Terve,
Itselläni ei ole kokemusta Metal Catapultista, mutta minulla on Mark Bell Original Slingshot, jota olen käytellyt silloin tällöin. Metal Catapult on periaatteessa Metalin versio Slingshotista ja arvelisin niiden olevan suht' samankaltaisia.
Periaatteessa Slingshotia voisi ehkä verrata hangbar -penkkiin tai penkkiin ketjuilla, sillä se keventää kuormaa rinnalla, kuoman kasvaessa ylöspäin punnerrettaessa. Tämän avulla saa ylikuormitettua penkkiä jonkin verran, esim.
tekemällä ensin normi työsarjat ja siihen päälle pari-kolme sarjaa slingshotilla vaikkapa hieman isommalla kuormalla (jos työsarjat esim. 3-4x5x120kg, päälle voisi tehdä vaikkapa 3x130kg, 3x140kg, 3x145kg) tai vaihtoehtoisesti
voi tehdä työsarjojen painolla pari-kolme ylimääräistä sarjaa. Supertraining -tiimi käyttää Slingshotia usein tuohon tyyliin.
Toki Slingshotin käytössä kannattaa olla tarkkana, ettei mene tukkoon (varsinkin ojentajat), joka on mahdollista, jos tekee liikaa ylikuormittavaa treeniä. Se on ihan ok lisä työkalupakkiin.
Toisaalta sen avulla voi käsitellä hieman isompia painoja, joten samalla saa tuntumaa isompiin painoihin ja sitä kautta ne eivät tunnukaan enää niin raskaalta käsillä. Slingshot opettaa myös tekniikkaa, sillä se ohjaa kyynärpäitä
kohti kylkiä ja sitä kautta optimaalisempaan nostotekniikkaan.
Se on myös hyvä apu, mikäli esim. olkapää on kipeä tai alla on jokin muu loukkaantuminen, jolloin pääsee kuitenkin punnertelemaan (toki kivun rajoissa), Slinghsotin keventäessä kuormaa ala-asennossa.
Itse en ole vielä hirmuisesti käyttänyt Slingshotia, enkä ole hirmuisen kova penkkaaja (penkki on aina ollut minulle se huonoin nosto, mutta siinäkin yritän päästä maksimeissa eteenpäin), mutta mielestäni Slingshotista on
apuja tekniikan hiomiseen ja myös siihen, että pääsee piipahtamaan hieman isommissa raudoissa ja yli maksimin. Olen koettanut tosiaan ottaa silloin tällöin pari-kolme sarjaa varsinaisten työsarjojen päälle, hieman isommilla raudoilla.
Metalin kokotaulukosta en valitettavasti osaa sanoa tarkemmin, sillä he ovat ilmoittaneet koot nostajan painon mukaan, joka on mielestäni epätarkka, mutta sen sijaan Slingshot :n koot on ilmoitettu käden ympärysmittana 7-8 cm
kyynärtaipeen yläpuolelta mitattuna, jota vastaava koko löytyy taulukosta. Minulla Slingshotin lenkit eivät ole todella tiukat, vaan niissä on vähän varaa (mutta ne ei kuitenkaan ole löysätkään, joka on hyvä ja laitan sen siten,
että lenkistä noin puolet/hieman yli puolen olkavarren päällä ja loput kyynärvarren/kyynärpään toisella puolella.