kisoihin. En ole koskaan pääasiassa treenannut siksi, että tavoite olis kisata, vaan siksi, että rakastan tätä lajia, treenaamista ja sen tuomia tuloksia sekä mitä siitä saa ja halunnut rakentaa "täydellisen" fysiikan, minkälainen se sitten on kenenkin mielestä.

Treeni vuosia on takana noin 15v ja siitä lähtien olen katsonut omaa fysiikkaa sillä silmällä, että haluan saada siitä mahdollisimman täydellisen minkä siitä nyt on vain mahdollista saada ja oma näkemys täydellisestä fysiikasta on hyvin esteettinen ja tasapainoinen johon olen onneksi kiinnittänyt aina huomiota. No myönnetään, että ensimmäiseen 3kk ei oikein jalkatreenit maistunut

Urheilutaustaa on sen verran mitä lapsena nyt leikittiin, liikuttiin, pallopelejä pelailtiin ja vähän mitä milloinkin, eli ei juurikaan ns. urheilutaustaa.

Uskokaa tai älkää niin minua ei ole koskaan ikinä kukaan valmentanut tai opettanut, olen itse opiskellut, lukenut, kokeillut ja harjoitellut kaiken, mikä ei ehkä ole se kaikista fiksuin ja nopein, eikä todellakaan helpoin tapa mutta 15v sitten ei ollut oikein muuta mahdollisuutta, silloin ei ollut valmetajia niinkuin tänä päivänä eikä varsinkaan Imatralla ketään keneltä oikeastaan mitään olis voinut tai halunnut kysyäkkään. Kaveri tietysti joka minut ensimmäisen kerran salille vei opetti alkuun, eli miten väännetään scott haukkaa ja penkataan ja Savolaisen Markon treeni opuksesta tais olla ensimmäinen ohjelma jonka kaverilta sain ja painoa oli silloin 56kg ja siitä eteen päin jatkanut yksin kun kaveri siirtyi tai jatkoi muita harrastuksia, brassi jiujitsu...btw olisi ollut kyllä ihan potentiaalinen kaveri myös

Olen joka vuosi pitänyt syksyn/talven ns. offia ja keväällä/kesäksi dieetannut kunnon joka ei juurikaan kisakunnosta poikkea, paitsi ilman viimeistelyjä, eli takana on useampia dieettejä ja noina vuosina on ollut mahdollisuus kokeilla kaikkea pientä uutta ja vähän eritavalla ja parannella ja etsiä niitä toimivia systeemejä, on kokeiltu paljon aeroobista ja vähemmän aeroobista, enemmän hiilaria, vähemmän hiilaria, korkeammilla rasvoilla jne sekä erinlaisia syklityksiä hiilareilla sekä eri treenityylejä, liikkeitä sekä metodeja, noita olisin voinut tietysti myös kokeilla ja harjoitella samalla kun olisin kisannut mutta kun ei ole ollut hätä kisoihin.

Teemu astui kuvioihin noin vajaa vuosi sitten kun tapasin saaraan Saara halusi välttämättä raahata minut Elorannalle näytille ja ajattelin sitä vähän vastahakoisesti koska hieman pelkäsin mitähän Teemu sanoo kun saara sanoi, että Teemu kyllä sanoo rehellisen mielipiteen mutta ajattelin sitten, että nooo mennään sitten käymään näytillä niin saa tuomion ammattilaiselta.

Teemu oli ihmeissään siitä, että en ole kisannut vielä ja kysyi kuka minua valmentaa? vastasin, että itse olen itseäni valmentanut niin Teemu oli vielä enemmän ihmeissään ja sanoi, että ilman muuta lavalle ja vaikka heti seuraaviin kisoihin, tuut ihan varmasti olemaan ihan siellä kärki päässä ja olet jo valmis paketti alle 80kg sarjaan! En silloin vieläkään heti lämmennyt ajatukselle koska en itse näe sitä mitä muut näkee koska tavoittelen sitä "täydellistä" fysiikkaa niin siinä voi sokeutua hieman omalle kunnolle ja fysiikalle mutta Teemu piti minulle "pien" lämmittely puheen jos toisenkin, että oot tehnyt niin kovasti duunia ja uhrannut aikaa, vuosia ja panostanut asioihin ton kropan eteen, että ei ilman kovaa työtä ja panostusta tollaseen kuntoon pääse, että nyt on aika korjata hedelmät ja se jotenkin kolahti niin kovasti ja laittoi oikeasti miettimään sitä työn, uhrauksiin ja vuosien työtä mikä sai ymmärtämään sen, että Teemu on ihan oikeassa ja Teemu on se ihminen kuka minut sinne sai potkittua ensimmäisen kerran. Silloin alettiin toimimaan yhdessä ja miettimään toteutusta kisoihin menemisestä ja kun olen tehnyt yksin kaiken aina niin halusin pääasiassa tehdä nytkin ja Teemu oli samaa mieltä koska näyttänyt homma toimivan niin ei tehdä muutoksia, eikä lähdetä kikkailemaan mitään ihmeellisyyksiä ja kunnioitti minun tahtoa asiassa miten olen ennen Teemua asiat tehnyt, että haluan tehdä kaiken minkä vain pystyn niin itse myös jatkossakin.

Poseerauksissa, viimeistelyjen suunnittelussa ja kunnon etenemisen tsekkailussa joka viikkosissa poseeraus treeneissä sekä tärkeissä pienissä mutta merkittävissä asioissa Teemun oli pakko auttaa koska itselläni ei ollut kokemusta tai tietoa niistä niinkään, enkä olisi selvinnyt mitenkään ilman Teemua ensimmäisistä kisoista noin hyvin miten ne meni.

Se miten Teemun kanssa toimitaan nykyisin mene yleensä näin, teemu ei sano tai käske tekemään minua mitenkään, Teemu yleensä joko kysyy minulta, että miten meinasit tai miten olit ajatellut tehdä sen tai toimia sen asian suhteen tai oletko ottanut huomioon jotain ja sitten kerron oman suunnitelman ja sieltä tulee joko teemun peukkua tai sitten teemun oma näkemys asiasta tai sitten itse ilmoitan teemulle, että näin meinasin nyt tehdä, mitä tuumit? Eli yhdessä näitä asioita pohdiskellaan ja spekuloidaan mutta itse teen lopulliset päätökset ja ratkaisut kuitenkin.

Uskon vahvasti, että ilman Teemua en olisi luultavasti koskaan astunut lavalle tai kisannut koskaan mutta Teemu osaa, tietää ja hallitsee asiansa ja varsinkin minulle tärkein osa-alue kaikista on mentaalipuoli ja Teemu tietää, että olen hieman helposti stressaantuva ja osaa ottaa sen huomioon työskennellessään minun kanssa. Teemun kanssa meillä on hyvinkin yhteneväiset ajatukset tähän lajiin liittyen kaikilta osa-alueilta ja siksi teemun kanssa helppo tehdä yhteistyötä kun on paljon yhteneväisiä ajatuksia ja ihmiskemiat kohtaavat.

Jos vain pystyisin joskus jonkun käsiin täysin heittäytymään (ehkä pystyn) ja tekemään juuri niin kuin joku minulle sanoo niin se olisi Teemu mutta se olisi minulle todella vaikeaa, tilanne olis eri jos minulla olisi ollut valmentaja alusta alkaen.

Jos pitäisi suositella jollekin valmentajaa niin en voisi tai haluaisi suositella ketään muuta kuin Teemua. Uskallan väittää, että Teemu on Suomen parhaita ellei paras valmentaja kokonaisuudeltaan ainakin minun mielestäni, valmentaja jota voin suositella kaikille! Teemu on valmentaja jolla tieto/taito ja aito halu ja omistautuminen valmennettavaan ja valmennus asioihin ja halu tehdä kaikkensa urheilijan eteen ja etsiä ratkaisua mutta kuitenkin niin, että pitää metodit järkevinä eikä pilaa tai riskeeraa kenenkään terveyttä tai yritä liikaa huijata ihmisen fysiologiaa tai mennä liikaa äärimmäisyyksiin koska hyvinkin usein siihen ei ole edes tarvetta kuuntelee asiat oikein ja järkevästi.

Pakko mainita vielä Kille Kujala jonka tapasin ensikerran hotellilla kisojen jälkeen. Kille jäi siihen sitten hetkeksi meidän kanssa juttelemaan ja jätskiä syömään ja kyselemään samaa mitä muutkin, että mistä oikeen sinne lavalle tupsahdin ja juttu eteni niin, että kille ehdotti, että lähde hänen kanssa ulkomaille kisaamaan, että varmasti pärjäät siellä ja ei mitään hätää, että jos lähdet niin hän lupaa auttaa ja jelppii siellä. Sytyin ajatukselle melko nopeesti ja ajattelin vain, että mikä tilaisuus, tätä ei voi missata tai jos missaan niin tuun katumaan! Eikä todellakaan kannattanut missata! Kille on todella hyvä ja hieno ihminen sekä huippu tyyppi!

Pakko mainita vielä Kille Kujala jonka tapasin ensikerran hotellilla kisojen jälkeen. Kille jäi siihen sitten hetkeksi meidän kanssa juttelemaan ja jätskiä syömään ja kyselemään samaa mitä muutkin, että mistä oikeen sinne lavalle tupsahdin ja juttu eteni niin, että kille ehdotti, että lähde hänen kanssa ulkomaille kisaamaan, että varmasti pärjäät siellä ja ei mitään hätää, että jos lähdet niin hän lupaa auttaa ja jelppii siellä. Sytyin ajatukselle melko nopeesti ja ajattelin vain, että mikä tilaisuus, tätä ei voi missata tai jos missaan niin tuun katumaan! Eikä todellakaan kannattanut missata! Kille on todella hyvä ja hieno ihminen sekä huippu tyyppi!
Nythän on juttu niin, että Kille ei voi olla oikeasti suomalainen. Oikea suomalainen™ olisi nimittäin sanonut, että ei kannata tulla ulkomaille kisaamaan, ei susta oo mihinkään ja et sä sitä pro-korttia tule näkemään muualla kuin jonkun oikean bodarin IG-kuvassa. :hyper:

Ja noita reisiä ei voi ohittaa. Onko geenit määränneet aina reisien osalta kasvun, vai onko ne ihan rakennettu kovalla duunilla? Ja miten suuressa osassa näet vapaan kyykyn merkityksen reisien kasvatuksessa?

Sama kiinnostaa täälläkin. Onko reidet ollut se helpoin kehityksen kohde vai onko priorisoitu jossain vaiheessa isollakädellä? Miten usein jalkoja on viikkoon treenattu ja millaisella ohjelmalla? Mielellään kuulisi juttua myös ruokapuolesta. Miten makrot ja kalorit, niin offilla kuin kiristelykaudella? Isosti tsemppiä treeneihin!

Minä kysyn sen mitä kaikki täällä miettii.

Millaset raudat on parhaimmillaan liikkunu kyykyssä, penkissä ja vedossa?

Tälläisen ajatuksen heitän ilmoille. Pistät tänne Mika hetkeksi auki kysymys osion ja teet sitten videon kun kivasti vastailet niihin. Tälle varmaa saattaisi tulla kannatusta.. :)

Ei tarvii tuntia näpytellä romaania, kun on varmasti porukalla kiinnostusta täällä.

Ja noita reisiä ei voi ohittaa. Onko geenit määränneet aina reisien osalta kasvun, vai onko ne ihan rakennettu kovalla duunilla? Ja miten suuressa osassa näet vapaan kyykyn merkityksen reisien kasvatuksessa?

Uskoisin, että suurin vaikuttava tekijä on ollut se kova duuni joka sisältää tekniikoiden harjoittelua, priorisointia, hermotuksen parantamista ja ns. muscle and mind connectionin luomisesta, koska jalat eivät todellakaan ole ollut se vahvin lihasryhmä, eikä myöskään pohkeet, perse taas ollut aina hyvä :D se ehkä johtuu alkuaikojen kyykyistä jotka menivät suurimmalta osin perseelle ja alaselälle. Geeneillä ja lihasmallilla myös osuutta mutta kun sain kyykky tekniikan hiottua lähemmäs Tom platzin tyyliä ja pitämällä tekniikan kunnossa isommillakin painoilla alkoi reidet kasvamaan. Jossain vaiheessa siirryin Smith kyykkyyn eristämään työtä vielä enemmän reisille. Smithissä en tee kyykkyä perinteisellä Smithkyykky tavalla jossa jalat kauempana edessä yleensä vaan yritän apinoida vapaan kyykyn tekniikkaa ja kyykyt teen aina "ass to grass" tyyliin niinkuin olympianostajat ja se on myös yksi keskeisimmistä tekijöistä reisien kehitykseen. kyykkään myös vapaalla silloin tällöin mutta lähes aina Smithissä. Itse en uskaltaisi jättää kyykkyä pois kokonaan, vapaata enkä Smith versiota koska en usko, että kyykkyä liikkeenä korvaa mikään muu liike tai laite täysin, toki hack on myös yksi suosikeitani ja saatan joskus tehdä sitä kykyyn tilalla mutta siinäkin tuntuma on eri ja pakarat jää suurimmaksi osaksi ilman työtä kuten prässissäkin. Etukyykkyä olen suositellut niille joilla ei liikkuvuus riitä takakyykkyyn, itse en tee etukyykkyä koska se ottaa niin kovasti keskivartalolle jota yritän pitää kapeana:)

Onko millaista muuta urheilutaustaa kuin bodaus?
Tuohon taisin jo vastata ensimmäisessä viestissä, että ei varsinaisesti mitään ns urheilutaustaa, kaikkea on kyllä kokeiltu harrastelu muodossa mutta en voi laskea niitä harrastuksiksi. Mike veikkaili ratapyöräilyä kultsalla :D

Kysymystä en keksi mutta videomatskua olisi kiva nähdä Sihvosesta :)
Siis ihan perus löpinää ja myös reenivideota

Katsotaan jos sitäkin saisi jossain vaiheessa :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Uskoisin, että suurin vaikuttava tekijä on ollut se kova duuni joka sisältää tekniikoiden harjoittelua, priorisointia, hermotuksen parantamista ja ns. muscle and mind connectionin luomisesta, koska jalat eivät todellakaan ole ollut se vahvin lihasryhmä, eikä myöskään pohkeet, perse taas ollut aina hyvä :D se ehkä johtuu alkuaikojen kyykyistä jotka menivät suurimmalta osin perseelle ja alaselälle. Geeneillä ja lihasmallilla myös osuutta mutta kun sain kyykky tekniikan hiottua lähemmäs Tom platzin tyyliä ja pitämällä tekniikan kunnossa isommillakin painoilla alkoi reidet kasvamaan. Jossain vaiheessa siirryin Smith kyykkyyn eristämään työtä vielä enemmän reisille. Smithissä en tee kyykkyä perinteisellä Smithkyykky tavalla jossa jalat kauempana edessä yleensä vaan yritän apinoida vapaan kyykyn tekniikkaa ja kyykyt teen aina "ass to grass" tyyliin niinkuin olympianostajat ja se on myös yksi keskeisimmistä tekijöistä reisien kehitykseen. kyykkään myös vapaalla silloin tällöin mutta lähes aina Smithissä. Itse en uskaltaisi jättää kyykkyä pois kokonaan, vapaata enkä Smith versiota koska en usko, että kyykkyä liikkeenä korvaa mikään muu liike tai laite täysin, toki hack on myös yksi suosikeitani ja saatan joskus tehdä sitä kykyyn tilalla mutta siinäkin tuntuma on eri ja pakarat jää suurimmaksi osaksi ilman työtä kuten prässissäkin. Etukyykkyä olen suositellut niille joilla ei liikkuvuus riitä takakyykkyyn, itse en tee etukyykkyä koska se ottaa niin kovasti keskivartalolle jota yritän pitää kapeana:)
Hyvin pitkälti samaa mieltä itsekin, eli kyykyn tekniikan hiominen etureisille, on tärkein pointti siinä liikkeessä jos bodauksesta on kyse. Vähän niinkuin sain vastauksesi semmoisena kuin ajattelinkin, koska tommoisia reisiä ei saa vasurilla kyykkäämällä tai suoraa kohdistuvaa kipua välttelemällä.

Kyykky on omastakin mielestä Se liike, mutta polvetpa ei enää kestä moista. Jostain syystä smithissä pystyy kyykkäämään ilman polven pettämistä ja kipua ja menee reisille(siis hyvällä tavalla) oikein hyvin.

@Aestheticbuild Kauanko olet tehnyt yhteistyötä Teemu Elorannan kanssa ja mistä se sai alkunsa? Paljonko offikalorit ja meneekö ruoat keittiövaakaan ennen syömistä? Mikä olisi tavoite kehonrakennuksessa 5-vuoden kuluttua? Oliko se kilpakumppanin psyykaamista, kun Expon kisoissa läppäsit Kille Kujalaa perseelle ennen tuplahauis takaa poseerausta?

Vastausta taisi tuohon ensimäiseen kysymykseen tulla suurimmilta osin ensimmäisessä viestissä. 5vuotta on pitkä aika ja vaikea sanoa nyt mitä silloin. Koittanut nyt edetä tässä asiassa lyhyemmän tähtäimen metodilla tilanteen mukaan ja katsoa mitä tapahtuu ja sen mukaan tehdä siirtoja sinne suuntaan mikä järkevää, nyt tulossa kolmet (3) kisat niin käydään ne nyt ja katsotaan miten ne menevät ja mitä sen jälkeen mutta tavoite kuitenkin edetä ja kehittyä mutta ei hätäillä. Kisoja tykitän nyt koska kisaamaan oppii kisaamalla ja paljon on vielä paranettavaa ja kehitettävää joka osa-alueella.

Ei ollut varsinaisesti psyykkaamista vaan "tavoite" jos pääsen Killen viereen vertailuun niin olin päättänyt sen tehdä ihan siis huumori mielessä jos siihen tulee mahdollisuus, näin sen jostain videolta joskus ja näytti hauskalta ja tuumailin, että jos tuohon tulee mahdollisuus niin olen jo tyytyväinen ensimmäisiin kisoihin, sijoituksella ei niin väliä kun ei ole tasavertaisesti vertailtavissa oleva kisa kyseessä, sarja oli kuitenkin yleinen ja kilpailin myös suurempia vastaan mikä ehkä hieman harmitti silloin kun olisin halunnut omaan sarjaan ja hieman lannisti mieltä, että pitää mennä Killen viereen rimpuilemaan, kyseessä kuitenkin raskas sarjalainen ja nyt PRO niin mietin miltähän sitä näyttää sitten samalla lavalla...ei varmaan juuri miltään, mutta hyvinhän se kuitenkin meni ja koitin kyllä laittaa kampoihin sen minkä pystyin ja toteutin samalla "tavoitteet" siinä sivussa jos ei finaaliin pääse, jengi kuulemma hieman repeili sille läpsylle ja onneksi kille ei siitä suuttunut :D eipä tainnut sitä edes silloin huomata.

Offi kalori varmaan pyörii siellä 3000 -> 4500, vaikea sanoa kun en pidä kirjaa niinkään kaloreista vaan markoista ja grammoista ja pelaan hiilarit ylös hiilarit alas systeemillä ja kaikki menee yleensä ympäri vuoden vaa an kautta jos vaan mahdollista ja nousen Offilla progressiivisesti lähinnä juuri hiilareita nostamalla sen mukaan mikä tarve ja sama dieetillä.

Paljos Mikalla on ikää ja treenivuosia takana? Tuliko nyt kevään kisoista pro kortti vai onko nyt tarkotus kisata syksy perään pro kortti tähtäimessä?

34 täytin juuri, siksi nyt täytyy noita kisoja paukuttaa kun olen ns. hieman jäljessä ja jos mahdollisesti ehkä pääsisi tulevien kisojen jälkeen offille...ehkä ;)

Ei tullut PRO korttia mutta katsotaan jos siihen avautuisi mahdollisuus tulevaisuudessa. Nämä ovat siis tämän hetkiset ajatukset, jos siirryn PRO sarjaan tai jos siihen tulisi mahdollisuus niin luultavasti haluisin kokeilla Classic physique sarjaa ensin ja sitten sen jälkeen harkita 212 siirtymistä mutta nuo on tulevaisuutta ja katsotaan miten tässä päästään etenemään :)

Itseänikin kiinnostaisi tietää, miten olet jalkoja treenaillut vuosien varrella? Ja erityisesti pohkeet, kuinka usein treenaat niitä, ja mitä pitää sisällään yksi pohjetreeni?

Loistavaa, että saavuit foorumille. Onko Jukka Nyyssölän kanssa ollut puhetta haastattelusta?

Pohkeita tulee tehtyä 2x/vk ja toinen low reps ja toimen high reps, aloitan joko seisten tai istuen ja toisella kerralla vaihdan aloitus liikettä ja yhdessä treeneissä teen kummatkin, istuen sekä seisten.

Jukan kanssa oltiin juttusilla asiasta mutta ilmeisesti ei hoidettu kumpikaan juuri silloin ajanpuitteissa liikkumaan suuntaan tai toiseen...ehkä saadaan vielä sovittua jokin ajankohta. Tässä on nyt tosi paljon kaikkea samaan aikaan niin ei vaan riitä aika kaikkeen juuri nyt kun pitäisi keskittyä pääasiassa tähän kiusaamiseen ja kaikkeen siihen liityvään.

Kyykyn pitäis käytännössä olla polville kaikista helpoin, koska siinä ei olla mitenkään tuetussa lukitussa asennossa kuten monissa muissa kyykyn variaatioissa. Hacki on pahin polville loppujen lopuksi.

Kyllä ja hack kyykkyä teen usein miten viimoisena isona liikkeenä juuri siksi että on polville rankka.

Itse olen vielä sitä mieltä että jos vain pääsee ns. pohjaan kyykyssä eli syväkyykkyyn niin se on kaikista paras polville, 90 asteen kulmaan jättäminen tekee todella suuren staattisen paineen polviin ja itse en edes pysty jättämään 90 asteeseen kyykkyä enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom