Mä oon samaa mieltä. Vaikka minunkin mielestäni OP on hyvässä kunnossa enkä ainakaan näiden kuvien perusteella näe syytä dietata, niin en ala ohjeistamaan laihdutuksesta luopumista. Tärkeintä on, että on itse omaan kroppaansa tyytyväinen. Varmasti suurin osa ihmisistä ei näe esimerkiksi mitään järkevää syytä miehelle dietata jostain 12-14% rasvoista 10% rasvoihin, sillä molemmat kondikset mahtuvat normaalipainon rajojen sisään. Ne mielipiteet tuskin kuitenkaan vaikuttavat millään tavalla yksilöön, joka diettaa itseään varten lihaserottuvuuden takia. Ihan samalla lailla OP:kin haluaa sen fläsän pois alavatsasta. Ei mulla ole mitään auktoriteettia alkaa vaatimaan ketään "olemaan sinut kroppansa kanssa, koska tulee rupsahtamaan kuitenkin parin mukulan jälkeen, so deal with it." Harva tolla logiikalla edes kävisi salilla.
Tietenkin näissä tapauksissa on se vääristyneen minä-kuvan ja syömishäiriön vaara, joka toivottavasti ainakaan ei ole läsnä tässä keississä. Musta vaan tuntuu, että heti kun nuori nainen puhuu laihdutuksesta, alkaa hälytyskellot soimaan, vaikka mitään todellista vaaraa ei edes olisi. Jos täällä olisi 18v jäbä suhteellisen lihaksikkaassa kunnossa OP:n tilalla kysymässä samaa, niin aivan varmasti olisivat vastaukset täysin eri sävyä.
Omat simppelit neuvoni annoin jo tässä ketjussa aikasemmin, ja niillä muutamalla nyrkkisäännöllä sain suhteellisen helposti dietattua 12kg ilman massiivista lihaskatoa.
Ionabie tuossa jo kattavasti tähän vastasikin. Mustakaan ei olisi ongelmallista, jos joku hyvässä hengessä kyselisi neuvoja vähän timmiytyä vielä. Hälyttävää on, jos omaa kroppaansa inhoaa noin paljon kuin Merivalas on kertonut tekevänsä. Siinä vaiheessa jotkut "diettaa vaan tiukemmin" -ohjeet ovat musta suorastaan edesvastuuttomia. Toki ois kyllä hyvä, jos joku ammattilainen laatis Merivalaalle toimivan ruokailu- ja liikuntaohjelman. Semmosen, joka myös joustaa tarvittaessa ja jota noudattaessa ei tarvitsisi palella ja nähdä nälkää. Semmosen, jolla voisi oikeasti voida hyvin. Uin varmaan vastavirtaan täällä Pakkiksella, mutta musta elämän ei pitäisi pyöriä vain sen ympärillä, paljonko kaloreita on syönyt, miten paljon treenannut ja onko vatsaan tullut milli rasvaa lisää vai ei. Muutenkin musta Merivalas voisi miettiä motiivejaan treenata ja syödä: haluaako hän vain omasta mielestään täydellisen hyvännäköisen kropan (tavoite voi aina siirtyä ja siirtyä) hinnalla millä hyvänsä vai hyväksyä itsensä jossain vaiheessa sellaisenaan, nauttia harrastuksestaan, kropastaan ja voida hyvin.