Haulikoista.
Olen uutta haulikkoa suunnitellut. Tällä hetkellä olen ampunut aika vanhalla puoliautomaatilla. Haulikon jonka tulen hankkimaan, niin sillä ei ole oikeastaan minulle väliä onko se puoliautomaatti vai kaksi piippuinen. Kelpuutan myös puu -ja synteettiset tukit. Kaliberi 12/76. Lähinnä minulla kiinnostaa minkälaisia kokemuksia teillä on eri haulikoista. Nyt etsin sellaista haulikkoa ettei tarvitse enään uutta ostaa. Olen katsellut aseita n.1000€ hintaluokassa. Mikä tekee lincolnista, lanberista, marocchista tai cz huonommain kuin esim. beretan silver pigeonista? Millaisia eroja näillä aseilla on käytännön metsästyksen tasolla? ulkonäöllä ei ole minulla suurempaa merkitystä. Metsästän kyyhkysen pyynnistä - tammikuiseen jäneksen pyyntiin. Ketun ja ilveksen pyynti myös kiinnostaisi. Käyn myös mielellään ampumassa kiekkoja. Eli jos puoliautomaattia ehdottelette niin sellainen joka toimii myös 24g panoksilla. Oletteko ostanut aseita ulkomailta? jos olette niin mitä kautta ja millaisia kokemuksia teillä tästä on?
Vähän omia näkemyksiä haulikon valinnasta. Itsellä on pumppu (benelli nova) ja 2 piippuinen (tikka 412) ja jos noista pitäisi parempi yleishaulikko valita, niin ehdottomasti tuo 2 piippuinen. Syynä pääasiassa, että 2 piippuisessa on 2 piippua ja siten 2 supistusta ja samoin kerralla voi olla 2 erilaista panosta piipussa. Tuo on kätevä ominaisuus silloin, kun metsästystilanteet ja ampumamatkat voivat vaihdella suuresti. Esim kanalintujahdissa, missä voi tulla vastaan metso 50 metrissä puunlatvassa tai pyy 10 metrin päässä kuusenoksalla. 2 piippuisella, kun alapiippuun laittaa avoimen supistajan ja kohtuu kevyen latauksen pienehköillä hauleilla ja yläpiippuun tiukka suppari ja raskas latinki, niin on noihin molempiin tilanteisiin sopiva pati kerrall putkessa. Pumpulla ja puoliautomaatilla ei tuota etua ole ja panosta on aika mahdoton vaihtaa, kun tilanne päällä. Sitten puolestaan noissa kyyhkystyksissä ja sorsastuksissa, joissa aika tarkkaan tietää mitä on vastassa ja ampumaetäisyydet ei heittele kovin paljoa, niin tuota 2 piippuisen ominaisuutta ei niin tarvi ja itse noissa jahdeissa käytän pumppua. Puoliautomaattia en noihin jahteihin viitsisi laittaa, kun mielestäni se ei tarjoa yhtään mitään etua pumppuun verrattuna ja toisaalta kaksipiippuiseenkaan verrattuna puoliautomaatilla ei ole kuin se yhden patruunan ero. Itse siis hommasin tuon kaksipiippuisen ensin ja joskus sen kanssa alkoi mietityttään sorsajahdissa, että panoksia voisi olla enemmän kerralla kuin tuo kaksi. Useamman kerran kävi niin, että sorsa putosi haavakkona veteen ja sen kun halusi lopettaa nopeasti. Sehän ei haulikolla ihan yksinkertainen operaatio ole, kun haavakko ui niin syvällä, että vain pää ja pyrstö näkyy. Ja jos ei helvetin nopeesti siihen pistänyt paria kolmea laakia, niin sukelsi kauemmas ja siihen ei meinannut enää millään saada haulta osumaan. Ja usein 2 piippuisen kanssa just se oli ongelma, että putket oli tyhjät kun sorsa mätkähti veteen eikä ehtinyt veteen ampua paikkalaukausta. Pumpun kanssa tuo ei niin ole ongelma, kun jos haavakko tippuu veteen, niin vetää koko makasiinin siihen, niin yleensä siitä joku hauli sattuu päähänkin (joka on haavakoilla käytännössä se ainoa kuolettava osumapaikka, kun ovat vedessä).
Ja kun tuossa sanoin, etten itse näe puoliautomaatista mitään etua pumppuun, niin perusteluna siihen: puolari on pikkusen nopeampi ampua, mutta käytännön tilanteissa ei voi ampua niin nopeaa peräjälkeen, etteikö pumppua ehtisi lataamaan. Siis jos ammut ilmasta lintua, niin siihen tarvii sen about 0.5s aikaa että näkee kuoleeko lintu vai ei ja tarviiko paikka laukausta. Tuossa ajassa kuitenkin pumppuunkin ehtii vetää ihan hyvin uuden kudin piippuun, joten se ei ole ongelma. Ja pumpussa puolestaan etuna on se ettei laki mitenkään rajoita monta panosta makasiinissa on toisin kuin puoliautomaateilla.
Mutta tosiaan jos yhdellä meinaat pärjätä, niin ota 2-piippuinen. Se on yksinkertainen, toimintavarma ja pärjää joka tilanteessa vähintään kohtuudella. Merkeistä en sen koommin osaa sanoa, mutta tärkein haulikossa on, että se sopii poskelle hyvin. Kannattaa siis käydä liikkeissä kokeilemasa eri haulikoita ja nostella niitä poskelle ja katsoa mikä nousee luontevimmin.
Se tuosta patruunapesästä vielä, että eikö se nykyään kannata jo melkein 12/89 katella? Eihän se mikään välttämättömyys ole, mutta itellä tuossa 2-piippuisessa 12/76 ja pumpussa 12/89 ja ainaki noiden lyijyn korvaavien kanssa tuo 12/89 on helpottanut kohtuu hintaisen ja tehokkaan panoksen etsintää.
Edit: vielä yks pointti tuon 2-piippuisen puolesta. Kun rämpii metsässä tai muuten vaan lumisessa maastossa, niin ainakin itsellä on pikkufobia, että onnistun saamaan piippuun jotain oksaa/lunta ja sitten räjäytän piipun ampuessa :D. Pumpulla tuo piipun tarkistaminen on aika perseestä, mutta 2-piippuisella helppo operaatio jos alkaa epäilyttämään, että piippuun on joutunut jotain ylimääräistä.
PS: pahoittelut vielä, että vähän epäselvää tekstiä, mutta mennyt aika monta bisseä tässä.