Mikä olisi sopiva "kireys-%" harrastajalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zaltti
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kiitos infosta, näyttäis ystävämme Sport&Heavy kykenevän toimittamaan kyseisiä kapistuksia.

paljon merkkaa myös, kertyykö rasvaa enemmän vatsalihasten päälle vai sinne alle suoliliepeeseen. edellinen ehkä terveellisempi, mutta joidenkin mielestä epäesteettisempi tapa kerätä vararavintoa.

Accumeasuren taulukolla saa oman kokemukseni mukaan aika huteran tiedon rasvaprosentista. Tosin ellei absoluuttisesta prosentista piittaa, saa silläkin kehityksen suuntaa seurattua.

Jos tarkempi tulos ja rasvattomien kilojen seuraaminen kiinnostaa (ja miksei kiinnostaisi), kannattaa käyttää 7-mittauksen Jackson-Pollock-kaavaa. Samat pihdit toimivat, millimetrejähän siinä mitataan.

T-Nationissa on hyvät neuvot mittauspisteistä:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=460416

Ja tällä kaverilla toimiva nettilaskuri miehille:

http://www.rustyiron.net/formmal7.htm

Ja naisille:

http://www.rustyiron.net/formfem7.htm

Sopiva rasvaprosentti on aivan omista tavoitteista kiinni. Itse olen maksimaalinen massa+voima vs. kireä kunto tasapainoilussa päätynyt lopullisesti jälkimmäisen puoleen. Kyllästyin näyttämään suurimman osan ajasta paksulta uskotellen itselleni, että siellä alla on sitten enemmän lihastakin. Alle 10% kunto on täysin (ja vielä yllättävän helpostikin) ylläpidettävissä hyvällä ruokavaliolla kehityksestä tinkimättä. Samalla logiikallahan ne 10% rasvat pysyy ruodossa kuin 18%:kin.

Äärimmäisten tuloksien tavoittelu ja kilpabodaus ovat varmasti asia erikseen.

Itse olen maksimaalinen massa+voima vs. kireä kunto tasapainoilussa päätynyt lopullisesti jälkimmäisen puoleen. Kyllästyin näyttämään suurimman osan ajasta paksulta uskotellen itselleni, että siellä alla on sitten enemmän lihastakin.

mä taas päädyin tohon ensimmäiseen. pakollinen halu olla joskus ISO ja VAHVA. nyt on rasvat siinä 20% ja erittäin epäterveellisellä ruokavaliolla ja 2-3 kertaa viikossa dokaamalla otetaa vielä 15kg lisää painoo. voihan sitä sitte vaikka kesäks 07 tai 08 ottaa rasvoja pois ja kattoo sit onks se kivaa.

ikinä en alle 80kg menis. mielummin vaikka 80kg 20bf ku 70kg 8bf.

ikinä en alle 80kg menis. mielummin vaikka 80kg 20bf ku 70kg 8bf.

:offtopic: Tuskinpa kumpikaan noista on vaikea saavuttaa, ellei ihan pygmi ole. Ja itse olisin mieluummin jälkimmäinen.

:offtopic: Tuskinpa kumpikaan noista on vaikea saavuttaa, ellei ihan pygmi ole. Ja itse olisin mieluummin jälkimmäinen.

en väittänyt, että niitä on vaikea saavuttaa. esitin vaan mielipiteeni tuosta asiasta jota quotasin.

ja todellisuudessa olisin jälkimmäinen ja bulkkaisin helvetin nopeesti lisää kiloja. pointtina oli lähinnä se, että en tykkää olla laiha, jota olen koko elämäni ollut.(siis ennen punttihrrastusta)

Kannattaako tollaisia rasvapihtejä tilata, että ovatka ne vain suuntaa antavia vai suht tarkkoja?

Vaikuttaisi olevan varsin yksilökohtaista, millä rasvaprosentilla ihminen alkaa näyttää suht hyväkuntoiselta. Siihen vaikuttavat ainakin sukupuoli, mitat, mittasuhteet, lihasten malli, suonekkuus, rasvakerroksen jakautuminen, ihotyyppi jne. Rasvaprosentin mittauttamista en ole koskaan harrastanut, mutta kehonrakennuksessa kisaavilla tutuilla tuntuu kunto olevan 7-9% rasvoissa useimmilla jo erittäin kova. Juuri ennen kisoja mitatut rasvaprosentit tuntuvat vaihtelevan 2-6% välillä (ihmisestä ja mittausmenetelmästä riippuen). Näin ollen miehelle sellainen 8-12% laardipitoisuus lienee monelle mukava rantakunto. Naiselle 14-15% voi olla jo ihan mukavan tiukka kunto, jos ei kisakuntoa olla hakemassa.

Rasvaprosenttia paremmin oman kunnon voi arvioida säännöllisesti otetuista valokuvista, videopätkistä ja tietysti peilistä. Peili vain on näistä se epäluotettavin, koska moni osaa löytää ne parhaat kulmansa peiliä varten. Videokuva eri suunnista lienee totuudenmukaisin, mutta samassa asennossa otettujen valokuvien perusteella on ehkä helpointa seurata kehitystä.

Sopiva kunto lienee sellainen, ettei sen ylläpitäminen vaadi kohtuuttomia uhrauksia. Se on jälleen kerran jokaisen itsensä mietittävä, mitä on valmis kuntonsa eteen uhraamaan. Jollekin rasvojen pitäminen 8-10% tasolla ei ole mikään ongelma, toisilta se taas vaatii jatkuvaa aktiivista ponnistelua treenien ja dieetin suhteen.

Jos haluat jonkin selvän kannanoton rasvaprosentista, niin ota tähtäimeen väli 10-12%. Henkilökohtaisesti luottaisin peiliin ja valokuviin, enkä välittäisi maksaa mittauksista.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tässä linkki erään miehen sivuille, joissa on kuvat edestä ja sivulta kuukausittain.
Sivustoilta löytyy myös statistiikat, joista voi tsekata kuvaushetken rasvaprosentin useille kuukausille. Aloittaessa rasvat ovat olleet 30% luokkaa ja 6-7kk dieetin ja treenin jälkeen mittarissa on ollut 8%. Sen jälkeen lukema on vaihdellut välillä 8%-14% dieetti ja bulkkivaiheiden mukaan. Oletan, että kyseessä on naturaali. Mielestäni 8-10% rasvoissa kunto näyttää jo kohtuullisen tiukalta. yhden prosenttiyksikön pudotuksen aiheuttama muutos ulkonäössä kasvaa luonnollisesti, mitä vähemmän kehossa on rasvaa. Eli pudostus tasolta 30% --> 28% ei näy paljon missään, kun taas välillä 10% --> 8% ero näkyy kuvissa jo selvästi.

http://www.johnstonefitness.com/

Oli kyllä Viron poika aika sliced:D

Joo, kiivikas on ollut yleensä törkeän kireä.. nyt keväällä suomessa kisatessaan oli vasta aloittamassa kisaputkea (kertoi käyvänsä monta kisaa idän suunnalla), ja siksi vähän löysä. Ite olin ehkä tuolla "ripped" alarajoilla, ens kerralla yritän olla kireämpi.. tohon "Kiivikas-lookin" kireyteen ei kyllä taida olla vähään aikaan asiaa..

Suositut

Back
Ylös Bottom