Mikä olisi sopiva "kireys-%" harrastajalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zaltti
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Aloitetaan heti tyhmällä kysymyksellä;

Treeniä on takana kolmisen vuotta ja olisi hienoa saada lihasrajat näkyviin, eli rasvanpoistoa olisi tiedossa. Mihinkään kisakuntoon ei tarvitse päästä, mutta sellaiseen kuntoon ettei näkyvää rasvaa olisi ainakaan kovinkaan paljon. Nyt rasva-% on noin 18 ja lihasrajoja ei näy kovinkaan selvästi. Kuinka pieni rasva-% tarvitsee olla että lihasrajat tulevat näkyviin? Mikä on kisakunto aktiiviharrastajilla kisoissa?

Painonpudotuksesta ja massan säilyttämisestä täällä onkin kirjoiteltu paljon jo aikaisemmin.

Mikä on kisakunto aktiiviharrastajilla kisoissa?
Mistähän kisoista on kyse, esim. tikkakisoissa ei tietääkseni tuolla rasva%:lla ole niin merkitystä (harharhar... :jahas: ). No pointti oli, että kehonrakennuksessa rasvat pyörii hyvinkin matalalla, paljolti alle 10%, kun taas esim. fitnesissä saattaapi näyttää hyvältä ja pärjätä yli tuonkin olevalla kireydellä. Painon- ja voimanostossa tuolla taas ei liene väliä, vain paino merkitsee. Myös miesten ja naisten välillä rasvaprosentti on eri. Itselläni jo joku 15% rasvat saa lihakset erottumaan (siis omasta mielestä... ;) ) ja kisakireys (bodyfitness) oli muistaakseni jotain 11-12% luokkaa.

Veikkaan että sitten on hyvä kun olet tyytyväinen itseesi :D
Se voipi pikkuhiljalleen nousta dietin mittaan se tavoite sitten, älä ylläty. Mutta uskoisin että sitten kun on lopullisesti tyytyväinen itseensä niin on aika hyvässä kunnossa.

Mutta uskoisin että sitten kun on lopullisesti tyytyväinen itseensä niin on aika hyvässä kunnossa.
Todennäköisyys tällaiselle tilanteelle ~0. Ihminen ei ole koskaan täysin tyytyväinen itseensä.

Luulisin että rasvat tulisi olla kympin luokkaa.

Eikös kympin rasvoissa oleva ole jo kohtuullisen kireässä kunnossa? Ei lähelläkään kisakireyttä mutta kuitenkin. Ei siis ehkä ole parasta että kokoajan pyörii tuossa 10% paikkeilla nuo rasvat vaan välillähän pitää bulkkailla. Itse olen suunnitellut että jos jossain 10-15 välissä saisi pidettyä rasvat niin olis ihan ok. Tällä hetkellä on tuolla 15% paikkeilla mutta dietti onkin päällä ja painoo lähtee kokoajan. :rolleyes:

Ihan hölmöä laittaa tänne tämä kysymys, mutta miten mittaatte nuo rasvat? Eli käytännössä, mistä pihtejä voi ostaa, paljonko hintaa ym? Asun Savossa enkä löydä netistä edes linkkiä, että missä olisi mittauspalvelua ja paljonko maksaisi.

On mitattu rasvoja joskus bioimpedanssilla (kirjoitetaankohan noin) kehon koostumusanalyysin yhteydessä, mutta aika tyyristä jatkuvasti tuota käyttää kun vielä eri paikkakunnalla..

Kiitti teille jo valmiiksi :)

Ihan hölmöä laittaa tänne tämä kysymys, mutta miten mittaatte nuo rasvat? Eli käytännössä, mistä pihtejä voi ostaa, paljonko hintaa ym? Asun Savossa enkä löydä netistä edes linkkiä, että missä olisi mittauspalvelua ja paljonko maksaisi.
Mä oon käynyt mittauttamassa tutulla hierojalla ja nyt on myös kaverilta pihdit lainassa. Ainakin Sportheavyllä näyttäs olevan jonkinmoiset pihdit kaupan.

Ihan hölmöä laittaa tänne tämä kysymys, mutta miten mittaatte nuo rasvat?

Minulla on vuosia (4 tms) vanha joku US-fitness lehti ja siinä oli pieni artikkeli, jonka mukaan absoluuttista tulosta on vaikea saada tarkaksi mutta sen sijaan useimmilla laitteilla saatava toistettavuus on aika hyvä eli jos hommaat vaikka kotiin rasva%vaakan, niin sillä pysyt hyvin kärryillä muutoksen suunnasta. Meillä on Lidilstä halpislaite, eikä siinä kyllä kovin isoja heittoja tule kun samaan vuorokauden aikaan ja samoilla asetuksilla mittaan. Testimielessä on kokeiltu myös parin kaljan päälle muutama tuoppi vettä ja vaakalle, rasvat tippui ja paino nousi. Tosin nyt pitkän tauon jälkeen on rasvat tulleet paljon alas vaikka paino on "vakio" :worship: . Tällä menolla uskallan mittauttaa pihtituloksenkin, viimeksi 10 v sitten...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Alle 15% ois itellä tavoitteena pitää. Kehtaa olla ilman paitaakin, mutta ei vielä ole mikään treeniä haittaava kireys. Alle 10% rasvoissa ei ainakaan itellä tulisi mitään kehityksestä. Kisaavat jampat sitten erikseen, tässä kysyttiinkin harrasteloijoista, eli sanoisin että 10-15% on aika hyvä haarukka miehelle, en tiedä mikä on naiselle vastaava prosentti? Naisillahan on vähän suuremmat rasvat jos kireys on samaa luokkaa, ainakin näin olen asian ymmärtänyt.

Kympin rasvoihin olis mukava joskus päästä, mutta ei näillä lihaksilla kannata vielä yrittää. Jos rasvat saisi pysymään siinä alle 15, niin hyvä. Eli dieetillä yritetään päästä lähelle kymppiä ja "bulkatessa" ei päästetä yli viidentoista.

Miten paljon muuten pihtien ja impedanssimittauksen ero teillä vaihtelee? Onko pihtitulos yleensä korkeampi vai matalalmpi kuin impedanssimittaus? Itse mittaan ainoastaan kehoanalyysillä, mutta siihen vaikuttaa nesteen määrän vaihtelu vähän turhan paljon.

Itseänikin kiinnostaisi noiden menetelmien luotettavuus. Olen mitannut ainoastaan sellaisella vaakasysteemillä (impedanssimittaus?), ja siinäkin oli kuuden prosentin heitto sen mukaan valitsinko "normaalivartaloisen" vai "atleettisen" (18/12). Tosin salia ohjannut tytsy sanoi että meikän pitää käyttää atleetti-vaihtoehtoa, mutta jos se vain ei halunnut masentaa...?

Olen siis 190/87 ja rinnanympärys on ~20 cm isompi kuin vyötärön.

Itse en kyllä juurikaan luottaisi noihin koti-impedanssihärpäkkeisiin. Omronin käsimittarista on jonkinverran kokemusta, ja sen antama tulos ainakin vaihteli päivästä ja tilanteesta riippuen luvattoman paljon :jahas:

Ite oon käyttänyt myös Omronin käsimittaria. Nyt kun olen hieman painoa yriänyt pudotella, niin oon tehny mittauksen kerran viikossa, tavallisesti maanantaina heti herättyäni, näin tulee mielestäni melko vertailukelpoinen tulos aiemmin tehtyyn mittaukseen. Itsellä ei ole niinkään merkitystä onko lukema just se oikea, vaan se että se näyttää suunnan rasvojen kehittymisessä, eli onko painon pudotus syönnyt lihasta vai rasvaa. Tähän asti olen ollut tyytyväinen mittariin. Kun otin laitteen käyttöön, rasvat oli hieman päälle 16%, (piheillä on mitattu noin kaksi vuotta takaperin 18%), nyt lukema on 12% ja paino tippunut n. 4 kiloa, mikä vastaa melko tarkasti rasva%:n muutosta. Peilistä (ja vaatteista) näkee että kroppa on hieman kiristynyt, mutta tarkoitus olisi viedä 10%:iin tai hieman jopa alle.

Minä en saanut tuollaista impedanssivehjettä toimimaan itselläni lainkaan. Ei auttanut jalkapohjien kostuttaminen, eikä muut kikkailut. Epäilen, että poikkeavan nestetasapainon takia (kokeilin vaakaa melko tiukalla alakarpilla) vaa-an oletusarvoilla tuli sen verran päin p****ttä olevia lukemia, ettei niitä vaakakaan ilennyt näyttää :D.

Nyt on hakusessa rasvapihdit. Vaikka näkyyhän tuo pehmeä hyvin peilistäkin.

Edit: BTW, tuo rasvaprossakuvaketju oli mainio, kiitokset siitä! Pitäisipä kerätä naisihmisten kuvista vastaava...

Itse sanoisin myös että rasvat 10 kulmilla ja mukavasti lihasta alla niin alkaa sellainen rantakunto olemaan hanskassa. Kehonrakennuksessa kilpailevilla taitaa rasvat olla alta 5% kun siellä lavalla nököttävät.

Itteltäni on joskus mitattu pihdeillä ja Omronin sähköisellä kehonrasvamittarilla molemmilla peräkkäin. Tuloksissa taisi ola eroa alta yhden prosentin. Joten pidän molempia melko luotettavina.

Ja nyt jos joku teitää mistä niitä pihtejä saa niin kertokaas ihmeessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom