Mikä vituttaa Suomessa eniten taloudellisesta näkökulmasta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirMax
  • Aloitettu Aloitettu
vaikka miten kouluttaudut, niin et voi kunnolla rikastua.

Lääkärinä on aika varma rikastua. Ainakin suhteellisesti.

Missään ei tietääkseni ole kovin helppo rikastua, kyllä se työtä ja säkää vaatii missä vain. Tietysti on sellaisiakin paikkoja jossa on etulyöntiasema jos osaa esimerkiksi lukea, mutta...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eniten vituttaa se, että kaikki mitä teet on kyllästetty erinäköisillä veroilla, joita on monta kerrosta ja maksat tavallaan samasta rahastasi moneen kertaan veroja. Verojen ja muiden maksujen takia suomessa on kaikki törkeen kallista.
Eurosta omistat oikeasti varmaan vain 5 centtiä kaikki muu on suoraa ja epäsuoraa veroa. Maksat mutta valtio ei suhteessa maksujen suuruuteen anna mitään takaisin.

Mitään ei saada kuitenkaan takaisin valtion suunnalta. Siitä huolimatta suomen vätyskansa ei uskalla laittaa kampoihin.
 
Eniten vituttaa se, että kaikki mitä teet on kyllästetty erinäköisillä veroilla, joita on monta kerrosta ja maksat tavallaan samasta rahastasi moneen kertaan veroja. Verojen ja muiden maksujen takia suomessa on kaikki törkeen kallista.
Eurosta omistat oikeasti varmaan vain 5 centtiä kaikki muu on suoraa ja epäsuoraa veroa. Maksat mutta valtio ei suhteessa maksujen suuruuteen anna mitään takaisin.

Mitään ei saada kuitenkaan takaisin valtion suunnalta. Siitä huolimatta suomen vätyskansa ei uskalla laittaa kampoihin.
Tuota toiseksi viimeistä lausetta kannattaisi ehkä vielä miettiä...
 
Mä en ole niin rahan perään enkä enää töitäkään jaksa älyttömiä määriä tehdä, normi 8-16.00 duuni on mulle sopiva. Suomessa sillä palkalla ei vaan tunnu saavan mitään, hitto nykyisin tsekeissä en edes tienaa puolia siitä mitä suomessa ja on varaa asua keskustassa, syödä rafloissa eikä tartte rahaa edes miettiä. Suomessa tein vielä jokaisessa duunissa hirveän määrän ylitöitä ilman liksaa, eipä ole ikävä tuota menoa.

Jos muutetaan mimmin kanssa yhteen, niin voisi ottaa jonkun 80 neliön kämpän omalla pihalla tosta vartin matkan päästä keskustasta jollain 400-500 eurolla, mikä maksettais puoliksi tietty. Suomessa painoin duunia hitosti ja oli varaa asua jossain itä-helsingissä ja syödä kebua.
 
Tuloverot (ansio- ja pääomavero) on n. 25% kokonaisverokertymästä (n. 8,5Mrd) ja yritysten maksama yhteisövero 10% (n. 4Mrd) yksikköä päälle. Yhteensä siis n. 1/3 kokonaisverokertymästä. Suurin yksittäinen verokerääjä on alv (n. 18Mrd eli n. 50% kokonaiskertymästä) ja esim. energiaverot tuottavat saman verran kuin yhteisövero. Tuloveroilla siis tätä konkurssia ei pidetä pystyssä vaan se juustohöylä käy joka paikassa kaikkien kukkarolla.
 
Kun kaikissa juhlapuheissa penätään työn ja yrittämisen puolesta, miksi niiden kannusteita vähennetään jatkuvasti näillä toimilla?
Samasta syystä kuin ensin ympäristön nimissä laitetaan bensasyöpöille autoille verokorotukset ja vähäpäästöisille verohelpotukset, joka ajaa ihmiset ostamaan noita ympäristöystävällisiä autoja, ja kuinkas ollakaan pari vuotta myöhemmin lätkäistään veronkorotukset ajoneuvoveroon. Siis korotukset jotka nostaa nimenomaan niiden ympäristöystävällisimpien autojen veroa jopa päälle sata prosenttia. Ja sitten vielä aletaan kaavailla Ollilan ja kumppaneiden veronkeruusysteemiä jolla ei ympäristön kanssa ole enää mitään tekemistä. Jos ihmiset lopettais autoilun kuten 'tavoite' on, tulis valtion kassaan miljardien lovi. Pitäisi sitten verottaa jotain muuta. Mutta sen verran tajutaan ettei autoilu Suomesta lopu, kuten ei sähkön käyttökään.

Vähän jää paskanmaku suuhun tästä suomalaisesta kannustamisesta siellä sun täällä. Kaikki ylevät tavoitteet tuntuu olevan ainoastaan silloin tavoittelemisen arvoisia, kun valtio saa rokottaa ihmisiä niiden rikkomisesta. Jos verotulot vähenee kun ihmiset ohjautuu sinne ympäristöystävällisyyteen, niin eihän se tietenkään käy. Takki kääntyy ja kaikki ne ylevät jutut osoittautuu vain tekosyiksi jatkuvaan verotehtailuun.
 
Tuloverot (ansio- ja pääomavero) on n. 25% kokonaisverokertymästä (n. 8,5Mrd) ja yritysten maksama yhteisövero 10% (n. 4Mrd) yksikköä päälle. Yhteensä siis n. 1/3 kokonaisverokertymästä. Suurin yksittäinen verokerääjä on alv (n. 18Mrd eli n. 50% kokonaiskertymästä) ja esim. energiaverot tuottavat saman verran kuin yhteisövero. Tuloveroilla siis tätä konkurssia ei pidetä pystyssä vaan se juustohöylä käy joka paikassa kaikkien kukkarolla.

Kun ajatellaan näillä luvuilla niin uskon että esim. yhtesöverojen poistamisella (tai alentamisella esim. EU:n alhaisummaksi) olisi kansantaloudelle enemmän kuin 4Mrd/vuosi hyöty. Ansio- ja pääomatuloverotkin voisi puolittaa samalla niin jopas olisikin kuhinaa taloudessa ja investoinnit laukkaisivat.
 
Suomessa sillä palkalla ei vaan tunnu saavan mitään

Suomessa painoin duunia hitosti ja oli varaa asua jossain itä-helsingissä ja syödä kebua.

Tuo Helkkarin surkea ostovoima on se mikä täällä sapettaa. Keskituloisena on varaa just ja just asua lähiön nurkalla ja ajella 10-vuotiaalla autolla.
 
Itselläni oli vähän aikaa sitten tämmöinen juttu, meinasin lainata lapselleni rahaa ja sitten hän ostaa niillä rahoilla sijoitusasunnon ja maksaa minulle lainaa takaisin ja samalla säästää itsellensä tulevaisuuteen pesämunan. Otin selvää miten tämä asia menee, no verottajalla on YKSIPUOLINEN OIKEUS todeta että se ei ole laina vaan lahja ja tällöin lankeaa tässä tapauksessa 10-13% vero heti maksuun. Ei riitä että teet lainapaperin, pitää lyhentää vähintää lainaa kerran kolmessa kuukaudessa, ei riitä kerta lyhennys vuodessa tai se katsotaan lahjaksi. Ei saa olla liian pitkä maksuaika, esim jollain pankeilla on 25v maksuaika ja se ei sovi siviilille, verottaja voi katsoa sen lahjaksi. Tuntuu jotenkin hassulta että sivistyneessä länsimaassa olet syyllinen kunnes toisin todistetaan, tulee mieleen itselleni aikoinaan kun oli firma ja asuin Thaimaassa ni verottaja oli sillä välin tehnyt minulle arvio verotuksen yksipuolisesti ja laittanut laskut perintään.

Ehkä nyt kannattaisi ottaa ensin oikeasti selvää asioista ennen kuin tuomitsee koko systeemin täysin paskaksi ja toteaa, että heti tulee verot maksuun vaikka kyseessä on oikea laina. Esim. tässä suora lainaus vero.fi:stä koskien lahjaa:

Lainaa voidaan pitää lahjana silloin, kun olosuhteista voidaan päätellä, että varoja ei alun perinkään ollut tarkoitus maksaa takaisin. Laina voi olla koroton. Lainasta tulee laatia lyhennyssuunnitelma ja lyhennysten toteutuminen on Verohallinnon pyytäessä pystyttävä näyttämään toteen. Lainan määrän ja lyhennyssuunnitelman tulee olla realistinen velallisen maksukykyyn nähden. Jos lainaa lyhennetään jatkuvasti kolmen vuoden välein annettavilla verovapailla lahjoilla, voidaan laina katsoa verotuksessa lahjaksi.

Alaikäisellä lapsella ei tavallisesti ole mahdollisuuksia lyhentää lainaa. Jos alaikäisellä ei ole tuloja, joilla lainaa olisi mahdollista lyhentää, pidetään vanhemmilta saatua lainaa pääsääntöisesti lahjana.

Jos oikeasti kyseessä on laina, jota maksetaan realistisessa aikataulussa takaisin niin ei siellä kukaan ole tekemässä mitään "yksipuolisia päätöksiä" ja pistää verot heti maksuun. Kyllä nyt normaali ihminen osaa ihan maalaisjärjelläkin jo katsoa, että onko joku asunnon ostoon annettu raha tarkoitus maksaa takaisin vai onko kyseessä lahja, jota sitten ehkä aletaan lyhentämään joskus 30v päästä takaisin ellei se sitten "unohdu" kokonaan.

Ja jos itselläsi on täällä aktiivisena oleva yritys ja yks kaks jätät veroilmoitukset antamatta etkä vastaa selvityspyyntöihin, jotka tulevat yrityksesi ilmoittamaan postilokeroon niin mitä siinä pitäisi sillon tehdä kuin arvioverottaa se? Jos yrityksen pistää pystyyn niin silloin kannattaa huolehtia sen velvoitteista tai laittaa se lepäämään ja ilmottaa siitä asianmukaisesti yhtiön veroilmoituksella eikä vain häipyä johonkin ja olettaa, että kyllä ne sitten hoitaa ja etsii käsiin täältä toiselta puolelta maapalloa, jos jotain asiaa on. :face:

Kyllä täällä paljon olisi korjattavaa hommaa, mutta välilä naurattaa, kun ihmiset laittaa joka ikisen asian sen järjestelmän syyksi vaikka itse jätetty asiat hoitamatta. Itselläni on perhetuttuja mm. Saksassa ja kyllä voin todeta, että täällä toimii suht hyvin esim. Verottajan palvelut. Saksassa piti käydä useammalla tiskillä ja silti ei saanut asiaa hoidettua, kun piti saada yksi pieni todistus mukaan. Siellä kun oli vain joku yksi henkilö, joka niitä teki ja hän oli vain tiettyinä päivinä kuukaudessa töissä, puhelimitse (saatika sitten netissä) asiaa ei voinut hoitaa. Ja esim. siellä kaikkien rakastamassa USAssa joudut joka vuosi verojuristin kanssa täyttämään veroilmoituksen kaikkien mahdollisten tietojen osalta, kun siellä ei tunneta sellasia asioita kuin esitäytetty veroilmoitus tai sivullisten automaattisesti ilmoittamat tiedot.

Ja esim. Briteissä verottaja voi oikaista verotusta 20 vuodelta taakse päin meidän viiden vuoden sijaan ja veronkorotus on 100 % (suomessa max 30 %), josta sitten lähetään alentamaan sen mukaan, että onko asiakkaan käytöksessä ollut lieventäviä asioita. Siinä olisi sitä huumoria, kun alettaisiin täälläkin selvittelemään 90-luvulta lähtien ilmoittamatta jätettyjä tuloja, joita laitetaan korkojen ja korotusten kanssa maksuun. Ennakkoperintärekisteröintikin tarkoitti vielä muutama vuosi sitten briteissä sitä, että toimeksiantajan kanssa täytettiin paperisia verottajalta saatuja kuitteja, joista yksi osa jäi itselle kirjanpitoon, yksi osa lähetettiin verottajalle ja yksi osa jäi toimeksiantajalle. Nykyään sentään voivat puhelimitse tarkistaa verottajalta, että onko kyseisen henkilön/yrittäjän rekisteröinti kunnossa, jotta sille voidaan maksaa ilman ennakonpidätystä korvausta työstä.
 
Mä en ole niin rahan perään enkä enää töitäkään jaksa älyttömiä määriä tehdä, normi 8-16.00 duuni on mulle sopiva. Suomessa sillä palkalla ei vaan tunnu saavan mitään, hitto nykyisin tsekeissä en edes tienaa puolia siitä mitä suomessa ja on varaa asua keskustassa, syödä rafloissa eikä tartte rahaa edes miettiä. Suomessa tein vielä jokaisessa duunissa hirveän määrän ylitöitä ilman liksaa, eipä ole ikävä tuota menoa.

