Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Reissu ohi. Jos vaan jaksan niin laitan hieman tarkempaa rapsaa joku päivä, mutta saalista nolla. Mutta ei oikeastaan harmita sillä lintukanta oli ihan hemmetin huono. Huonoin mitä koskaan olen kokenut. Muutoin oli varsin hyvä loma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin nyt kun linnustus kausi on ohi, niin kertokaapa miten järjestetään kunnon riistailta linnulle (päätähtenä ukko metso) ja mitä kuuluu perinteiseen riista-iltaan.

Morjesta! Itsellä (17v) ja isäukkolla on ollut pitemmän aikaa kova innostus metsästyshommiin mutta ei olla saatu kuitenkaan mitään aikaiseksi asian suhteen. Mistä kannattais alottaa että pääsis mukaan hommiin esim. ajomieheksi ? Mitään seuroja ehdottaa Turun seudulta joista kannattais kysellä ?

Fasaanijahdin 'oheistuotteita' koiran seisonnalta.
Eihän tämä Pointterin ominaisinta riistaa ole, mutta kerran seisoi niin päästettiin ryökäleistä ilmat pihalle riistanhoitotyönä :D

supit.jpg

Noniin nyt kun linnustus kausi on ohi, niin kertokaapa miten järjestetään kunnon riistailta linnulle (päätähtenä ukko metso) ja mitä kuuluu perinteiseen riista-iltaan.

Vissiin syödä aiot sen? En ole mistään linnuille järjestetyistä riistailloista ikinä kuullut. Jos syödä aiot niin senhän voi valmistaa monella tapaa. Jos niille ammutuille (?) linnuilla aiot illan järjestää niin se on sinun mielikuvituksesta kiinni minkälaiset iltamat järjestät.

Fasaanijahdin 'oheistuotteita' koiran seisonnalta.
Eihän tämä Pointterin ominaisinta riistaa ole, mutta kerran seisoi niin päästettiin ryökäleistä ilmat pihalle riistanhoitotyönä :D

Ei voi muuta sanoa kun :hyvä:

Tulipas tuossa parisen viikkoa sitten saaliiksi iso supikoira! Tähän mennessä 3 mieheen samalta haaskalta tullut 7 pienpetoa saaliiksi!

image.jpg

Jahas, se alkais taas jahti/koekausi lähestyä.

Ylen uutisoinnin mukaan on pitkästä aikaa taas positiivista linturintamalla:
Kanalinnuilla hyvä kesä | Yle Uutiset | yle.fi

Itsellä loma alkaa 14.9 ja loppuu 14.10.
Tuo väli kuljetaan Pohjanmaa-Lappi-Skåne(ruotsi)-Lappi-Pohjanmaa reissulla.

Mun syksy siis on aikalailla 'lukkoon lyöty'.

15.9 KV-VOI Lapua,
16.9 Nordisk Pointermatch-karsinta, Härmä (Hyvällä tod.näköisyydellä kisapaikka on)
Pari metsästyspäivää Kauhajoella tai Vimpelissä, fasaania. Mikäli karsiudumme joukkueesta, siirrymme tästä metsästelemään Lappiin heti 19.9 VOI-luokan jälkeen.
19.9. VOI-luokka Lapua
20.9 ajellaan Vuostimoon Pyhätunturin kupeeseen.
21.9 Vuostimo metsästystä
22.9 Siirtyminen Muonioon
23.9 Ajo Skåneen Ruotsiin
24.9 Harjoittelupäivä Skåne
25.9 lepoa...
26.9 Pointtereiden PM-kisat
27.9 VOI-kisa
28-29.9 Ajo Utsjoelle
30.9 VOI-Utsjoki
1.10-9.10 metsästelyä Utsjoki-Enontekiö alueella, mitä todennäköisemmin Näkkälä
10.10 ajelu Vimpeliin
11.10 vapaa
12.10 ELIT Lapua (mikäli on kerätty riittävästi pisteitä päästäkseen tähän Engl. kanakoirien kuningaskilpailuun)
12-13.10 Diarmid Cup (Pointterien rotumestaruus), ELITistä suoraan finaaliin, muutoin DC:n karsinta lauantaina ja toivottavasti sunnuntaina finaali.
14.10 oiskin sitten vapaa ja 15.10 takas duuniin.

Tuleehan tuossa muutama kilometri auton mittariin, mutta niin niitä ruukkaa syksyisin tulla :D

Joo, ei siihen Yleä tarvitse, että tuon oivaltaa, kun vähän maastossa ja tiestöllä liikkuu. Poikuehavainnot on päivittäisiä, niitä on lukumäärässä paljon ja poikueet on isoja. Illalla viimeksi koppelo+5 ja teeri+8. Kaikenkaikkiaan vaikuttaa varsin mukavalta. Itse kutsuin meidän riistakolmioporukan 3.8 aamulla liikkeelle, saa nähdä mitä sieltä löytyy. Kuvasin taas yhdeksän yötä mehtoja keväällä, ja siltäkin kantilta katsottuna jo pelkästään pesivä kanta vaikutti erittäin hyvältä.

Joo, ei siihen Yleä tarvitse, että tuon oivaltaa, kun vähän maastossa ja tiestöllä liikkuu. Poikuehavainnot on päivittäisiä, niitä on lukumäärässä paljon ja poikueet on isoja. Illalla viimeksi koppelo+5 ja teeri+8. Kaikenkaikkiaan vaikuttaa varsin mukavalta. Itse kutsuin meidän riistakolmioporukan 3.8 aamulla liikkeelle, saa nähdä mitä sieltä löytyy. Kuvasin taas yhdeksän yötä mehtoja keväällä, ja siltäkin kantilta katsottuna jo pelkästään pesivä kanta vaikutti erittäin hyvältä.

Mä oon välttänyt tuolla maastossa liikkumista, käyn vaan uittaan koiraa.
Eipähän tuu sanomista...

Tosin tuossa ensi kuun alussa pitäisi linjalaskenta lähteä tekemään Lappiin, niin siellähän sitä Riekkopoikuuksista sitten saa enempi kuvaa.

Mä oon välttänyt tuolla maastossa liikkumista, käyn vaan uittaan koiraa.
Eipähän tuu sanomista...

Sama homma täällä, uittamista + juoksuttamista metsäautoteillä.

Muuten, harvoin, jos koskaan, on ollut näin epätietoinen fiilis ennen kautta. Ei mitään käryä, miten tuon koiran kanssa tulee menemään. 1v 7kk LKSSU, joka on mulla ollut vasta reilut kolme kuukautta. Mielenkiintoisia hetkiä on ainakin luvassa :)

Meillähän oli viime syksynä ihan helvetin huono lintukanta. En ole koskaan tuolla alueella kokenut niin huonoa syksyä. Teeriä oli yksi ainut poikue koko alueella mitä löydettiin syksyllä. Metsoja muutama. Tuon viime syksyn pohjalta olin viellä keväällä varma että en paljoa tänä syksynä metsästä ainakaan tuolla alueella. No nyt on jo mieli muuttunut, mutta muut asiat asiat saattavat jättää metsästyksen vähiin. Eli jos asiat menee kuin toivon niin vaihdan elo-syyskuussa duunia ja sen uuden duunin/firman alulle pistämisessä menee loppu syksy. No pari viikonloppua jos kerkee käydä metsällä niin se on siinä. Jos taas jotain muutosta tulee suunnitelmiin niin sitten on aikaa metsästellä.

Kertokaahan, miten voi olla mahdollista, että Lapuan hirvipanokset (.308) vievät 20cm oikealle verrattuna esim. Norman versioon? Olin siis edellispäivänä kohdistanut Norman patruunoilla ja 60e lohkesi kivasti köyhän opiskelijan kassasta kun kävin merkkiä ampumassa.

Kertokaahan, miten voi olla mahdollista, että Lapuan hirvipanokset (.308) vievät 20cm oikealle verrattuna esim. Norman versioon? Olin siis edellispäivänä kohdistanut Norman patruunoilla ja 60e lohkesi kivasti köyhän opiskelijan kassasta kun kävin merkkiä ampumassa.

Eri ruutilataus, eri luoti ja kaikki patruuat ei kaikkiin kierrenousuihin käy.
1 patruunan kun ammut sisään, pidättäydy siinä.
Ja kohdista se ase sitten sille metsästyspatruunalle uusiksi.

.222 kävi aikoinaan sellasta 2.5-3cm rinkiä 150m matkalta Lapuan patruunalla, Sellier Belliotilla hajonta oli taulun ympyrän luokkaa.

Itse luulen ymmärtäneeni asian ns. vesiletkuesimerkillä. Pyssyn piippu vääntyilee ja kääntyilee niin kuin holtiton letku josta pääsetään vettä (eikä siis pidetä kiinni). Vääntyily ja kääntyily on toki "hieman" pienempä kuin vesiletkussa mutta kuitenkin. Tämän vääntyilyn ja kääntyilyn aiheuttaa paine, joka siis aseen tapauksessa on se räjähdys. Vaikka kaikki muut muuttujat nalli, luoti, hylsy, ase ja jopa lähtönopeus olisivat samat aiheuttaa erilainen painekäyrä sen että piippu sojottaa sillä hetkellä kun luoti ohittaa piipun suun sen verran enemmän oikealle että joudut ampumaan hirvimerkin kolmeen kertaan :D

Itse luulen ymmärtäneeni asian ns. vesiletkuesimerkillä. Pyssyn piippu vääntyilee ja kääntyilee niin kuin holtiton letku josta pääsetään vettä (eikä siis pidetä kiinni). Vääntyily ja kääntyily on toki "hieman" pienempä kuin vesiletkussa mutta kuitenkin. Tämän vääntyilyn ja kääntyilyn aiheuttaa paine, joka siis aseen tapauksessa on se räjähdys. Vaikka kaikki muut muuttujat nalli, luoti, hylsy, ase ja jopa lähtönopeus olisivat samat aiheuttaa erilainen painekäyrä sen että piippu sojottaa sillä hetkellä kun luoti ohittaa piipun suun sen verran enemmän oikealle että joudut ampumaan hirvimerkin kolmeen kertaan :D

Yllä olevasta vastauksesta kun korvataan vääntyily värähtelyllä (:D), niin ollaan Vilhon kanssa samaa mieltä. Alla esimerkki ilmakiväärillä:

ex-f1 hw90 (6.35) barrel vibration - YouTube

Aseiden suhteen, aina kun jokin asia/komponentti muuttuu, on suotavaa käydä radalla.

Yllä olevasta vastauksesta kun korvataan vääntyily värähtelyllä (:D), niin ollaan Vilhon kanssa samaa mieltä. Alla esimerkki ilmakiväärillä:

ex-f1 hw90 (6.35) barrel vibration - YouTube

Aseiden suhteen, aina kun jokin asia/komponentti muuttuu, on suotavaa käydä radalla.

Juu juu. Ajatuksen avaan oli selventää asiaa tuolla vääntyilyllä ja kääntyilyllä. Sisäballistiikan ymmärtäminen helpottuu huomattavasti kun on sisäistänäyt tämän värähtelyäasian.

Jees, kiitoksia kovasti. Tosiaan, toisen yrityksen jälkeen, vaikka korjasin tähtäyspistettä sen verran, että olisi luullut osuvan (2 meni silti oikealta 10cm ohi :jahas: ...harjoituksen puutetta), päätin käydä viereisellä radalla kokeilemassa, että mikä mättää. Siellä sitten ilmeni tämä ero ja kun menin ampumaan kolmatta kertaa, normalaisilla vaihteeksi, niin hommahan oli sillä selvä. En vain osannut etukäteen edes ajatella, että eri valmistajien kesken voisi olla näinkin suuria eroja osumapisteessä, hajonnassa kylläkin.
Muutenkin tuo merkin ampuminen on nykyisin melkolailla aseen kohdistuksen testausta, ei juurikaan ampumataidon testi, vai mitä mieltä olette?

Valmistautuuko samoilijat syksyn metsäretkiin mitenkään erityisesti kuntoilumielessä? Kun alotin metsästyksen uudestaan tuossa muutama vuosi sitten ollessani myös uskomattoman rapakunnossa niin kävi siinä mielessä kun kotio päin metästä laahusti jotta saiskohan tästä vähän enemmän irti jos olis kovemmassa kunnossa :) Voisi ehkä huomata/keretä ampumaan ja jopa osua siihen viimesenkin mättään takaa karkotettuun koppeloon jos ei olis syke 200 ja mies rättiväsyny reissun loppumetreillä. Nykyisin tilanne on huomattavasti parempi mutta voishan tuota tietty aina paremmassa kunnossa olla. Liekköhän tuohon nyt muuta järkevää vaihtoehtoa ku käydä siellä metässä ilman asettakin käppäilemässä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom