Ootko nää vegaani? Niitä "viattomia eläimiä" (lainauksissa, koska kuulostaa oudolta) tapetaan kyllä ihan meijän ruuaks päivittäin, riista on ruokaa ihan niinkun kinkkukin - molemmat on pitäny ensin lahata.
Itse en mene metsälle se tappaminen täysin päätarkoituksena (oishan se kiva aina sitä saadakkin) vaan luonnossa liikkuminen.Tuossa oli vaan siitä, että "ollaan kiinnostuneita tappavista aseista" kyllähän sitä voi tappaa sillä säilällä tai keihäälläkin.
Nykyään se teurastamolla kaikkien näkymättömissä työtään tekevä mies pulttipyssyn kanssa on parempi vaihtoehto kuin metsästäjä kiväärinsä tai haulikkonsa kanssa. Nämä hihhulit pitäisi viedä katsomaan prosessit "navetasta teurastamolle ja sitten jauhelihaksi" ja "metsästä saaliiksi ja pakkaseen"
Kumpi parempi? Minun mielestä jälkimmäinen. Joku sanoo että lihaa ei ole pakko syödä, ja paskat. Sitä on aina syöty ja tullaan aina syömäänkin.
Nykyajan kaupunkilainen näkee eläimiä pahimmassa tapauksessa vain töllössä, ja niitäkin elukoita joita siellä näkyy inhimillistetään aivan liikaa. Näytetään vain söpöä hirvenvasikkaa äiti-hirven kanssa kesäisellä niityllä, söpöä sudenpentua leikkimässä jne. Pahimmassa tapauksessa laitetaan saatana vuorosanat niille elukoille! Ei siis tiedetä eläimestä esim. hirvestä ja sen aiheuttamista tuhoista, elintavoista, kannasta ym. paskaakaan, ja silti ollaan lynkkaamassa ihmisiä jotka niitä metsästää. Ja kaupassa pidetään lappua silmillä kun ostetaan tehotuotettua jauhelihaa tai kanansuikaleita. Minun silmissä se omalla porukalla ammutun hirvenliha tai itse ammutun linnun liha on luomulihaa parhaimillaan. Ainut mikä siitä tekee "pahan" asian joidenkin mielestä on se, että joudut sen eläimen itse tappamaan.
Perheellä jossa joku metsästää hirviä, ei varmasti tarvitse kovinkaan usein kaupan jauhelihahyllyllä vierailla, vaan on lihat omasta takaa.
Jätetään vuosi-kaksi esim. hirvenmetsästystä väliin niin ehkä ihmiset sitten näkevät mitä tapahtuu jos kantaa ei säädellä metsästämällä. Ja ei, Suomen susikanta ei pidä hirvikantaa kurissa. Entä mitä tapahtuisi jos kukaan ei metsästäisi supikoiraa? Voisi olla lintukannat äkkiä aika heikolla hapella. Mutta sekin on kamalaa kun se supi on niin ihana siinä jacky-makupalapurkin kyljessä.
Jaa metsästänkö itse pelkästään saaliin vuoksi? En. Saalis on toki tärkeä osa metsästystä, mutta kukaan täysijärkinen ei vaella kilometrikaupalla ukkometson perässä metsässä jos pelkästään se eläimen ampuminen on pääasia.