Mikä on paras jako?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon vetäny koko kropan kaks kertaa viikos. Oon kuitenki ajatellu vaihtaa ohjelman kaks tai kolmijakoseks paremman tuloksen toivossa.

Minkälainen treeniohjelma on teijän mielest paras? Mitä mieltä ootte treenien jaosta vetäviin ja työntäviin lihasryhmiin? Vai kannattaisko treenaa erikseen vaik jalat ja kädet? Mitä hyvii ja huonoi puolii erilaisis jaois on? Minkälaisiin kokemuksiin teil on ollu?

Kiitos jo etukäteen vastauksist :)

No itselläni ainakin on käytössä nelijakoinen, jossa hyvänä puolena on ainakin se, että pystyy keskittymään jokaiseen lihasryhmään hyvin.

Onko totta, että jos treenit jakaa vaikka jalkoihin, selkään ja yläkroppaan.. Niin esimerkiksi jalkapäivänä proteiinit vaikuttavat paremmin jalkoihin ja näin kehittymiseen sen sijaan kuin tekisi vaikka yläkropan ja jalat, tai jopa kaikki samaan aikaan.. Eli siis saako tietyt lihasryhmät silloin enemmän proteiinia ja näin kehittyvät nopeampaa kuin silloin jos kaikki rasitetaan yhtä aikaa? Tämä on huhu..

Onko totta, että jos treenit jakaa vaikka jalkoihin, selkään ja yläkroppaan.. Niin esimerkiksi jalkapäivänä proteiinit vaikuttavat paremmin jalkoihin ja näin kehittymiseen sen sijaan kuin tekisi vaikka yläkropan ja jalat, tai jopa kaikki samaan aikaan.. Eli siis saako tietyt lihasryhmät silloin enemmän proteiinia ja näin kehittyvät nopeampaa kuin silloin jos kaikki rasitetaan yhtä aikaa? Tämä on huhu..

tuo kyllä kuulostaa niin hämyltä että huh
:D

en menis sanomaan että lihas "saa" proteiinia..joteni huono sana tai jotain:david:

Jos nyt ymmärsin mitä tarkoitit, niin ajattelisin, että ensisijaisesti elimistö pumppaa proteiinia niihin lihaksiin, jotka sitä tarvitsevat, eli ne joita on juuri rasitettu tai rasitettu edellisenä päivänä, eli ne ovat kipeinä ja tarvitsevat proteiinia palautuakseen :) Myös välitön salinjälkeinen hiilihydraatinsaanti täyttää lihaksen energiavarastot, eikä proteiinia tällöin tarvita energiavarastojen täydentäjänä vaan lihaksen korjausaineena :)

Jos nyt ymmärsin mitä tarkoitit, niin ajattelisin, että ensisijaisesti elimistö pumppaa proteiinia niihin lihaksiin, jotka sitä tarvitsevat, eli ne joita on juuri rasitettu tai rasitettu edellisenä päivänä, eli ne ovat kipeinä ja tarvitsevat proteiinia palautuakseen :) Myös välitön salinjälkeinen hiilihydraatinsaanti täyttää lihaksen energiavarastot, eikä proteiinia tällöin tarvita energiavarastojen täydentäjänä vaan lihaksen korjausaineena :)

Juuri tätä tarkoitin! Mutta vaikuttaako tämä sitten siihen kuinka nopeaa lihas kasvaa, kehittyy? Eli jos treenaa vain yhtä lihasryhmää kahden sijaan ja tällöin lihas saa enemmän proteiinia niin kasvaako lihas myös silloin paremmin.. Tässäkö se treenin jaon salaisuus piilee...?

ps. ompas vaikea asia selittää.... kysymys siis lyhyesti:

1.) Minulla on Lihas-A ja Lihas-B.. Treenaan kumpaakin yhtä aikaa (A ja B), sekä syön päivässä 100g proteeinia.

2.) Minulla on edelleen Lihas-A ja Lihas-B. Nyt treenaan ainoastaan Lihasta-A ja syön saman proteiinimäärän (100g).

Kysymys siis kuului. Kasvaako tämä yksittäinen lihas (Lihas-A) siis paremmin 2.)-kohdassa kuin 1.) kohdassa?

..... Ny riitti .....

Originally posted by Fnia
Kysymys siis kuului. Kasvaako tämä yksittäinen lihas (Lihas-A) siis paremmin 2.)-kohdassa kuin 1.) kohdassa?

Tohon olis kyl kiva saada vastaus. Olis nimittäin hyvä tietää, kummas tapaukses lihas kasvaa enemmän, jotta tietäis minkälainen jaottelu olis paras.

Ite oon nyt tykästynyt 2-jakoseen... ja 4-jakosta sitten aina välillä ku kyllästyy. Molemmilla voi käydä 4 kertaa viikossa salilla ja voi pitää vielä samat treenipäivät ni sopii mulle hyvin. :)

Mun mielestä paras jako on 1-2 jakonen :)
Jos käy 3 kertaa viikossa ni sit 1 jakonen, jos 4 kertaa niin 2 jakonen, jos käy enemmän ni voi säätää jonkun hifi jaon :D. Mut imo tärkeetä on että saa lihakset treenattuu enemmän kuin kerran viikossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juuri tätä tarkoitin! Mutta vaikuttaako tämä sitten siihen kuinka nopeaa lihas kasvaa, kehittyy? Eli jos treenaa vain yhtä lihasryhmää kahden sijaan ja tällöin lihas saa enemmän proteiinia niin kasvaako lihas myös silloin paremmin.. Tässäkö se treenin jaon salaisuus piilee...?

ps. ompas vaikea asia selittää.... kysymys siis lyhyesti:

1.) Minulla on Lihas-A ja Lihas-B.. Treenaan kumpaakin yhtä aikaa (A ja B), sekä syön päivässä 100g proteeinia.

