Itse treenailen joka toinen päivä, tällä hetkellä oheisella rungolla, periaatteessa
nelijakoisella (joka on tietyllä tapaa kaksijakoinen). En listannut tarkemmin
apuliikkeitä (jotka hieman vaihtelevat), enkä sarjoja (periaate: A päivät: isommat
painot, enemmän sarjoja, B päivät: pienempi volyymi, hieman keveämmän painot).
Päivä 1) Kyykky A
Pääliike: low-bar -kyykky. Työsarjoja n. 5 (esim. 5x4, 5x3)
Muut: Prässi, pohkeet ja vatsa
Päivä 2) Penkki A + hauikset (+yläselkää)
Pääliike: Penkki (tai vinopenkki)
Muut: Kapea penkki, hauiskääntö, ylätaljaa
Päivä 3) Selkä + Kyykky B
Pääliikkeitä kaksi:
- low-bar -kyykky joko pidemmillä sarjoilla (6-12) tai Paussi-kyykky (kolmosia), 3-4 sarjaa.
- sumoveto: 3x3 (tai vetovariaatio)
Muut: selälle soutuja/taljaa ja vatsa.
Päivä 4) Olkapäät/Ojentajat + Penkki B
Pääliikkeet:
- Paussi-penkki, yleensä 3 työsarjaa
- Olkapääpunnerrus.
Muut: Vipunostot sivulle/taakse, ojentajille esim. ranskalaiset stopeilla, dippi.
Tarkoitus on treenailla voimahakuisesti. En laittanut tarkempia sarjamääriä tai
pituuksia, sillä ne hieman elävät päivän mukaan. Tarkoituksena on treenailla "A"
-päivinä kyykky tai veto kovempaa isommilla painoilla ja useammalla sarjalla.
"B" päivinä tarkoitus on tehdä kyykky/penkki pienemmällä volyymilla, saaden kuitenkin
harjoiteltua lisää itse liikettä ja tuettua nostojen heikkoja kohtia (paussit) tai
saaden lisävolyymia.
Maastaveto on suht' pienellä volyymilla tällä hetkellä, koska painotus on enempi
kyykyssä.
Useammin kyykkääminen on toiminut itselläni mukavasti - olen kyykkäillyt tiheämmällä
frekvenssillä noin 10kk, jonka aikana ykköseen on tullut 20kg lisää. Suurin vaikutus
on mielestäni ollut juurikin tiheämmässä frekvenssissä ja paussi-kyykyn työstäminen.
Samaa yritän myös penkkipunnerruksessa, joka on minulle heikko lenkki, mutta
katsotaan miten vastaavantyylinen systeemi toimii siinä.
Omalla kohdallani tämäntyylinen systeemi on tuntunut hyvälle (tavoite tällä hetkellä
enemmän voimanostopainotteisessa harjoittelussa). Hyvänä puolena mielestäni mm. se,
että "isoja liikkeitä" pääsee treenaamaan useammin, jolloin tekniikka ja hermotuskin
paranee. Toki matkan varrella pitää seurata palautumista ja säätää tarpeen mukaan, mutta pääsääntöisesti
toinen (hieman kevyempi) nostokerta auttaa palautumisessakin.