Mikä vituttaa Suomessa eniten taloudellisesta näkökulmasta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu
Kovin näppärästi unohtuu ihmisiltä se mihin kaikkeen niitä verovaroja käytetään. Vaikka kävisitte yksityislääkärillä, niin siihenkin on käytetty verovaroja. Käykääpäs amerikkalaisessa apteekissa ostamassa tavallinen antibioottikuuri. Hups! Olipa arvokasta. Joka jumalan tienpätkä ja maantienoja on saanut verovaroja. Mitenkä olisi jos tästä lähtien ei olisi enää veroja, mutta saisitte itse kustantaa lastenne koulutuksen? Taisi tulla käytyä omatkin koulut yhteiskunnan tuella, vai mitä? ;)

Pitäkää toki purnausketjunne, kyllä minuakin joskus sapettaa maksaa veroja, mutta en minä sentään haluaisi kehitysmaassa asua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kovin näppärästi unohtuu ihmisiltä se mihin kaikkeen niitä verovaroja käytetään. Vaikka kävisitte yksityislääkärillä, niin siihenkin on käytetty verovaroja. Käykääpäs amerikkalaisessa apteekissa ostamassa tavallinen antibioottikuuri. Hups! Olipa arvokasta. Joka jumalan tienpätkä ja maantienoja on saanut verovaroja. Mitenkä olisi jos tästä lähtien ei olisi enää veroja, mutta saisitte itse kustantaa lastenne koulutuksen? Taisi tulla käytyä omatkin koulut yhteiskunnan tuella, vai mitä? ;)

Pitäkää toki purnausketjunne, kyllä minuakin joskus sapettaa maksaa veroja, mutta en minä sentään haluaisi kehitysmaassa asua.

Edelleenkään niillä ihmisten tuloveroilla ei ole kokonaisuuden kannalta kuin 1/4 merkitys. Arvonlisävero nykyisellään tuottaa 2x sen mitä tuloverot. Mitä luulet jos ostovoimaa nostetaan ja rahan kierto näin kasvaa tapahtuisi alv-kertymälle?

Kaksi esimerkkiä:

1) tuloverot tuplataan kaikilla niin teoriassa verokertymäkin tuplaantuu 17Mrd:n? Mitä tapahtuu ALV-kertymälle (tai muille veroille) A) pysyy samana B) kasvaa C) romahtaa koska enää ei ole ostovoimaa?

2) Tuloverot lasketaan 1/10 nykyisestä tai vaikka kokonaan pois. Mitä tapahtuu ALV-kertymälle kun ostovoima nousee ja rahan kierto kasvaa? Entä jos vastineeksi verovapaudesta ALV nostetaan vaikka 30%:n.

Mun mielestä ansiotuloverotus ei ole kuin kateellisten vasemmistoliiton edustajien päähänpinttymä perinne jolla tasapäistetään kansa. Mitään isompaa merkitystä kokonaisuuden kannalta sillä ei ole, sillä muista lähteistä veron kerääminen on huomattavasti helpompaa ja huomaamattomampaa.
 
Kovin näppärästi unohtuu ihmisiltä se mihin kaikkeen niitä verovaroja käytetään. Vaikka kävisitte yksityislääkärillä, niin siihenkin on käytetty verovaroja. Käykääpäs amerikkalaisessa apteekissa ostamassa tavallinen antibioottikuuri. Hups! Olipa arvokasta. Joka jumalan tienpätkä ja maantienoja on saanut verovaroja. Mitenkä olisi jos tästä lähtien ei olisi enää veroja, mutta saisitte itse kustantaa lastenne koulutuksen? Taisi tulla käytyä omatkin koulut yhteiskunnan tuella, vai mitä? ;)

Pitäkää toki purnausketjunne, kyllä minuakin joskus sapettaa maksaa veroja, mutta en minä sentään haluaisi kehitysmaassa asua.

Juuh, onhan kaikkeen käytetty verorahoja mutta yksityinen terveydenhuolto on valtiolle kuitenkin huomattavan halvempaa kuin julkinen.. Jenkkien antibioottien hinta ei juurikaan paljon vaikuta mihinkään ilman vakuutuksia 30d-150dollaria viikko.. Nykyisellä veronmaksu määrällä voisin vetää 52 viiikkoa tolla hinnalla ja vielä jäisi tuhansia €/kk muuhunkin.
Peruskoulutuksen hinta Suomessa on noin 9000€/vuosi eli maksan ennen kuin lapseni ovat edes kouluiässä jo veroja sen verran että olen maksanut heidän koulutuksensa kokonaisuudessaan, tän jälkeen sitten onkin 30vuotta aikaa maksaa muutaman muunkin koulutukset. Ja sitten kun miettii vaikkapa Mikeä joka maksaa vuosittain yhden lapsen peruskoulutuksen niin ei en pysty pitämään tätä kovinkaan oikeudenmukaisena.
 
Pitäkää toki purnausketjunne, kyllä minuakin joskus sapettaa maksaa veroja, mutta en minä sentään haluaisi kehitysmaassa asua.

Otetaanpa vertailuun jälleen kerran kehitysmaa nimeltä Sveitsi. Tuloveroa siellä maksetaan noin puolet siitä mitä Suomessa ja yleinen ALV on 8 prosenttia. Ruoka ja lääkkeet selviävät 2,5 prosentin ALVilla. Maassa on paremmin toimiva demokratia kuin yhdessäkään muussa maassa ja sinne riittää halukkaita maahanmuuttajia. Tuolla kohtuullisella verotuksella ei tarvitse tietoisesti päästää infraa rappeutumaan ja silti taseet ovat erittäin hyvässä kunnossa. Korkea elintaso ja maailmalla kilpailukykyiset tuotteet eivät olisi mahdollisia, jos Sveitsi pyörittäisi vastaavaa ylimitoitettua koneistoa kuin Suomi. Onneksi Sveitsiläisillä on demokratia ja he siten voivat määritellä koneiston koon.

On pelkästään surullista, että näet Suomen pöhöttyneen järjestelmän ainoana vaihtoehtona kehitysmaan. Parempi kuitenkin totutella ajatukseen. Paisuttamalla koneistoa ja ruokkimalla tuon paiseen loputonta nälkää himoverotuksella toki pääset vielä elämään kehitysmaassa.
 
Kovin näppärästi unohtuu ihmisiltä se mihin kaikkeen niitä verovaroja käytetään. Vaikka kävisitte yksityislääkärillä, niin siihenkin on käytetty verovaroja. Käykääpäs amerikkalaisessa apteekissa ostamassa tavallinen antibioottikuuri. Hups! Olipa arvokasta. Joka jumalan tienpätkä ja maantienoja on saanut verovaroja. Mitenkä olisi jos tästä lähtien ei olisi enää veroja, mutta saisitte itse kustantaa lastenne koulutuksen? Taisi tulla käytyä omatkin koulut yhteiskunnan tuella, vai mitä? ;)

Verot ovat nousseet/ nousevat koko ajan, mutta ovatko mainitsemasi palvelut ja tuet parantuneet? Miten kävi esim. lapsilisille pari viikkoa sitten? Onko tiestön kunto parantunut? Siitä, mitä kaikkea yhteiskunnan tulisi kustantaa voidaan olla monta mieltä, mutta verojen korotus ja palveluiden karsiminen siinä samalla on yksiselitteisesti rikollista ja se osoittaa vaan sen, että järjestelmässä on jotain pahasti vialla. Ja nyt kun teollisuus alkaa olla alasajettu Suomessa niin tilanne tulee sen kun vaan kärjistymään. Mutta eipä siinä kansa kyllä antaa ukottaa itseään, kun onhan meillä nämä kivat palvelut.
 
Esim. suomen paras terveydenhuolto, mitä se käytännössä tarkoittaa? Jengi ottaa kuitenkin vakuutuksia ja käy yksityisellä jos haluavat palvelua ilman viikkojen jonoja.

Tsekeissä soitin maanantaina hammaslääkäriin ja sain ajan keskiviikolle, palvelukin oli sellaista mihin en ole edes tottunut. Otettiin röntgenkuvat, ongelmahammas korjattiin ja lisäksi hiottiin vielä tummnetumat vittuun ihan kysymättä. Maksoi 2-3 euroa, toimistomaksu + röntgenkuvat. Ja joku tsekki nyt on vielä korruptoitunut vanha kommarimaa missä iso osa verorahoista menee politiikkojen taskuun, mutta silti monet asiat toimii paremmin. Ei ole esim. samanlaista erottelua yksityisten ja julkisten lääkärien välillä, mieluummin mä käyn pienellä lääkäriasemalla jossa mulla on oma lääkäri kun menen johonkin helvetilliseen terveysasemakompleksiin mitä suomeen rakennetaan. Siihen päälle miljardin IT järjestelmä ja johan rahaa palaa.

e. Niin, kaveri teloi polvensa täällä (joku ristiside repesi) ja se leikattiin kahden päivän päästä onnettomuudesta.
 
