Merkonomista talouselämän huipulle sikaria polttelemaan ja konjakkia naatiskelemaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Itse näen asian näin, että uran alku vaiheesssa koulutus avaa mahdollisuuden vastuullisempiin ja vaativampiin tehtäviin. Tällä koulutustaustalla ei enää myöhemmässä vaiheessa ole niin merkitystä jos on muuta näyttöä uran varrelta.

Talon sisällä työtehtävää vaihdettaessa paljon suurempaa arvoa on esimerkiksi hyvistä suosittelijoista. Kilpailijalle mentäessä uuta mahdollista työnantajaa lähinnä kiinnostaa mitä olet tehnyt, mitä osaat tehdä, millä hinnalla teet sen ja mikä on motiivisi vaihtaa kilpailijalle. Pätevän kaverin opiskeluaikainen matematiikan numero tuskin kiinnostaa tässä vaiheessa, vaikka se saattoikin olla kiitettävä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monilla täsmentyy se varsinainen urahaave (lopullisesti?) vasta, kun pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa ja on melko loppuvaiheessa opinnoissaan. Tällöin se oma tietotaso kohteena olevasta aihepiiristä alkaa olla jo aika hyvää luokkaa. Jos se valittu opinahjo tuntuu väärältä jo alun alkaen, niin silloinhan veronmaksajankin näkökulmasta on parempi, mitä nopeammin se opiskelija joko vaihtaa opiskelupaikkaa tai lähtee työelämään!

Yep! Totta, mutta kyse olikin nyt siitä minkä kuvan olen saanut indican kirjoituksista. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun indican on höpissyt sekavia ja vain siitä miten tärkeää on olla hyvin koulutettu, ihan vaan sen takia, että saa arvostusta. Totta kai Nikker Nakkertonina teen Johtopäätöksen, että kaveri on kujalla.




Nykymaailmassa on vaan se ongelma, että millä helvetillä sä osotat olevas "osaava" ja/tai "taitava", jos sulla ei ole mitään meriittejä osottaa? Mä en ainakaan ikinä palkkais jotain ihmistä todella vaativaan hommaan, jos sillä ei olis mitään muuta osoittaa väitteensä tueksi kuin oma sanansa ja "peruskoulutus". Varsinkin jos jonossa olisi hakijoita, joilla olisi kunnon tutkintoja arvostetuista lafkoista.

Homma muuttuu toki täysin siinä vaiheessa, kun ihmisillä alkaa olla ihan oikeaa työkokemusta (ts. muuta kuin tsupparin hommat tms).

Yritin vastata vähän laajemmin, mutta nyt ei jaksanut kun pitäs jo mennä nukkumaan, eikä tullut järkeviä lauseita, jotain liirum laarumia mitä en enää itsekkään tajunnut. Joten katso vastaus ylhäältä.....

Tehdäänkö niin et luet vaikka indican viestit tästä jostain muista ketjuista ja sitten mietit mitä ajoin takaa tuolla kirjoittelullani.
 
Palatakseni vielä ihan threadin alkuperäiseen aiheeseen ja viitaten aikaisempiin viesteihini... Tällä hetkellä työskentelen suuressa kansainvälisessä rahoitusalan yhtiössä. Tässä yhtiössä on merkonomi taustalta ihmisiä edennyt esimerkiksi myyntijohtajaksi ja monen yksikön esimiehiksi.

Aikaisemmassa työpaikassani esimerkiksi jaostopäällikkö ja operatiivinen johtaja olivat taustaltaan merkonomeja. Kyseessä oli tässäkin tapauksessa suuri kansainvälinen yritys.

Paljon tämä on varmasti vaatinut töitä ja näyttöjä heiltä, mutta ei se missään nimessä mahdotonta ole. Olen hyvin varma, että harvoin pätevä tyyppi ei pääse toteuttamaan itseään esim. koulutustaustan takia...
 
mä lupasin olla enempiä ruotimatta omaa itseäni, mutta voitteku mun haukkumisen sijaan siirtyä tarkastelemaan koko ilmiötä yleisemmältä tasolta? Sivis on niin oikeassa tossa pointissa, ja sillä on tossa tosi painavaa sanottavaa! ehkä se pätee myös n+1 kappaleeseen suomalaisia opiskelijanuoria? Laajentakaa! Vittu ei sota yhtä miestä kaipaa, ja vaikka mut temmattaisiin maapallolta helvettiin sinne nurkkaan missä on vain ruostuneita lusikoita, ei sitä kukaan tulisi tietämään, ei suomi kaatuisi konkkaan, eikä ketään kiinnostaisi, niin voitteko pikkuhiljaa ruveta vaikka haukkumaan Martina Aitolehteä tai jotain muuta julkkista, näin vaihtelun vuoksi?

Meikäläisen olemassaolo ei liikuta ketään muuta ku lähiomaisia, joihin niihinkään en ole oikein väleissä eli voitteko jättää mut rauhaan? mä piän huolen omista asioistani, toivottavasti metsä vastaa kuin sinne huudetaan. En Mä ole kenenkään toisen elämää täällä haukkunut, ainakaan yksilöidysti! eli voitteko jättää mut rauhaan?
ja edit: varmaan joku päteväkin ihminen voi toteuttaa itseään täysin vaikka kansakoulupohjalta, meidän pitää katsoa keskimääräistä merkonomia, eikä sitä yhtä huippujohtajaa, ja mitä se keskimääränen tekee. Ja aika harva oikeesti hyvä tyyppi ei kävelisi sisään mille tahansa linjalle yliopistoon, jos se ei niin yksinkertaiseen asiaan, kuin 12 pisteeseen kauppakorkean pääsykokeissa pysty, ei se pysty kyllä markkinointijohtajaksi tai mikskää osastopäälliköksi missään mainittavassa yrityksessäkään, mun mielpide.
 
Harri Koponen, mainittu myös aikaisemmin tässä ketjussa.

Se on kyllä tosiaan parempi että annat olla jos et kykene muuhun kuin katkeraan vuodatukseen.

Edit. Laitetaan kuvakin kun pyysit näyttämään.

harri_koponen.jpg

Joopa joo tuosta voinee mainita myös sen että kaveri on suorittanut Executive MBA tutkinnon, joten kaveri ei ole pelkästään merkonomi. Sitä paitsi nykyään KTM tutkinnot on paljon yleisempiä mitä muinoin kun tuo kaveri siirtyi työelämään. Väittäsin että siitä tutkinnosta on aika paljon hyötyä siirtyessä työelämään muiden näyttöjen puuttuessa. Vauhdittaa varmasti uran alkutaipaleina etenemistä.
 
Lahjaton mulkkuhan Koponen joka tapauksessa oli. Pääsi jopa ruotsalaisten juoksupojaksi. Valitettavasti tilalle tuli vielä lahjattomampi mulkku. Noh, eihän se valtionyhtiöissä ikinä niin tarkkaa ole ollut. Jos kerran K-E Relander (a.k.a. suomenruotsalainen käärme) on päässy tossa organisaatiossa häärää.
 
Väitän että jos vakavasti ottaen haluaa hienon uran, miksi riskeerata ja jättää tärkeä ja varmasti merkittävä ensiaskel eli KTM-tutkinto suorittamatta, ja tyytyä käymään puol vuotta amiksen merkonomilinjaa?
Ei ehkä takaa mitään olla vaikka vittu 3kertanen tohtori, 5 kertanen maisteri ja vielä piispa päälle, mutta kyllä se ainakin haittaa suunnattomasti olla olematta ktm tai di. Varsinkin nykysisäänottomäärillä.

jokasen oma henk koht voivoi jos ei pääse mihin haluu. Ja oikeesti lopettakaa se meikäläisen haukkuminen jokavälissä. mitähän pahaa mä oon tehny kellekkää, en varmast oo teitin töitä vieny. tai naisia
 
BlahBlahBlahBlahBlah

Ei helvetti. Lopeta jos lopetat, mutta älä koko aikaa selitä siitä. Itse olet päätöksesi tehnyt ja itse joudut ne tekemään. Mutta en ole koskaan aiemmin tavannut ihmistä joka olisi noin kyyninen ja ja lisäksi snobi. Korkeakoulutus on jee ja muut on baaad. Jos oikeasti noi asiat on noin kauheasti kuin joka paikassa selität, niin ehkä se köysi kattohirressä voisi olla hyvä ratkaisu.

Perusta vaikka oma threadi jossa pohdit näitä asioita. Parempihan olisi että miettisit näitä ihan itseksesi ja rauhoittuisit hieman...

Ja oikeasti, tiedätkö itse edes miten pelleltä kuulostat kun arvostelet tiettyjä tutkintoja, vaikka itse et ole paskaakaan saanut aikaan?
 
Kyllä sitä ihan tradenomipohjaltakin voi saavuttaa hyviä tuloksia. Hajoilin tuossa pari päivää sitten kun kuulun kaverin avokin napanneen rahoituspäällikön paikan. Ikää 26, tradenomi ja palkka 4k€/kk :rock: Ja tuosta on sitten suunta ainoastaan ylöspäin :thumbs:
 
Alkuperäinen keskusteluhan koski tilintarkastusta ja sitä miten merkonomin papereilla on sillä alalla mahdollisuuksia.Siihen todettiin että koska ala nojaa vahvasti erityisiin tutkintoihin joihin merkonomikoulutus on sisällöltään riittämätön, ei ole kannattavaa merkonomikoulutuksessa erikoistua tilintarkastukseen.

Muutenhan merkonomintutkinto on ihan käypä pohja mille tahansa kaupalliselle työlle, ja jos kunnianhimoa ja motivaatiota löytyy ei menestymiselle ole mitään esteitä.

:kippis1:
 
Ei joka toinen heppu ja tuskin joka kolmaskaan, mutta ei puolentoistasadan penkkaajat nyt sentään mitään harvinaisuuksia ole.

No jos otetaan prosentteina koko (mies)väestöstä, niin pieneksi jää. Yksinumeroinen luku on 100% varmuudella, lieneekö edes paria prosenttia? Joku 100 kg on keskinkertainen tulos, sen voi saavuttaa jokainen, mutta suurimmalta osalta jää nostamatta.
 
Ja Indica lopettaa itse sen lässytyksen ja erilaisen dissaamisen ja muutenkin tarkastelee omia kirjoituksiaan. Senjälkeen voi sitten vaatia, ettei itsestä puhuta. Täällä on vain vastattu kirjoituksiisi ei muuta. Eli nyt pidät itte turpas kiinni niin pitää kaikki muutkin, sinuun liittyvistä asioista siis, muuten toki keskustelu vapaa.
 
Jos on merkonominpapereilla liikkeellä, niin näytöt täytyy olla jostain muualta. Esim joku 5:n L:n yo-merkonomi on varmasti kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, yms.
 
No jos otetaan prosentteina koko (mies)väestöstä, niin pieneksi jää. Yksinumeroinen luku on 100% varmuudella, lieneekö edes paria prosenttia? Joku 100 kg on keskinkertainen tulos, sen voi saavuttaa jokainen, mutta suurimmalta osalta jää nostamatta.

No tuskin edes prosentti maailman (mies)väestöstä käy salilla. Monessa threadissa käytetään esimerkkinä näitä 1%, 99% tms. vaikka todellisuus olisi jotain 0,000...1 prosenttia. Piti vaan avautua, tämä on häirinnyt jo pitkään :)

Jos on merkonominpapereilla liikkeellä, niin näytöt täytyy olla jostain muualta. Esim joku 5:n L:n yo-merkonomi on varmasti kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, yms.

Monissa työpaikoissa ei onneksi tuijoteta niitä papereita vaan sitä kaveria...
 
Monissa työpaikoissa ei onneksi tuijoteta niitä papereita vaan sitä kaveria...

Sitä lähinnä ajoin takaa. Työnantaja haluaa varmasti kuitenkin nähdä, että työntekijä on tehnyt elämällään jotain ja samalla saavuttanut jotain. Vaikka olisi kuinka "hyvä jätkä", niin ei se aina välttämättä riitä.
 
Sitä lähinnä ajoin takaa. Työnantaja haluaa varmasti kuitenkin nähdä, että työntekijä on tehnyt elämällään jotain ja samalla saavuttanut jotain. Vaikka olisi kuinka "hyvä jätkä", niin ei se aina välttämättä riitä.

Se perinteisin tie on aloittaa jostain perushommista ja tehdä työnsä hyvin. Jos on nälli ja noheva kaveri, ei ylenemistä pomohommiin oikein pysty välttämään. Firmaa vaihtamalla jos meinaa yletä niin pitää olla taas niitä aiempia näyttöjä.
 
No jos otetaan prosentteina koko (mies)väestöstä, niin pieneksi jää.
Varmasti, mutta saleilla aktiivisesti treenaavista löytyy kyllä noita nostelijoita vaikka kuinka. Tai sitten mä oon vaan tottunut käymään vahvojen miesten saleilla ja mulla on vääristynyt kuva.
 
Varmasti, mutta saleilla aktiivisesti treenaavista löytyy kyllä noita nostelijoita vaikka kuinka. Tai sitten mä oon vaan tottunut käymään vahvojen miesten saleilla ja mulla on vääristynyt kuva.

Timppa treenaa elixiassa, koita ymmärtää :D
 
Varmasti, mutta saleilla aktiivisesti treenaavista löytyy kyllä noita nostelijoita vaikka kuinka. Tai sitten mä oon vaan tottunut käymään vahvojen miesten saleilla ja mulla on vääristynyt kuva.
Timppa treenaa elixiassa, koita ymmärtää :D

Hyvin näkyi menevän pointti perille taas. ;)

Se, että joku käy vahvojen miesten salilla, ei kerro yleisesti yhtään mitään siitä, mikä on keskimääräinen voimataso ihmisillä. Jos joku on tekemisissä pelkkien pankinjohtajien kanssa, voiko hänkin olla sitä mieltä, että Suomessa on väestöstä monta prosenttia pankinjohtajia?

150 kg on penkissä KOKO MIESVÄESTÖÄ katsottaessa huipputolos, halusi sitä joku uskoa tai ei. Todella pieni osa tohon pystyy.

Mutta nyt menee jo pahasti :offtopic:
 
Back
Ylös Bottom