Jos muutetaan mimmin kanssa yhteen, niin voisi ottaa jonkun 80 neliön kämpän omalla pihalla tosta vartin matkan päästä keskustasta jollain 400-500 eurolla, mikä maksettais puoliksi tietty. Suomessa painoin duunia hitosti ja oli varaa asua jossain itä-helsingissä ja syödä kebua.

Saman huomasin itsekin joskus, kun muutin Kanadaan. Vaikka oli vain opiskelija työharjoittelussa, niin rahaa oli koko ajan vähän yli tarpeen. Joka päivä pystyi käymään ulkona syömässä jne. ja rahaa ei tarvinnut miettiä yhtään. Nyt kun olen päivätöissä Suomessa, niin rahaa on vähemmän ja ei ole puhettakaan, että voisi käydä samalla tavalla joka päivä ulkona syömässä. Ostovoima on Suomessa aivan surkea ja sen näkee katukuvassakin mm. autokannasta.
 
Jep, ei paljoa suomessa palveluita käytetä, hitto leikkasin hiuksetkin itse siinä vaiheessa kun oli lähemmäks 30 euroa se perus parturi... Ja ei varmasti parturit ole mitään massi-keisareita ja palveluita mielelläni kyllä käyttäisin, mutta kyllähän se raja jossain tulee vastaan.

Autohan on sitten melkeen välttämätön kun etäisyydet on pitkiä ja ytimessä ei ole varaa asua. Kun lähdin suomesta, myin auton pois ja siitä jäikin ihan kivat säästöt nyt kun täällä asustelee.
 
Se on hienoa HITB että tiedät paremmin minun asiat kuin minä itse! Olin lähettänyt nolla lappuja jokuselta kuukaudelta ja verottajan mielestä firma ei voi tiettyä monta kuukautta lähettää nolla lappuja että pakko olla tuloja ja sillä perusteella teki arvioverotuksen minulle.
 
Se on hienoa HITB että tiedät paremmin minun asiat kuin minä itse! Olin lähettänyt nolla lappuja jokuselta kuukaudelta ja verottajan mielestä firma ei voi tiettyä monta kuukautta lähettää nolla lappuja että pakko olla tuloja ja sillä perusteella teki arvioverotuksen minulle.

Sitten olisi kannattanut antaa alviin lopettamisilmoitus, kun kerta mitään toimintaa ei ole, niin ei olisi kukaan arvioinut mitään. Ytj:stä löytyy minuutin googletuksella valmis lomakekin sitä varten:

YTJ - Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä ? Muutos- ja lopettamisilmoituslomakkeet vain verohallintoon
 
Miksi antaa sellaista ilmoitusta kun on tulevaisuudessa toimintaa?

Säästyy turhilta arvioverotuksilta, kun roikkuu turhaan rekistereissä samalla oleskellen jossain ulkomailla postin tavoittamattomissa, vaikka voisi palauttaa yhden ilmoituksen liiketoiminnan päättymisestä ja sitten aikanaan saman ilmoituksen liiketoiminnan alkamisesta uudelleen, kun taas alkaa harjoittamaan liiketoimintaa.
 
Kirjoitin äsken kaljapäissäni.


Yhden työttömän ansioluettelo.
14. huhtikuuta 2014 kello 17:57

Make täällä taas, morjesta vaan kaikille tasapuolisesti.
Sitä mä vaan rupesin tässä kirjoittelemaan kun ansioluettelo pitäisi tehdä. Kaupasta kaljaa hakiessa mietiskelin matkalla että mitäs kaikkea siihen pitäisi kirjoitella..
No perkele. Eihän yksikään työnantaja jaksa koko listaa edes lukea.

Vaan ei se nyt tainnut olla tässä se asian pointti, vaan se että mitenkö mä en löydäkään mitään OIKEITA töitä vaikka osaan tasan ihan helvetisti?
Pätkätöitä ja muuta vastaavaa skeidaa löytyy toki, mutta en minä ole mikään teinityttö jonka elämisen ja syömiset plus autot ja ponit maksaa faija.

Mä olen aikuinen mies joka tarvitsee ne rahat ihan oikeisiin asioihin. Muijakin pitäisi viedä vihille vielä joskus. En edes rupea luettelemaan.

No mutta kuiteskin, mennäänpä nyt asiaan.

Tuolla työelämässä näyttää olevan kaikenlaista hiihtäjää, ja eipä siinä kai mitään.

Mun ihmetyksen aihe on lähinnä tämä että miten mä voin olla työttömänä? Miksi mun ammattitaitoa ja osaamista ei hyödynnetä mihinkään?

Jotta tämän nyt saisi jotenkin lyhyeksi ja luettavaksi, mä laitan tämän asian tähän muotoon ja jätän asian sitten siihen.

Toisin sanoen, listaan tähän nyt ne ammatillisen osaamisen alueet joissa voin sanoa olevani suhteellisen osaava, jopa työelämään kelpaava, ja joissakin jopa pirun hyvä.

Valmiina? Koska täältä pesee, terveisiä vaan sinne eduskuntaankin:

Maken ammatillinen koulutus/työkokemus/kiinnostuksen kohteet/harrastukset ja erityisosaamiset:

- Puusepän koulutus kolmessa eri oppilaitoksessa.
- Yrittäjän peruskoulutus sisältäen @-ajokortit + muut skeidat.
- Rakennusmies
- Työpajatoimintaa muksuna, mainittakoon tämäkin.
- Trukkikuski
- Koneenkuljettaja
- Keittiöiden valmistus sekä asennus
- Keittiöiden markkinointi/3D-suunnittelu sekä myynti + toimitus
- Portaiden valmistus
- Tehdastyöntekijä/siivous/kiinteistönhuolto
- Korroosionestomaalari
- Hiekkapuhaltaja
- Timanttisahuri/Paalumies
- Rakennustyöntekijä
- Ravintolahuoltomies
- Esimiestehtävät
- Kiinteistöhuolto
- Tehdas/rakennussiivooja
- Kiinteistömaalari

Koska en tähän hätään muista kaikkea, jatkan asioilla joissa olen enemmän tai vähemmän pätevä ihan harrastuspohjalta.
Mainittakoon että jotkin näistä ovat mulla vahvempia alueita kuin mun varsinainen koulutus esimerkiksi on:

- Hifi/Autohifi pitäen sisällään suht syvällisen tietämyksen Pienelektroniikasta/Ääniopista ja sähköstä.
- Suhteellisen kattava tietämys urheiluravitsemuksesta.
- Vahva Fysiologian tuntemus. Personal traineriksi voin lähteä heti. Omilla ehdoillani.
- Keikkailevan muusikon perustiedot ja vähän päälle
- Studiotyöskentelyn perusteet ja vähän päälle
- Eri kamppailulajien sekä useimpien urheilulajien perustuntemus
- Autojen peruskorjaukset ja jonkinlainen osaaminen kaikesta jota autoihin tulee
- Soitinrakennuksen perustiedot

Laitetaan vielä ihan vittuilun vuoksi jotain mitä äkkiä tulee mieleen:

- Rhinoceros 3D- Mallinnus
- Alphacam
- Autocad
- Fruityloops, ezdrums, audacity, reason, cubase, reaper jne jne perustuntemus
- Tarvitseeko kaikkia perusohjelmia edes mainita nykyään? En usko.

Äh ei näitä jaksa kukaan, asia tulleen selväksi noillakin.

Äh, nyt täytynee tähän lopuksi olla rehellinen. Juon tässä olutta ja en nyt jaksa muistella tämän tarkemmin. Eli olkoon tynkä.
Oluttahan minä juon koska voin. Ei ole unelmatyöpaikka häiritsemässä huomenna tätä harrastusta.

Mikäli toi olut nyt jotakin häiritsee, niin kerrottakoon että koskaan en ole töistä pois ollut ilman syytä, useimmiten ollut töissä vaikka olisi pitänyt olla kotona.
Edellinen duunipaikka hyvänä esimerkkinä: Muutaman vuoden jälkeen en edelleenkään tiedä missä työterveysasema sijaitsee.
Krapulassa olen mennyt töihin. Kännissäkin olen mennyt kun on pyydetty, tunnin unien jälkeen suoraan onnelasta perkele. Taksilla.

Homman pointtina mulla taisi olla tämä että kaikki on päin helvettiä jumalauta. Tehkää nyt jotakin siellä eduskunnassa. Oikeasti.

Miksi päteville miehille ei ole oikeita töitä? Vastatkaa nyt perkele kun kysytään?

Terveisin Make-poika 34vee. Ottakaa mut johonkin oikeisiin töihin.
Maken voi löytää haahuilemasta haarukalla Espoo/Vantaa/Helsinki.

Saa jakaa. Kiitän.
 
Kohta 1.. Mä tienaan n2.5 x enemmän kuin puoliso no saatana verot ja järjettömän kallis liikkuminen tasoittaa puntit siihen pisteeseen että lopullinen ero nettorahassa onkin yllättävän pieni.
Kohta 2. Olen perustamassa yritystä, tän maan byrokratia ja verorahojen haaskaaminen on aivan vitun uskomatonta. Samoja lappuja joutuu kierrätämään 2-3 eri virastossa. Ja lopputuloksena tässä vitun kierrättämisessä on se että yksi vitun apina kun tuossa joukossa on pahalla päällä lähdetään uudestaan alusta.. Luulisi olevan helvetti valtionkin etu että saa lisää vero€:ja kuvittelisin että olisi viisaampaa helpoittaa yrittäjien alkutaivalta kuin vaijeuttaa sitä?

Kohta 3. Mitä mä saan vero€:llani? Lisää somaleita tähän uppoavaan laivaan. Ilmaisen terveydenhuollon = nii joo työn kautta onkin se jo.
Lasten hoitopaikat = ai niin eipä ole niillekkään tarvetta.
 
Kohta 1.. Mä tienaan n2.5 x enemmän kuin puoliso no saatana verot ja järjettömän kallis liikkuminen tasoittaa puntit siihen pisteeseen että lopullinen ero nettorahassa onkin yllättävän pieni.
Kohta 2. Olen perustamassa yritystä, tän maan byrokratia ja verorahojen haaskaaminen on aivan vitun uskomatonta. Samoja lappuja joutuu kierrätämään 2-3 eri virastossa. Ja lopputuloksena tässä vitun kierrättämisessä on se että yksi vitun apina kun tuossa joukossa on pahalla päällä lähdetään uudestaan alusta.. Luulisi olevan helvetti valtionkin etu että saa lisää vero€:ja kuvittelisin että olisi viisaampaa helpoittaa yrittäjien alkutaivalta kuin vaijeuttaa sitä?

Kohta 3. Mitä mä saan vero€:llani? Lisää somaleita tähän uppoavaan laivaan. Ilmaisen terveydenhuollon = nii joo työn kautta onkin se jo.
Lasten hoitopaikat = ai niin eipä ole niillekkään tarvetta.

Nyt on ihan pakko muistuttaa, että taidat kuitenkin ajaa autollasi tietä pitkin, ja jos soitat 112, niin siellä vastataan...
 
Nyt on ihan pakko muistuttaa, että taidat kuitenkin ajaa autollasi tietä pitkin, ja jos soitat 112, niin siellä vastataan...

Totta yhtä Suomen huonoiten hoidettua tieosuutta tulee jauhettua.. Ja joo 112 varmaan vastaa, ehkä se puhelu sitten kuittaa sen faktan että olen maksanut veroja 13v enemmän kuin keskiverto palkansaajat koko ikänään, ja uraa on vielä jäljellä 30v. + Nyt se maksaminen vasta alkaakin.
 
Kohta 3. Mitä mä saan vero€:llani? Lisää somaleita tähän uppoavaan laivaan. Ilmaisen terveydenhuollon = nii joo työn kautta onkin se jo.
Lasten hoitopaikat = ai niin eipä ole niillekkään tarvetta.

Nyt on ihan pakko muistuttaa, että taidat kuitenkin ajaa autollasi tietä pitkin, ja jos soitat 112, niin siellä vastataan...

"Tiestön ylläpidon tärkeydestä huolimatta tiemäärärahojen määrä pienenee jatkuvasti ja tiestön korjausvelka on noin 2 miljardia euroa. Tieliikenteeltä kerättävistä veroista ja maksuista (yli 7 miljardia/vuosi) vain pieni osa (noin 10 %) käytetään tieliikenteen hyväksi."

Lähde
Suomen tiestö - Autoalan Tiedotuskeskus

Eli kyllä jokainen joka auton omistaa ja maksut hoitaa niin ei tarvi ainakaan huonoa omaatuntoa potea että ajelee valtion "hoitamilla" teillä.


Itseä suomessa sapettaa se että MINUIN mielestä niitä rahoja käytetään väärin. Voin maksaa tämän verran veroja mitä nyt maksan kunhan ne menisi etes suurimmaksi osaa järkiviin paikkoihin.
 
Back
Ylös Bottom