Mihin kouluun kannattaa mennä?

Oli ainakin mun aikana kahen vuoden amis. Oppisopimuksella vois päästä jos oikein yritteliäs olisi ja on jotain ymmärrystä alasta.

Ei sitä enää ole tais loppua joskus 2004 tai jotain en sit tiedä onko noita mahdollisuus käydä jotenki nopeutetusti jos lukio käyty.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amiksessa on erikseen yo-linjoja jotka on tarkoitettu niille joilla on jo lukio käytynä, nämä kestää kaksi vuotta. Kaikki ei ammattioppi on karsittu pois ja siksi lyhyempi kuin normaalisti amis.
 
Ei sitä enää ole tais loppua joskus 2004 tai jotain en sit tiedä onko noita mahdollisuus käydä jotenki nopeutetusti jos lukio käyty.
Juu tuntus ainakin järkevältä että asiaa nopeuttaa mm. tieto banaanikärpäsen lisääntymisestä, solujen tuma-rakenteista, minä vuonna Napoleon valloitti Rooman sekä opetuslapsien nimet, unohtamatta tietenkään novellin analysoimista, ruotsin kielioppia ja tärkeimpänä kaikesta, murtomaa-hiihdon tekniikkaa, kuvaamataitoa ja huonoa arvosanaa laulukokeesta...

Noh, lukio ei ehkä ollut se järkevin paikka mikä tuli joskus nuorena ja tyhmänä itse valittua :D Topicciin viitaten: älkää menkö lukioon.
 
Itse olen sitä mieltä että jos ei tiedä mitä haluaa tehdä, ja lukuhommat edes kohtalaisesti maistuu (k.a 7: paremmalla puolella) niin kannattaa käydä lukio. Tietysti jos veri vetää johonkin ammatillisiin hommiin niin sitte sinne. Musta toi on ihan hyvä homma suorittaa noi molemmat, se ei ole kuin yksi vuosi elämästä. Jos ei ole käynyt lukiota ja myöhemmällä iällä alkaakin veri vetää muualle, tie on pystyssä.

Nimim. 25-vuotiaana kauppakorkeaan.
 
keväällä pitäis hakea jatko-opiskelemaan. vaihtoehtoina tällä hetkellä AMK:ssa sähkötekniikka ja talotekniikka. kone & tuotanto sekä automaatio vaihtoehdotkin roikkuu vielä mukana. ihan hyvää infoa oon aloista saanut mutta vielä lisää kaipailisin. eli jos jollakin on kokemusta noista hommista niin kaikki tiedonrippeet, työllisyystilanteesta, mielekkyydestä, palkkauksesta, tulevaisuudesta, monipuolisuudesta, etenemismahdollisuuksista yms ovat tervetulleista.

mistään en myöskään ole löytänyt tarkkoja taulukoita tai tilastoja, vaan yleisesti insinööreistä. insinööri on niin laaja käsite ettei paljoa auta kun pitäisi linjaa miettiä...

tottakai olen avoin muillekkin hyvinperustelluille ehdotuksille. ;)


Vesihuolto on tulevaisuuden ala. Siltä saralta ei työt tule loppumaan koskaan, päinvastoin, hommia on enemmän ku kerkii tekemään.

pieni kiinnostus on herännyt kun oon lueskellu sun vesijuttuja esim nokian vesiongelmia käsittelevästä ketjusta. jos satut huomaamaan tän niin kuulisin mielelläni tuosta vesihuollosta ja lähihommista. minkälaiset firmat työllistää, minkälaista duuni käytännössä on, ja mikä tärkeintä, mistä koulutusohjelmasta näihin hommiin saa valmiudet? lvi? ympäristötekniikka?
 
keväällä pitäis hakea jatko-opiskelemaan. vaihtoehtoina tällä hetkellä AMK:ssa sähkötekniikka ja talotekniikka. kone & tuotanto sekä automaatio vaihtoehdotkin roikkuu vielä mukana. ihan hyvää infoa oon aloista saanut mutta vielä lisää kaipailisin. eli jos jollakin on kokemusta noista hommista niin kaikki tiedonrippeet, työllisyystilanteesta, mielekkyydestä, palkkauksesta, tulevaisuudesta, monipuolisuudesta, etenemismahdollisuuksista yms ovat tervetulleista.

mistään en myöskään ole löytänyt tarkkoja taulukoita tai tilastoja, vaan yleisesti insinööreistä. insinööri on niin laaja käsite ettei paljoa auta kun pitäisi linjaa miettiä...

tottakai olen avoin muillekkin hyvinperustelluille ehdotuksille. ;)
Automaatiotekniikasta pitäisi minun mielestäni valmistua edelleen suht oikeita insinöörejä kuten rakennuspuoleltakin. Joku energiapuoli voisi myös olla mielenkiintoista ja taitaa aikapitkälti sivuta tuota konepuolta. Mitä vähemmän opiskelijoita niin voisi ainakin kuvitella, että sitä parempi on opetuksen taso.
 
pieni kiinnostus on herännyt kun oon lueskellu sun vesijuttuja esim nokian vesiongelmia käsittelevästä ketjusta. jos satut huomaamaan tän niin kuulisin mielelläni tuosta vesihuollosta ja lähihommista. minkälaiset firmat työllistää, minkälaista duuni käytännössä on, ja mikä tärkeintä, mistä koulutusohjelmasta näihin hommiin saa valmiudet? lvi? ympäristötekniikka?
Vesihuoltoon liittyviä hommia voi tehdä monella sektorilla. Monet on kunnilla tai valtiolla viranomaisen roolissa valvontatehtävissä. Esim. alueellisissa ympäristökeskuksissa on paljon vesihuoltoalan ihmisiä töissä, siellä yleensä väsätään lupamääräyksiä ja valvotaan niiden toteuttamista.

Kunnan tai kaupungin hommissa vesihuoltoa voi harjoittaa yleensä kunnan omistamassa vesihuoltoyhtiössä. Näistä hommista en osaa oikein mitään sanoa, kun en koskaan ole kunnalla ollut hommissa.

Yksi suuri sektori joka myös työllistää vesihuoltoalan ammattilaisia on yksityiset suunnittelu-, konsultti- ja insinööritoimistot (Pöyry, Ramboll, Sweco PIC, Suunnittelukeskus), jollaisessa itsekin työskentelen. Mun työ on pääasiassa maanalaisen vesihuoltoinfrastruktuurin suunnitteleminen eli verkostojen suunnittelua. Tässä hommassa tosiaan saa käyttää omia aivojaan ja uutta tietoa/opittavaa tulee jatkuvasti eteen.

Työn luonne riippuu paljon siitä, missä on töissä. Mä istun aika paljon toimistolla ja suunnittelen tietokoneen ääressä, mut joskus tulee tehtyä maastokäynteja sekä kokouksia asiakkaiden kanssa.

Mä oon itse valmistunut vuoden 2006 alussa Hämeen Ammattikorkeakoulusta ympäristöteknologian koulutusohjelmasta. Sen jälkeen oon opiskellu TKK:ssa vesitaloutta ja vesihuoltotekniikkaa. Suoranaista valmiutta tehdä tätä työtä ei mun mielestä ainakaan AMK:sta saanut. TKK:n opit on osoittautunut aika hyödyllisiksi, mutta sielläkin kurssit on aika vahvasti painottunut laitossuunnittelun suuntaan.

Näissä hommissa lvi-opinnot ei varmastikaan haittaa, mutta ei varsinaisesti koske juuri tätä mun alaa eli mun hommissa kokoluokat on kertaluokkaa isommat. Geotekninen tuntemus sekä rakennustekniikan tietämys auttavat alan hallitsemisessa.

Esim. kemian ja mikrobiologian opinnot varmasti auttavat laitossunnittelupuolella prosessitekniikan hallitsemisessa.

Kysy ihmeessä lisää niin vastailen kyllä kun kerkiän. Toivottavasti tuosta raapustuksesta oli jotain iloa.
 
Juu tuntus ainakin järkevältä että asiaa nopeuttaa mm. tieto banaanikärpäsen lisääntymisestä, solujen tuma-rakenteista, minä vuonna Napoleon valloitti Rooman sekä opetuslapsien nimet, unohtamatta tietenkään novellin analysoimista, ruotsin kielioppia ja tärkeimpänä kaikesta, murtomaa-hiihdon tekniikkaa, kuvaamataitoa ja huonoa arvosanaa laulukokeesta...

Noh, lukio ei ehkä ollut se järkevin paikka mikä tuli joskus nuorena ja tyhmänä itse valittua :D Topicciin viitaten: älkää menkö lukioon.

joo tata itsekkin oon aina ajatellut. Tietty jos akteemisesti haluaa ponnistella korkealle, niin lukiohan on se ensimmainen juttuu mika tehdaan.

muuta jarkeahan tassa ei todellakaan ole.
 
Automaatiotekniikasta pitäisi minun mielestäni valmistua edelleen suht oikeita insinöörejä kuten rakennuspuoleltakin. Joku energiapuoli voisi myös olla mielenkiintoista ja taitaa aikapitkälti sivuta tuota konepuolta. Mitä vähemmän opiskelijoita niin voisi ainakin kuvitella, että sitä parempi on opetuksen taso.

mitä itse oon käsittänyt niin nykyinen AMK-insinööri koulutus lähentelee enemmänkin vitsiä kuin mitään muuta. mutta muuta juuri nyt ei ole tarjolla, tai en sitä halua lähteä tavoittelemaan.

tuota vähemmän opiskelijoita -> parempi taso oon itekkin kelaillut. nyt vähitellen kuitenkin taidan päätyä talotekniikka, eli LVI, linjalle. ainakin metropolian sivuilla lukee että tuohon koulutusohjelmaan on 60paikkaa, mikä on mielestäni suht vähän kun huomioidaan minkälaista kasvuvaihetta rakentaminen/saneeraaminen, yms... kokee juuri nyt. ja verrattuna esim tietotekniikan 170aloituspaikkaan. asiaa olen myös järkeillyt niin että jalostustuotantoa, eli automaatio ja konehommia aletaan varmasti jossakin vaiheessa siirtämään ulkomaille kun suomi siirtyy yhä enemmän kohti palvelu-yhdyskuntaa. niin paljon työpaikkoja häviää pysyvästi. Talotekniikassa ehdin hyvin saada jalkaa ovenväliin ennenkuin nuo hommat alkaa taas hiipumaan enkä itse olisi tällöin paskimmassa mahdollisessa asemassa. myös käytännön hyötyä pidän talotekniikan alalla erittäin suurena verrattuna muihin linjoihin.

Vesihuoltoon liittyviä hommia...

kiitos hyvin kattavasta vastauksesta. kuitenkin tutkittuani asiaa ei mielenkiintoni kuitenkaan niin korkea ole että haluaisin lähteä ulkopaikkakunnalle alaa opiskelemaan. myöskin mainitsemasi kemia ja mikrobiologia ovat varsin vastenmielisiä aihealueita. joten ei minulle, tällä kertaa. ;)
 
Toi kemia ja mikrobiologian tuntemus ei kosketa mun työtäni oikeastaan ollenkaan, ennemminkin rakennustekniikan tietämys on mun hommissa oleellisempaa. Esimerkiksi kokeneet rakennusmestarit on kovia sanoja tällä alalla. Mä suunnittelen siis verkostoja. Tuolla laitossuunnittelupuolella pitää sitten enemmänkin hanskata tuota kemiaa ja mikrobiologiaa.

Toivottavasti löydät itseäs kiinnostavan alan, jota pääset tekemään jopa työksesi. Mä en oo katunu sekuntiakaan tätä alan valintaa, mutta makuasioitahan nämä aina on. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. ;)
 
mitä itse oon käsittänyt niin nykyinen AMK-insinööri koulutus lähentelee enemmänkin vitsiä kuin mitään muuta. mutta muuta juuri nyt ei ole tarjolla, tai en sitä halua lähteä tavoittelemaan.

Mä aloitin omat opinnut tekussa, ja päätin ne AMK:ssa. Väitän, että ei se opetuksen taso ole joka koulussa juuri muuttunut tuon muutoksen takia. Samat opettajat siellä on edelleen ammattiaineissa, mutta tuntuu että oppilasmateriaali on huonompaa, tai huonommin käyttäytyvää. Olen sanonut tämä ennenkin, mutta inssintutkinto on kokenut suurimman mielikuvainflaation AMK-kirjainyhdistemän myötä. Itse asiassa jotain hyvääkin. Aikaisemmin sai valita 15 opintoviikkoa vapaavalintaisia kursseja muutamasta vaihtoehdosta. Nyt voi valita itseä kiinnostavia kursseja ammattiaineissa paljon vapaammin.

tuota vähemmän opiskelijoita -> parempi taso oon itekkin kelaillut. nyt vähitellen kuitenkin taidan päätyä talotekniikka, eli LVI, linjalle. ainakin metropolian sivuilla lukee että tuohon koulutusohjelmaan on 60paikkaa, mikä on mielestäni suht vähän kun huomioidaan minkälaista kasvuvaihetta rakentaminen/saneeraaminen, yms... kokee juuri nyt. ja verrattuna esim tietotekniikan 170aloituspaikkaan. asiaa olen myös järkeillyt niin että jalostustuotantoa, eli automaatio ja konehommia aletaan varmasti jossakin vaiheessa siirtämään ulkomaille kun suomi siirtyy yhä enemmän kohti palvelu-yhdyskuntaa. niin paljon työpaikkoja häviää pysyvästi. Talotekniikassa ehdin hyvin saada jalkaa ovenväliin ennenkuin nuo hommat alkaa taas hiipumaan enkä itse olisi tällöin paskimmassa mahdollisessa asemassa. myös käytännön hyötyä pidän talotekniikan alalla erittäin suurena verrattuna muihin linjoihin.

Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa, mutta talousnotkahduksessa rakentaminen ja saneeraaminen vähenee yhtälailla aika nopeasti. Hakisin siis lukemaan sitä alaa, mikä kiinnostaa eniten, enkä sitä, jolla uskoo olevan parhaimman työllisyyden 4-5 vuoden päästä.
 
Itse uskoisin, että ammattitutkinnon pohjalta työllistyminen on yksinkertaisempaa, eli helpompaa, palkkaus käytännössä suoraan lähellä tilastollista maksimia(huom. sopimuspalkat erik.), työtehtävät linjailevat koulutuksen tasoa, eteneminen mahdollista käytännössä vain lisäkoulutuksella tai oman firman perustamisella.(pohjaan omaan kokemukseen).

Itse olen syvästi harkinnut oikeustieteiden opiskelua. Vaihtoehtoina olisi oikeustieteellinen(OTM)- tai sitten HTM(julkisoikeus) ja pääaineena hallinto- oikeus/finanssioikeus. Onko kellään kokemusta nimenomaan hallinto- ja finanssioikeuden opinnoista ja tulevaisuuden työnäkymistä? Jonkin verran olen omaehtoisesti jo vero- oikeutta yms. lukenut..ala nimittään kovasti kiinnostaa. Oma tutkintopolkuni: Lukio(n. C- paperit)-> ammattikoulu(kiitettävän taso)-> yliopisto(ensi syksynä).
 
Itse opiskelen liikuntalääketiedettä, miltä teidän mielestä työllisyys ja palkkaus näyttää näillä aloilla? Ainakin työt lisääntyy koko ajan kun kansanterveys huononee ja paino nousee :)
 
Itse opiskelen liikuntalääketiedettä, miltä teidän mielestä työllisyys ja palkkaus näyttää näillä aloilla? Ainakin työt lisääntyy koko ajan kun kansanterveys huononee ja paino nousee :)

Uskoisin, että markkinoilla vallitsee aikalailla työntekijän markkinat, mikäli vain pätevä ja edustava kaveri löytyy. Luin vasta uutisista, että Suomen puolustusvoimat ja Oulun yliopisto solmivat sopimuksen jossa yliopistolle perustetaan sotilasterveydenhuollon professuurin virka (http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=770842). Ainakin teoriatasolla kuulostaa hyvältä idealta, koska asiaa lähestytään mielestäni oikealla tavalla, eli terveyteen ja liikuntaan tulisi kasvattaa jo ennen armeijaa, eikä armeijan aikana(koska se ei onnistu).

Menipähän :offtopic: sori..
 
komppaan.

lukioon mennään vaan jos tiedetä mitä tullaan tekemään työkseen koulujen jälkeen.

Ei kai se ihan näin mene? :)

Jos tiedän haluavani esim. lääkäriksi, opettajaksi, insinööriksi, juristiksi, farmaseutiksi, agronomiksi jne.. niin eiköhän lukio ole ihan varteenotettava vaihtoehto peruskoulun jälkeiseksi opiskelupaikaksi?
 
Lukion käynyt (koska kaveritkin meni ja siellä oli enemmän tyttöjä), sitten vuosi sähköinssin koulua ja sitten stop. Kouluttautumisen kannalta vuosia meni hukkaan, elämän kannalta en sitten tiedä.

Kuorma-autokortin ajoin ja heti töihin.. paikkaa vaihtanut ja nyt leppoisassa vuorotyössä, jossa tienaa perusinssin verran.
(kuorma-autoahan en aja, mutta sen kautta sain töitä alalta ja "etenin")
 
Ei kai se ihan näin mene? :)

Jos tiedän haluavani esim. lääkäriksi, opettajaksi, insinööriksi, juristiksi, farmaseutiksi, agronomiksi jne.. niin eiköhän lukio ole ihan varteenotettava vaihtoehto peruskoulun jälkeiseksi opiskelupaikaksi?

Useimmiten kun sanotaan että epävarmat menee lukioon, puhutaan niistä jotka eivät ole (järin) motivoituneita, semmosia 7-8 perusoppilaita. Amikseen menee sit ne joilla on paska keskiarvo, joka johtuu siitä että ne haluaa olla amiksia?
 
Useimmiten kun sanotaan että epävarmat menee lukioon, puhutaan niistä jotka eivät ole (järin) motivoituneita, semmosia 7-8 perusoppilaita. Amikseen menee sit ne joilla on paska keskiarvo, joka johtuu siitä että ne haluaa olla amiksia?

Voi olla. Ja sitten on ne kympin oppilaat, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Mä en mennyt amikseen ihan vaan koska en osaa tehdä mitään käytännön juttuja, en tiedä miksi haluan isona ja halusin johonkin sellaiseen kouluun, mikä tarjoaa edes hiukan haastetta. (plus että mun ei olisi ikinä annettu mennä muualle kuin lukioon :<)

Täällä kaikki tuntuvat ajattelevan vain sitä koulutuksen lopputulosta, eli tulevaa duunia. Sinänsä typerää, sillä minä ainakin haluan opiskella alaa, josta olen oikeasti kiinnostunut, joka on sopivasti haastava ja ennen kaikkea mulle sopiva. Sen jälkeen mietin sitten palkkaa.
 
Back
Ylös Bottom