Mikä paras älypuhelin, joukkotappelu, kaikki kaikkia vastaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ossipena
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Lainemies alkaa vähitellen vaikuttaa vähän aparilta. Aina on pakko olla kärkkäästi eri mieltä eikä edes yritetä ymmärtää asian pointtia. No, oikeesti tyyppi vaan trollaa ja nauraa partaansa kun muilla palaa käpy, mutta aparilta se silti vaikuttaa.

Ja mielestäsi tämän väittelyn toinen osapuoli ei esitä mielipiteitään kärkkäästi ja yrittää ymmärtää toisen osapuolen pointin?

Mä ymmärrän kyllä ton Miken pointin siltä osin, että vaikka kaikki haluaa paremman ja hienomman kameran, on totuus kuitenkin se, että sillä otetaan just niitä sellaisia kuvia mitkä onnistuu ihan yhtä hyvin tai yhtä huonosti ihan millä tahansa nykypuhelimella. Sillä kameran paremmuudella ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä. Tietysti hyvällä puhelimen kameralla on mahdollisuus ottaa parempia kuvia kuin vähän huonommalla, mutta juuri kukaan ei osaa sitä hyötyä siitä puhelimesta irti ottaa. Ja sit jos aletaan taas puhua kuvaamisesta, niin minkä tahansa puhelimen saa kyllä heittää olan yli ja kaivaa kunnon kameran esiin.

Mitä itse olen vähän testannut eri puhelimien kameroita ottamalla molemmilla samasta kohteesta kuvat, niin kyllä tällainen puusilmäkin huomaa ettei ne kuvat miellytä omaa silmää yhtä paljon. Voi olla, että jotain asetuksia muuttamalla molemmilla saisin itseäni yhtä paljon miellyttävät kuvat, mutta harva niitä asetuksia jaksaa oikeasti ruveta säätämään. Huonoja kuvia varmasti ammattilaisen mielestä tulee molemmilla, mutta ei normaali kameran käyttäjä niitä kuvia ammattilaisia varten ota, vaan itselleen.

Nonii tänää sit kävin räpläilee noit kännyi gigantis, nois halvimmis n150e luokkaa nii paskat näytöt vertaa esim. vanhaa nokia n8 ettei sellasii viitti ostaa. nokia lumia 800 vaikutti tosi hyvält, mut on turhan ison, parhaimman vaikutuksen teki kuitenki samsung galaxy s3 mini, hyvä koko ja muotoilu, tosi hyvä näyttö, liittymän kaa 269e mikä sinänsä aika perseest et ilman liittymää sit 329e, jos ton jostain sattuu saamaa 299e tai halvemmal nii kaippa toi pitää käydä poistamassa.

Huonoja kuvia varmasti ammattilaisen mielestä tulee molemmilla, mutta ei normaali kameran käyttäjä niitä kuvia ammattilaisia varten ota, vaan itselleen.
Hyviä kuvia puhelimeksi, pitää muistaa kuitenkin niiden rajoitteet optiikan ja kennon suhteen. Se mihin noita kameroita noissa käytetään, laskee vain kuvien tason vuosien takaisien pokkarien tasolle ja sen toki ymmärtää. Puhelimet on IMO luoneet uudenlaisen tavan kuvata, vähän oma genrensä. Ei puhelimen kanssa lähdetä vartavasten kuvaamaan, vaan se on enemmänkin tarkoitettu taltioimaan hetkessä sitä sun tätä nopeasti.

Lainemies alkaa vähitellen vaikuttaa vähän aparilta. Aina on pakko olla kärkkäästi eri mieltä eikä edes yritetä ymmärtää asian pointtia. No, oikeesti tyyppi vaan trollaa ja nauraa partaansa kun muilla palaa käpy, mutta aparilta se silti vaikuttaa.
Joskus toki oon trollannut, mutta nyt en kyllä tosissaan ymmärtänyt Miken pointtia. Miksi kamera ei voisi olla yksi asioista, joihin haluaa panostaa, jos näyttökin on sellainen. Edelleen paremmalla kameralla saa parempia kuvia, jos muut kuvaan vaikuttavat osat pidetään vakiona.

Ja mikelle, tiedän kyllä mikä on "retina" näyttö, se on Applen tuotenimi semitarkalle näytölle.

Nonii tänää sit kävin räpläilee noit kännyi gigantis, nois halvimmis n150e luokkaa nii paskat näytöt vertaa esim. vanhaa nokia n8 ettei sellasii viitti ostaa. nokia lumia 800 vaikutti tosi hyvält, mut on turhan ison, parhaimman vaikutuksen teki kuitenki samsung galaxy s3 mini, hyvä koko ja muotoilu, tosi hyvä näyttö, liittymän kaa 269e mikä sinänsä aika perseest et ilman liittymää sit 329e, jos ton jostain sattuu saamaa 299e tai halvemmal nii kaippa toi pitää käydä poistamassa.

Itseasiassa Lumia 800 on korkeudelta, leveydeltä ja näytön kooltaan pienempi kuin Galaxy S3 Mini. Vähän paksumpi tosin.

Lumia 800: 116.5 x 61.2 x 12.1 mm
Galaxy S3 mini: 121.6 x 63 x 9.9 mm

Tietty Lumian laatikkomainen muotoilu antaa isomman vaikutelman ja tekee taskuun änkemisestä vaikeampaa. Ja jos vähänkään hakee älypuhelinominaisuuksia, niin ei Windows Phone (7.*) -puhelin ole hyvä vaihtoehto.

Tuossa hintaluokassa kannattaa harkita lisäksi Samsung Galaxy S II:ta, vaikka onkin vähän S3 miniä isompi. Gigantista irtoaa 299e hintaan.

Tässä specsit rinnakkain:
Galaxy S II vs Galaxy S III Mini

Joskus toki oon trollannut, mutta nyt en kyllä tosissaan ymmärtänyt Miken pointtia. Miksi kamera ei voisi olla yksi asioista, joihin haluaa panostaa, jos näyttökin on sellainen. Edelleen paremmalla kameralla saa parempia kuvia, jos muut kuvaan vaikuttavat osat pidetään vakiona.
Tietysti kameraan saa panostaa jos niin haluaa, mutta Mike on yrittänyt sanoa, että selvästi suurimmalle osalle se kameran paremmuus on pelkkiä numeroita ja sitä ei osata hyödyntää. Samanlaisen baariräpsyn ottaa melkein millä vain puhelimella. Joillekin puhelin voi olla kameran korvike, suurimmalle osalle ei. Ja harvassa ovat ne jotka oikeasti kuvaavat puhelimella. Suurin osa kuvista on vain nopeita räpsyjä mistä saa selvää ja mistä käy asia selville. Ei siihen edes kaivata korkeaa kuvanlaatua. Jos mä nyt kaivelen omaa puhelimen muistikorttia, niin siellä ei ole yhtäkään kuvaa minkä olisi tarkoituskaan olla millään tavalla hyvä, vaan kaikki on jotain "havainnollistavia" räpsyjä. Ei muakaan parempi kamera haittaisi, kunhan tiedostokoko pysyy aisoissa, mutta en sitä tosiaan mihinkään tarvitsekaan. Lomalla ja oikeissa tilanteissa roikkuu järkkäri kaulassa. Jos järkkäri puuttuu, en edes yritä paikata tilannetta puhelimella.

E: mä luulen että tää on helpompi asia ymmärtää niille, jotka on joskus oikeasti kuvannut ja hakenut oikeaa rajausta ja kuvakulmaa ja valoa. Sanotaan se nyt vielä näin, että jos pyydän jotain lissua kadulla ottamaan musta kuvan ensin puhelimella ja sit lyön sille järkkärin käteen, niin se saa järkkärillä kyllä terävämmän kuvan, mutta siinä kuvassa se terävyys on täysin merkityksetön asia.

Tietysti kameraan saa panostaa jos niin haluaa, mutta Mike on yrittänyt sanoa, että selvästi suurimmalle osalle se kameran paremmuus on pelkkiä numeroita ja sitä ei osata hyödyntää. Samanlaisen baariräpsyn ottaa melkein millä vain puhelimella. Joillekin puhelin voi olla kameran korvike, suurimmalle osalle ei. Ja harvassa ovat ne jotka oikeasti kuvaavat puhelimella. Suurin osa kuvista on vain nopeita räpsyjä mistä saa selvää ja mistä käy asia selville. Ei siihen edes kaivata korkeaa kuvanlaatua. Jos mä nyt kaivelen omaa puhelimen muistikorttia, niin siellä ei ole yhtäkään kuvaa minkä olisi tarkoituskaan olla millään tavalla hyvä, vaan kaikki on jotain "havainnollistavia" räpsyjä. Ei muakaan parempi kamera haittaisi, kunhan tiedostokoko pysyy aisoissa, mutta en sitä tosiaan mihinkään tarvitsekaan. Lomalla ja oikeissa tilanteissa roikkuu järkkäri kaulassa. Jos järkkäri puuttuu, en edes yritä paikata tilannetta puhelimella.

Kyllä mä väittäisin, että iso joukko ihmisiä ottaa nykyään kuvia puhelimella ihan "tosissaan" eli kuvaa lomareissut jne. puhelimellaan, koska kännykkäkameroiden kuvanlaatu on jo parempaa kuin muutaman vuoden takaisten pokkareiden. Itsellä on ainakin pokkarin käyttö vähentynyt valtavasti, kun puhelimessa on kamera, jolla saa ainakin päivänvalossa kohtuullisen hyvää jälkeä.

E: mä luulen että tää on helpompi asia ymmärtää niille, jotka on joskus oikeasti kuvannut ja hakenut oikeaa rajausta ja kuvakulmaa ja valoa. Sanotaan se nyt vielä näin, että jos pyydän jotain lissua kadulla ottamaan musta kuvan ensin puhelimella ja sit lyön sille järkkärin käteen, niin se saa järkkärillä kyllä terävämmän kuvan, mutta siinä kuvassa se terävyys on täysin merkityksetön asia.

En minä itseäni todellakaan minään valokuvaajana pidä, mutta otan mielestäni ihan ok lomakuvia ja tilanneräpsyjä. Olen joskus jopa jonkin verran ihan kuvaamisesta lukenutkin. Tällä kokemuksella minulle ainakin matkapuhelimen kameran ominaisuudet ovat tärkeä myyntivaltti.

Se lissukin siellä kadulla ottaa mielestään parempia kuvia sillä järkkärillä kuin kännykällä tai point-and-shoot -pokkarilla, vaikka niiden kuvien arvoa ei kukaan muu tajuaisikaan. Lissukin ymmärtää, että tarkempi kuva, parempi väritasapaino, tärähtämättömyys jne. tekevät hänen kuvistaan parempia hänelle, koska hän näkee sen eron silmillään. On täysin toisarvoista, miten hyviä ne ovat "universaaleilla" valokuvaustaidemittareilla. Paremmat kamerat kännyköissä tekevät subjektiivisesti parempia kuvia ja ovat siksi haluttavia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Paremmat kamerat kännyköissä tekevät subjektiivisesti parempia kuvia ja ovat siksi haluttavia.

Näin on. Ja puhuttaessa vaikkapa N808:sta sillä saavutetaan jo teknisestikin semmoisia juttuja mitä millään muulla kännyllä ei toistaiseksi saada aikaan, suurimpana ehkä se että sillä voidaan jo oikeasti pelata syväterävyyspuolen juttujen kanssa useissa tapauksissa. Kyllä se vaan jotain vaikuttaa kun kenno on 5x suurempi kuin normikännyissä yleensä.

Toisena voisi mainita aidosti pitkät valotusajat joita voi sitten taas hyödyntää monissa jutuissa joko valotuksen tai efektien suhteen. Kumpaakaan noista (syväterävyys tai valotusajat) ei siis tarvitse kikkailla jälkikäteen editoinnissa tai jollain puhelimen kuvausohjelmilla jotka yrittävät feikata jotain vastaavaa.

Katsotaas vaikka tämän "Taavetin" tuotoksia N808:lla:

http://500px.com/IIDave/sets/nokia_808_pureview_portrait_landspace_

Ko. tyyppi ei omien sanojensa mukaan edes omista "oikeaa" digikameraa :) Hmm, eikö häntä siis voi pitää valokuvaajana?

Joka tapauksessa toimivaa settiä monet noista eikä varmaan ihan monelle tulleet "puhelinräpsyt" mieleen heti kärkeen kun sivu avautui. Kuvaajan lisäksi N808:lla on oma ansionsa siihen miksi nuo kuvat eivät näytä puhelimella kuvatuilta, esim. tuolla edellämainituista syistä.

En ihmettele lainkaan miksi useat sellaiset valokuvauksen harrastajat tai ammattilaiset jotka eivät kuitenkaan halua kantaa mitään ylimääräisiä gadgetteja mukanaan valitsevat luurikseen juuri tuon. Se innostaa _kuvaamaan_ , ei räpsimään ihan eri tavalla kuin muut kännykät. Siihen päälle vielä jutut jota tuo osaa tehdä videopuolella (äänenlaatu mukaanlukien) niin paketti on siinä, pienissä kuorissa aikamoinen kuvauslaite.

Jos tuo ei toimi jossain nettiselailuissa ihan niin liukkaasti kuin kilpailijansa niin ei haittaa, hommat saa kuitenkin hoidettua. Mutta toki se on sitten ihan mitä painottaa näissä jutuissa, ymmärrän niitäkin joille kuvapuoli ei ole niin tärkeää tai jotka jaksavat kantaa erikseen kameraa mukana sitä varten. Sitten voi valita ja kantaa mukanaan mitä vaan.

Ja se nyt on selvää että niihin räpsyihin käy ihan mikä tahansa känny, ok olosuhteissa kaikilla syntyy about samanlaatuista shaissea. Itse asiassa vaikkapa iiluuri jossa ei ole liikoja säätöjä ja joka aina tekee lähes "läpiterävää" kuvaa on parempi räpsijöille kuin vaikkapa N808, normitallaajaa miellyttävä "terävä" :D kuva onnistuu sillä todennäköisesti helpommin. ;) Tosin Lumia 920 voi olla tuossa sitten vieläkin parempi vakaajansa ansiosta. Molemmissa pieni kenno joten sitä terävää kuvaa syntyy yhtä lailla :D

- H

^
Oisko nyt sentään otettu 808:wtf:
Toki kaverilla on kuvankäsittely jotenkin hallinnassa, että sillä pystyy myös tekemään kuvista "parempia"

En minä itseäni todellakaan minään valokuvaajana pidä, mutta otan mielestäni ihan ok lomakuvia ja tilanneräpsyjä. Olen joskus jopa jonkin verran ihan kuvaamisesta lukenutkin. Tällä kokemuksella minulle ainakin matkapuhelimen kameran ominaisuudet ovat tärkeä myyntivaltti.
Mun mielestä taas yhdessäkään puhelimessa (poisluettuna 808) ei ole niin hyvä kamera että pitäisin sitä millään tavalla myyntivalttina. Siinä vaiheessa voin ajatella ostavani puhelimen kameran mukaan kun jossain oikeasti hyvässä puhelimessa alkaa olla niin hyvä kamera, että pokkarin voi jättää kotiin. 920 olisi ollut kova jos siihen olisi lykätty toi 808:n kamera. Nykyään siinä on joku väsynyt optinen vakain mikä auttaa hämäräkuvauksessa. Jippii.

^
Oisko nyt sentään otettu 808:wtf:
Toki kaverilla on kuvankäsittely jotenkin hallinnassa, että sillä pystyy myös tekemään kuvista "parempia"

Kyllä on otettu ja toimii nimenomaan hyvänä osoituksena siitä että kamerapuhelin ei ole enää kuvaamispuolellakaan mikään lelu. Hyvä kamerapuhelin siis.

Toki noita kuvia on käsitelty (onneksi ei millään instagrammilla tms) mutta lähinnä värien ja kontrastien yms. juttujen kanssa. On siellä tällainenkin kansio jossa nähtävästi käsittelemätöntä settiä:

http://500px.com/IIDave/sets/nokia_808_pureview_originals

----

Kaveri on kuvannut myös N9:lla ja käyttänyt sen kanssa joissain kuvissa makrolinssiä. Tässä striimi jossa sekaisin eri kameroilla ottamiaan kuvia, joskin nuo kaikki kamerat ovat Nokian puhelimia :D

http://500px.com/IIDave

Ei huono.

- H

Meinaako porukka ostaa halppis iPhonen jos sellainen tulee myyntiin? Ja jos iPhonea kutsutaan jeesusluuriksi niin mikä voisi olla tuon halvemman version nimi?

Näin on. Ja puhuttaessa vaikkapa N808:sta sillä saavutetaan jo teknisestikin semmoisia juttuja mitä millään muulla kännyllä ei toistaiseksi saada aikaan, suurimpana ehkä se että sillä voidaan jo oikeasti pelata syväterävyyspuolen juttujen kanssa useissa tapauksissa. Kyllä se vaan jotain vaikuttaa kun kenno on 5x suurempi kuin normikännyissä yleensä.

Toisena voisi mainita aidosti pitkät valotusajat joita voi sitten taas hyödyntää monissa jutuissa joko valotuksen tai efektien suhteen. Kumpaakaan noista (syväterävyys tai valotusajat) ei siis tarvitse kikkailla jälkikäteen editoinnissa tai jollain puhelimen kuvausohjelmilla jotka yrittävät feikata jotain vastaavaa.

Katsotaas vaikka tämän "Taavetin" tuotoksia N808:lla:

http://500px.com/IIDave/sets/nokia_808_pureview_portrait_landspace_

Ko. tyyppi ei omien sanojensa mukaan edes omista "oikeaa" digikameraa :) Hmm, eikö häntä siis voi pitää valokuvaajana?

Joka tapauksessa toimivaa settiä monet noista eikä varmaan ihan monelle tulleet "puhelinräpsyt" mieleen heti kärkeen kun sivu avautui. Kuvaajan lisäksi N808:lla on oma ansionsa siihen miksi nuo kuvat eivät näytä puhelimella kuvatuilta, esim. tuolla edellämainituista syistä.

- H
Ei mitenkää erikoisia, kun puhutaan loppukuvasta, niin käsittelyllä saa paljon aikaan. Jos vertaat noita sitten järkkäreillä otettuihin, niin alkaa tulemaan esille kuvan laatukin. Vastaavia kuvia voi tehdä mielin määrin monella kamerapuhelimella, Nokiassa vain on se editoimaton parempi. Mutta kyllähän noissa tulee se puhelinmaisuus jo esiin. Osassa syväterävyys jo erittäin ällistyttävä kameraksi, joka on tosi hyvä juttu.

Tossa iPhone 4 kuva, editoitu suoraan puhelimessa. Jos taas alan photaroimaan, niin sitten saan mistä tahansa kuvasta hullusti hienomman, on sitten jo ihan eri asia onko se puhelimen ansiota.

IMG_8736.webp

Meinaako porukka ostaa halppis iPhonen jos sellainen tulee myyntiin? Ja jos iPhonea kutsutaan jeesusluuriksi niin mikä voisi olla tuon halvemman version nimi?

Ipod Touch;)

Ideana kai on hallita sovellusmarkkinoita, myydään halvahko pääte jolla kirnutaan 30% komissiota...ehkä Ipod Touchilla tämä ei tällä hetkellä toteudu riittävän nopeasti. Vanhojen mallien myynti ei kannata kun speksien täytyy olla nykysovellukset täyttävät - tosin mikä siinä luurissa on sitten sitä halpista? Kenties niistetään katteista koska pelkistä komponenteistä säästämällä ei hintaryhmän alennus taida onnistua. Paha sanoa, mutta otaksun ettei Steve-vainaa hyväksyisi.

Oho, joku teki Noksulla tänään hilloa...en minä...

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/nokialta+positiivinen+tulosvaroitus/201301335085?ext=rss

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom