Mihin kouluun kannattaa mennä?

Monivalintatehtävät on kyllä oikeasti naurettava tapa testata osaamista.

En voi kuin kompata. Itselleni tuollaiset kauppiksen rasti ruutuun tehtävät eivät todellakaan sovi, sillä se on pitkälti sitä ulkoaopettelua, mitä itse kauppatieteet eivät IMHO kovinkaan pitkälti ole, kuten ei varmaan mikään muukaan ala, mitä yliopistoissa opetetaan. No, eipä voi kuin olla tyytyväinen että kuitenkin on sisällä. Toisaalta onpahan helppo tarkistaa kokeet ja kauppiksen proffat käärivät kiitettävät rahat uusilta tuhansilta kyltereiksi haluavilta.. :D

Kuitenkin korostan sitä, että eipä sillä sisäänpääsyllä niin hirveästi loppuviimein ole väliä; tai sillä mihin on vaikein päästä jne. Motivaatiota se tietenkin osoittaa ehkä paljonkin, mutta vaikka sinne Kone-DI-puolelle helposti pääseekin sisään, ei se tarkoita, etteikö kaveri valmistuttaan olisi pätevä/osaava jannu. Ja se oikkikseen mennyt kaveri voi puolestaan olla täysin turha kaveri itse hommassaan valmistuttuaan.

Ja Tutan ja kauppiksen eroissa ainakin Tampereella on, se, että pääsykokeet Tutalla painottuvat lähinnä matemaattiseen osaamiseen kun kauppikseen pitää lukea 5 uutta kirjaa sisäänpääsyyn, jotka koostuvat laskentatoimesta, markkinoinnista, johtamisesta, kansantaloustieteestä ja matematiikasta. Ovatko tuntemasti Tutalaiset Iihaa btw menneet normiväylällä ineen vaiko kauppiksen teknologialinjalta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja Tutan ja kauppiksen eroissa ainakin Tampereella on, se, että pääsykokeet Tutalla painottuvat lähinnä matemaattiseen osaamiseen kun kauppikseen pitää lukea 5 uutta kirjaa sisäänpääsyyn, jotka koostuvat laskentatoimesta, markkinoinnista, johtamisesta, kansantaloustieteestä ja matematiikasta.
Ihanko kokonaiset viisi uutta kirjaa? No on sinne Kauppikseen sitten varmasti vaikea päästä sisään. :)

Ovatko tuntemasti Tutalaiset Iihaa btw menneet normiväylällä ineen vaiko kauppiksen teknologialinjalta?
Normaalin valinnan puitteissa.
 
Ihanko kokonaiset viisi uutta kirjaa? No on sinne Kauppikseen sitten varmasti vaikea päästä sisään. :)


Normaalin valinnan puitteissa.

Hehee kyllä matemaattisesti lahjakkaiden kannattaa ehdottomasti pyrkiä TUTA:lle. Kauppis on täynnä puupää markkinointityttöjä!
 
Ihanko kokonaiset viisi uutta kirjaa? No on sinne Kauppikseen sitten varmasti vaikea päästä sisään. :)

Normaalin valinnan puitteissa.
Ok. Ja mikäli et huomannut, ei tarkoituksenani ollutkaan väittää, että kauppikseen pääsee helposti tai vaikeasti sisään koska sillä ei musta ole kauheasti merkitystä; merkitystä on sillä, mitä oikeasti osaa, eikö ;)

Lähinnä tuo juttu oli tarkoitettu eroiksi siihen, miten eri pääsykokeet eroavat toisistaan. En tiedä otaniemestä, mutta Tampereella Tutalle mennään kait niiden matikan, fysiikan ja kemian tehtävien tekemisellä. Ehkä ne viisi kirjaa lukemalla olisit tuonkin osannut lukea suurempia skitsoilematta :jahas:
 
Kauppis on täynnä puupää markkinointityttöjä!
On heilläkin hyvät puolensa. Joillain jopa edessä ja takana. Muista poikkitieteellisyys!

Tuomas H. sanoi:
Ja mikäli et huomannut, ei tarkoituksenani ollutkaan väittää, että kauppikseen pääsee helposti tai vaikeasti sisään koska sillä ei musta ole kauheasti merkitystä; merkitystä on sillä, mitä oikeasti osaa, eikö
Itselläni kuitenkin oli tarkoitus väittää ja väitän edelleen, että sinne kauppikseen on helpompi päästä kuin muihin Big Fourin jäseniin.

Tuomas H. sanoi:
Ehkä ne viisi kirjaa lukemalla olisit tuonkin osannut lukea suurempia skitsoilematta
Kamalan raskast niinku lukee kokonaisii kirjoi. Ja sit viel viis! Onkohan niist tiivistelmii? Ehkä mäki sit...
 
En kyllä sinänsä näkisi mitään väärää siinä, että kauppikseen on monivalintakysymykset. Pääsykokeiden tarkoitushan on laittaa hakijat paremmuusjärjestykseen ja kun kerran yleensä sisäänpääsyyn vaaditaan hieman yli puolet maksimipisteistä, sanoisin, että koe täyttää tehtävänsä... ja vieläpä tehokkaasti, kun nuo kyssärit on helppo tarkastaa. Avoimet kysymyksethän toimisivat yhtälailla... pisterajat vaan olisivat ehkä alemmat riippuen kysymysten tasota.
 
On heilläkin hyvät puolensa. Joillain jopa edessä ja takana. Muista poikkitieteellisyys!


Itselläni kuitenkin oli tarkoitus väittää ja väitän edelleen, että sinne kauppikseen on helpompi päästä kuin muihin Big Fourin jäseniin.


Kamalan raskast niinku lukee kokonaisii kirjoi. Ja sit viel viis! Onkohan niist tiivistelmii? Ehkä mäki sit...

Ja edelleenkään en väitä vastaan, etteikö olisi helpompi päästä. Jos se sulle on tärkeetä mihin pääsee vaikeasti siään ja mihin ei niin siitä vaan. Voit ainakin työelämässä sitten brassailla sillä :D

Mä en sanonut sitten että se olisi raskasta tai mitään. Se oli lähinnä toteama. Vaivaako sua tossa nyt jokin, että sinne on se viisi kirjaa. Se nyt on vain fakta.

Ja mä voin tehdä sulle tiivistelmät niistä kirjoista, ei tartte mennä Hentuselle ;)
 
Ja edelleenkään en väitä vastaan, etteikö olisi helpompi päästä. Jos se sulle on tärkeetä mihin pääsee vaikeasti siään ja mihin ei niin siitä vaan.
Ei vaan keskustelu lähti erään nuoren miehen kysymyksestä, jossa nimenomaan haluttiin opiskelupaikkoja, joihin on vaikea päästä sisään ja joista valmistuttua saisi paljon massia. Tämän jälkeen olen parhaani mukaan yrittänyt provota kauppislaisia. :D

Voit ainakin työelämässä sitten brassailla sillä :D
No hei, totta vitussa mä brassailen sillä, että oon käyny Hese-yliopiston. Kaikki mun työkaverit on ihan ihmeissään, miten hyvin mä osaan nykyään kääntää pihvit.

Ja mä voin tehdä sulle tiivistelmät niistä kirjoista, ei tartte mennä Hentuselle ;)
Kiitos tarjouksesta, mutta ei tälläinen duunarin poika Itä-Helsingistä voi päästä opiskelemaan minnekään laatukouluun.

Meniks tää nyt oikeeseen trediin?
 
Ei vaan keskustelu lähti erään nuoren miehen kysymyksestä, jossa nimenomaan haluttiin opiskelupaikkoja, joihin on vaikea päästä sisään ja joista valmistuttua saisi paljon massia. Tämän jälkeen olen parhaani mukaan yrittänyt provota kauppislaisia. :D


No hei, totta vitussa mä brassailen sillä, että oon käyny Hese-yliopiston. Kaikki mun työkaverit on ihan ihmeissään, miten hyvin mä osaan nykyään kääntää pihvit.


Kiitos tarjouksesta, mutta ei tälläinen duunarin poika Itä-Helsingistä voi päästä opiskelemaan minnekään laatukouluun.

Meniks tää nyt oikeeseen trediin?

Sori, meni vähän ohi :eek:

Mutta eipä mulla muuta, peace :piis:
 
Mutta eipä mulla muuta, peace :piis:
Rauhaa, rakkautta ja takkatulen lämpöä sinnekin. :haart:

Mainitaan nyt vielä, että eräs tutalla ja kauppiksella opiskeleva sanoi, että parempi ratkaisu olisi ollut opiskella vain kauppiksella pääaineena rahoitus.
 
Eiköhän se kauppiksen ja tutan suurin ero ole lukiolaisen kannalta se ettei tutalle haettaessa tarvitse lukea mitään uutta. Erinomaisesti hallittu lukion matematiikka ja fysiikka/kemia riittää pääsykokeissa. Jos omat taidot kuitenkin epäilyttävät, lukiessa voi keskittyä niihin osa-alueisiin jotka tietää heikoiksi. Kauppakorkean puolelle taas joutuu vääntämään läpi 5kpl (todennäköisesti) täysin uusia kirjoja, joista on äärettömän vaikea etukäteen tietää mitä tullaan kysymään. Kirjat täytyy siis opetella erittäin hyvin ja se vie aikaa.
 
BUAHHAHHAH! Vai ei kauppakorkean ja oikiksen pääsykokeet ole millään tavalla verrattavissa. Eivätköhän ne oikiksen opiskelijatkin osaisi laittaa rastia ruutuun, kun siltä tuntuu. Onhan se nyt selvää, että kauppikseen pääsee helpommin sisään ku oikikseen. Tuo provo on kyllä loistava.

Se rasti kannattaa muuten laittaa oikeaan ruutuun. Kyllä sen moni osaa. Moni osaa myös kirjoittaa esseevastauksen, eikös? Sinullakin on katsos jonkinasteinen lukutaito.
 
hmm.. en nyt tiiä kuuluuko tää tänne, mutta kuitenkin. onks netissä jotain sellaista sivustoa missä on ihan yleisesti eri alojen palkkoja? muistelin jossain tollaseen törmänneeni, enää ei löydy.
 
Se rasti kannattaa muuten laittaa oikeaan ruutuun. Kyllä sen moni osaa. Moni osaa myös kirjoittaa esseevastauksen, eikös? Sinullakin on katsos jonkinasteinen lukutaito.

Hmm... tapaa, tai tyyliä, jolla se rasti siihen ruutuun on laitettu, ei kuitenkaan arvostella. Myöskään näissä "esseevastauksissa" ei ole annettu useita valmiita tekstejä, jotka sitten vain leppoisasti copy/pastettaisiin omalle vastausarkille;)
 
Itse valmistuin kymmenisen vuotta sitten LTKK:sta TUTA:lta. Suosittelen, antaa mielestäni aika laajan pohjan mitä erilaisimpiin työtehtäviin. Mielenkiintoisia oli erityisesti muutamat viimeiset vuodet, kun saman katon alle tuli KATI osato. Niiden kanssa vedettiin jotain yhteisiä markkinoinnin harjoituksia, ja vastauksista kyllä huomasi, oliko vastaaja ns. teknis- vaiko kauppatieteellisorientoitunut. Tällä hetkellä työskentelen Saksassa, työnkuvaa voisi luonnehtia "johtotehtävä, vaativa teknillinen myynti". Kuten tuossa alusssa mainitsin, pidän LTKK:n (tai TKK:n) TUTAa hyvänä yleiskoulutuksena, muista korkeakouluista ja linjoista minulle ei tietystikään ole henkilökohtaisia kokemuksia.
 
No niin nostetaanpa taas ylös tämä ketju!


Eli mihin kouluun kannattaisi hakea arvon pakkislaiset?

Pohjakoulutuksenani on Sähköalanperustutkinto(Sähköasentaja), sekä ylioppilastutkinto eli yhdessä niin sanottu kaksoistutkinto.Molemmissa olen menestynyt ihan hyvin(YO-kirjoitusten arvosanat B:n ja E:n välillä ja amiksen ka. siinä 4:n paikkeilla)

Joitain koulutuspaikkoja on ollut jo mielessä, lähinnä sähköalalle.Esim Tekuun Tampereelle tai AMK tai jotain sellaista.

Kaipaisinkin nyt vähän neuvoja ja mielipiteitä, että mihin kouluun hakisin?
 
No niin nostetaanpa taas ylös tämä ketju!


Eli mihin kouluun kannattaisi hakea arvon pakkislaiset?

Pohjakoulutuksenani on Sähköalanperustutkinto(Sähköasentaja), sekä ylioppilastutkinto eli yhdessä niin sanottu kaksoistutkinto.Molemmissa olen menestynyt ihan hyvin(YO-kirjoitusten arvosanat B:n ja E:n välillä ja amiksen ka. siinä 4:n paikkeilla)

Joitain koulutuspaikkoja on ollut jo mielessä, lähinnä sähköalalle.Esim Tekuun Tampereelle tai AMK tai jotain sellaista.

Kaipaisinkin nyt vähän neuvoja ja mielipiteitä, että mihin kouluun hakisin?

Sori My bad!

Tarkoitus oli kirjoitaa TTY:yhyn Tampereellee eikä Tekuun
 
Sanokaapa kuinka nopiaa sais putkimiehen paperit, jos on lukiosta jo paperit? Opiskelupaikka löytyy jo, mutta ois mukava saada osaamista just nuista putkimieshommista esim. ja tehdä duunarihommaa jonkun aikaa.
 
Oli ainakin mun aikana kahen vuoden amis. Oppisopimuksella vois päästä jos oikein yritteliäs olisi ja on jotain ymmärrystä alasta.
 
Back
Ylös Bottom