Mikä on mielestäsi kova kunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Herman
  • Aloitettu Aloitettu
Pari juttua noista kuvista viellä.
Kun tässä tredissä ollaan, niin mun mielestäni ulkonäöstä ei pitäis tapella. Oon aika varma että toi voimanostaja on helvetisti kovemmassa kunnossa fyysisesti vaikka onkin ruma. Itse en kumpaankaan kuntoon haluaisi, mutta lihava voi aina laihduttaa ja laiha voi lihottaa/kasvattaa lihaa. Kumpikaan ei helppoa oo, mutta mahdollista.
Vaikka mua ei kiinnostais toisen sukupuolen mielipiteet, niin en mä siltikään haluais olla mikään donitsimaha, koska siitä on paljon haittaa muutenkin.

Sinänsä kyllä rasvaprosentin voisi ottaa tähän keskusteluun mukaan, jos käsittää kovan kunnon osaksi myös terveenä kroppana, eikä pelkästään fyysisenä suorituskykynä. Silloin myös pitäis ottaa huomioon mahdollisten lääkeaineiden käyttö, joka on saattanut vaurioittaa sisäelimiä pahastikin. Tässä tapauksessa joku jättiläisvoimanostaja (en osoita ketään) saattais pudota hyvinkin alas listalla, ja jopa vähän treenatun laiheliinin alapuolelle, vaikka kykenis älyttömästi kovempiin fyysisiin suorituksiin.
Täällä ollaan jo monesti todettu, että se riippuu täysin siitä mistä näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Turha meidän on väitellä siitä, onko joku voimanostaja kovempi kuin maratoonari...

Laitan nyt sitten omasta mielestäni kovan kunnon, joka on myös tämänhetkinen tavoite. Listaan varmaan tulee lisääkin tavoitteita matkan varrella. Kaikki pitäis pystyä suorittamaan viikon sisällä.
-Coopper 3000 väh (on jo saavutettu, mutta pitäis ylläpitää)
-Penkki 150, kyykky 200, maastaveto 230, rinnalleveto 150. Palomiespunnerruksia tietyn pituinen sarja, ehkä 10-20 toistoa.
-Rasvat 10-15% ja ihan hitusen lisää rintakarvoitusta.

Useinhan käy niin, että nälkä kasvaa syödessä ja noi luvut saattavat noustakin, mutta mun mielestäni tota vois sanoa kovaksi kunnoksi. Oikeastaan varmaan vähempikin riittäis kovaksi kunnoksi, jos urheilua harrastamattomalta kysyttäis.

Mites elu jos tuota pitempää juoksua 10/21km? rullaluistelua, hiihtoa,leukoja omalla painolla millaset tavoitteet? Nuo on aika voimavoittosta. vai oleetko kevyttäkin sarjaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni kova kunto:

Penkki 150 tai enemmän
Syväkyykky 200 tai enemmän
Työntö 130 tai enemmän
Leuoissa sarjaa 20-30 lisureilla
Cooper 3000 tai yli

Riittää kun kaksi noista ehdoista täyttyy, ei sen kummempaa. Silloin on jo helposti siinä ihmismassan atleettisemmassa 10:ssä prosentissa.

hmm. mulla pistää aina silmään noi penkit ja voimanostoliikkeiden maksimit. samaten kun leuanvetomaksimi. kyllä siihen kuntoon pitää toistoja tehdä. erilaisia kestävyyttä vaativia lajeja nimenomaan erilaisia, juoksu pyöräily hiihto soutu ja eri matkoja.cooper on vähän erilainen kuin kymppi tiettyyn minsaan. sitten tietenkin tuo lihaskuntopuoli lähinnä omalla painolla tehtävät toistot

tämmöstä mieltä olen kuten wikikin, tuon nelosen ottasin ehkä just mukaan mutta kyllä kunto ratkeaa noilla 3 lla ekalla. (crossfit lajeja siis)

1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys (aerobinen + anaerobinen)
2. Lihaskestävyys
3. Voimakestävyys
4. Maksimivoima
5. Nopeusvoima (pika- ja räjähtävä voima)
6. Nopeus (räjähtävä ja liikenopeus, nopeuskestävyys)
7. Liikkuvuus (nivelten täysi liikelaajuus)
8. Taito ja tekniikka –> tehokkuus
9. Kehonhallinta (koordinaatio, tasapaino, ketteryys)
10. Kehonkoostumus (rasvattoman massan suhde rasvamassaan)
11. Tukielinten kunto (selkäranka, luut, nivelet, tukevat lihakset)
12. Asenne ja henkinen suorituskyky eli ns. kantti

Mites elu jos tuota pitempää juoksua 10/21km? rullaluistelua, hiihtoa,leukoja omalla painolla millaset tavoitteet? Nuo on aika voimavoittosta. vai oleetko kevyttäkin sarjaa...

Muita tavoitteita en oo viellä asettanut, kun olen vasta tähän yhteen lajiin päässyt kiinni. Jahka laajennan lajivalikoimaa, niin saattaa tulla vähän pidemmän matkan juoksuakin. Max 21km kuitenkin. Leuanvetoon varmasti tulee joku tavoite ja mahdollisesti uusia liikkeitä, kuten sanoinkin. Lisäksi jos ja kun pääsen noihin maksiminostoihin, niin laitan varmaan toistomaksimitavoitteita, esim. kyykky 20x160kg tai mitä sitten hyväksi näenkään tuossa vaiheessa.
"Ultimaattinen" tavoitteeni on yksinkertaisesti olla fyysisesti mahdollisimman suorituskykyinen kaikilla osa-alueilla ja tavallisen ihmisen näkökulmasta katsottuna suorastaan mahdoton. Tähän tarvitaan kaikkea tota mitä listasit ja mahdollisesti lisääkin. Koskaan en tule olemaan valmis projektissani :)

Pidemmän matkan juoksusta en viellä tiedä hölkäsen pöläystä niin en laita mitään arviota, mutta leuanvedossa kun saisi 30 toistoa yli 90-kiloisena, tai omapaino+60kg ykkösen. En oikeen osaa noitakaan suhteuttaa, niin sen takia jäi vähän tyngäksi toi mun listani. Ettei tulis laitettua ihan hölynpölyä tavoitteeksi.

Näiden punttisaliliikkeiden maksiminostojen listaus on mun mielestäni ihan kätevä ja yksinkertainen tapa tässä threadissa ilmoittaa itselleen kovat voimaominaisuudet. Ykkösmaksimeista pystytään kuitenkin suurpiirteisesti päättelemään myös voimakestävyyttä samassa liikkeessä (1xAkg voidaan muuttaa 20xBkg:ksi). Pakkiksella tietysti ilmoitellaan pääasiassa voimaominaisuuksia, koska täällä ei anneta painoarvoa aerobiselle yms. kunnolle yhtä paljon. Jos menisin maratoonareiden keskustelupalstalle kysymään että "hei missä teiän penkki- ja kyykkytavotteet on", niin mut ehkä naurettais ulos sieltä. :D

hmm. mulla pistää aina silmään noi penkit ja voimanostoliikkeiden maksimit. samaten kun leuanvetomaksimi. kyllä siihen kuntoon pitää toistoja tehdä. erilaisia kestävyyttä vaativia lajeja nimenomaan erilaisia, juoksu pyöräily hiihto soutu ja eri matkoja.cooper on vähän erilainen kuin kymppi tiettyyn minsaan. sitten tietenkin tuo lihaskuntopuoli lähinnä omalla painolla tehtävät toistot

Varmasti pistääkin silmään. Aika monet meistä katsovat noita lajeja omasta näkökulmastaan, aivan kuten minäkin. Juuri siksi valitsin omiksi kriteereiksi sellaiset lajit, joista ymmärrän jotain. Kestävyysurheilijat eivät pidä syväkyykkyä minään mittarina, eikä esim. oma isäni arvosta mitään liikuntaa jos se ei ole hyötyliikuntaa.

Mutta pysyn silti kannassani, mun mielestä hyvä maksimivoima tietyissä perusliikkeissä yhdistettynä hyvään juoksukuntoon on yhtä kuin hyvä kunto. Tietysti silloin esim. työkyky jossain maitohapporeeneissä ei välttämättä huippua ole, mutta kun kaikkea on vaikea saada. Eivät omalla painollakaan tehdyt toistot aina kaikkea kerro, yleensä vaan sen että suorittaja on lyhyt, laiha ja joskus tehnyt punnerruksia ja vetänyt leukoja.

Tuossa kun tätä ketjua selaili, niin tuli mieleen nuo Navy Seal-jätkät, joista on ollut puhetta. Voisin ainakin kuvitella, että kun vertailuun otettaisiin melkein ketä vain, niin jäisivät jälkeen noista tyypeistä. Eli mielestäni noilla on kova kunto.

Olenkin ajatellut treenaamaan erittäin kovaa kuntoa, ts. vähän samaan tyylistä kuin noilla tyypeillä. Eli uida raskas reppu selässä pitkiä matkoja, 200-300 punnerrusta, Cooperin testi väh. 3500, joka on varmaankin noihin verrattuna melkein naurutulos?
Muttä onko noilla tyypeillä jo palautus, elimistö, kroppa, jne. jo valmiiksi sellaisessa kunnossa, että pystyy tuollaista vetämään? Hyvin harvassa ovat esim. 300 punnerruksen tekijät. Tai ketä kykenisi vetämään noita 20 tunnin yhtäjaksoisia treenejä.

Hesarissahan oli juttua eräästä 29-vuotiaasta tyypistä, joka juoksi Saharan maratonin. Jätkä nosti 220 kiloa penkistä ja juoksi 80 km:n lenkkejä harva se päivä. Ei varmaankaan noin kovaan kuntoon pääse kaikki?

Tuossa kun tätä ketjua selaili, niin tuli mieleen nuo Navy Seal-jätkät, joista on ollut puhetta. Voisin ainakin kuvitella, että kun vertailuun otettaisiin melkein ketä vain, niin jäisivät jälkeen noista tyypeistä. Eli mielestäni noilla on kova kunto.

Olenkin ajatellut treenaamaan erittäin kovaa kuntoa, ts. vähän samaan tyylistä kuin noilla tyypeillä. Eli uida raskas reppu selässä pitkiä matkoja, 200-300 punnerrusta, Cooperin testi väh. 3500, joka on varmaankin noihin verrattuna melkein naurutulos?
Muttä onko noilla tyypeillä jo palautus, elimistö, kroppa, jne. jo valmiiksi sellaisessa kunnossa, että pystyy tuollaista vetämään? Hyvin harvassa ovat esim. 300 punnerruksen tekijät. Tai ketä kykenisi vetämään noita 20 tunnin yhtäjaksoisia treenejä.

Hesarissahan oli juttua eräästä 29-vuotiaasta tyypistä, joka juoksi Saharan maratonin. Jätkä nosti 220 kiloa penkistä ja juoksi 80 km:n lenkkejä harva se päivä. Ei varmaankaan noin kovaan kuntoon pääse kaikki?

Oletko koskaan oikeesti pysähtynyt miettimään että miksi ihmeessä haluat olla supermies? Olis se mustakin siistiä, mutta muutenkin pärjää. Itselleni esim. bodaus on ollut hankalaa koska muut kiinnostuksenkohteet vievät aina aikaani niin että syöminen, treeni jne. jää vähän huonommalle tolalle. No kyllähän mä kyniksenäkin pärjään, kuhan pysyn terveenä, handlaan muuttokuorman ja näytän ok:lta. Ja siis mulla ei ole kerrassaan mitään totista urheilua vastaan, mutta ei se kaikille sovi. Tuntuu että sä täällä aina himoitset jumalattomia kykyjä mutta homma ei koskaan oikein toimi. Eikö mielessäs oo käynyt että ehkä tää todella aktiivinen ja ahkera bodaaminen/kuntoilu ei vaan oo sun teekuppis? Itsekin 14-vuotiaana haaveilin Mr. Olympia tittelistä, sittemmin olen tyytynyt hieman normaalia kovempaan kondikseen. Ja edelleen, mun mielestä on tosi hienoa jos joku tosissaan lähtee esim. tuommoista saavutusta tavoittelemaan, mutta ei oo mun juttu. En väkisin enää yritä kun olen oppinut mikä on itselleni tärkeintä.

Tekee pahaa katsoa kuinka jätkä hakkaa vuodesta toiseen päätänsä seinään. Eikä sitten mitään offensea, ihan hyvä tarkotus on tässä postissa :)

Niinno, noilla jätkillä ei kyllä ihan pelkkää voita ole puuron päällä :D Eräs kaveri toiminut rauhanturvaajana ja jonkin aikaa niiden tukikohta sijaitsi jenkkien vieressä. Silloin tällöin eksyi kavereiden kanssa samaan aikaan salille, eikä tosiaan oo iha samasta muotista veistetty, kun Suomen armeijan "eliittisotilaat" :D

Oletko koskaan oikeesti pysähtynyt miettimään että miksi ihmeessä haluat olla supermies? Olis se mustakin siistiä, mutta muutenkin pärjää. Itselleni esim. bodaus on ollut hankalaa koska muut kiinnostuksenkohteet vievät aina aikaani niin että syöminen, treeni jne. jää vähän huonommalle tolalle. No kyllähän mä kyniksenäkin pärjään, kuhan pysyn terveenä, handlaan muuttokuorman ja näytän ok:lta. Ja siis mulla ei ole kerrassaan mitään totista urheilua vastaan, mutta ei se kaikille sovi. Tuntuu että sä täällä aina himoitset jumalattomia kykyjä mutta homma ei koskaan oikein toimi. Eikö mielessäs oo käynyt että ehkä tää todella aktiivinen ja ahkera bodaaminen/kuntoilu ei vaan oo sun teekuppis? Itsekin 14-vuotiaana haaveilin Mr. Olympia tittelistä, sittemmin olen tyytynyt hieman normaalia kovempaan kondikseen. Ja edelleen, mun mielestä on tosi hienoa jos joku tosissaan lähtee esim. tuommoista saavutusta tavoittelemaan, mutta ei oo mun juttu. En väkisin enää yritä kun olen oppinut mikä on itselleni tärkeintä.

Tekee pahaa katsoa kuinka jätkä hakkaa vuodesta toiseen päätänsä seinään. Eikä sitten mitään offensea, ihan hyvä tarkotus on tässä postissa :)

Vaikka en ole asianomainen, jolle viesti on suunnattu, voisin sanoa että kaikki eivät ole samanlaisia. Mielestäni ei ole kovin korrektia ruveta neuvomaan toista hänen tavoitteissaan, jos ei osaa asettua hänen ajatusmaailmaansa. Itsehän toteat, ettei asia ole sun juttusi, ehkä se voi olla jonkun muun.

Omat tavoitteet ovat oman selkävammani takia siirtyneet, ennen painonnostoaikana kovan kunnon raja oli 85kg:n aikuisten SM-kisaraja 240kg ja 150kg:n etukyykky. Nykyiset tavoitteet voisi listata:
800m: alle 2.20
1/2 maraton: alle 1.40
Leuanveto: 30 puhdasta kisaleukaa.
Sotilaspenkki: 25 toistoa
Rasva%: 8 85kg:n painoisena

Tuon salilla treenaamisen olenkin jättänyt jo kokonaan väliin, en reiluun puoleen vuoteen käynytkään kuin kerran.

Tarkoitus onkin tehdä esim. noita punnerruksia, vatsalihaksia, juoksua, jne.

Punnerruksissa esim. tuo 100 ei ole kovin kummoinenkaan määrä, jossainhan oli joku ohjelma, jolla 6:ssa viikossa saisi 100 tehtyä. Eli tuo 100 ei määränä ainakaan omaan silmään ole mikään kovin ihmeellinen määrä, vaikkei tuota 100:a purrerrusta välttämättä moni teekkään. Varsinkin jos miettii noita Navy Seal-joukkoja, niin 100 punnerrusta on aika lailla alkulämmittelyä.

Sen sijaan 200-300 onkin jo hieman eri juttu. Harvoin sitä kuulee kaverista, joka on edes kerran saanut 200 punnerrusta.

Ja tuossa treenaamisessa, niin en ainakaan itse saa mitään nautintoa mistään perusjutuista. Ainakin itse arvostan noita erikoisjoukkoja paljon enemmän kuin jotain hyväkuntoista tyyppiä. Ja totta kai sitä haluaa olla sitten samanlainen. Jos vierekkäin pistettäisiin joku ketä tahansa noista sotilaista ja ketä tahansa kovaakin treenannut vaikka täältä pakkikselta, niin eipä olisi epäselvää, kumpi olisi oikeasti kovempi.

Ei siinä, että itselläni tälläkään hetkellä olisi mikään edes välttävä kunto, mutta todella kovaan kuntoon vaaditaan jo geenejäkin aika paljon.

Mutta itselläni tavoitteena voisi alkuun olla edes Cooperin testi 3500 ja punnerruksia se 200.

Kova kuntoinen tekee sarjaa vähintään näillä:

Vinopenkki 3 levyä
Jalkakyykky 5 levyä
Maastaveto 6 levyä

Jos on isoja vitosen kiekkoja salilla niin aika helppohan tuo on :) Toi plate/-s määritelmä ei oiken taivu noilta jenkki bodareilta Suomeen, kun täällä kaikki käyttää pikkukiekkoja.

Niin ja mitäs levyjä tässä tarkotetaan, suomessa varmaan yleisimmät isot levyt on 25kg mutta salilta missä käyn löytyy myös 50kg levyjä. Tosin vaikka olisi 25kg levyjä niin kyllä toi 170kg vinopena on aika harvinaisuus verrattuna tuohon 270kg kyykkyyn tai 320kg maveen.

No 20kg levyjä tottakai?

Itse lastaan niillä aina, ja olen huomannut että niin tekevät myös useat muut ihan täällä Suomessakin. 25kg levyt ovat rumia.

oma ihannefysiikka alkaa olemaan saavutettu parin vuoden (rengas)voimistelun, ja orjallisen diettailun ansiosta, ainakin lähestulkoon. Luokittelen itseni kovakuntoiseksi kun pystyn (toivottavasti seuraavien 2-3vuoden aikana) samaan kun herrat seuraavilla videoilla:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vaikka en ole asianomainen, jolle viesti on suunnattu, voisin sanoa että kaikki eivät ole samanlaisia. Mielestäni ei ole kovin korrektia ruveta neuvomaan toista hänen tavoitteissaan, jos ei osaa asettua hänen ajatusmaailmaansa. Itsehän toteat, ettei asia ole sun juttusi, ehkä se voi olla jonkun muun.

Vihje: lueskele vähän "asianomaisen" vanhoja posteja. Tässä nimenomaisessa tapauksessa Vurki kirjoittaa mielestäni painavaa ja perusteltua asiaa.

Mielestäni kova kunto:

Penkki 120kg
Kyykky 150kg
Mave 200kg
Leuat 14kpl
Cooper 2500m

Tai sitten vain:
BMI yli 30 ja rasvat alle 10.

Mielestäni kova kunto:

Penkki 120kg
Kyykky 150kg
Mave 200kg
Leuat 14kpl
Cooper 2500m

Tai sitten vain:
BMI yli 30 ja rasvat alle 10.

Sun mielestä on kovaa kuntoa jos penkkaa kerran jonkun lukeman? Voi oot kuule heikoilla hangilla. Kyllä kovaa kuntoa on se, että on lihas/voimakestävyyttä vitullinen määrä, eikä ihan herkästä hengästy.

Suositut

Back
Ylös Bottom