2.) Minulla on edelleen Lihas-A ja Lihas-B. Nyt treenaan ainoastaan Lihasta-A ja syön saman proteiinimäärän (100g).

..... Ny riitti .....

No tuota, en ole asiantuntija, mutta luulisin, että jos treenaat vain yhden lihaksen kerrallaan, on sen lihaksen palautuminen nopeampaa kuin silloin, kun treenaat kaksi eri lihasta samaan aikaan. Eli kahden lihaksen treenaamisen palautuminen kestää kauemmin, jos syöt saman verran proteiinia.

Silti ehkä suosittelisin tekemään pari lihasta kerrallaan, näin saat tehtyä kaikki lihakset läpi pienemmässä ajassa, kyllä ne lihakset silti palautuvat suht nopeasti.

Ite olen nyt tykästynyt 4-jakoiseen, jossa pääliikkeinä ovat 1. Rinta 2. Hauis 3. Ojentajat 4. Selkä. Jalkoja en aiemmin tehnyt, mutta olen ottanut ne nyt mukaan väliliikkeiksi, vatsoja ja alaselkiä teen vuoropäivinä.

Voisko olla niin, et monijakosen (3 ja siitä enempiin osiin jaettu) auttais lihaksii palautuu paremmin? Siis tarkotan sitä, että energia menis "perusteellisemmin" niihin lihaksiin, joit on treenannu. Tällöin siis monijakoset olis lihaksen kasvun kannalta parempi treenaustekniikka.

Ei muuten ole minkäänlaista pelkoa, että tämä menisi 1-2 & 3->infinitum -jakoja kannattavien päämäärättömäksi väittelyksi :rolleyes:

Kehitys ei todellakaan ole sitä nopeampaa mitä useampaan osaan ohjelma on jaettu. Ja nimenomaan 1-jakoisessa lihakset palautuvat nopeasti, kun treeniä tulee kerralla yleensä vain 2-4 sarjaa lihasta kohti. Kun taas jos vaikka jalkatreenissä tekee 10 sarjaa etureisiä, ei onnistu jalkatreeni taas viikkoon. Kasvuärsykettä tulee harvemmin ja lihakset kasvavat hitaammin.

Kehitys ei todellakaan ole sitä nopeampaa mitä useampaan osaan ohjelma on jaettu. Ja nimenomaan 1-jakoisessa lihakset palautuvat nopeasti, kun treeniä tulee kerralla yleensä vain 2-4 sarjaa lihasta kohti. Kun taas jos vaikka jalkatreenissä tekee 10 sarjaa etureisiä, ei onnistu jalkatreeni taas viikkoon. Kasvuärsykettä tulee harvemmin ja lihakset kasvavat hitaammin.

Hyvä pointti :rock:

Tietääkseni yleisesti ottaen ja ainakin treeniuransa alkuvaiheessa olevilla natuilla on parempi tehdä vähäjakoisilla 1- tai 2- jakoisilla ohjelmilla. Tieteellisestikin on kai todistettu paremmaksi lihaksen treenaaminen kohtuullisesti usein vs. sikakovaa harvoin. Minkään lajin urheilijatkaan ei treenaa nelijakoisella!
Timpsun ohjelma on aika:david: ei millään pahalla, jos kunnon jalkatreeniin ei ole mitään estettä muuta kuin laiskuus.
Monijakoisilla ei myöskään treenipainot nouse yleensä yhtä hyvin kuin 1-2-jakoisilla: seuraus on huonompi lihaskasvu.

Tietääkseni yleisesti ottaen ja ainakin treeniuransa alkuvaiheessa olevilla natuilla on parempi tehdä vähäjakoisilla 1- tai 2- jakoisilla ohjelmilla. Tieteellisestikin on kai todistettu paremmaksi lihaksen treenaaminen kohtuullisesti usein vs. sikakovaa harvoin. Minkään lajin urheilijatkaan ei treenaa nelijakoisella!
Timpsun ohjelma on aika:david: ei millään pahalla, jos kunnon jalkatreeniin ei ole mitään estettä muuta kuin laiskuus.
Jalkoja en ole tehnyt, kun en ole sille mitään syytä nähnyt. Ennen mulla ei ollut ohjelmaa kuin omassa päässäni, nyt pistin ton paperille. En tuollaista kyllä alkuvaiheissa harrastanut, mutta nyt on ollut vähän aikaa ja hyvin on tulokset noussut, penkki keväästä tähän päivään 80 ---> 100 kg.

Saa sulla oma mielipide olla, mutta ei se tarkoita että olisit oikeassa. Yleisesti ottaen kaikki treenimenetelmät eivät sovi kaikille, toinen saa suuremman hyödyn sellaisesta, mistä toinen ei saa kuin viikkojen selkäkivut.

Ja jalkatreenistä, mä en saa itteeni taipumaan ilman sattumista tohon jalkakyykkyasentoon ainakaan vielä, enkä mulla oo hirveetä motivaatiota jalkoja treenatakaan. Kukin tyylillään, imho.

Kyllä toi mulla on mielestäni toiminut, että teen harvoin, mutta kovaa. Ei lihaksia kannata treenata, jos ne eivät ole palautuneet riittävästi edellisestä kerrasta.

Back
Ylös Bottom