Mies hakattiin Pasilan poliisiaseman putkassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansen
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Tuon videon perusteella en kyllä pysty sanomaan mitään suuntaan enkä toiseen.

Kyllä poliisilla/vartijalla pitää olla keinot toimia myös "vaikean asiakkaan" kanssa. Jos tuossa sen sijaan on todella lyöty nyrkillä, on nämä keinot mielestäni ylitetty.

Tekstin perusteella vaikuttaa todella pahemmalta kuin mitä videolla lopulta näyttää. Teksti on kuitenkin toimittajan laatima näkemys asiasta, joten mikään lopullinen totuus se ei varmasti ole.

EDIT: Elokuvista tuttu "pidätetty löi päänsä kaatuessaan pidätyksen yhteydessä" voi joskus todellisuudessa pitää oikeasti paikkaansa, kun työskennellään esim. humaltuneiden kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuon videon perusteella kiinniotettu ei suostu yhteistyöhön poliisin kanssa. Yrittää vain selittää omaa juttuaan välittämättä poliisin kehoituksista tai käskyistä, jolloin poliisi siirtyy käyttämään tarvittavia voimakeinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Kiinniotettu tekee voimakasta vastarintaa ja kenties onnistuu satuttamaan poliisivartijaa, jolta palaa käämit ja tilanne menee yli. Minun mielestä aivan itseaiheutettu tilanne. Vastaavassa tilanteessa pitää ymmärtää, että poliisi on se, joka hallitsee tilannetta ja asiat selvitetään rauhassa poliisin määräämässä järjestyksessä. Poliisivartija ylireagoi tilanteessa ja tullee samaan rangaistuksen. Ja mitä lehtijuttuihin tulee niin tuskin tässä Pourak olisi se kiinniotettu jos tilanne olisi mennyt kuten lehdessä lukee, että uhri on jäänyt auton alle ja vielä joutunut yliajajan pahoinpidellyksi sen jälkeen.

Kyllähän tossa ihan oikein toimittiin. Onneksi ehtivät hakea muutaman lisäpoliisin avuksi ennen kuin asiakas ehtisi aiheuttaa välitöntä hengenvaarallista tilannetta lainvalvojille..

Kyllähän tossa ihan oikein toimittiin. Onneksi ehtivät hakea muutaman lisäpoliisin avuksi ennen kuin asiakas ehtisi aiheuttaa välitöntä hengenvaarallista tilannetta lainvalvojille..

siis huumoria....

Mielikuvitusta tuntuu riittävän kun yritetään keksiä miten uhri on itse aiheuttanut pahoinpitelyn, mutta keksitäänpä huvin vuoksi toinen tarina.

Väsynyt kokki palailee työvuorostaan ja kävelee kadun ylitse. Tiellä ajelee rehellinen satamavalvoja Risto Rasisti, joka hermostuu nähdessää "mutiaisen" kävelevän hitaasti kadun ylitse. Hän tööttää ja kurvaa miehen vierestä, jolloin auto osuu tähän. Pelästynyt mies kenkäisee auton rengasta, jolloin Risto menettää täysin hermonsa ja päättää hakata mokoman mutiaisen paskaksi. Pieksemisen aikana hoikkarakenteinen keski-ikäinen mies puraisee hädissään hakkaajaansa.

Paikalle saapuvat poliisit, jolloin kokki huokaa helpotuksesta. Poliisit näkevät tutun vartijan työssään ja kuuntelevat tämän tarinaa auton kimppuun hyökänneestä vesikauhuisesta sormenpurijasta. Samaan aikaan maassa makaava uhri sönköttää paniikissa huonoa suomea, mihin poliiseilla palaa hermot. Uhri huomaa hänen päälleen ajaneen ja häntä hakanneen miehen pääsevän jatkamaan matkaansa samalla kun hänet pistetään auton perään. Kukaan ei kerro mistä häntä syytetään eikä kukaan kuuntele hänen versiotaan tarinasta. Mies menettää malttinsa ja loppu onkin valvontakameran nauhalla.

Kuulostaako tarina täysin mahdottomalta? Voisiko joku kuvitella käyttäytyvänsä kuten tarinan kokki vastaavassa tilanteessa? Olisiko tarina uskottavampi jos uhrina olisi voimailua harrastava varastomies Pekka Pakkis?

Tuosta satamavartijan ja Pourakin kohtaamisesta olisi kiva tietää vähän enemmän. Koko tapahtuma kuulostaa molempien katsantokantojen perusteella aika omituiselta.

Vartija yrittää ajaa Pourakin päältä ja jalka osuu auton kylkeen? Tai vaihtoehtoisesti Pourak nyt saa tosta vaan päähänsä alkaa potkimaan tuntemattoman omistajan tyhjää autoa? Mun mielestä ne valehtelee molemmat.

Tuo poliisiasema tapahtuma on puolestaan aivan toinen tapahtuma. Jos Pourak kerran kuskataan ilman rautoja asemalle ja hän vielä istuuntuu rauhallisesti asemalla jonkun aikaa niin tuskinpa hän nyt mikään valtavan aggressiivinen jamppa on. Miten kummassa siitä kasvokuvaamisesta saadaan tuollainen episodi? Onko pakkokeinolaki käytössä kasvokuvaa otettaessa? Päätä saa repiä ylös 4 miehen voimin? Miksi poliisi ei ole tuossa tilanteessa joko selittänyt tilannetta Pourakille: "ei tässä mitään hätää ole, me otamme kuvan, koska..." tai sitten äijä selliin rauhoittumaan kunnes mieli muuttuu? Miksi se kuva on pakolla saatava just sillä hetkellä nyrkkejä käyttämällä, kun äijä on jo ns. hallussa? Olisiko mitenkään mahdollista, että Pourak on hätääntynyt ja tapellut vastaan paniikissa? Kuulostaa aika uskomattomalta, että voimatoimet, joissa kallonpohja on murtunut ja epäilty oksentaa verta olisivat jotenkin tarpeellisia tässä tapauksessa.

Onko Pourak ollut mallikelpoinen asiakas - luultavammin ei mutta hänelläkin on käsittääkseni oikeus kysyä ja esittää mielipiteitään.
Poliisi nyt on ainakin vetänyt tuolla putkassa tapauksen aivan yli.

p.s. Keljumus ehti ensin

ensimmäinen juttu ylitti uutiskynnyksen ihmeen kaupalla normaalia toimintaa tämä
on poliisin / vartioiden toimesta oli kyseessä ulkomaalainen tai suomalainen
poliisi ei tosiaankaan ole ystävä... jos ei muuhun pysty alkaa vartiaksi tai kyyläksi

myös aseenkäyttö on päin persettä nyky poliiseilla kaikki tilanteet yliammutaan
ja se vähäinenkin järjenkäyttö on ollut loppu jo viimeiset 10 vuotta tavoitteeana tuntuu olevan hengenpoistaminen ilman neuvotteluja.. ei jaksa enempää tämä mitään auta kuitenkaan toivottavasti jonkun tosikko apinan päivän edes pilaa tosi paskaa loppuelämää
suurimalle osalle molopää kyttiä terveisin:minä.

Jännää, miten yleisin argumentti ulkomaalaisia vastaan on heidän piittaamattomuutensa suomalaisen yhteiskunnan säännöistä ja erityisesti väkivaltarikollisuus. Nyt kun suomalaisten yhteiskuntarauhaa valvovat virkamiehet ovat rikkoneet lakia ja pettäneet heillä annetun luottamuksen, pahoinpitelemällä joukolla yhden, ei se enää olekkaan niin paha asia.

Ehei. Suomalaiseen olemukseen kuuluu opportunistinen kaksoisluonne ja rusinat pullasta-mentaliteetti.

Offtopic: En olisi ikinä uskonut että pakkiksella saadaa näin lyhyessä ajassa 9 sivua aiheesta :)

Positiivisena seikkana mainittakoon että nyt Pourakista on saatu otettua se kuva jota ei putkassa saatu edes monen miehen voimin.

Mulla on käynyt niin, että isolla parkkipaikalla on mies meinannut juosta pakettiauton takaa mun eteen kun olin ajamassa pois.
Molemmissa oli vika, eli minä olisin voinut ajaa hiljempaa ja tämä mies olisi voinut katsoa sieltä pakettiauton takaa, tuleeko autoja.

Kuitenkin homma jatkui niin, että ajoin miehen ohi ja tämä löi sitten nyrkillä mun auton takaosaa.
Ilmeisesti osoitti mieltään ja piti täysin mun syynä sitä, että meinasi jäädä alle.

Jotenkin tuntuu, että samanlainen skenaario voisi olla tossa em. tapauksessa.

ensimmäinen juttu ylitti uutiskynnyksen ihmeen kaupalla normaalia toimintaa tämä
on poliisin / vartioiden toimesta oli kyseessä ulkomaalainen tai suomalainen
poliisi ei tosiaankaan ole ystävä... jos ei muuhun pysty alkaa vartiaksi tai kyyläksi

myös aseenkäyttö on päin persettä nyky poliiseilla kaikki tilanteet yliammutaan
ja se vähäinenkin järjenkäyttö on ollut loppu jo viimeiset 10 vuotta tavoitteeana tuntuu olevan hengenpoistaminen ilman neuvotteluja.. ei jaksa enempää tämä mitään auta kuitenkaan toivottavasti jonkun tosikko apinan päivän edes pilaa tosi paskaa loppuelämää
suurimalle osalle molopää kyttiä terveisin:minä.

Onko tämän tuotoksen takana aikuinen ihminen? Vai vitsistäkö on kyse?

Positiivisena seikkana mainittakoon että nyt Pourakista on saatu otettua se kuva jota ei putkassa saatu edes monen miehen voimin.

Hyvä pointti.

Missäköhän kohtaa kaveri oksensi verta???? Tietenkin jos huulet aukeaa niin kuin ne tuollaisessa rytäkässä ensimmäisenä tekee niin sylkiessä tulee verta, mutta se on eri asia kuin oksentaa verta. Veren oksentaminen kertoisi varmastikin pahoista sisäisistä verenvuodoista joita ei vissiin ollut. Hommaa on yritetty taas dramatisoida parhaan mukaan. Katsoin videon ja ei se mun silmissä mitenkään ihmeelliseltä näyttänyt. Ne pari heijaria ois voinut olla antamatta niin ei pitäis sen jälkeen olla tossa toiminnassa mitään vikaa. Itse olen joutunut myös poliisin kaltoin kohtelemaksi, olen myös saanut maistaa hamassa nuoruudessa pamppua eli en ole kuitenkaan virkavallan ihannoija, vaikka tässä kohtaa heitä tuenkin. So not, noissa tilanteissa oon kyllä ymmärtänyt, että aiheesta on tullut ja jättänyt turhan parkumisen ja mennyt kotiin nuolemaan haavani.
Nykyään kaikesta valitetaan ja kaikki tietää oikeutensa + paskaa. Siteeraan lopuksi laulu- ja soitinyhtye Radiopuhelimia "kun täytyy selviytyä voi optioilla pyyhkiä perseensä". Miettikääpä sitä...

keksitäänpä huvin vuoksi toinen tarina. Kuulostaako tarina täysin mahdottomalta? Voisiko joku kuvitella käyttäytyvänsä kuten tarinan kokki vastaavassa tilanteessa?

Kuulostaa ihan kukkahatusta temmatulta. Se nyt vaan on niin, että kun tapaukseen liittyy värillinen naapuri niin olet automaattisesti rasisti mikäli olet sitä mieltä, että väkivaltainen häirikkö ei ole uhri.

Vartija yrittää ajaa Pourakin päältä ja jalka osuu auton kylkeen? Tai vaihtoehtoisesti Pourak nyt saa tosta vaan päähänsä alkaa potkimaan tuntemattoman omistajan tyhjää autoa? Mun mielestä ne valehtelee molemmat.

No kuvitellaan että vartijan auton kyljessä lukee "VARTIJA" tms niinkuin yleensä lukee jokaisessa vartiointiin käytetyssä ajoneuvossa. Seculla kun olin niin siinä kolmen ja viiden aikaan vältettiin kaikki mahdolliset tilanteet jossa näköyhteys ajoneuvoon katkeaa, koska niitä laseja tosiaan potkittiin sisään ja kyljet lommoille. Ihan tosta vaan noin, hups kun sattu kohdalleen, ja piiri jota ajoin oli vielä pikkupaikkakunnalla.

Missäköhän kohtaa kaveri oksensi verta????

Toi upattu video on niin paskalaatuinen, kaukaa kuvattu ja kalteritkin edessä ettei tuossa kauhean tarkasti mitään näe ja ei varmaan osittain sen takia näytä niin pahalta...

"Pahoin loukkaantunut Pourak pääsee ryömimään sellin nurkkaan. Hän käpertyy sikiöasentoon ja oksentaa verta"

Eikös tuo ollut sitä samaista "horjutustekniikkaa" mitä se vartijakin siellä kontulan ostrilla käytti.

On se kyllä kumma homma jos yhdestä miehestä saada kuvaa otettua poliisilaitoksella (montakohan poliisia laitoksellakin tuolloin ollut) ilman, että tuollaisia vammoja aiheutetaan.

Ihmetyttää kyllä tämä mentaliteetti täälläkin. Mutu on syyllinen ja poliisi on tehnyt vain työtään. Tuo yksikin puhuu tuossa "tarpeellisista voimakeinoista" ja "voimakkaasta vastarinnasta". Luulenpa, että oikeus tulee sille kannalle, että tarpeelliset voimakeinot on ylitetty. Ilmeisesti syyttäjä on jo tällä kannalla, kun on syytteen nostanut. Mutta hei! Pakkiksella joku asiantuntija puhuu videon ja lehtitietojen perusteella "tarpeellisista voimakeinoista". Mistä helvetistä sä tuonkin repaisit, että "voimakasta vastarintaa", saa meinaan olla aika kovaa vastarintaa jos poliisi ei usean miehen voimin saa aisoihin ilman kallon murtumaa (vai mitä vammoja sillä nyt olikaan).

Aseeton mies viedään järjestystä ja lakia ylläpitävien henkilöiden toimesta "kellariin" ja annetaan ns. porukalla turpaan. Jos kerta "asiakas" oli niin väkivaltainen, niin minkätakia ei ollut sitten raudoissa? Mistähän arpajaisista nuokin urpot olivat nuo poliisin uniformut voittaneet oikein.. :rolleyes:

Ja ensimmäisenä täällä alettiin miettiä, mitä mies oli tehnyt "ansaitaakseen" kyseisen kohtalon. Hyvä poijjaat! :hyvä: Ei, vaikka ko. tapaus olisi edellisenä iltana raiskannut vahtimestarin tyttären ei sekään oikeuta missään mielessä vahtimestaria & poliiseja tuollaiseen toimintaan. Suomessa on kyllä ihan oikeusjärjestelmä lainrikkojien varalle, ilman että kenenkään wannabe-tuomaripoliisin tarvitsee käydä itse oikeutta jakamaan.

Poliisien työtä arvostan ja kaikki tähän mennessä kohtaamani poliisit ovat olleet todella asiallisia ja ammattitaitoisia, mutta noita videolla nähtyjä henkilöitä ei toivottavasti enää poliisin virkapuku päällä nähdä. :david:

No kuvitellaan että vartijan auton kyljessä lukee "VARTIJA" tms niinkuin yleensä lukee jokaisessa vartiointiin käytetyssä ajoneuvossa. Seculla kun olin niin siinä kolmen ja viiden aikaan vältettiin kaikki mahdolliset tilanteet jossa näköyhteys ajoneuvoon katkeaa, koska niitä laseja tosiaan potkittiin sisään ja kyljet lommoille. Ihan tosta vaan noin, hups kun sattu kohdalleen, ja piiri jota ajoin oli vielä pikkupaikkakunnalla.

Nojoo, juuri koskaan vartijoiden autossa ei lue VARTIJA, eikä edes vartiointi tms.... Ainoastaan firman nimi/logot.

Itse ajan piiriä pienellä paikkakunnalla, olen ajanut isolla paikkakunnalla, ollut toisen työn kautta jatkuvasti tekemisissä piirivartijoiden kanssa. Ja olen kuullut kahdesta tapauksesta, jossa vartijan auto sai osumia. Toinen oli Helsingissä joku yleinen vartiointia yms. vastustava "tapahtuma", toinen oli vappuna makasiineillä tapahtunut jättisekoilu. Että ei tuollainen nyt ihan arkipäivää ole.

E: Siis koko tapaukseenhan ei minkäänlainen vartija välttämättä liity mitenkään. Tarkoitan siis satamaepisodia.

E2:
"VARTIJA" tms

Kyllä kyllä, mutta kun ei lue edes tuota "tms".

Nojoo, juuri koskaan vartijoiden autossa ei lue VARTIJA, eikä edes vartiointi tms.... Ainoastaan firman nimi/logot.

"VARTIJA" tms

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom