Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Lyhyt katsaus, mites on näkynyt kanalintuja?

Meilläpäin (Keskipohjanmaa) tuntuu vaihtelevan aika paljon alueittain. Alotuspäivänä ei näkynyt kuin muutamia vanhoja lintuja, viime viikonloppuna oltiin toisella alueella (noin viiden kilsan päässä), jossa taas oli isoja poikueita (mm. 9-päinen teeripoikue). Samaan aikaan kaveri oli kiertänyt kolmena iltana koiran kanssa kolmannella alueella näkemättä mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alueittain vaihtelee, isäni erämökkini ympärillä paljon lintuja, sieltä ammuin jo tänä vuotisen metsoni :)

Täällä Etelä-Savon ja Keski-Suomen rajalla kanalinnut aika kiven alla. Muutamia havaintoja ollut, mutta ampumaholleja ei ensimmäistäkään. Onnex huomenna lähtö Kuusamoon viikoks mettälle. Toivotan et sieltä löytys vähän paremmin elukoita....

Lounais-lapin alueella kuuleman mukaan aivan perkuleen vähän. Itse ei ole päässyt kiertelemään, mutta tällaista oon kuullut tutuilta oikeastaan riippumatta siitä, missä päin ovat lähistöllä kierrelleet. Kettuja ja supikoiria sen sijaan enempi kuin koskaan, eli taitaa syy-seuraus olla aikalailla selvä.

Omalla metsästysalueella Keski-Pohjanmaalla tuntuu teeriä pomppivan ylös maasta melko tiheään. Ukkoteeriäkin on kerääntyneenä nevoille soitimelle kymmeniä aina kun olen metsällä käynyt, vaikka aina on ollut plussaa 5-8 astetta. Kunnon pakkasaamut kun alkaa niin sittenhän sen todellisen määrän vasta tietää, mutta hyvältä näyttää ainakin tältä pohjalta:)

Keski-Suomen suunnalla oon useampana päivänä nyt pyörinyt, melko vähän tuntuisi teeriä olevan pariin viime vuoteen verrattuna, lähinnä yksittäisiä siellä täällä. Eivät oikein tunnu aamuisin nousevan puihinkaan. Kunnon pakkasia odotellessa... :)

Metsoja sen sijaan tuntuis olevan suunnilleen saman verran kuin edellisinäkin vuosina, ei vaan reppuun asti vielä ole saanut :D

Koppelo plakkarissa ja monta monituista tilannetta seisovalle koiralle missattuna. Tuo yksi pudotus heittää pois sen pahimman 'riistakiiman' ja sen jälkeen
itse matka on merkittävä, ei päämäärä.

Sanotaanko, että yllättävän hyvin on kuulopuheisiin verrattuna ollut lintuja. Tietenkin nää alueet ei ole kovimmissa metsästyspaineissa ja osa on ihan oikeata wanhaa metsää, mutta silti lintukanta ei ole edellisvuosien tasolla liikkunut.

Voisi sanoa, että paikoittain kato on totaalinen ja paikoittain hyvä.

perkele missä täällä etelä-suomessa voi metsästää?! alkaa jo tosissaan vituttamaan muutto tänne pikitien päähän kun toinen rakas harrastus hyytyy tyystin..

... Ja oikeita sääntöjä. Aika monet metsästysseurat asettaa kiintiöitä, esim. yksi metso ja kolme teertä, koppelo rauhoitettu. Tokihan noiden noudattaminen on sitten omasta rehellisyydestä kiinni.
Juurikin näin on meidänkin seurassa.

Pohjois-karjalassa pääsääntöisesti aivan surkeasti lintuja. Haukkukokeissa alle yhtä lintua kuljettua kilometriä kohden, eikä kyllä metällä kuletut kilometrit ainakaan tuota paremmaksi muuta. Varmaan sata kilometriä olen nyt vuoronperään kahden haukkuvan koiran kanssa metässä kulkenut kokeissa ja metällä ja lintuhaukut on jäänyt alle kymmeneen. Poikueet on tyrehtyneet täysin ja vanhat linnutkin on kadonneet jonnekkin. Vituttaa oikein tyhjiä metsiä kulkea. Ensimmäistä kertaa ikinä minäkin voin sanoa, että lintuja ei nyt yksinkertaisesti ole. No, yhden nuoren teeren ammuin pitkään haukkuun, lisäksi yhden vanhan meton perjantai-aamuna syyssoitimelle ja yhden pyyn pillitykseen.

On niitä lintuja kunhan vain viitsii etsiä. Eilen kävin parin tunnin reissun.
10 riekkoa
teeripoikuus jossa 5 teertä
ja yks iso metto.
En siis ampunu noista mitään, koira vaan löysi nuo.
Koiralla oli vaan niin paljon virtaa, ettei oikeen saanu mitään aikaseksi. Teeret ei antanu hakukkua ku 3 minuuttia, enkä kerenny paikalle ampumaan. Riekot lensi jängän yli enkä antanu koiran mennä perässä ja metto lensi väärän kunnan puolelle.

Oijoijoi. Lauantaina se sitten alkaa. Ensimmäistä kertaa tälle vuodelle pääsee metille. Linnunmetsästys jäi tältä vuodelta kokonaan väliin, jos en perjantaina intoudu käymään reissua.

Oijoijoi. Lauantaina se sitten alkaa. Ensimmäistä kertaa tälle vuodelle pääsee metille. Linnunmetsästys jäi tältä vuodelta kokonaan väliin, jos en perjantaina intoudu käymään reissua.
Ei lauantaina kerkeä mitään lintuja pyytää. Alkaa hirvenpyynti.:dance2:

Ei lauantaina kerkeä mitään lintuja pyytää. Alkaa hirvenpyynti.:dance2:

Sitähän minä tarkoitinkin. Jos perjantaina intoutuis lintumetille, niin sais sen jälkeen rauhallisin mieliin alkaa pyytämään isompaa riistaa :evil:. Harmi ettei ensi viikonloppuna pääse vielä koiran kanssa pyytämään. Seurassa ollaan sovittu, että ensimmäinen viikonloppu pyydetään porukalla, ja sen jälkeen vapautetaan koirametsästys

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom