Oho, joku teki Noksulla tänään hilloa...en minä...
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/nokialta+positiivinen+tulosvaroitus/201301335085?ext=rss
Minä
Positiivinen tulosvaroitus on aina yhtä kivaa :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/nokialta+positiivinen+tulosvaroitus/201301335085?ext=rss
Ipod Touch;)
Ei mitenkää erikoisia, kun puhutaan loppukuvasta, niin käsittelyllä saa paljon aikaan. Jos vertaat noita sitten järkkäreillä otettuihin, niin alkaa tulemaan esille kuvan laatukin.
Vastaavia kuvia voi tehdä mielin määrin monella kamerapuhelimella, Nokiassa vain on se editoimaton parempi.
Mutta kyllähän noissa tulee se puhelinmaisuus jo esiin.
Osassa syväterävyys jo erittäin ällistyttävä kameraksi, joka on tosi hyvä juttu.
Tossa iPhone 4 kuva, editoitu suoraan puhelimessa. Jos taas alan photaroimaan, niin sitten saan mistä tahansa kuvasta hullusti hienomman, on sitten jo ihan eri asia onko se puhelimen ansiota.
Verrataanko näitä nyt taas heti kärkeen järkkärikuviin? Toki onhan se helkkarin imartelevasti sanottu, ei siinä mitään Jos nyt vaikka verrattaisiin ensin sinne pokkariosastoon tms, niitähän tuon kanssa on lähinnä tarkoitus korvata eikö vaan? Joka tapauksessa kuvanlaadullisestikin ollaan ihan eri tontilla kuin muiden puhelimien kanssa ja sehän tässä on se pointti.
Vastaavia ei voi tehdä mielin määrin monella kamerapuhelimella jos millään muulla. Niitä voi kyllä yrittää jäljitellä helkkarinmoisella photoshoppaamisella. Puhun siis nyt just vaikkapa tuosta syväterävyyden kapeudesta joka useimmiten määrittää sen näyttääkö kuva "puhelimella otetulta" vai ei. Tai sitten vaikka ilotulituskuvista joissa on käytetty 2-3 sec valotusaikaa ja matalaa herkkyyttä, eipä onnistu tuokaan ihan kaikkien luurien kanssa toistaiseksi vaikka sille nyt ei mitään teknistä estettä sinänsä olekaan.
Kas kun itse en näe niissä oikeastaan mitään "puhelinmaisuutta". Joistain kuvista näkee että ei ole ollut (oikeasti) isoa kennoa ja tosi valovoimaista lasia käytössä eli kuvaa on tuskin otettu järkkärillä. Mutta mieleen tulee lähinnä että sitten se on otettu jollain bridgekameralla tai todella hyvälaatuisella digipokkarilla, joissa jälkimmäisissä tosin lähes kaikissa on pienempi kenno kuin 808:ssa. No joku Sony RX1 olisi toki mainio "pokkari" kennon koon suhteen :D
Tarkoitit varmaan syväterävyyden kapeutta ja puhelimeksi? Enivei niin onkin ja se vie ajatukset todellakin aika kauaksi puhelimesta.
Ihan varmasti saisit ja parempi olisikin niin tehdä koska nythän tuo kuva näyttää nimenomaan puhelimella kuvatulta ja sillä editoidulta. Juurikin tuo nollastasataan terävyysalue sekä sitten joku hipstamatikkityyppinen setti jolla on tehty kuvaan krossauskäsittelyä ja tapa jolla nuo kuvan reunat on sumennettu ovat ainakin minulle just semmoista settiä mikä on sitä "puhelinmaisuutta". Eikö vaan?
- H
- - - Updated - - -
http://conversations.nokia.com/2013/01/09/pureview-theres-more-still-to-come/
“So what is PureView, and where is it heading in the New Year? “Well, I think it’s important to underscore that PureView doesn’t mean any specific technology,” says Juha. “It’s the latest and greatest in imaging. When you buy a Nokia phone with PureView, you are getting our highest quality imaging innovation.”
It’s basically about problem solving, Juha explains. “Nokia 808 PureView solved the problem of zooming and sharpness, and for Nokia Lumia 920, it was low light.
Looking ahead, Juha says there are plenty of challenges to overcome. “Imaging is extremely subjective, and you can always make something better.” Pressed for more details, he just smiles at us but does throw us a little bone: “We’re really driving innovation in key areas to deepen and enrich the imaging experience. I can’t tell you about the specific things we’re working on. Safe to say it’s very cool.”
Saapa nähdä mitä siellä on kehitteillä tuleviin luureihin.
- H
Kyllä mun mielestä Mike on useampaan kertaa maininnut, että Nokia tekee tällä hetkellä parhaimmat kamerat;)
Aivan. Tällaista "valokuvausta" on jo ylivoimaisesti suurin osa kaikista otetuista kuvista ja näitä ottaville ihmisille on oikeasti myös merkitystä sen kuvan teknisellä laadulla, ainakin niinkuin he käsitteen ymmärtävät. Hyvä kamera tarkoittaa sellaista, joka ottaa osaamattomankin käsissä onnistuneita kuvia mahdollisimman suurella onnistumisprosentilla ja jonka kuvia voi nopeasti editoida ja jakaa muille. Facebookin ja muiden sosiaalisten medioiden kautta hyvät kuvat ovat sosiaalista valuuttaa ne ottaneille.Puhelimet on IMO luoneet uudenlaisen tavan kuvata, vähän oma genrensä. Ei puhelimen kanssa lähdetä vartavasten kuvaamaan, vaan se on enemmänkin tarkoitettu taltioimaan hetkessä sitä sun tätä nopeasti.
Kovimpa oli helppo nähdä tämäkin. Olisi pitänyt tankata enemmänkin aamusella, dippasi osake kuitenkin alle 2,90e tuossa vaiheessa.
Otan osaa:(Sen jälkeen kun tuli 8 tonttua takkiin noksulla niin oon ollu vähän nihkee koko lappuun...nyt se sitten vielä tämänkin teki:(
Ei puhelimen kanssa lähdetä vartavasten kuvaamaan, vaan se on enemmänkin tarkoitettu taltioimaan hetkessä sitä sun tätä nopeasti.
Olen aikoinani aloittanut kuvausharrastuksen filmille sekä pimössä touhuamalla ja tämä keskustelu voiko kännykällä kuvata "oikeasti" kuulostaa ihan samalta mitä vannoutuneimmat filmi miehet aikoinaan puhuivat. IKINÄ digikuvaus ei tule syrjäyttämään filmikuvausta koska filmillä on niin loputtomat mahdollisuudet ja ylivertainen laatu jne
En nyt väitä että harrastajien keskuudessa syrjäyttääkään mutta jos vaikka mitataan otettujen kuvien määrää tai kameran käyttäjien määrää niin varmaan kännykkä on jo ohittanut dgijärkkärit.
e: ps. vieläkin on niitä jotka kuvaavat lähes vain filmille ja ovat väittämässään omalta kohdalta oikeassa.
Olen aikoinani aloittanut kuvausharrastuksen filmille sekä pimössä touhuamalla ja tämä keskustelu voiko kännykällä kuvata "oikeasti" kuulostaa ihan samalta mitä vannoutuneimmat filmi miehet aikoinaan puhuivat. IKINÄ digikuvaus ei tule syrjäyttämään filmikuvausta koska filmillä on niin loputtomat mahdollisuudet ja ylivertainen laatu jne
En nyt väitä että harrastajien keskuudessa syrjäyttääkään mutta jos vaikka mitataan otettujen kuvien määrää tai kameran käyttäjien määrää niin varmaan kännykkä on jo ohittanut dgijärkkärit.
e: ps. vieläkin on niitä jotka kuvaavat lähes vain filmille ja ovat väittämässään omalta kohdalta oikeassa.
Osa jengistä on mennyt niin sekaisin, että vertailevat puhelimia nykyään kameroina, vaikka omat kuvat ovat samalla luokkaa "kuva autonrenkaasta kun se on puhki". Tommoisessa kuvassa ei ole mitään väliä millä se on otettu ja se on mun pointti.
Suurin osa käyttää puhelimia vain dokumentointiin ja siinä vaiheessa kuvanlaatujen vertailu on melko vitun hölmöä, jos sillä on tarkoitus vertailla puhelimia.