Suomen terveydenhuollostaki paljon toitotetaan. Ulkomailla asuvat finskit tuovat kuitenkin erittäin usein esiin sen, että ei se suomessa loppuviimeksi mikään kovin ihmeen hyvä laitos ole.. mielikuva tottakai on, etenkin suomalaisilla, että täällä on parasta.

Kumma silti, toverit rikkinäisine olkapäineen ja polvineen eivät saa hoitoa. Julkinen terveydenhuoltohan ei tee MITÄÄN hoitotoimenpiteitä, ennenkuin oire on muuttunut krooniseksi, ja sittenkin vasta, jos ko. ruumiinosan/pääkopan/tms pitää olla ehjä. Ehkäisevää hoitoa ei puhettakaan että saisi.

Ihan voi omista piireistään kysellä, moniko oikeasti käy julkisella, ja moniko käy yksityisellä (alkaen hammashoidosta), tai työterveydessä.

Vanhustenhoito osana terveydenhuoltoa taitaa olla lähinnä vitsi, niinkuin voi jokainen lehdistöstä lukea, kun mummot makaa paskat vaipoissa käytävillä, mielenterveyttä ei ole kai hoidettu ikuisuuksiin, mistä myös vähän väliä artikkeleita..

Mielestäni hyvä terveydenhuolto on muutakin, kuin sitä, että kiireinen lääkäri kirjoittaa 15min vastaanoton aikana 3min ajan reseptiä iloiselle pillerille tutkimatta potilasta sen kummemmin, ja loput 12 minuuttia kirjaa järjestelmään, että mitä on tehnyt ja miksi ei tehdä mitään muuta.
 
Esim. suomen paras terveydenhuolto, mitä se käytännössä tarkoittaa? Jengi ottaa kuitenkin vakuutuksia ja käy yksityisellä jos haluavat palvelua ilman viikkojen jonoja.

Tätähän se on. Jonotat julkisella 3,5 tuntia lääkärille pääsyä samalla, kun verovaroin kännit vetänyt sekakäyttäjä uhkaa vetää sinua turpaan. Sitten, kun vihdoin pääset lääkärille, se tulee viiden minuutin diagnoosin jälkeen siihen lopputulokseen, että sinun kannattaisi käväistä yksityisen vastaanotolla. Todellista vastinetta verorahoille joo. Sitten vielä pohditaan sitä, pitäisikö meidän tarjota paperittomille maahantulijoille samat lääkärin palvelut :face:
 
Tätähän se on. Jonotat julkisella 3,5 tuntia lääkärille pääsyä samalla, kun verovaroin kännit vetänyt sekakäyttäjä uhkaa vetää sinua turpaan. Sitten, kun vihdoin pääset lääkärille, se tulee viiden minuutin diagnoosin jälkeen siihen lopputulokseen, että sinun kannattaisi käväistä yksityisen vastaanotolla. Todellista vastinetta verorahoille joo. Sitten vielä pohditaan sitä, pitäisikö meidän tarjota paperittomille maahantulijoille samat lääkärin palvelut :face:

Ja sitten kun sinne pääset sinut vastaanottaa Virolainen/Turkkilainen lääkäri joka ei ymmärrä mikä sinua vaivaa.. Mä en henkilökohtaisesti ymmärrä Suomen terveydenhuollon hehkutusta. Julkinen sektori on aivan perseestä nykyään, tuttava meni lekuriin 8kk sitten pattien takia kamelilääkäri ahmad oli sitä mieltä ettei ole mitään huolta.. Nyt tuttava on syöpähoidoissa joiden aloitus viivästyi 8kk epäpätevän lääkärin ansiosta.
 
Ulkomailla asuvat finskit tuovat kuitenkin erittäin usein esiin sen, että ei se suomessa loppuviimeksi mikään kovin ihmeen hyvä laitos ole.. mielikuva tottakai on, etenkin suomalaisilla, että täällä on parasta.

Se on vain sitä "on lottovoitto syntyä Suomeen" propagandaa mitä täällä syötetään joka tuutista. Jos käy asumassa ulkomailla jonkun aikaa, niin huomaa miten täällä on kusetettu kansaa noilla hyvinvointivaltiojutuilla. Suomessa on matalampi elintaso kuin suurimmassa osassa länsimaita. Suomessa töissä käyvä ei voi syödä ulkona, asua omakotitalossa ja ajaa uudella autolla. Täällä ulkona syöminen tarkoittaa mäkkäriä tai kebabia, asutaan pienissä neukkukuutioissa ja ajetaan vanhoilla autoilla.
 
Tätähän se on. Jonotat julkisella 3,5 tuntia lääkärille pääsyä samalla, kun verovaroin kännit vetänyt sekakäyttäjä uhkaa vetää sinua turpaan. Sitten, kun vihdoin pääset lääkärille, se tulee viiden minuutin diagnoosin jälkeen siihen lopputulokseen, että sinun kannattaisi käväistä yksityisen vastaanotolla. Todellista vastinetta verorahoille joo. Sitten vielä pohditaan sitä, pitäisikö meidän tarjota paperittomille maahantulijoille samat lääkärin palvelut :face:

Ylistetty suomalainen terveydenhuolto on tosiaan niin huono, etten edes harkitsisi käyttäväni sitä. Jonotat pääsyä lääkärille hyvin tympeässä ympäristössä tunteja vain kuulemaan sen, että jos haluat välttämättä saada jotain oikeaa hoitoa, niin tervetuloa noin vuoden jonoon.

Itseltäni karisi viimeisetkin uskon rippeet siinä vaiheessa kun näin miten lääkäreitä opetetettiin toimimaan tapauksessani. Niissä kalvoissa oli vain keinoja, joilla saadaan potilas pihalle mahdollisimman pienin kustannuksin.
 
Suomessa on matalampi elintaso kuin suurimmassa osassa länsimaita. Suomessa töissä käyvä ei voi syödä ulkona, asua omakotitalossa ja ajaa uudella autolla.

Niinkuin ei voi Italiassa, Espanjassa tai siinä mahtavassa ylijäämä-Saksassakaan.


Edittiä. Italia ja Espanja eivät kyllä ole länsimaita.
 
Kovin näppärästi unohtuu ihmisiltä se mihin kaikkeen niitä verovaroja käytetään. Vaikka kävisitte yksityislääkärillä, niin siihenkin on käytetty verovaroja. Käykääpäs amerikkalaisessa apteekissa ostamassa tavallinen antibioottikuuri. Hups! Olipa arvokasta. Joka jumalan tienpätkä ja maantienoja on saanut verovaroja. Mitenkä olisi jos tästä lähtien ei olisi enää veroja, mutta saisitte itse kustantaa lastenne koulutuksen? Taisi tulla käytyä omatkin koulut yhteiskunnan tuella, vai mitä? ;)

Pitäkää toki purnausketjunne, kyllä minuakin joskus sapettaa maksaa veroja, mutta en minä sentään haluaisi kehitysmaassa asua.

Kerran kun kävin julkisella, kuvien piirtely oli ainoa yhteinen kommunikointiväline, sillä en sattunut osaamaan venäjää eikä lääkäri osannut suomea saati englantia. Niin sitä diagnosisoitiin: lääkäri piirtää kuvan ja kysymysmerkin, minä sitten joko piirrän tai elehdin vastauksen. Tuon lääkärin oli 'systeemi' määrännyt omalääkärikseni jota ei pysty ilmeisesti edes vaihtamaan kuin muuttamalla toisen terveysaseman piiriin. Resepti meni luonnollisesti vikaan, mutta apteekki onneksi nappasi virheen kiinni.

Onko tuo palvelu mielestäsi sitä jota voi odottaa tämän veroasteen myötä?

Noh, menin yksityiselle ja maksoin omasta pussista. Siis niitä rahoista joita palkasta on erinäisten verojen ja lakisääteisten maksujen jälkeen jäänyt. Ja siitä pulssin laskustakin näytti ihan mukavasti ropisevan valtiolle.

Ja olen muuten satavarma etten niitä eläkemaksuja joita olen maksanut, tule näkemään kun aika koittaa. Ne on siinä vaiheessa jo 'lainattu' valtiolle budjettia paikkaamaan. Tiestön kunnosta en edes lähde sanomaan. Jokaikinen joka autolla liikkuu, kyllä huomaa ettei lama-aikanakaan olleet tiet niin reikäisiä ja uraisia kuin nyt.
 
Edelleenkään niillä ihmisten tuloveroilla ei ole kokonaisuuden kannalta kuin 1/4 merkitys. Arvonlisävero nykyisellään tuottaa 2x sen mitä tuloverot. Mitä luulet jos ostovoimaa nostetaan ja rahan kierto näin kasvaa tapahtuisi alv-kertymälle?

Kaksi esimerkkiä:

1) tuloverot tuplataan kaikilla niin teoriassa verokertymäkin tuplaantuu 17Mrd:n? Mitä tapahtuu ALV-kertymälle (tai muille veroille) A) pysyy samana B) kasvaa C) romahtaa koska enää ei ole ostovoimaa?

2) Tuloverot lasketaan 1/10 nykyisestä tai vaikka kokonaan pois. Mitä tapahtuu ALV-kertymälle kun ostovoima nousee ja rahan kierto kasvaa? Entä jos vastineeksi verovapaudesta ALV nostetaan vaikka 30%:n.

Mun mielestä ansiotuloverotus ei ole kuin kateellisten vasemmistoliiton edustajien päähänpinttymä perinne jolla tasapäistetään kansa. Mitään isompaa merkitystä kokonaisuuden kannalta sillä ei ole, sillä muista lähteistä veron kerääminen on huomattavasti helpompaa ja huomaamattomampaa.

Pakko kysyä, että minkä lähteen mukaan arvonlisävero tuottaa 2x sen mitä tuloverot?
 
Mitenkä olisi jos tästä lähtien ei olisi enää veroja, mutta saisitte itse kustantaa lastenne koulutuksen? Taisi tulla käytyä omatkin koulut yhteiskunnan tuella, vai mitä? ;)
.

Tääkin mua kyrsii, Mä tosiaan maksan moneen kertaan omat koulutukseni ja vielä koko korttelin lapsien koulutuksetkin.. Mutta sitten taas löytyy perkeleesti ihmisiä jotka makaavat sossutukien varassa himassa ja tehtailevat 5 lasta ja parhaimmat vielä perkele laittaavat päivähoitoon nämä kakaransa jotta saavat itse vapaa-aikaa..
 
Pakko kysyä, että minkä lähteen mukaan arvonlisävero tuottaa 2x sen mitä tuloverot?

Valtion talousarvioesitys vuodelle 2014. On luettavissa valtiovarainministeriön sivulta:

Valtion talousarvioesitykset

Sieltä samasta myös löytyy kohdasta "Määrärahat", että yleissivistävään koulutukseen (päivähoito, esiopetus, perusopetus, lisäopetus, lukiokoulutus, taiteen perusopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminta) Määräraha on alle 1Mrd...

Musta kaikkien nyt täällä meuhkaavien pitäisi käydä ajatuksella lukemassa ylläolevan linkin (ja sen vasemmassa reunassa olevien alalinkkien) tiedot ja miettiä mihin se raha oikeasti menee ja mistä se tulee.

Vensku123 sanoi:
...parhaimmat vielä perkele laittaavat päivähoitoon nämä kakaransa jotta saavat itse vapaa-aikaa..

Toisaalta useimmissa näissä tapauksissa on erittäin paljon lapsen edun mukaista että lapsi pääsee päivähoitoon oppimaan sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja. Tämä on sitä tulevaisuuden syrjäytymiskierteen ehkäisyn tehokkainta panostusta.
 
Maailmassa ei varmaan ole montaa maata, jossa työttömillä ja opiskelijoilla olisi asiat yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta keskituloisten ja suurituloisten ostovoima on kyllä aika surkea bruttotuloihin nähden. Silti suurinta nalkutusta kuulee nimenomaan opiskelijoilta ja työttömiltä.
 
Maailmassa ei varmaan ole montaa maata, jossa työttömillä ja opiskelijoilla olisi asiat yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta keskituloisten ja suurituloisten ostovoima on kyllä aika surkea bruttotuloihin nähden. Silti suurinta nalkutusta kuulee nimenomaan opiskelijoilta ja työttömiltä.

Eihän tässäkään threadissa muut valita kuin suurituloiset, jotka haluaisivat olla miljonäärejä. Voi tätä sortoa :D
 
Eihän tässäkään threadissa muut valita kuin suurituloiset, jotka haluaisivat olla miljonäärejä. Voi tätä sortoa :D

Tässä ketjussa kyllä, mutta muualla internetissä ja tosimaailmassa kovimmat kitinät tuntuvat tulevan aivan muilta. Kyllähän Suomessa moni asia on päin persettä, jos näin kovallakin verotuksella velkaannutaan 10 miljardia vuodessa, eikä se korjaannu sillä, että valtio saa enemmän hyvätuloisen palkasta kuin palkansaaja itse.
 
Eihän tässäkään threadissa muut valita kuin suurituloiset, jotka haluaisivat olla miljonäärejä. Voi tätä sortoa :D

Keskiluokka täällä valittaa, ja sitähän suomessa eniten päähän potkitaankin.

Suomessa on rapiat 30 000 virallisen määrityksen mukaista suurituloista joista iso osa yli 65 vuotiaita. Tuskin ne pakkiksella majailee...
 
Back
Ylös Bottom