Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos vastauksesta. Olen päässyt pari laukausta ampumaan winchesterillä sekä benellillä. Kaverilla on browning puolari ja sitä on kovasti kehunut toimivaksi ja hyväksi aseeksi, mutta sillä en ole päässyt ampumaan. Jos jollain on kokemuksia noista muista aseista, niin olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan niistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos vastauksesta. Olen päässyt pari laukausta ampumaan winchesterillä sekä benellillä. Kaverilla on browning puolari ja sitä on kovasti kehunut toimivaksi ja hyväksi aseeksi, mutta sillä en ole päässyt ampumaan. Jos jollain on kokemuksia noista muista aseista, niin olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan niistä.

Uskaltaisin väittää, että kaikki laadukkaat itsesäätyvällä kaasumännällä varustetut itselataavat toimivat 24g latauksilla moitteetta. Osa suoraan laatikosta (A400 Unico), osa vaati muutaman raskaammalla latauksella varustetun panoksen ampumisen ensimmäisellä ampumakerralla, minkä jälkeen toiminta kiekkopaukuilla on ollut moitteetonta. Edellä mainitut omia tai omin silmin todistettuja kokemuksia.

Inertiatoimisia osa vihaa ja osa rakastaa, toimivat osalla ja osalla eivät. Riippuu ilmeisesti ampujan rakenteesta ja ampumatekniikasta tai näiden yhdistelmästä. Potkivat myös raskailla latauksilla ihan miehekkäästi.

Yleisesti modernit itselataavat ovat toimivia, tasapainoisia ja kohtuullisesti ampujan rakenteen mukaan säädettävissä. Eritoten tämä viimeinen seikka erottaa ne päällekkäispiipuisista edukseen. Testaamalla löytyy varmasti sopiva panos/haulikoko/supistaja -yhdistelmä kaikkiin noihin mainitsemiisi käyttötarkoituksiin.

Itse olin määritellyt aika tarkat speksit haluamalleni haulikolle, tämän jälkeen tallustettiin viime keväänä ostolupa kädessä hyvin varustettuun aseliikkeeseen (pakko suositella Ahti Huvilaa, mahtava valikoima haulikoita hyllyssä) ja pyysin kaikki vaateisiin sopivat haulikot tiskille. Siitä sitten nosteltiin veljen kanssa ehdokkaita poskelle karsien aina "huonoimpia". Puolen tunnin päästä voittaja oli selvillä :)

Metsästysvuosi korkattu Ruotsin latvalinnustuksessa. Saaliiksi sain ainoastaan monot täyteen lunta, mutta hieno reissu muuten.

Haulikoista oli joskus aiemminkin puhetta ja toistan itseäni. Suomalaisen pienriistan metsästäjän yleistyökalu on kaksipiippuinen haulikko kaliiperissa 12/76. Itsellä on Valmet 412S ollut käytössä yli 20 vuotta, enkä näe mitään etuja pumpuissa ja puolareissa. Jos tuollaisen haluaa niin toki se pitää hankkia, mutta perustelut on silloin lähinnä siinä, että "tulivoimaa ei ole koskaan liikaa." Kaverille yritin tätä selittää, kun se osti kalliin Browningin puolarin aikoinaan. Pari vuotta myöhemmin päätyi ostamaan CZ:n kaksipiippuisen ja siitä esti on puolari levännyt kaapissa.
Materiaali on itselle ihan tunnejuttu. Ennen joulua ostin kiväärini, josta aiemmin ketjussa kyselin. Lopulta tiskissä oli Sakon Kodiak ja Brown Bear. Sama kivääri siis joko rosterina tai mustilla raudoilla. Kokeilin myös yhtä jenkkitykkiä muovitukilla, mutta se tuntuu vaan omaan käteen kaamealta. Rosteri tuntui järkevämmältä, mutta lopulta ostin aseeni mustilla raudoilla, koska se vaan näytti omaan silmään metsästyskaverilta samaan tapaan kuin vanha haulikkoni.
Emännän kanssa naureskeltiin jouluna, että ihminen tarvitsee elääkseen kolme asetta: Kaksipiippuinen haulikko sekä pulttilukkoiset kiväärit kaliipereissa .222 ja .375. :D

Suomalaisen pienriistan metsästäjän yleistyökalu on kaksipiippuinen haulikko kaliiperissa 12/76.
... ja koira on pystykorvainen, päällä jahti jaktia ja jalassa kontiot. Näin on suomalaisella metsästäjällä aina ollut ja aina tulee olemaan.

Itsellä on Valmet 412S ollut käytössä yli 20 vuotta, enkä näe mitään etuja pumpuissa ja puolareissa. Jos tuollaisen haluaa niin toki se pitää hankkia, mutta perustelut on silloin lähinnä siinä, että "tulivoimaa ei ole koskaan liikaa."

Vertailuasetelma on toki epäreilu( tyyliin Saab 900 vs. moderni auto automaattivaihteilla), mutta kokeillaan nyt:

Valmet:
+ suomalaisuus
+ toimintavarmuus(?)

Moderni itselataava
+ kaikinpuolinen säädeltävyys (perän pituus, perän kulma, tasapainopiste jossain määrin, piipun pituus, pinnoitus, tukkimateriaali, supistajavalikomat jne.)
+ edellisistä johtuen parempia ammuttavia
+ monipuolisempia
+ keskimäärin keveämpiä
+ moderneista mitoituksista (loivemmat ylimenokartiot, pidemmät supistavat osuudet supistajissa) johtuen huomattavasti helpompia/parempia hyvin käyvien panosten löytämisen osalta
+ toimintavarmuus(?)

Tulivoimaa jos kaipaa metsälle, niin kannattaa kääntää katseet pumppuhin. Toki niistäkin löytyy ase, joka on Valmettia kauniimpi, kevyempi, tasapainoisempi, kestää about saman verran laukauksia ja käy paremmin :D

Tuo valmet 412s on säädettävissä jossakin määrin. Mutta tuossa on valmiiksi otettu huomioon suomalaista ruumiinrakennetta joten sen kulmat,tasapaino jne oli joskus muinoin jo suoraan hyllystä sopivampi kuin monet muut haulikot. Suppareita + muita saa tai pystyy tarvittaessa muokkamaan. Edit puhun nyt suomessa tehdyistä Valmeteista nyt en tiedä että miten ne italissa tehnyt ovat laadultaan.
Valmet on tehnyt yhden laukeamattoman metsästystilanteessa kun taas benelli m3 on tehnyt niitä 3kpl sekä puolen kymmentä syöttöhäröä. Sitten oma lukunsa on viellä practical hommissa tulleet häröt.
Olen ampunut noin 250 testi paukkua kummallakin haulikolla ja useammalla supparilla. Niin valmet on käynnyt ainakin 76 paukuilla paremmin.
Itse kannan enempi valmettia kanalintu hommissa ja koirien kanssa kulkiessa. Sitten taas benelli enempi passihommissa ja lyhyissä matkoissa. Samoin se on parempi tiheässä ryteikössä.
Mulla on Valmetissa 2 tukkia/perää käytössä sekä 4 piippua+rihla+luotipiiput.
Benellit m3 ja raffaellot on kaikki varsin hyvin muokattavissa ja löytyy piippua sekä supparia monenlaista. Sekä tukkiakin pistoomallista kuin metsästystukkia. M3 on paljon painavampi huonompi kantaa pitkillä matkoilla kuin valmet. Itse tuossa muutama vuosi sitten oli etsimässä haulikkoa jolla voisi kattaa niin metsästyksen kuin practicalin ja kokeilin monta ampua sekä hypistelin tiskillä niitä niin m2 jäi mieleen parhaiten minulle sopivana. Mutta ostaminen on jäännyt haaveeksi ja joka vuotiseksi unelmaksi kun noilla edellisilläkin pärjää ihan hyvin.

... ja koira on pystykorvainen, päällä jahti jaktia ja jalassa kontiot. Näin on suomalaisella metsästäjällä aina ollut ja aina tulee olemaan.

Tarkoitus ei ole kehua Valmettia vaan kaksipiippuista haulikkoa yleistyökaluna. En näe mitään tarvetta yli kahdelle laukaukselle paitsi ehkä vesilintujahdissa. Vastaavasti taas kahdella piipulla on helppo vaihtaa ensin lähtevää supistusta ja nopeampi vaihtaa myös panosta tarvittaessa. Itse ainakin käytän tätä mahdollisuutta hyväkseni metsälinnustuksessa ja jänisjahdissa. Toimintavarmuuden on vaikea uskoa kallistuvan pumpun tai puolarin suuntaan. Vanhan huoltomiehen logiikalla enemmän liikkuvia osia -> enemmän mahdollisia vikoja. Kerran ei ole Valmet lauennut ammuttaessa ja se johtui siitä, että unohdin laittaa panokset piippuun. Supistuksista en osaa sanoa, mutta ei tuo käyvien paukkujen löytäminen ole ollut mikään ongelma. Kerran kun se on haettu niin sitten vaan ostaa samaa. IMO säädettävyys ei ole tärkeä ominaisuus, kun aseen ostaa alunperin sopivalla tukilla.
Jos haluaa ehdottomasti rosteria, muovia, pistoolikahvoja tms. niin toki valikoima on parempi moderneissa konstruktioissa. Ainakin punapistetähtäin näyttää hienommalta camopumpussa, kuin vanhassa Valmetissa. Aseiden kauneus lienee kuitenkin katsojan silmässä.

Jos muuten saisin valita vain yhdet asusteet metsästykseen niin kyllä, ottaisin edelleen Nokian ranttikumpparit ja käyttämäni Haltin version Jahti-Jakt asusta. Asia muuttuu täysin jos aletaan kasvattamaan vaate- tai asekaappia.

Tarkoitus ei ole kehua Valmettia vaan kaksipiippuista haulikkoa yleistyökaluna. En näe mitään tarvetta yli kahdelle laukaukselle paitsi ehkä vesilintujahdissa. Vastaavasti taas kahdella piipulla on helppo vaihtaa ensin lähtevää supistusta ja nopeampi vaihtaa myös panosta tarvittaessa. Itse ainakin käytän tätä mahdollisuutta hyväkseni metsälinnustuksessa ja jänisjahdissa. Toimintavarmuuden on vaikea uskoa kallistuvan pumpun tai puolarin suuntaan. Vanhan huoltomiehen logiikalla enemmän liikkuvia osia -> enemmän mahdollisia vikoja. Kerran ei ole Valmet lauennut ammuttaessa ja se johtui siitä, että unohdin laittaa panokset piippuun. Supistuksista en osaa sanoa, mutta ei tuo käyvien paukkujen löytäminen ole ollut mikään ongelma. Kerran kun se on haettu niin sitten vaan ostaa samaa. IMO säädettävyys ei ole tärkeä ominaisuus, kun aseen ostaa alunperin sopivalla tukilla.
Jos haluaa ehdottomasti rosteria, muovia, pistoolikahvoja tms. niin toki valikoima on parempi moderneissa konstruktioissa. Ainakin punapistetähtäin näyttää hienommalta camopumpussa, kuin vanhassa Valmetissa. Aseiden kauneus lienee kuitenkin katsojan silmässä.

Jos muuten saisin valita vain yhdet asusteet metsästykseen niin kyllä, ottaisin edelleen Nokian ranttikumpparit ja käyttämäni Haltin version Jahti-Jakt asusta. Asia muuttuu täysin jos aletaan kasvattamaan vaate- tai asekaappia.

- supistusasteen vaihto, ainoa etu mainitsemistasi päällekkäispiippuisessa. Itse hoidan tilanteen tarvittaessa panosvalinnalla, esim. dispersante ensimmäiseksi.
- paukun vaihto piippuun, esim. mun Beretassa paukun voi vaihtaa suoraaan pesään, jolloin vaihtamisen helppous on verrattavissa päällekkäispiippuiseen.
- toimintavarmuus, edes vanha Winchesterin 1400 -rohjo ei tehnyt muistaakseni häiriöitä kuin liian kuivana ratapaukuilla. Odotamme innolla jos sen korvaaja joskus jumisi.
- panosten valinta, se on aika paljon mukavampaa kun pääosa testatuista panoksista (Unico, Wingmaster) käy hyvin verrattuna siihen että pari käy tyydyttävästi (412)
- tukin sopivuus, kannattaa olla aika standardimies jos tukkia ei voi helposti säätää. Taivuttelut öljyn ja lämmön avulla jne. on aika hanurista.

Ei se päällekkäispiippuinen enää oikein erotu edukseen millään muilla kuin tunnepohjaisilla seikoilla ja selityksillä. Eikä siinä sinänsä mitään, aseen pitää miellyttää kantajaansa, muttei niitä omia fiiliksiään kannata välttämättä muille julistaa Tauno V. Mäki -tyyliin.

Jos minun pitäisi valita vain yksi haulikko kaikkeen, niin se olisi Winchesterin SX3 26" piipulla. Onneksi ei tarvitse, niin valinta osui Beretan A400 Unicoon 28" piipuilla (Winsua miellyttävämpi ulkonäkö, paremmin käteensopiva pistoolikahva) :D

- toimintavarmuus, edes vanha Winchesterin 1400 -rohjo ei tehnyt muistaakseni häiriöitä kuin liian kuivana ratapaukuilla. Odotamme innolla jos sen korvaaja joskus jumisi.

Komppailen tuota toimintavarmuutta. Olen ampunut itselataavalla haulikolla vuodesta -95 lähtien, ja tasan yhden kerran se on tehnyt syöttöhäiriön metsästystilanteessa.
Tokihan se yksikin kerta aiheutti v-alkuisen sanan käyttöä, mutta on ne melko varmoja vehkeitä.
Laadukasta öljyä liikkuviin, kuivuudesta ne ei tykkää.

Olisinkin tekijämies, niin ostasin heti yks piippusen tähden tai vaikka sitten sen baikkalin mutta tässä tapauksessa on hyvä olla ainakin se yksi mahdollisuus enemmän ;) Tällä viikolla toivottavasti pääsee kopeloimaan liikkeisiin aseita, niin jos sieltä alkais löytymään se minulle sopiva ase. Kovaa painia olen kyllä itseni kanssa käyny, että onko se sitten päälleikkäispiippuinen vai puolari. Tuo säädettävyys olisi kyllä suuri plussa, kun vaikuttaa siltä että omat välitykset ovat mahdollisimman huonot olleet aseelle kuin aseelle.

Sattuuko carcayu muistamaan minkä mallin CZ kaverisi osti? ilmeisen tyytyväinen ollut kuitenkin, kun on browningi on kaapissa pötköttänyt.

Olisinkin tekijämies, niin ostasin heti yks piippusen tähden tai vaikka sitten sen baikkalin mutta tässä tapauksessa on hyvä olla ainakin se yksi mahdollisuus enemmän ;) Tällä viikolla toivottavasti pääsee kopeloimaan liikkeisiin aseita, niin jos sieltä alkais löytymään se minulle sopiva ase. Kovaa painia olen kyllä itseni kanssa käyny, että onko se sitten päälleikkäispiippuinen vai puolari. Tuo säädettävyys olisi kyllä suuri plussa, kun vaikuttaa siltä että omat välitykset ovat mahdollisimman huonot olleet aseelle kuin aseelle.

Sattuuko carcayu muistamaan minkä mallin CZ kaverisi osti? ilmeisen tyytyväinen ollut kuitenkin, kun on browningi on kaapissa pötköttänyt.

Jos puoliautomaattia niin Benellillä nätti malli tuo Raffaello crio comfort, painaa 3 kiloa, synteettinen säädettävä tukki ja 12/76. Synteettisellä tukilla kestää rajumpaakin menoa ja ainakin omaan silmään hieno haulikko. Yhden benellin omistaneena inertiatoiminen aika idioottivarma keksintö ja lisäksi kaasutoimista helpompi puhdistaa.

Enpä muista mikä malli se oli. Pointti oli kuitenkin siinä, että CZ sattui istumaan paremmin. Alunperin kaveri osti sen jänismetsälle, koska koki, että tuplapiiput on selkeä etu noissa hommissa. Tärkeintä haulikossa on, että se istuu ja että siitä tykkää. Jos nämä lähtökohdat täyttyy niin muulla ei kauheasti ole väliä. Toimintavarmuuskaan ei ole IMO kynnyskysymys, kun ei puhuta vaarallisesta riistasta, mutta onhan siitä mukava vääntää. Ilmeisesti synteettisessä puolarissa on enemmän liikkuvia osia tukissa, kuin perinteisessä puutukissa? Muuten on oikein ymmärrä miten aseen toiminta liittyy tukin muokattavuuteen. Valmetin perälevy lähtee irti ihan siinä, kuin pähkinäpuisen puolarinkin.

Itse karsastan synteettistä tukkia ihan tunnesyistä, joten minulle se ei ole optio. Yritin järkeillä kivääriä ostaessa, mutta ei vaan onnistu. Maksoin Sakosta kaksinkertaisen hinnan verrattuna pyssyyn, joka olisi hoitanut homman. Ihan vaan siksi, että tykkään puusta ja k.o. mallista. Iltaisin tekee mieli ottaa se kaapista ja silitellä vähän. :D

Nyt kun ollaan modernin haulikkometsästyksen äärellä niin mitäs mieltä jengi on punapistetähtäimistä? Yksi tuttu kehui kovasti tähtäintään ja sanoi ampuvansa kiekkojakin sen läpi. Onko vaistoammuntakin tullut tiensä päähän teknologian kehittyessä? Kivääriini hankin Leopold VX3 kiikarin valaistulla Circle Dot "ristikolla". Ensi kokemuksen perusteella tykkäsin kovasti jo talvisella radalla. Omaan silmään tuo piste löytyy todella nopeasti pienellä suurennoksella ja uskon toimivan hyvin nopeissa tilanteissa.

Muuten on oikein ymmärrä miten aseen toiminta liittyy tukin muokattavuuteen. Valmetin perälevy lähtee irti ihan siinä, kuin pähkinäpuisen puolarinkin.

full-width-stock.jpg

Tuo shimmi-kitti tuossa, pudotus ja sivuvääryys.

Tuo shimmi-kitti tuossa, pudotus ja sivuvääryys.

Aa, tämä olikin mulle uutta tietoa. Tuommonen säädettävä tukki olisi kieltämättä varma valinta ainoaksi haulikoksi. Itse en ole osannut kaivata enempää säätöjä, mutta toisaalta en ole väärää tukkia päässyt ikinä testaamaankaan.

"Tis raiföl iis kei"

Vaimolleni toimittama kirjallinen loma-anomus meni läpi, ja tänään pääsin koeampumaan muutamat FMJ:t.
katso liitettä 109721

Fiocchin ja AE:n suhteen ei ollut juuri mitään odotuksia, varsinkin F on halpa bulkkipatruuna, ja käyntikin oli sangen vaihtelevaa.
Sakokaan ei oikein loistanut tuossa kiväärissä.

Norma (55gr FMJ)
katso liitettä 109722

Ja Lapua (55gr FMJ)
katso liitettä 109723
sen sijaan kävivät ihan semmoista perusnättiä osuntaa. Kuvissa 5lks/150m.

Lapuan käynti oli ehkä aavistuksen tasaisempaa, mutta sen hinta (1,70e/kpl) vs Norma (0,78e/kpl) on sen verran korkeampi että valinta taitaa kallistua noihin svenssonien kyhäämiin patruunoihin.
Pidemmät matkat jäi vielä ampumatta, kun alkoi tulla räntää, mutta niitä sitten myöhemmin. Samalla tutkailtava kiikarissa olevan BDC-tornin toimintaa.

Enpä ole omaa bussea saanut kukkumaan noin hyvin. Toisaalta vaikutti kuvien perusteella että sun vehje vähemmän mil-speciltä (eli tarkkuus tärkeämpi). Sellerin bulkilla käyntiä saatu semmonen 1,5 moaa. No kiikarikin on vaan 1-4 kdotti, eli sekin saattaa vaikuttaa asiaan. Noita kalliimpia paukkuja en ole kokeillutkaan. Tosin toi norma ei vissiin mitään superkallista ole.

...

Ei se päällekkäispiippuinen enää oikein erotu edukseen millään muilla kuin tunnepohjaisilla seikoilla ja selityksillä. Eikä siinä sinänsä mitään, aseen pitää miellyttää kantajaansa, muttei niitä omia fiiliksiään kannata välttämättä muille julistaa Tauno V. Mäki -tyyliin.

Jos minun pitäisi valita vain yksi haulikko kaikkeen, niin se olisi Winchesterin SX3 26" piipulla. Onneksi ei tarvitse, niin valinta osui Beretan A400 Unicoon 28" piipuilla (Winsua miellyttävämpi ulkonäkö, paremmin käteensopiva pistoolikahva) :D

Mulla on juurikin tuo SX3:n, 28" piipulla tosin. Päällekkäispiippuista olen miettinut kyllä kanalinnustushommiin. 28" (ja kyllä 26") piippu on turhan pitkä pusikossa rämpiessä. Päällekkäispiippuisessa on se etu että lukkorunko ei tuo lisäpituutta, tai ainakaan samalla lailla kuin itselataavassa / pumpussa. 28" päällekkäispiippuinen on vielä ihan ok siellä puskassakin rämpiessä.

Itellä on juurikin noin, SX3:sta pidän sorsastamassa ja sitten on Sabatti Falcon 76:nen päällekkäispiippunen yleensä metässä. Tuota Sabattia en oo nähny kellään muulla. Onko täällä kellään siitä mitään sanottavaa. Mulla se on pelannu ku unelma ja valikoitui juuri niinkuin aiemmin mainittiin että pyssyt tiskille ja nostelemaan poskelle. Finaalissa olli muistaakseni tämä ja joku Lincolni.

Itse karsastan synteettistä tukkia ihan tunnesyistä, joten minulle se ei ole optio. Yritin järkeillä kivääriä ostaessa, mutta ei vaan onnistu. Maksoin Sakosta kaksinkertaisen hinnan verrattuna pyssyyn, joka olisi hoitanut homman. Ihan vaan siksi, että tykkään puusta ja k.o. mallista. Iltaisin tekee mieli ottaa se kaapista ja silitellä vähän. :D

Nyt kun ollaan modernin haulikkometsästyksen äärellä niin mitäs mieltä jengi on punapistetähtäimistä? Yksi tuttu kehui kovasti tähtäintään ja sanoi ampuvansa kiekkojakin sen läpi. Onko vaistoammuntakin tullut tiensä päähän teknologian kehittyessä? Kivääriini hankin Leopold VX3 kiikarin valaistulla Circle Dot "ristikolla". Ensi kokemuksen perusteella tykkäsin kovasti jo talvisella radalla. Omaan silmään tuo piste löytyy todella nopeasti pienellä suurennoksella ja uskon toimivan hyvin nopeissa tilanteissa.
Toi silittelyhomma on ihan normaalia, siitä ei kannata olla huolissaan.
Punapistettä on ole haulikossa kokeillut, mutta kiväärissä sangen toimiva juurikin nopeissa tilanteissa, vähän niin kuin Aimpoint.
Jos saan tässä hommattua itselleni sen hirviraudan, melko varmasti tulee kiikari jossa on valopiste.

Enpä ole omaa bussea saanut kukkumaan noin hyvin. Toisaalta vaikutti kuvien perusteella että sun vehje vähemmän mil-speciltä (eli tarkkuus tärkeämpi). Sellerin bulkilla käyntiä saatu semmonen 1,5 moaa. No kiikarikin on vaan 1-4 kdotti, eli sekin saattaa vaikuttaa asiaan. Noita kalliimpia paukkuja en ole kokeillutkaan. Tosin toi norma ei vissiin mitään superkallista ole.
Kävin niitä bussejakin hipelöimässä kaupassa, mutta päädyin sitten kuitenkin tuohon kotimaiseen vaihtoehtoon. Ja joo, tarkkuuden suhteen oli ajatuksissa se kulmaminuutin alitus tehdasladatulla täysvaipalla, ja siihen se näyttää pystyvän. Tosin jos jostain löytyis aikaa näpertelyyn, niin kutkuttaisi kyllä kokeilla millaista käynti olisi itseladatuilla patruunoilla.

Tuli käytettyä Asko Valosella Beretan takatukki poskipakan laitossa.
Toinen vaihtoehtohan ois ollut rasvaimu poskeen, mutta nyt sen saa pystylinjassa suoraan eikä alempi piippu ammu enää vasemmalle. Saa myös sen ripauksen ylemmäs, mitä olen kaivannut.
Siisti työnjälki ja erinomainen palvelu, kun perälevyä soiteltiin jälkikäteen. Mulla oli sähkärin teipillä tuossa kumilevy kiinni ja teki tilalle siistin puisen version.
Alunperin ilmoitti ko. projektin hinnaksi 250€, mutta sitten kun lasku tuli matkassa niin hintaa levyineen olikin vaan 230€.
10p asiakaspalvelusta !

poskipakka.jpg

Itellä on juurikin noin, SX3:sta pidän sorsastamassa ja sitten on Sabatti Falcon 76:nen päällekkäispiippunen yleensä metässä. Tuota Sabattia en oo nähny kellään muulla. Onko täällä kellään siitä mitään sanottavaa. Mulla se on pelannu ku unelma ja valikoitui juuri niinkuin aiemmin mainittiin että pyssyt tiskille ja nostelemaan poskelle. Finaalissa olli muistaakseni tämä ja joku Lincolni.

Sabattissa oli jotain varmistinhommia, eli kova isku ja ase voi laueta siitäkin.
Erälehden keskustelupalstalla tais olla tmv., googlea peliin.

Tämän kun muistaa, niin eipä tuossa kai pahempia vikona ole kun muissakaan saman hintaisissa.

Toi silittelyhomma on ihan normaalia, siitä ei kannata olla huolissaan.
Punapistettä on ole haulikossa kokeillut, mutta kiväärissä sangen toimiva juurikin nopeissa tilanteissa, vähän niin kuin Aimpoint.
Jos saan tässä hommattua itselleni sen hirviraudan, melko varmasti tulee kiikari jossa on valopiste.

Kävin niitä bussejakin hipelöimässä kaupassa, mutta päädyin sitten kuitenkin tuohon kotimaiseen vaihtoehtoon. Ja joo, tarkkuuden suhteen oli ajatuksissa se kulmaminuutin alitus tehdasladatulla täysvaipalla, ja siihen se näyttää pystyvän. Tosin jos jostain löytyis aikaa näpertelyyn, niin kutkuttaisi kyllä kokeilla millaista käynti olisi itseladatuilla patruunoilla.

Aikoinaan oli tuo karvalakkibussekin turhan kallis (no eipä tainnut mitään UR:iä silloin tarjolla ollakkaan). Nyt on tuunattu sitten sellaisella summalla että samoissa summissa mennään suomivehkeen kanssa :)

No yhden Lotharin piipun verran ja vähän enemmänkin olen säästänyt kun olen wolffin- ja barnaulinpaskaa räiskinyt. No katotaan nyt saako tolla piipulla enää mitään tarkempaa aikaiseksi ja aletaan säästämään 18" kiväärikaasuiseen rosterikankeen ja upperiin, jos oikein huonolta näytää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom