pieni kiinnostus on herännyt kun oon lueskellu sun vesijuttuja esim nokian vesiongelmia käsittelevästä ketjusta. jos satut huomaamaan tän niin kuulisin mielelläni tuosta vesihuollosta ja lähihommista. minkälaiset firmat työllistää, minkälaista duuni käytännössä on, ja mikä tärkeintä, mistä koulutusohjelmasta näihin hommiin saa valmiudet? lvi? ympäristötekniikka?
Vesihuoltoon liittyviä hommia voi tehdä monella sektorilla. Monet on kunnilla tai valtiolla viranomaisen roolissa valvontatehtävissä. Esim. alueellisissa ympäristökeskuksissa on paljon vesihuoltoalan ihmisiä töissä, siellä yleensä väsätään lupamääräyksiä ja valvotaan niiden toteuttamista.
Kunnan tai kaupungin hommissa vesihuoltoa voi harjoittaa yleensä kunnan omistamassa vesihuoltoyhtiössä. Näistä hommista en osaa oikein mitään sanoa, kun en koskaan ole kunnalla ollut hommissa.
Yksi suuri sektori joka myös työllistää vesihuoltoalan ammattilaisia on yksityiset suunnittelu-, konsultti- ja insinööritoimistot (Pöyry, Ramboll, Sweco PIC, Suunnittelukeskus), jollaisessa itsekin työskentelen. Mun työ on pääasiassa maanalaisen vesihuoltoinfrastruktuurin suunnitteleminen eli verkostojen suunnittelua. Tässä hommassa tosiaan saa käyttää omia aivojaan ja uutta tietoa/opittavaa tulee jatkuvasti eteen.
Työn luonne riippuu paljon siitä, missä on töissä. Mä istun aika paljon toimistolla ja suunnittelen tietokoneen ääressä, mut joskus tulee tehtyä maastokäynteja sekä kokouksia asiakkaiden kanssa.
Mä oon itse valmistunut vuoden 2006 alussa Hämeen Ammattikorkeakoulusta ympäristöteknologian koulutusohjelmasta. Sen jälkeen oon opiskellu TKK:ssa vesitaloutta ja vesihuoltotekniikkaa. Suoranaista valmiutta tehdä tätä työtä ei mun mielestä ainakaan AMK:sta saanut. TKK:n opit on osoittautunut aika hyödyllisiksi, mutta sielläkin kurssit on aika vahvasti painottunut laitossuunnittelun suuntaan.
Näissä hommissa lvi-opinnot ei varmastikaan haittaa, mutta ei varsinaisesti koske juuri tätä mun alaa eli mun hommissa kokoluokat on kertaluokkaa isommat. Geotekninen tuntemus sekä rakennustekniikan tietämys auttavat alan hallitsemisessa.
Esim. kemian ja mikrobiologian opinnot varmasti auttavat laitossunnittelupuolella prosessitekniikan hallitsemisessa.
Kysy ihmeessä lisää niin vastailen kyllä kun kerkiän. Toivottavasti tuosta raapustuksesta oli jotain iloa.