Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noniin nyt kun linnustus kausi on ohi, niin kertokaapa miten järjestetään kunnon riistailta linnulle (päätähtenä ukko metso) ja mitä kuuluu perinteiseen riista-iltaan.
Fasaanijahdin 'oheistuotteita' koiran seisonnalta.
Eihän tämä Pointterin ominaisinta riistaa ole, mutta kerran seisoi niin päästettiin ryökäleistä ilmat pihalle riistanhoitotyönä :D
Joo, ei siihen Yleä tarvitse, että tuon oivaltaa, kun vähän maastossa ja tiestöllä liikkuu. Poikuehavainnot on päivittäisiä, niitä on lukumäärässä paljon ja poikueet on isoja. Illalla viimeksi koppelo+5 ja teeri+8. Kaikenkaikkiaan vaikuttaa varsin mukavalta. Itse kutsuin meidän riistakolmioporukan 3.8 aamulla liikkeelle, saa nähdä mitä sieltä löytyy. Kuvasin taas yhdeksän yötä mehtoja keväällä, ja siltäkin kantilta katsottuna jo pelkästään pesivä kanta vaikutti erittäin hyvältä.
Mä oon välttänyt tuolla maastossa liikkumista, käyn vaan uittaan koiraa.
Eipähän tuu sanomista...
Kertokaahan, miten voi olla mahdollista, että Lapuan hirvipanokset (.308) vievät 20cm oikealle verrattuna esim. Norman versioon? Olin siis edellispäivänä kohdistanut Norman patruunoilla ja 60e lohkesi kivasti köyhän opiskelijan kassasta kun kävin merkkiä ampumassa.
Kertokaahan, miten voi olla mahdollista, että Lapuan hirvipanokset (.308) vievät 20cm oikealle verrattuna esim. Norman versioon? Olin siis edellispäivänä kohdistanut Norman patruunoilla ja 60e lohkesi kivasti köyhän opiskelijan kassasta kun kävin merkkiä ampumassa.
Itse luulen ymmärtäneeni asian ns. vesiletkuesimerkillä. Pyssyn piippu vääntyilee ja kääntyilee niin kuin holtiton letku josta pääsetään vettä (eikä siis pidetä kiinni). Vääntyily ja kääntyily on toki "hieman" pienempä kuin vesiletkussa mutta kuitenkin. Tämän vääntyilyn ja kääntyilyn aiheuttaa paine, joka siis aseen tapauksessa on se räjähdys. Vaikka kaikki muut muuttujat nalli, luoti, hylsy, ase ja jopa lähtönopeus olisivat samat aiheuttaa erilainen painekäyrä sen että piippu sojottaa sillä hetkellä kun luoti ohittaa piipun suun sen verran enemmän oikealle että joudut ampumaan hirvimerkin kolmeen kertaan :D
Yllä olevasta vastauksesta kun korvataan vääntyily värähtelyllä (:D), niin ollaan Vilhon kanssa samaa mieltä. Alla esimerkki ilmakiväärillä:
ex-f1 hw90 (6.35) barrel vibration - YouTube
Aseiden suhteen, aina kun jokin asia/komponentti muuttuu, on suotavaa käydä radalla.