Mikä vituttaa Suomessa eniten taloudellisesta näkökulmasta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu

Tuolla olikin hyviä käppyröitä ja vieläpä selitettyinä. Julkisen puolen työllisyys on saavuttanut nykyisen tason jo 1990 (mikä ei sinänsä tarkoita että sitä olisi nyt sopivasti), mutta kasvua on tapahtunut senkin jälkeen paikallishallinnossa. Valtio on sentään numeroiden mukaan vähentänyt väkeä, mutta paljonko jengistä on päästy eroon yhtiöittämällä (VR, Posti ja tele jne) ja onko jossain muualla kuitenkin kasvua, ei tuosta selviä.

Sosiaalipalvelut on kasvaneet oikein reilusti. Vanhusten menot on pysyneet aika hyvin hanskassa, lapsissa kasvua ja potin on räjäyttänyt muut-sektori, eli asunnottomien, maahanmuuttajien ja vammaisten palveluihin liittyvät menot.
Asunnottomillehan on pykätty hotellitasoista ja -hintaista asumista ainakin stadissa, maahanmuuttajia ei tarvinne mainita?

Viime aikoina tietyt tahot ovat koohottaneet kovasti hyvinvointiyhteiskunnan alasajolla, mutta samaan aikaan tulonsiirrot on kasvaneet rajusti. Nelinkertaistuneet vuodesta -75 ja yli kaksinkertaistuneet vuodesta 1990.

90-luvusta on kolmin-nelinkertaistunut luontaismuotoiset tulonsiirrot. Niihin kuuluvat valtion tarjoamat maksuttomat tai alihinnoitellut palvelut ja tavarat, kuten lääkkeiden ja hoitojen sairausvakuutuskorvaukset, sairaaloiden lääkemenot, äitiys- pakkaukset ja kuljetuspalvelut. Tuota sotetaksirallia tulee välillä ihmeteltyä ostarien kulmilla.

Terveydenhuollon osalta vähän yllättäen perusterveydenhuolto on kasvanut enemmän kuin erikoissairaanhoito.
Työttömyysturvamenot on viisinkertaistuneet 1990-tasoon nähden.
Tulonsiirrot ulkomaille on samaa luokkaa kuin lapsilisä, opintotuki ja asumistuki yhteensä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisin väittää, että Suomen julkisen sektorin koko ei ole este talouskasvulle.

Tuo tarkoittaa, ettei mikään julkisen sektorin koko ole este talouskasvulle. Jos sitä todella tarkoitat, niin keskustelun voi lopettaa siihen. Toisekseen nykyinenkin julkisen sektorin koko on este talouskasvulle silloin kun talous ei kasva, kuten sentään myönsitkin.


Lähteessäsi lukee, että 1980 julkinen talous oli 40% BKT:sta ja 2011 se oli 55%. Sanoisin merkittäväksi kasvuksi 30 vuoden aikana. Ihan sattumaltako valitsit 20 aikajänteen kun juuri 20 vuotta sitten oli lama vai oliko se paras vertailu aatteesi puolesta. Mitäs uskot, voiko julkinen talous kasvaa seuraavat 30 vuotta samaa tahtia 70%:iin ilman kansantalouden romahtamista? Tiedätkö miksi Neuvostoliitto romahti ja miksi kaikki sosialistiset valtiot ovat ajan myötä ajautuneet pysyvään taantumaan ja köyhyyteen?

Mitä tulee julkisen talouden vakauttavaan vaikutukseen, niin lienee itsestään selvää että julkinen sektori ei ole yhtä altis suhdannevaihteluille kuin yksityinen sektori. Näin ollen pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa laskukausi ei laske kansantalouden ostovoimaa yhtä isosti kuin muualla. Siihen perustuu suuren julkisen sektorin taloutta vakauttava vaikutus.

Julkinen sektori ei paranna kansantaloutta. Se pyörii yksityiseltä sektorilta varastetulla rahalla ja on paljon tehottomampi kuin yksityinen sektori, joten kaikki raha joka ryöstetään yksityiseltä sektorilta julkiselle voitaisiin käyttää tehokkaammin kansalaisten varallisuuden kasvuun, jos se jätettäisiin yksityiselle sektorille. Miten kuvittelet valtion tasaavan suhdannevaihtelua? Ottamalla velkaa. No sen voisivat yksityisetkin tehdä, joten velkaa ei välttämättä edes tarvitsisi ottaa, jos sitä ei verotettaisi. Toisekseen taantuma on tarpeellista. Silloin markkinat korjaavat virheinvestointeja. Markkinat tietävät paremmin mistä pitää leikata ja mihin sijoittaa. Valtiontalous koostuu tuhansista toimialoista, eikä kukaan kykene niitä kaikkia hallitsemaan puhumattakaan jokaisesta yrityksestä. Niin viisasta taloustieteilijää ei ole koskaan ollut eikä tule olemaankaan, mutta siitä huolimatta uskotaan, että poliitikko, jonka ammatti on vain kalastaa ääniä osaisi ohjata markkinoita parempaan suuntaan.

yhteenvetona olen kookkaan julkisen sektorin kannalla. Kunhan sen avulla toteutetaan sitä hyvinvointivaltiota, eikä esim. ylläpidetä näivettyviä teollisuudenhaaroja.

Niin siis kannatat sitä, että kansalta varastetaan rahaa, koska poliitikot lupaavat sillä hyvinvointia, jota ei voi mitenkään mitata ja josta ei ole mitään näyttöä. Et ole ilmeisesti tietoinen, että termi hyvinvointivaltio on käännösvirhe ja sen oikea muoto olisi sosiaalitukivaltio. Mutta varastaminen on sinusta oikein, kunhan ryöstösaalista käytetään kuten sinä haluat. Mitä väliä, että se tuhoaa kansantaloutta ja kunnollisten ihmisten elämiä. Kunhan vain aasin edessä roikutetaan osaa häneltä ryöstetystä omaisuudesta, niin se juoksee sen perässä tajuamatta ettei se sitä voi koskaan saada.

En myöskään ole taloustieteilijä saati taloustieteiden harrastaja.

Ei tarvitse erikseen mainita.
 
Kyllä väittely kivaa on, mutta voin ainoastaan kertoa, miksi minä olen jotain mieltä. Kansantalous sattuu vielä olemaan riittävän epäeksaktia, jotta tässä voidaan oikeastaan väitellä malleista ja niihin uskomisista.

Tuo tarkoittaa, ettei mikään julkisen sektorin koko ole este talouskasvulle.
Eikä tarkoita. Tahdon siis sanoa, että kirjoittamani tarpeeton kärjistely on, noh, tarpeetonta ja johtaa juupas-eipäs-vatauksiin.

Lähteessäsi lukee, että 1980 julkinen talous oli 40% BKT:sta ja 2011 se oli 55%. Sanoisin merkittäväksi kasvuksi 30 vuoden aikana. Ihan sattumaltako valitsit 20 aikajänteen kun juuri 20 vuotta sitten oli lama vai oliko se paras vertailu aatteesi puolesta. Mitäs uskot, voiko julkinen talous kasvaa seuraavat 30 vuotta samaa tahtia 70%:iin ilman kansantalouden romahtamista? Tiedätkö miksi Neuvostoliitto romahti ja miksi kaikki sosialistiset valtiot ovat ajan myötä ajautuneet pysyvään taantumaan ja köyhyyteen?
Mielestäni "Suomi ennen vuotta 1990" on jo niin kaukana nykytilanteesta, ettei siitä ole hyötyä keskustelussa. 1970 - 1990 nykyinen sosiaalitukivaltio muodostui, mikä tietysti näkyy tuon ajanjakson kohdalla julkisen sektorin voimakkaana nousuna. Se on myös paras ajanjakso "aatteeni" kannalta, mutta ei siis ainoa perustelu valinnalle. Jos unohdetaan tarpeettomat kärjistykset, olen puolustanut kookasta julkista sektoria, en alati kasvavaa julkista sektoria. Prosentteina 50-60 ei ole mielestäni liian suuri.

Julkinen sektori ei paranna kansantaloutta. Se pyörii yksityiseltä sektorilta varastetulla rahalla ja on paljon tehottomampi kuin yksityinen sektori, joten kaikki raha joka ryöstetään yksityiseltä sektorilta julkiselle voitaisiin käyttää tehokkaammin kansalaisten varallisuuden kasvuun, jos se jätettäisiin yksityiselle sektorille. Miten kuvittelet valtion tasaavan suhdannevaihtelua? Ottamalla velkaa. No sen voisivat yksityisetkin tehdä, joten velkaa ei välttämättä edes tarvitsisi ottaa, jos sitä ei verotettaisi. Toisekseen taantuma on tarpeellista. Silloin markkinat korjaavat virheinvestointeja. Markkinat tietävät paremmin mistä pitää leikata ja mihin sijoittaa. Valtiontalous koostuu tuhansista toimialoista, eikä kukaan kykene niitä kaikkia hallitsemaan puhumattakaan jokaisesta yrityksestä. Niin viisasta taloustieteilijää ei ole koskaan ollut eikä tule olemaankaan, mutta siitä huolimatta uskotaan, että poliitikko, jonka ammatti on vain kalastaa ääniä osaisi ohjata markkinoita parempaan suuntaan.
Mielestäni kuvaamasi malli pohjaa niihin täydellisesti toimiviin markkinoihin, joita ei ole olemassa. Mahdotonta sanoa, miten yhteiskunta toimisi nykysuomessa ilman julkista sektoria, mutta historian valossa suhdannevaihtelut ja inhimilliset kriisit ovat olleet rajumpia maissa, joissa valtion ohjaus ja julkinen sektori ovat heikompia. Taantuman tarpeellisuudesta olen samaa mieltä, mutta uskon taanstumien vaikutusten säätelyyn. Myönnän, että valtion rooli ei ole ihan yksiselitteinen kun puhutaan taantumista toipumisista, mutta uskon siis vakaasti työllisyysvaikutusten säätelyyn, jopa tehokkuuden kustannuksella. Tehokkaat markkinat on sellainen oppikirjamalli, josta ei ole todellisia reaalimaailman esimerkkejä.

Niin siis kannatat sitä, että kansalta varastetaan rahaa, koska poliitikot lupaavat sillä hyvinvointia, jota ei voi mitenkään mitata ja josta ei ole mitään näyttöä. Et ole ilmeisesti tietoinen, että termi hyvinvointivaltio on käännösvirhe ja sen oikea muoto olisi sosiaalitukivaltio. Mutta varastaminen on sinusta oikein, kunhan ryöstösaalista käytetään kuten sinä haluat. Mitä väliä, että se tuhoaa kansantaloutta ja kunnollisten ihmisten elämiä. Kunhan vain aasin edessä roikutetaan osaa häneltä ryöstetystä omaisuudesta, niin se juoksee sen perässä tajuamatta ettei se sitä voi koskaan saada.
Minulla nähtävästi on sosialismiin taipuvainen yhteiskuntakäsitys, sillä todellakin uskon että valtiolla on keskeinen rooli ihmisten elämien parantamisessa. Varastetulla rahalla maksettu koulutus ja terveydenhuolto ovat mielestäni fiksuja ideoita ja annan näihin omaa rahaani ihan vain pyytämällä. Maissa, joissa tämän kaltaisia järjestelyitä on olemassa, on mielestäni mukavampi elää. Täydellisen säätelemättömistä kansantalouksista ei ole esimerkkejä, joten sellaista on hankala realistisesti arvioida. Haluaisin myös sanoa, että jollakin tapaa samaa mieltä kanssasi politiikan ja poliitikkojen epäonnistumisesta, mutta eri mieltä niiden tarpeellisuudesta.

Ei tarvitse erikseen mainita.
Mistä hei kiukku Darvi?
 
Porukka varmaan luki siitä miten Taksiliitto ja byrokraatit tyrmäsivät Uberin tulon Suomeen ja ylipäätänsä taksialaa ei haluta vapauttaa vapaalle kilpailulle. No samaan aikaan Helsingissä ollaan kehitetty kutsubussi järjestelmää. Järjestelmässä minibussin voi tilata kotiovelleen ja bussi sitten veisi suoraan määränpäähän, eli tämähän on käytännössä sama kuin taksi. Näitä busseja on ollut kymmenisin kappaletta testikäytössä ja sitä laajennetaan nyt sataan bussiin tämän ja ensi vuoden aikana. Järjestelmä tulee olemaan alustavasti kymmeniä miljoonia tappiollinen, mutta silti sitä ajetaan läpi.

Ottaa vitusti päähän, kun vapaata kilpailua rajoitetaan ja sen sijaan luodaan julkiselle sektorille jo valmiiksi tappiollista liiketoimintaa. Kunnon kommunistimenoa ja varmasti tällaisella toiminnalla saadaan Suomi nousuun.

Verovaroilla sata minibussia | Helsingin Uutiset
 
Mikä Suomessa vituttaa taloudellisesta näkökulmasta? Yksi usko ja näpertely.

Yksi usko: ihan sama mikä on tilanne ja mitä tehdään, verojen nostaminen on ainoa ratkaisu. Silloinkin kun ongelma johtuu verojen nostamisesta tai liian korkeista veroista. Oikeastaan erityisesti silloin.
Poliittinen kenttä lähinnä keskittyy nahistelemaan siitä mitä veroja nostetaan, vasemmiston huutaessa rikkaita, oikeiston tasaveroja. Sama tuntuu olevan monella muullakin alueella, pääasiallinen suunta on sama, väittelyä käydään pitsinnypläyksen kuvioista, ei siitä onko se pitsi nyt se fiksuin juttu kuitenkaan. Juhlapuheissa ollaan niin turhia koristehelmoja vastaan, mutta tosipaikan tullen sitten valitetaan voimattomuutta.

Näpertely: ylläolevaan liittyen, keskitytään yksityiskohtiin välittämättä suuremmista linjoista. Pelastetaan puutarhan kukkapuskaa rikkaruohoilta samaan aikaan kun talo on tulessa. Vätellään tekemästä mitään hankalaa (lue: tärkeää), koska pitää priorisoida. Käytetään resursseja turhiin yksityiskohtiin, koska säännöt, "pitää tehdä eikä voida priorisoida" (esim. poliisi).

Näillä saadaan tuhlattua järjettömät määrät taloudellisia resursseja ja estettyä rakentava toiminta, kunnes monikansallinen yritys saapuu paikalle ottamaan markkinat haltuunsa ja sitten syytetään kansaa saamattomuudesta.


Ja seurauksena voi jestas Suomen hinnat.. kyllä sydämestä otti kun vieraillessani kävin kaupassa ja tuli hintalappuja katseltua. Ei tämä Irlanti mikään halpa paikka ole myöskään, mutta hintojen nousu 2v aikana on ollut minimaalista Suomeen verrattuna.
Huvittavasti ainoat hinnat kaupassa jotka eivät säikäyttäneet olivat tupakissa ja kaljassa, täällä Lidlissä 20kpl (0.33l, 4.3%) Heinekenejä on tarjouksessa 19.99e. Tupakka on kympin aski.
 
Ei tarvitse erikseen mainita.

Ei se argumentointi tainut olla Darvinkaan vahvin osa-alue omassa ketjussaan, kun keskustelu kääntyi todelliseen maailmaan ja havaittuun/tutkittuun tietoon. Sulla esimerkiksi toistuu kaiken aikaan Sayn -laki, luovat tuhot, luotonannon eksogeenisuus ja ymmärtämättömyys julkisen sektorin rahoitusrajoitteista. Vastaukset varmaan näihinkin olisi löytänyt foorumilta, mutta ei anneta vastakkaisten perusteluiden ja omalle kannalle epäedullisesti esiintyvien asioiden häiritä sitä klassikko-anarkoliberalismipaatosta.
 
Ei se argumentointi tainut olla Darvinkaan vahvin osa-alue omassa ketjussaan, kun keskustelu kääntyi todelliseen maailmaan ja havaittuun/tutkittuun tietoon. Sulla esimerkiksi toistuu kaiken aikaan Sayn -laki, luovat tuhot, luotonannon eksogeenisuus ja ymmärtämättömyys julkisen sektorin rahoitusrajoitteista. Vastaukset varmaan näihinkin olisi löytänyt foorumilta, mutta ei anneta vastakkaisten perusteluiden ja omalle kannalle epäedullisesti esiintyvien asioiden häiritä sitä klassikko-anarkoliberalismipaatosta.

Olen joskus miettinyt, että onko Darvi lainkaan todellinen olento, mutta itsekin jotenkin samanlainen olin libertarismiaikoinani, joten kyllä lienee näin on. Libertarismi on 2000-luvun stalimismia.

Tuohon mikä Suomessa eniten ketuttaa on yksityisen sektorin johtajien kannanotot julkiseen talouteen. Sitten ihmetelleen miten omat businekset menee vituiksi kun kiristystoimien takia kokonaiskysyntä sakkaa. Oho mites se silleen...
 
Toinen keikka oli Intiaan, josta palasin takaisin määräaikaisen komennuksen loputtua - itse olisin mielelläni jatkanut sopparia, mutta tultiin sitten perheen yhteisellä päätöksellä takaisin, kun kaksi vuotta tuli täyteen.

Olisitko halukas muuttamaan Intiaan paikallisella sopimuksella jos perhe lähtisi mukaan?
 
Mielestäni "Suomi ennen vuotta 1990" on jo niin kaukana nykytilanteesta, ettei siitä ole hyötyä keskustelussa. 1970 - 1990 nykyinen sosiaalitukivaltio muodostui, mikä tietysti näkyy tuon ajanjakson kohdalla julkisen sektorin voimakkaana nousuna. Se on myös paras ajanjakso "aatteeni" kannalta

Tämän vuoksi et kykene kehittymään ja olet auktoriteettiesi orja. Ainoa tapa viistastua on kyseenalaistaa omat uskomukst ja etsiä niistä heikkouksia. Sinä vain etsit tilanteita, joissa omat uskomuksesi näyttävät vahvoilta. 30 vuotta liian pitkä aika ja 10 vuotta liian lyhyt aika. Kymmenen vuoden kuluttua tulet sanomaan, että 30 vuotta on sopiva.

historian valossa suhdannevaihtelut ja inhimilliset kriisit ovat olleet rajumpia maissa, joissa valtion ohjaus ja julkinen sektori ovat heikompia. Tehokkaat markkinat on sellainen oppikirjamalli, josta ei ole todellisia reaalimaailman esimerkkejä.

Kun muu ei auta, niin on hyvä turvautua valehteluun. Suurimmat taantumat eli lamat ovat aina valtioiden aikaansaamia. 90-luvun lama, finanssikriisi ja vaikka 1920-luvun lama ovat kaikki valtioiden luomia. Tehokkaista markkinoista on monia realimaailman esimerkkejä, kuten USA 1900 luvun taitteessa ja vaikka Hong Kong joka muutamassa vuosikymmenessä nousi taloudellisen vapauden ansiosta köyhyydestä rikkaimpien maiden joukkoon.

Varastetulla rahalla maksettu koulutus ja terveydenhuolto ovat mielestäni fiksuja ideoita ja annan näihin omaa rahaani ihan vain pyytämällä. Maissa, joissa tämän kaltaisia järjestelyitä on olemassa, on mielestäni mukavampi elää.

Olivat ne mielestäsi kuinka fiksuja ideoita tahansa, niin se ei niitä oikeuta. Vaikka sinusta olisi kuinka fiksua raiskata ja tappaa, niin se ei sitä toimintaa oikeita sen enempää kuin ryöstämistäkään. Sinulla kuitenkaan ei ole mitään käsitystä siitä, miten varastaminen terveydenhoitoon vaikuttaa ja pelkkä valtion koulussa ehdollistettu sokea usko siihen, että sairaaloita tai teitä ei olisi ilman ryöstämistä. Todellisessa maailmassa tilanne on kuitenkin päinvastainen kuin aatteessasi. Mitä vähemmän valtio verottaa, niin sitä enemmän niitä sairaaloita rakennetaan ja sitä parempaa hoitoa niissä on edullisemmin. Sinä et kuitenkaan tule etsimään sitä tietoa, koska sinua pelottaa totuus. Oma aate on niin paljon mukavampi kun ei tarvitse miettiä uudestaan omaa maailmankuvaansa.

Georgia.jpg


Mistä hei kiukku Darvi?

Kiukku on vähättelyä. Tämä on puhdasta vihaa. Moraalisena ihmisenä vihaan sinunlaisiasi omahyväisiä totalitaristisia roistoja jotka tuhoavat muiden elämää ja vielä vaativat heitä olemaan kiitollisia tästä pakkoavustaan. Minä en nostaisi sormeanikaan sinua auttaaksesi jos olisit kuolemaisillasi, vaan hymyilisin vain.
 
Kiukku on vähättelyä. Tämä on puhdasta vihaa. Moraalisena ihmisenä vihaan sinunlaisiasi omahyväisiä totalitaristisia roistoja jotka tuhoavat muiden elämää ja vielä vaativat heitä olemaan kiitollisia tästä pakkoavustaan. Minä en nostaisi sormeanikaan sinua auttaaksesi jos olisit kuolemaisillasi, vaan hymyilisin vain.

Moraalinen ihminen ei auta toista hädässä vaan nauraa paskaisesti päälle? No joo fanittihan libertaarien oppiäiti Ayn Rand William Hickmania, joka murhasi 12-vuotiaan tytön ja lähetti ruumiinosat yksi kerrallaan tämän vanhemmille. Libertaarin esikuva on siis muista ihmisistä välittämätön sosiopaatti...
 
Ei Ayn Rand fanittanut Hickmania. Minua vähän ihmetyttää tuo miten vasurit hyökkäävät aina henkilöä vastaan. Ei taida paukut riittää aatteen kaatamiseen, niin sitten pitää koettaa mustamaalata idean esittäjä.
 
Kuvittelin olevani vain semisti kiinnostunut kaveri, jonka mielestä julkisessa sektorissa on jotain järkeä. Nyt tuntuu, että olen jostain kumman syystä jonkin sortin ääripää, jota on syytä vihata. Kiinnostaisi tietää, mitä "aatetta" Darvin mielestä edustan mitä ovat nämä auktoriteetit, joiden orja olen.

Kun muu ei auta, niin on hyvä turvautua valehteluun.
Täh?

Suurimmat taantumat eli lamat ovat aina valtioiden aikaansaamia.
Neuvotellaanko edes myötävaikuttamisesta? Myönnän, että minun on vaikea hyväksyä tuota aina-sanaa. Luonnollisesti valtiolla on aina näissä rooli.

Minun on vaikea myös käsittää, mitä yrität minulle sanoa. Mistä minun pitäisi vakuuttua ja millä korvata se oma maailmankuva? Onko se jokin tietty aate, mitä tässä nyt muiden keskustelijoiden toimesta yritetään liittää sinuun? Mieluusti mietin sitä omaa maailmankuvaani uudestaan, kun ei se kovin selvä tässäkään vaiheessa ole. Hong Kongista tykkäisin keskustella ja jostain syystä musta tuntuu se Georgismi taas fiksulta idealta. Georgian terveydenhuollosta mulla ei ole mitään käsitystä, mutta Suomeen haluaisin sellaista Singaporen mallia. Sen toimimisesta on ihan populaatiotason tilastoaineistoakin. Seuraavaksi aion googletella näiden maiden eliniän odotuksia.

ja vaikka Hong Kong joka muutamassa vuosikymmenessä nousi taloudellisen vapauden ansiosta köyhyydestä rikkaimpien maiden joukkoon.
Mä olen ihan varmasti taloudellisen vapauden puolella. Silti taloudellinen vapaus ei aina suoraan johda maan rikkauteen, eikä sen asukkaiden onnellisuuteen. Tällä argumentilla puollan valtion roolia kansantaloudessa. Minäkin avaisin kilpailulle monia asioita, joista kunnilla on tällä hetkellä järjestämisvastuu. Myös edellä mainitun terveydenhuollon, en vain usko että erikoissairaanhoidolle löytyy ottajia. Luulen myös, että ensi hallitus ensimmäistä kertaa karsii kuntien järjestämisvastuita. Ja itse luonnollisesti olen tämän kehityksen kannalla.

Kannatan muuten perintöveroa ja kaiken sortin kulutusveroja :)
 
Olisitko halukas muuttamaan Intiaan paikallisella sopimuksella jos perhe lähtisi mukaan?
Kyllä mä ilman muuta Bangaloreen voisin lähteä takaisin, jos palkka olisi kohdallaan. Ihan sama, olisiko paikallinen vai expattidiili - ei noilla paljoa ole eroa. On Intiassa kyllä monta muuta paikkaa myös, jonne en perheen kanssa muuttaisi.
 
Ei Ayn Rand fanittanut Hickmania. Minua vähän ihmetyttää tuo miten vasurit hyökkäävät aina henkilöä vastaan. Ei taida paukut riittää aatteen kaatamiseen, niin sitten pitää koettaa mustamaalata idean esittäjä.

Jonkinnäköisenä esikuvana ja innoituksen lähteenä tätä piti

At the time, she was planning a novel that was to be titled The Little Street, the projected hero of which was named Danny Renahan.According to Rand scholar Chris Matthew Sciabarra, she deliberately modeled Renahan - intended to be her first sketch of her ideal man - after this same William Edward Hickman. Renahan, she enthuses in another journal entry, "is born with a wonderful, free, light consciousness -- [resulting from] the absolute lack of social instinct or herd feeling. He does not understand, because he has no organ for understanding, the necessity, meaning, or importance of other people ... Other people do not exist for him and he does not understand why they should." (Journals, pp. 27, 21-22; emphasis hers.)

Romancing the Stone-Cold Killer: Ayn Rand and William Hickman | Michael Prescott

Eipä tuohon suurempia paukkuja tarvitse. Harva pitää sosiopa...objektivismia jotenkin hyvänä ja pyrkimyksen arvoisena maailmankatsomuksena.
 
Ei Ayn Rand fanittanut Hickmania. Minua vähän ihmetyttää tuo miten vasurit hyökkäävät aina henkilöä vastaan. Ei taida paukut riittää aatteen kaatamiseen, niin sitten pitää koettaa mustamaalata idean esittäjä.

Ja mitä sitten, vaikka olisi fanittanutkin. Pohdipa vasureiden omia idoleita...rauhan miehiä kaikki tyynni :)
 
Niin että ketähän nämä vassareiden idolit nyt sitten on? Keynes oli joku sodanlietsoja vai mitä tässä ajelet takaa?

Sulla oli jokin argumentti, koska katsoit tarpeelliseksi asetella edellä vaihtoehtoja. Näen tuossa yllä argumentin sijaan vain pelkkiä kysymyksiä. Näyttää sille, että edellä esittämäsi kysymyksesi kohdistuu tässä nyt itseesi. Hyvää päivänjatkoa.
 
Sulla oli jokin argumentti, koska katsoit tarpeelliseksi asetella edellä vaihtoehtoja. Näen tuossa yllä argumentin sijaan vain pelkkiä kysymyksiä. Näyttää sille, että edellä esittämäsi kysymyksesi kohdistuu tässä nyt itseesi. Hyvää päivänjatkoa.

Joo sainkin jo vastauksen alkuperäiseen kysymykseen :)
 
Back
Ylös Bottom