mikä tässä on vikana kun en laihdu?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä oon samaa mieltä. Vaikka minunkin mielestäni OP on hyvässä kunnossa enkä ainakaan näiden kuvien perusteella näe syytä dietata, niin en ala ohjeistamaan laihdutuksesta luopumista. Tärkeintä on, että on itse omaan kroppaansa tyytyväinen. Varmasti suurin osa ihmisistä ei näe esimerkiksi mitään järkevää syytä miehelle dietata jostain 12-14% rasvoista 10% rasvoihin, sillä molemmat kondikset mahtuvat normaalipainon rajojen sisään. Ne mielipiteet tuskin kuitenkaan vaikuttavat millään tavalla yksilöön, joka diettaa itseään varten lihaserottuvuuden takia. Ihan samalla lailla OP:kin haluaa sen fläsän pois alavatsasta. Ei mulla ole mitään auktoriteettia alkaa vaatimaan ketään "olemaan sinut kroppansa kanssa, koska tulee rupsahtamaan kuitenkin parin mukulan jälkeen, so deal with it." Harva tolla logiikalla edes kävisi salilla.

Tietenkin näissä tapauksissa on se vääristyneen minä-kuvan ja syömishäiriön vaara, joka toivottavasti ainakaan ei ole läsnä tässä keississä. Musta vaan tuntuu, että heti kun nuori nainen puhuu laihdutuksesta, alkaa hälytyskellot soimaan, vaikka mitään todellista vaaraa ei edes olisi. Jos täällä olisi 18v jäbä suhteellisen lihaksikkaassa kunnossa OP:n tilalla kysymässä samaa, niin aivan varmasti olisivat vastaukset täysin eri sävyä.

Omat simppelit neuvoni annoin jo tässä ketjussa aikasemmin, ja niillä muutamalla nyrkkisäännöllä sain suhteellisen helposti dietattua 12kg ilman massiivista lihaskatoa.

Ionabie tuossa jo kattavasti tähän vastasikin. Mustakaan ei olisi ongelmallista, jos joku hyvässä hengessä kyselisi neuvoja vähän timmiytyä vielä. Hälyttävää on, jos omaa kroppaansa inhoaa noin paljon kuin Merivalas on kertonut tekevänsä. Siinä vaiheessa jotkut "diettaa vaan tiukemmin" -ohjeet ovat musta suorastaan edesvastuuttomia. Toki ois kyllä hyvä, jos joku ammattilainen laatis Merivalaalle toimivan ruokailu- ja liikuntaohjelman. Semmosen, joka myös joustaa tarvittaessa ja jota noudattaessa ei tarvitsisi palella ja nähdä nälkää. Semmosen, jolla voisi oikeasti voida hyvin. :) Uin varmaan vastavirtaan täällä Pakkiksella, mutta musta elämän ei pitäisi pyöriä vain sen ympärillä, paljonko kaloreita on syönyt, miten paljon treenannut ja onko vatsaan tullut milli rasvaa lisää vai ei. Muutenkin musta Merivalas voisi miettiä motiivejaan treenata ja syödä: haluaako hän vain omasta mielestään täydellisen hyvännäköisen kropan (tavoite voi aina siirtyä ja siirtyä) hinnalla millä hyvänsä vai hyväksyä itsensä jossain vaiheessa sellaisenaan, nauttia harrastuksestaan, kropastaan ja voida hyvin.

Ymmärrä myös, etten jaksa käydä läpi sun englanninkielisiä tutkimuslinkkejäs, koska olen laiska. Mielummin uskon päteviä henkilöitä, esim. Hulmin Juhaa, joka kirjoittaa pätkäpaastosta lyhyesti:
Onko saumaa että kirjoittaisit kokonaisen jutun ajatuksistasi tuosta pätkäpaastosta (intermittent fasting)? Kysyntää riittäisi – pakkotoistollakin hyvää vauhtia satasivuinen viestiketju aiheesta. Miltä tuo kuulostaa korvaasi ympärivuotisena elämäntapana?

Vielä tuhannet kiitokset mainiosta blogista. Hulmin nimi tekstin perässä on tätänykyä jo kova laatutae.
Vastaa
jhulmi sanoo:
5.1.2013 22.11
Kiitos.

Voisin kirjoittaa, jos aiheesta tulisi lisää tutkimuksia liittyen voimaan ja lihasmassaan. Tällä hetkellä en sitä lihasmassanhankintaan ainakaan suosittele, kyllä tässä Layne Nortonin pääpointti voittaa Martin Berkhanin taistelussa ennen kuin toisin todistetaan. Ei tästä sen enempää toistaiseksi.
Bodybuilding, Supplements & Nutrition Forum From Predator Nutrition

Kuitenkin esim. Hulmilla ei ole mitään tarvetta kusettaa ihmisiä aiheen tiimoilta. Hän on tehnyt tuon tutkimusten lueskelun ja muun puolestani ja tehnyt johtopäätökset varmasti pätevämmillä aivoilla, jotka minulla on. Siksi uskon ennemmin häntä kuin jotain pakkiksen Voidia, josta en tiedä edes ikää. En edes avannut tutkimuksiasi. Ties mitä rottatutkimuksia saattoivat olla. Tai sitten täysin päteviä tutkimuksia ihmisillä. Mutta niidenkin rinnalle pitäisi kaivaa about kaikki aiheesta tehdyt tutkimukset, koska yksittäistä tutkimusta vastaan voi olla 100, joilla on eri tulos. Miksi siis luottaisin ennemmin sinun puheeseesi kuin Hulkin, Hulmin ja lukuisien "normaalisti" dieettaavien ammattikehonrakentajien esimerkkiin?
Viimeinen paskanjauhanta aiheesta, I promise...

Tässä pari vinkkiä sinulle The Monkey ennen kuin seuraavan kerran pakkiksella yrität päteä:

1. Älä lähde ikinä väittelemään aiheesta, johon et ole itse perehtynyt etkä osaa asiaa sen syvemmin avata vaan luotat väittelyssä siihen, että pystyt vetoamaan vain asiantuntijalausuntoihin. Tajuatko kuinka tyhmältä tuo näyttää? Se on sama kuin jos menisit ydinvoima ketjuun meuhkaamaan, että hei kaverit ydinvoima on perseestä. Joku sitten tarttuu väitteeseen, esittää perustelut ja tutkimukset jotka tukee väitettä, että ydinvoima ei olekaan ihan kauhean perseestä loppujenlopuksi. Sitten se meuhkaaja vastaa tuohon: "Hei lol oikeesti en mä jaksa lukee noita tutkimuxiii, sale sano ylellä et ydinvoima on perseestä ja mä kyl luotan saleen täs asiassa, että kyl mä uskon ennemmin salee kun jotain nevahööd foorumitaistelijaa". Huomaatko mitään yhtäläisyyksiä tähän meidän keskusteluun? Salella on varmasti hyvät syyt uskoa, että ydinvoima on perseestä ja hän pystyy tarvittaessa perustelemaan väitteitä esittämällä todisteita asian puolesta ja hän osaa varmasti argumentoida jäsentyneesti asiasta. Mutta pelkästään vetoamalla siihen, että "Sale sanoi" ei tuoda keskusteluun mitään järkevään.

Itsekin uskon Hulmia tässä asiassa, kyseessä on pätevä kaveri. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että omien väitteiden puolesta (järkevässä kahden aikuisen välisessä väittelyssä, tämä ei sitä näköjään ole) pitäisi pystyä argumentoimaan loogisesti ja jäsennellysti ja olla sortumatta argumentointivirheisiin. Sä et voi väittää jotain asiaa X ja sitten kun sun täytyis perustella kantaa sä sanot vaan: "Mun ei tarvii perustella mun väitettä itse, tää paljon pätevämpi kaveri tässä on mun puolesta miettiny tän asian valmiiks kattokaa mitä se sanoo".
Hulmia ja Hulkkia kannattaa kyllä uskoa yleensä näissä asioissa, mutta ei se muuta sitä faktaa, että asiantuntijaan vetoaminen on argumentointivirhe. Asiantuntijoihin on hyvä luottaa, jos itsellä ei ole asiasta tietoa ja kompetenssia väitellä jotain asiaa vastaan tai puolesta. Jos sinulta kysytään mitä mieltä olet euroalueen taloudesta, voi vastata: "En ole perehtynyt asiaan tarpeeksi eikä minulla ole asiaan liittyviä tietoja riittävästi. Olen kuitenkin perehtynyt asiantuntija X:n lausuntoihin asiasta ja olen hänen kanssaan samaa mieltä". Tuo on eriasia kuin vedota siihen asiantuntijaan väittelyssä euroalueen taloudesta.
Jos luulet, että kyseessä on se, että uskooko porukka minua vai asiantuntijoita, niin olet kyllä ihan vitun kujalla siitä miten keskusteluita käydään.

2. Älä sorru argumentointivirheisiin (varsinkaan johonkin ad homineihin liittyen ikään, kun itse käyttäydyt kuin seinään heitetty 3-vuotias): Argumentoinnin virheet

3. Opettele lukemaan tieteellisiä tutkimuksia. Ei herranjumala oikeasti, ai jos esittää tutkimuksen jonkun asian puolesta tai vastaan, niin niitä ei tarvitse lukea: "koska _voi_ olla tutkimuksia sitä tutkimusta vastaan tai puolesta miljoonia". On kyllä aivan käsittämätön logiikka ja aivan turhaa jossittelua jolla yrität vain luistaa pois siitä, että joutuisit oikeasti esittämään todisteita väitteitesi tueksi. Ja ei kyllä toimi tässä asiayhteydessä, koska IF:ää koskevat tutkimukset voi muistaakseni laskea kevyesti kahden käden sormilla. Ymmärrän kyllä, että tieteelliset tutkimukset voi aiheuttaa päänvaivaa, kun ei tiedä mitä tutkimusta uskoa, jos on ristiriitaisia tuloksia. Jos kuitenkin on perehtynyt asiaan, niin ymmärtää mistä ne eroavat tulokset johtuu. Selittyykö tutkimusten poikkeavat tulokset otokseen valituista koehenkilöistä, paskoista mittausmenetelmistä ja mitä tilastollisia testejä on käytetty etc. etc.
Tosin jos olet niin laiska, että et jaksa lukea vastapuolen väitteiden todisteita, niin älä vittu väittele sitten.

4. Muuta asennettasi. Älä käyttäydy kuin kaikkitietävä pelle, koska olet katsonut vähän Q&A ja tiedät kaiken koska isi kertoi. Jotenkin lähiaikoina paistanut kaikissa viesteissä sellainen asenne, että "näin kannattaa tehdä ja tämä on absoluuttinen totuus, minä olen hei lukenut asioita internetissä pojat".
On hyvä huomata joskus, että ei välttämättä tiedä kaikkea, jos opettelee kauniita korulauseita muilta.

Ei millään pahalla siis, itse tykkään väitellä netistä ja niistä oppii keskustelemaan ja perustelemaan väitteitään. Välillä myös huomaa, että itse on elänyt harhaluulossa jostain asiasta. Mutta jos toinen osapuoli työntää sormet korviin ja huutaa "BÄBBÄBÄBÄ" niin ei nämä keskustelut yleensä kauhean hedelmällisiä ole.
Tosin jos ei haluta lähteä tälle järkevälle kahden aikuisen ihmisen väliselle väittelylinjalle, niin voidaan lopettaa tämä keskustelu siihen, että sanon Mikeä lainaten:
Otappa se hame pois ja lopeta tuo marmatus.

Hei ihan oikeesti, viekää tuo IF-väittelynne muualle ja antakaa thredin keskittyä siihen mihin sen pitäisikin.

Ja kun joku mainitsi tuolla ylempänä että Miken berberi ei ole tabu, niin mainitsen vielä OT:na että onhan Mikellä ihan jäätävä berberi.

EDIT: No homo.
Pakkiksen offtopic väittelyt on just parhautta. Mihin tää threadi keskittyy? Jonkun random internetissä olevan naisen valkoritarimaiseen vokotteluun, kun paljastui että löytyy hyvä perse? Tän threadin olis voinu lukkoon siinä vaiheessa, kun merivalaasta paljastuikin merenneito.

Oon seurannu sivusta tätä threadia pari päivää ja oon tullu tähän lopputulokseen.

OP on hyvässä kunnossa ja tietää sen varmasti itsekin. Joku varmaan sanoi kadulla pahasti ja nyt piti lähteä hakemaan internezistä itsetunto buustia.
Lyödään parit kuvat nettiin ja pakkiksen ritarit tulee tapansa mukaan taistelemaan siitä kuka on suurin ja mahtavin bodari.

Loppujen lopuks koko ketju on täynnä paskaa mutta sentään OP on tyytyväinen koska sai paljon huomiota osakseen.

Ps. tän vois sulkee

Oon seurannu sivusta tätä threadia pari päivää ja oon tullu tähän lopputulokseen.

OP on hyvässä kunnossa ja tietää sen varmasti itsekin. Joku varmaan sanoi kadulla pahasti ja nyt piti lähteä hakemaan internezistä itsetunto buustia.
Lyödään parit kuvat nettiin ja pakkiksen ritarit tulee tapansa mukaan taistelemaan siitä kuka on suurin ja mahtavin bodari.

Loppujen lopuks koko ketju on täynnä paskaa mutta sentään OP on tyytyväinen koska sai paljon huomiota osakseen.

Ps. tän vois sulkee

oon ehkä johdattanut useimpia varmaan harhaan, kun en laittanut kuvaa jossa todellinen ongelma-alue näkyy. mun ongelma ei ole nyt siis koko, vaan vatsan alueen "koostumus". laitoin edelliset kuvat jotta ymmärrätte että en ole lihava ja että kysymys ei ole siitä että haluaisin olla jotenkin radikaalisti pienempi, vaan että haluaisin vatsan olevan ns tiukempi. kuten oon tässä keskustelussa kertonut, niin mulla on oikeesti mistä pudottaa ja noi mun jumppatrikoot todellakin luo illuusion että vatsa olis timmi, vaikka sitä se ei missään nimessä ole.

laitan tähän nyt muutamat kuvat vatsasta, jotta mut otettais ehkä vähän enemmän tosissaan. mä vaan oikeesti halusin että joku asiasta paremmin tietävä vääntäis rautalangasta ja yksinkertaistettuna, mikä mun syömisissä ja treenaamisissa on vika. ymmärrätte myös ehkä varmaan paremmin mitä tarkoitan sillä, kun sanon näyttäväni noin 10kg lihavemmalta ilman vaatteita. mitä nyt oon kattonut mun ikäsiä tyttöjä, niin useimmilla se vatsa näyttää luonnostaan hyvältä, vaikka ei olis mitää sikspäkkiä tai vaikka ei edes treenais. mulla on tollanen oksettava kuoppa alavatsan alla-----> näyttää kuin mun vatsa roikkuis

siinä kuvat:

20140529 134901 - Aijaa.com

20140529 135057 - Aijaa.com

ei varmaan näytä ees samalta henkilöltä...

oon ehkä johdattanut useimpia varmaan harhaan, kun en laittanut kuvaa jossa todellinen ongelma-alue näkyy. mun ongelma ei ole nyt siis koko, vaan vatsan alueen "koostumus". laitoin edelliset kuvat jotta ymmärrätte että en ole lihava ja että kysymys ei ole siitä että haluaisin olla jotenkin radikaalisti pienempi, vaan että haluaisin vatsan olevan ns tiukempi. kuten oon tässä keskustelussa kertonut, niin mulla on oikeesti mistä pudottaa ja noi mun jumppatrikoot todellakin luo illuusion että vatsa olis timmi, vaikka sitä se ei missään nimessä ole.

laitan tähän nyt muutamat kuvat vatsasta, jotta mut otettais ehkä vähän enemmän tosissaan. mä vaan oikeesti halusin että joku asiasta paremmin tietävä vääntäis rautalangasta ja yksinkertaistettuna, mikä mun syömisissä ja treenaamisissa on vika. ymmärrätte myös ehkä varmaan paremmin mitä tarkoitan sillä, kun sanon näyttäväni noin 10kg lihavemmalta ilman vaatteita. mitä nyt oon kattonut mun ikäsiä tyttöjä, niin useimmilla se vatsa näyttää luonnostaan hyvältä, vaikka ei olis mitää sikspäkkiä tai vaikka ei edes treenais. mulla on tollanen oksettava kuoppa alavatsan alla-----> näyttää kuin mun vatsa roikkuis

siinä kuvat:

20140529 134901 - Aijaa.com

20140529 135057 - Aijaa.com

ei varmaan näytä ees vamalta henkilöltä...

1. Kokeile lisätä vatsaliikkeitä treeniin. Yllämainittu captain's chair (jalkojen nosto), ab-roller yms. "kiinteyttää" vatsaa, koska lihasta tulee alle enemmän.

2. Aika. Mikäli sulla on ollut lähiaikona vähänkin enemmän rasvaa vatsan alueella, ei iho ole vielä ehtinyt mukautua muutokseen.

3. Joko kevyet miinuskalorit tai kevyet pluskalorit. Väittäisin, että toi sun vatsas näyttää juuri siltä kun haluat vaikka söisit ylläpitokaloreilla pari kuukautta ja treenaisit. Voit kuitenkin halutessasi koittaa joko vähentää kevyesti kaloreita, jolloin rasvaa palaa, tai lisätä kaloreita, jolloin lihas kasvaa -> suhteessa vähemmän rasvaa -> "kiinteytyminen".

En mä tähän oikein osaa muuta enää sanoa. Toi vatsa on IMO seksikäs, mutta ymmärrän kyllä sen täydellisyyden haun mihin pyrit. "Sorrun" nääs itsekin samaan. :)

1. Kokeile lisätä vatsaliikkeitä treeniin. Yllämainittu captain's chair (jalkojen nosto), ab-roller yms. "kiinteyttää" vatsaa, koska lihasta tulee alle enemmän.

2. Aika. Mikäli sulla on ollut lähiaikona vähänkin enemmän rasvaa vatsan alueella, ei iho ole vielä ehtinyt mukautua muutokseen.

3. Joko kevyet miinuskalorit tai kevyet pluskalorit. Väittäisin, että toi sun vatsas näyttää juuri siltä kun haluat vaikka söisit ylläpitokaloreilla pari kuukautta ja treenaisit. Voit kuitenkin halutessasi koittaa joko vähentää kevyesti kaloreita, jolloin rasvaa palaa, tai lisätä kaloreita, jolloin lihas kasvaa -> suhteessa vähemmän rasvaa -> "kiinteytyminen".

En mä tähän oikein osaa muuta enää sanoa. Toi vatsa on IMO seksikäs, mutta ymmärrän kyllä sen täydellisyyden haun mihin pyrit. "Sorrun" nääs itsekin samaan. :)

1) en oo tehnyt kauheesti vatsalihaksia kun mulle on kerrottu että vapaat painot kehittää niitä muutenkin?

2) ei ole ollut enemmän rasvaa alueella. aina ollut tollanen toi maha ja toi oli se syy miks ylipäätään alotin treenaamisen

kyse ei nyt oo siitä että pyrkisin täydellisyyteen. tottakai sikspäkki olis kiva, mutta enemmän nään ongelmana sen että mun vatsan läski on tollasta löysää ja roikkuu. tälläkin naisella on rasvaa mahassa, mutta se ei näytä pahalta, koska maha on tasanen niinkuin kaikkien muidenkin vatsat kun taas mulla on ihme roikkomaha

http://www.curvykate.com/products/collection/rio-ruffle-jade-purple-curvy-kate-swimwear-ss12.jpg

1) en oo tehnyt kauheesti vatsalihaksia kun mulle on kerrottu että vapaat painot kehittää niitä muutenkin?

2) ei ole ollut enemmän rasvaa alueella. aina ollut tollanen toi maha ja toi oli se syy miks ylipäätään alotin treenaamisen

kyse ei nyt oo siitä että pyrkisin täydellisyyteen. tottakai sikspäkki olis kiva, mutta enemmän nään ongelmana sen että mun vatsan läski on tollasta löysää ja roikkuu. tääläkin naisella on rasvaa mahassa, mutta se ei näytä pahalta, koska maha on tasanen niinkuin kaikkien muidenkin vatsat. mulla on tällänen ihme roikkomaha

http://www.curvykate.com/products/collection/rio-ruffle-jade-purple-curvy-kate-swimwear-ss12.jpg

1. Avaatko tota hieman. Mitä tarkotat tolla vapaat painot kehittää niitä muutenkin?

2. Asia selkee. Yritän vaan kartottaa mahdollisia syitä.

1. Avaatko tota hieman. Mitä tarkotat tolla vapaat painot kehittää niitä muutenkin?

2. Asia selkee. Yritän vaan kartottaa mahdollisia syitä.

siis että jos teen esim kyykkyä ja mavea, niin mun vatsalihakset kehittyy siinä samalla kun joudun pitää keskivartalon tiukkana.

siis että jos teen esim kyykkyä ja mavea, niin mun vatsalihakset kehittyy siinä samalla kun joudun pitää keskivartalon tiukkana.

Noniin, ongelma osittain ratkastu. Mavessa ja kyykyssä vatsa joutuu kyllä tekemään staattista työtä, mutta mikäli haluat lihasta vatsan alueelle enemmän ja vatsalihaksistasi vahvemman, tulisi sun tehdä vatsalle kohdistettuja liikkeitä. Tämä auttaa vastavuoroisesti myös MaVe:ssa ja kyykyssä kun keskivartalo on vahvempi.

Aika pitkään saa mavettaa ja kyykätä että saa sikspäkin :) Samalla tavalla ne vatsalihaksetkin tarttee suoraa osumaa kuin muutkin lihaksetkin jos niihin halutaan muotoa ja kokoa. Toki mavet ja kyykyt osaltaan vahvistaa monipuolisesti keskivartaloa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika pitkään saa mavettaa ja kyykätä että saa sikspäkin :) Samalla tavalla ne vatsalihaksetkin tarttee suoraa osumaa kuin muutkin lihaksetkin jos niihin halutaan muotoa ja kokoa. Toki mavet ja kyykyt osaltaan vahvistaa monipuolisesti keskivartaloa.

okei :) tää oli hyvä tietää! niitäpä siis treenaamaan

okei :) tää oli hyvä tietää! niitäpä siis treenaamaan

Niitäpä hyvinkin. Suosittelen tota captain's chairia (jalannostoa) + ab-rolleria. Aivan törkeen hyvin tuntuu vatsassa :kuola:

tälläkin naisella on rasvaa mahassa, mutta se ei näytä pahalta, koska maha on tasanen niinkuin kaikkien muidenkin vatsat kun taas mulla on ihme roikkomaha

Ja lyönpä muuten kinuskidonitsista vetoa, että tuolla kuvan naisella on ihan samanlainen, täysin luonnollinen pikku notkelma tuossa vatsan alla, mutta kuvassa alushousujen reuna sen maastouttaa. Kuvankäsittelystä en viitsi edes puhua.

Yhäkään sun mahassa ei ole mitään vikaa, mutta ihan varmasti tuohon saat sitä himoitsemaasi edistystä jos jaksat tehdä töitä. Vatsalihakset on lihaksia siinä missä kaikki muutkin murkulat, ja vaikka ne ottaisikin osumaa muissa liikkeissä, niin ei pahitteeksi ole niitä suoranaisestikaan rasittaa. Näkisin, että kummukan treenaaminen auttaa sitten muissakin liikkeissä, joissa sitä keissin kontrollia tarvitaan, ja on hyvästä keskivartalon perushallintaan (ryhti) ja lihastasapainon ylläpitoon.

Kokeile vaan rohkeasti lisätä pari vatsalihasliikettä johonkin väliin treenissä. Vuoden päästä saatat varsin hyvin esitellä meille sikspakkendaalia, jonka varjostuksista voi olla ylpeä.

Mutta lakkaa hyvä ihminen vertailemasta itseäsi toisiin. Siitä ei tuu ku paha mieli, koska joku on aina nätimpi, fiksumpi, timmimpi, notkeempi, rikkaampi, rohkeempi, jne. Sulla on nyt tuossa hyvät otokset kellikästä, niihin sitten vertailet vaikka puolen vuoden päästä tilannetta ja jos hassusti käy, saatat vaikka vahingossa hymyillä!

Viimeksi muokattu:
Juu, kyllä niitä vatsalihaksia kantsii treenata ihan niinkuin muitakin lihasryhmiä :) Ei sitten mitään övereitä aka joka päivä vaan pari kertaa viikossa, vaikka toisessa treenissä lisäpainoilla ja toisessa ilman, liikkeitä vaihdellen.

Tässä on vastaus sun ongelmaan. Sun ongelma ei oo rasva vaan puuttuvat vatsalihakset (ala)vatsassa. Syö hieman enemmän kuin nyt, 200-300 kcal riittää ja lisää kunnon vatsalihastreenit osaksi ohjelmaasi.

Tässä pari vinkkiä sinulle The Monkey ennen kuin seuraavan kerran pakkiksella yrität päteä:

1. Älä lähde ikinä väittelemään aiheesta, johon et ole itse perehtynyt etkä osaa asiaa sen syvemmin avata vaan luotat väittelyssä siihen, että pystyt vetoamaan vain asiantuntijalausuntoihin. Tajuatko kuinka tyhmältä tuo näyttää? Se on sama kuin jos menisit ydinvoima ketjuun meuhkaamaan, että hei kaverit ydinvoima on perseestä. Joku sitten tarttuu väitteeseen, esittää perustelut ja tutkimukset jotka tukee väitettä, että ydinvoima ei olekaan ihan kauhean perseestä loppujenlopuksi. Sitten se meuhkaaja vastaa tuohon: "Hei lol oikeesti en mä jaksa lukee noita tutkimuxiii, sale sano ylellä et ydinvoima on perseestä ja mä kyl luotan saleen täs asiassa, että kyl mä uskon ennemmin salee kun jotain nevahööd foorumitaistelijaa". Huomaatko mitään yhtäläisyyksiä tähän meidän keskusteluun? Salella on varmasti hyvät syyt uskoa, että ydinvoima on perseestä ja hän pystyy tarvittaessa perustelemaan väitteitä esittämällä todisteita asian puolesta ja hän osaa varmasti argumentoida jäsentyneesti asiasta. Mutta pelkästään vetoamalla siihen, että "Sale sanoi" ei tuoda keskusteluun mitään järkevään.

Itsekin uskon Hulmia tässä asiassa, kyseessä on pätevä kaveri. Se ei muuta sitä tosiasiaa, että omien väitteiden puolesta (järkevässä kahden aikuisen välisessä väittelyssä, tämä ei sitä näköjään ole) pitäisi pystyä argumentoimaan loogisesti ja jäsennellysti ja olla sortumatta argumentointivirheisiin. Sä et voi väittää jotain asiaa X ja sitten kun sun täytyis perustella kantaa sä sanot vaan: "Mun ei tarvii perustella mun väitettä itse, tää paljon pätevämpi kaveri tässä on mun puolesta miettiny tän asian valmiiks kattokaa mitä se sanoo".
Hulmia ja Hulkkia kannattaa kyllä uskoa yleensä näissä asioissa, mutta ei se muuta sitä faktaa, että asiantuntijaan vetoaminen on argumentointivirhe. Asiantuntijoihin on hyvä luottaa, jos itsellä ei ole asiasta tietoa ja kompetenssia väitellä jotain asiaa vastaan tai puolesta. Jos sinulta kysytään mitä mieltä olet euroalueen taloudesta, voi vastata: "En ole perehtynyt asiaan tarpeeksi eikä minulla ole asiaan liittyviä tietoja riittävästi. Olen kuitenkin perehtynyt asiantuntija X:n lausuntoihin asiasta ja olen hänen kanssaan samaa mieltä". Tuo on eriasia kuin vedota siihen asiantuntijaan väittelyssä euroalueen taloudesta.
Jos luulet, että kyseessä on se, että uskooko porukka minua vai asiantuntijoita, niin olet kyllä ihan vitun kujalla siitä miten keskusteluita käydään.

2. Älä sorru argumentointivirheisiin (varsinkaan johonkin ad homineihin liittyen ikään, kun itse käyttäydyt kuin seinään heitetty 3-vuotias): Argumentoinnin virheet

3. Opettele lukemaan tieteellisiä tutkimuksia. Ei herranjumala oikeasti, ai jos esittää tutkimuksen jonkun asian puolesta tai vastaan, niin niitä ei tarvitse lukea: "koska _voi_ olla tutkimuksia sitä tutkimusta vastaan tai puolesta miljoonia". On kyllä aivan käsittämätön logiikka ja aivan turhaa jossittelua jolla yrität vain luistaa pois siitä, että joutuisit oikeasti esittämään todisteita väitteitesi tueksi. Ja ei kyllä toimi tässä asiayhteydessä, koska IF:ää koskevat tutkimukset voi muistaakseni laskea kevyesti kahden käden sormilla. Ymmärrän kyllä, että tieteelliset tutkimukset voi aiheuttaa päänvaivaa, kun ei tiedä mitä tutkimusta uskoa, jos on ristiriitaisia tuloksia. Jos kuitenkin on perehtynyt asiaan, niin ymmärtää mistä ne eroavat tulokset johtuu. Selittyykö tutkimusten poikkeavat tulokset otokseen valituista koehenkilöistä, paskoista mittausmenetelmistä ja mitä tilastollisia testejä on käytetty etc. etc.
Tosin jos olet niin laiska, että et jaksa lukea vastapuolen väitteiden todisteita, niin älä vittu väittele sitten.

4. Muuta asennettasi. Älä käyttäydy kuin kaikkitietävä pelle, koska olet katsonut vähän Q&A ja tiedät kaiken koska isi kertoi. Jotenkin lähiaikoina paistanut kaikissa viesteissä sellainen asenne, että "näin kannattaa tehdä ja tämä on absoluuttinen totuus, minä olen hei lukenut asioita internetissä pojat".
On hyvä huomata joskus, että ei välttämättä tiedä kaikkea, jos opettelee kauniita korulauseita muilta.

Ei millään pahalla siis, itse tykkään väitellä netistä ja niistä oppii keskustelemaan ja perustelemaan väitteitään. Välillä myös huomaa, että itse on elänyt harhaluulossa jostain asiasta. Mutta jos toinen osapuoli työntää sormet korviin ja huutaa "BÄBBÄBÄBÄ" niin ei nämä keskustelut yleensä kauhean hedelmällisiä ole.
Tosin jos ei haluta lähteä tälle järkevälle kahden aikuisen ihmisen väliselle väittelylinjalle, niin voidaan lopettaa tämä keskustelu siihen, että sanon Mikeä lainaten:
Otappa se hame pois ja lopeta tuo marmatus.

Pakkiksen offtopic väittelyt on just parhautta. Mihin tää threadi keskittyy? Jonkun random internetissä olevan naisen valkoritarimaiseen vokotteluun, kun paljastui että löytyy hyvä perse? Tän threadin olis voinu lukkoon siinä vaiheessa, kun merivalaasta paljastuikin merenneito.

Jätkä ottaa vähän tosissaan :D

Kauhee paskavuodatus. Se, etten jaksa väitellä sun kanssa, lukea vitusti jotain englanninkielisiä tutkimuksia tms. ei tarkoita sitä että mun väite olisi väärä. Mitä vittua tästä touhusta tulis jos joku ehottaa aloittelijoiden ketjussa että hei kantsii tehä vapailla painoilla eikä laitteilla ja sitten joku urpo tulee heittään settiä että "voisitko perustella väitteesi tutkimuksin?". En mä ainakaan jaksaisi kaivaa mitään tutkimuksia. Toteaisin vain että näin on vuosien saatossa havaittu parhaaksi. On muuten vitun paska argumentti tuokin. Varmaan siis kannattaa tehdä laitteilla kun ei niitä tutkimuksia tullut.

Kyllä mä tajuan sun pointtis että väitteet pitää osata perustella, mutta kun kaikki ei jaksa joka helvetin asiasta ruveta vääntämään kuin pikku lapsi. Mulla on muutakin elämää kun etsiä netistä jotain IF tutkimuksia ja kahlata sanakirjan kanssa jotain vaikeaselkoisia tutkimuksia läpi. Enkö silloin saa neuvoa ihmisiä? Itsekin myönsit tuossa että "Itsekin uskon Hulmia tässän asiassa". Vittuako sitten tulit alunperin sitten vinoilemaan? Halusitko vain päteä kun löytyy aikaa ja energiaa pistää tutkimuksia kehiin? Aika helvetin lapsellinen asenne. Kerro oikeesti nyt oletatko että kaikkien jotka jossain aloittelijoiden peruskysymyksetketjussa neuvoo 16-vuotiasta ostamaan heraa pitäisi heti linkata vitusti tutkimuksia vastauksen perään ja jollain atomitasolla perustella miksi heraproteiini ja malto on parempi kuin rahka ja banaani? Tuollaisillekin keskusteluille on paikkansa, mutta vähän sultakin pitäisi löytyä tilannetajua, aikuinen mies. Kato ny missä ketjussa tätäkin rupesit vääntämään. Merivalas varmaan on kahlannut kaikki sun tutkimukset läpi oikein kunnolla. Eikö tässä tilanteessa riitä, että tullaan toteamaan, että ei se IF ole kaikkein optimaalisin ratkaisu bodaukseen ja asiantuntijat X ja Y ovat myös samaa mieltä. Mikä tuossa menee nyt pieleen?

- - - Updated - - -

"Mun ei tarvii perustella mun väitettä itse, tää paljon pätevämpi kaveri tässä on mun puolesta miettiny tän asian valmiiks kattokaa mitä se sanoo".

En ole sanonut näin. Olen sanonut, että itselleni riittää asiantuntijan lausunto enkä jaksa JOKA asiasta ruveta katsomaan tutkimuksia.

Jätkä inisee laadukkaasta väittelystä ja samassa viestissä vääristelee mun viestejä ja pistää sanoja suuhun :rolleyes:

- - - Updated - - -

Jotenkin lähiaikoina paistanut kaikissa viesteissä sellainen asenne, että "näin kannattaa tehdä ja tämä on absoluuttinen totuus, minä olen hei lukenut asioita internetissä pojat".

Mitä sitten vaikka sun silmiin paistaisikin tollanen jos asiat on kuitenkin faktaa? Oonko puhunut paljonkin jotain räikeitä asiavirheitä tällä foorumilla viime aikoina? Voin mä ruveta pitämään turpani kiinni ja reivata vaikka yleisellä osiolla jos se sun mieltä lämmittää. Varmaan aika vittumaista että joku käy vastailemassa aloittelijoiden kysymyksiin ilman tutkimuslinkkejä.

Toivottavasti rikot tän lupauksen ja otat kantaa mun vastaukseen.
Pakkiksen offtopic väittelyt on just parhautta.
No tästä ollaan samaa mieltä sentään.

Mutta edelleen et voi olettaa että kaikki lähtee ihan samalla tasolla AINA mukaan väittelyihin. Mä vetäydyin jo ajat sitten tosta asiasta todetessani että oon liian laiska perehtymään tarkemmin ja mulle riittää asiantuntijan lausunnot aiheesta. Sen jälkeen oisit voinut ihan rauhassa täällä reivata ja mainostaa IF-dieettiäs. En olisi tullut mussuttamaan kun en selvästi omaa oikein argumentteja. Itse asiassa edelleenhän voit mussuttaa täällä IF:n puolesta ja en mä tosiaan näkemystäs oikein osaa kumota. En edes olisi jaksanut vastata jos olisit heittäny vaikka lisäargumentteja IF:n puolesta, mutta rupesit heittämään ihme vuodatusta kuin pikkulapsi jonka kanssa en suostunut leikkimään.

Väännän vielä rautalangasta: Väittelyt on kivoja ja niissä pitää osata argumentoida, mutta jos joka kerta keskustelu vaatii jotain puolueettomia tutkimuksia niin raskaaksi saa elämänsä. Ja tämän foorumin keskustelut...

Ei herranjumala oikeasti, ai jos esittää tutkimuksen jonkun asian puolesta tai vastaan, niin niitä ei tarvitse lukea: "koska _voi_ olla tutkimuksia sitä tutkimusta vastaan tai puolesta miljoonia".

Aaahahahaa et sä kyllä käy ihan täysillä :face:

Miten helvetissä sä saat ton tulkittua noin? Siis oikeesti heitä vaikka suora lainaus mun sanomasta tekstistä jossa sanotaan noin.

Vittu pitää vääntää ratakiskosta: en itse jaksa lukea tutkimuksia tästä aiheesta koska mulle riittää luotettavan asiantuntijan lausunto.

Btw: en tiedä mitä eroo on tolla "En ole perehtynyt asiaan tarpeeksi eikä minulla ole asiaan liittyviä tietoja riittävästi. Olen kuitenkin perehtynyt asiantuntija X:n lausuntoihin asiasta ja olen hänen kanssaan samaa mieltä" VS. "Hulmi ja Hulkki on sanonut IF:stä tätä ja tätä".

En tosiaan tajua. Eikö suomenkieltä osaavalla ihmisellä oo tosiaan sen vertaa sisälukutaitoa, että tajuaa edelleen että noi on sama asia? Molempien viestien sisältö on että asiantuntija X on sanonut asiasta sellaista kuin diibadaaba. Väittelin vastaan siihen asti kun ainoa "argumentti" (jos sitä sellaiseksi voi edes sanoa) oli Vulgrimin oma kehonkoostumuksen kehitys. SEKÖ on parempi "argumentti"? Mun mielestä asiantuntijalausunnot hakkaa yhden epäpätevän henkilön empiirisen tutkimuksen aika lailla sata nolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom