Pohjois-karjalassa pääsääntöisesti aivan surkeasti lintuja. Haukkukokeissa alle yhtä lintua kuljettua kilometriä kohden, eikä kyllä metällä kuletut kilometrit ainakaan tuota paremmaksi ....
No itse olen ollut vasta kerran metsällä ja harmittaa kun oman/emännän ja jopa pentukoiran terveyden kanssa ongelmia että en ole päässyt enempi. Viikko sitten oli p-karjalassa ja tuossa jonkin verran Ilomantsia yläpuolella jossa olen jo kohta 15vuotta kolunnut metsiä läpi.
Lintuja oli kuulemma karhuporukan tietojen mukaan varsin hyvin, yksikin kaveri kertoili että 2pvän sisällä näki 12 teeripoikuetta ja toistakymmentä metsoa. Sitten meidän lintumiesten porukan mukaan kohtuulisesti ja oli jopa päiviä että näkynyt mitään mutta toisena pvänä sitten näkyi kohtuulisesti lintuja.
Itse kuljin kipeällä selällä ja pentukoiran kanssa 2päivään noin 15km. Ja näin vasta sellaisessa kuivassa/avoimessa maastossa muutaman koppelon,6teertä ja x määrän pyitä. Kaikki oli oikeastaan päivällä eli en kulkenut heti aamusta kun linnut liikkuvat enempi. Itselläni on nyt kyllä tunne että lintuja tuolla päin on mutta ne ovat viellä varsin ryteiköissä ja kosteikoissa ja niitä ei vaan löydä/kuulu kun lähtevät.
Itsellä ainaki menee niin paljon huomiota tuon pennun seuraamiseen joka oli viellä aika pihalla hommasta että pahimillaan voi vaikka metsopoikue päästä etempää lähtemään niin että en edes huomaa.
Joten en viellä ainakaan kallistu siihen että metsät olisi tyhjinä linnuista.
Edellä olevaan haulikkokeskusteluun: itse luotan valmetin (412s made in finland) tuotantoon ja benelleihin. Valmetissa on mulla 2 täydellistä sarjaa joita aina hieman reissujen mukaan vaihtelen. Ja benellissä käytän M3 ja pistooli tukilla. Vaikkakin benelli on hieman raskas ja militarisen oloinen niin se käy varsin hyvin itsellin metsälle kun sillä samalla ammun practicalia joten laukausmäärät on varsin isot tuolla.
Joko tuolla p-karjalassa on näkynyt hanhia muuttoparvissa?