Merkonomista talouselämän huipulle sikaria polttelemaan ja konjakkia naatiskelemaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Suurin virhe mitä voi tehdä on sekoittaa vaikea ja mahdoton keskenään. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kysymys on vain ja ainoastaan työn määrästä. Työn määrä yleensä arvioidaan alakanttiin. Poikkeuksena ovat sitten nämä muistihirmut, jotka lukevat kerran tai kaksi ja muistavat likipitäen kaiken. Muihin ei kannata verrata itseään, vaan pitää se maali koko ajan tähtäimessä eikä vilkuilla sivuille. Ihan kuin juoksukilpailussakin.

Valitse päämäärä, päätä että sä pääset sinne (vaikka menisi monta vuotta), suunnittele oma opiskelustrategia ja ala toteuttamaan sitä. Joku 15 minuuttia päivässä on vitsi, joka ei todista mitään muuta kuin että on laiska. Älykkyydestä tuo ei kerro yhtikäs mitään. Siitä pitää lähtä liikkeelle että opiskelu on kokopäivähommaa. Jos perselihakset ja kärsivällisyys eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet, kannattaa varata reilusti aikaa ja pikkuhiljaa kasvattaa opiskelumääriä. Jostain tunnista-parista per päivä 6+ tuntiin.

Ja koko ajan pitää miettiä sitä omaa strategiaa ja sitä millä itse oppisi tehokkaimmin.

"Whether you think you can or can't, you're right." - Henry Ford
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se tosiaan loppujen lopuksi mikään amerikan temppu ole sisään päästä. Helsinki nyt on vaikea ja sinne päästäkseen pitää aika hyvin jo sykkiä kirjojen parissa. Jos kuitenkin tavoitteena on päästä mihin vaan, niin ei pitäis mitään ongelmia olla, jos kunnolla valmistautuu. Vaikka kysymykset onkin viime aikoina mennyt vähän soveltavampaan suuntaan, niin ei se silti mikään överi koe ole.

Itellä oli lukion ka joku 7 ja ylioppilaskirjoituksista oli arvosanat lähinnä b-c akselilla ja Vaasaan pääsin toisella yrittämällä (helsinki jäi tosin 3-4 pisteen päähän). Ekalla yrityksellä, kun kävi valmennuskurssin, niin hyvin muistuu mieleen sen kurssin johtajan tms. varsin paikkaansa pitävät sanat "Jos kunnolla yrittää ja on tosissaan mukana, niin toisella kerralla pääsee viimeistään sisälle".
 
Ohan se ihan vitun vaikeeta, tai sitten netissä kaikki on lapinlisä einsteineja. Ja toisekseen tosiaan vääristä menee miinuksia, luin maaliskuulta kokeeseen saakka ehkä 15 minuuttia päivässä, ja kerta viikkoon noin tunnin, olisin päässyt uutena ylioppilaana niillä lisäpisteillä tosin ineen.

Miks edes kukaan menee nimetpapruihin ja ineen tradenomikouluihin jos kauppakorkeaan oisi helppo millään tasolla päästä.

lukio ka 8.6, yokirjotuksista M:n paperit, 3 ainetta lähti aikanaan laudaturina tosin tippu lautakunnassa, enkä piä itteäni millään tasolla idarina, mutta pidän sitä hyvin epätodennäkösenä että koskaan pääsisin edes tradepellekoulua parempaan kouluun. Kauppakorkeaan haen vaikka tiiän sen olevan utopistinen toive, ja tiedän etten Helsinkiin ole pääsemässä koskaan, eli en vaivaudu ees yrittää sinne. Joensuuhu ja ykkösenä Lappeenrantaan tosiaan oon hakees. Ja todellaki meen valmennuskursseille, ja tiedän etukäteen että se on lottovoittoon rinnastettava onnenpotku jos pääsen. Erittäin erittäin vaikeaa sinne kuten muihinkin yliopistoihin on päästä.

Tosi vaikeeta kaikenkaikkiaan ja arvostan suuresti yliopistolla olevia: varsinkin oikeustieteilijöitä, kauppatieteilijöitä ja dippainssejä. Ei ikipäivänä riittäisi ainakaan oikikseen mun äly. ei koskaan.

Epäilen suuresti ettei mun järki riittäisi mihkään yliopistoon, sinne on niin paljon erittäin viisaita hakijoita, joilla on e:n paperit, ja loistava ulkomuisti. Kesällä sen tosin näkee, ja jos en suomessa yliopistoon pääse,niin ruotsiin ja hollantiin ajattelin hakea myös.

edit: ja joko tosiaan tänne nettiin on eksynyt lähinnä niitä tosi loistavia opiskelijoita, jotka on saanu 3 laudaturia ja kaksi eetä, ja jotka on todella todella fiksuja,jos kerran kauppakorkeaan on helppo päästä? tosielämässä monille edes AMK-tasolle pääsy on erittäin vaikeaa! mä olin kouluni paras poika ala-asteen ekalta lukion loppuun, ja 11 ekaa vuotta aina luokkani paras, enkä ole päässy vaikka haluan. Mä oon aina pärjänny koulussa ilman hirveää panostamista tai mitään opiskeluja ihan hyvin (peruskoulu ka 9,3 ja lukio lukematta läpi periaatteella 8,6) ja mulla ol 3 ei-ysiä päättötodistuksessa.

Todellaki kauppakorkeaan on imo erittäin vaikea päästä ja kaikki sisäänpäässeet ovat erittäin etuoikeutettuja ja onnekkaita, suuri enemmistö ei ikinä pääsisi vaikka kuinka paljon haluaa. en tosin oo hakenu ku vasta viime keväänä kauppiksee

Sä et taida Indica ihan oikeasti olla se terävin kynä penaalissa?
 
Aika vaikea ton pääsykokeen läpäissyttä ruveta neroksi kutsumaan. Ollaan sitten netissä tai ei. Ei se mikään älykkyyden mittari ole. Lähinnä se mittaa sitä, että on jaksanu lukea 4-5 kirjaa tarpeeksi hyvin. Suuri osa vielä aika kökköä. Varsinkin markkinointi.
No ehkä neroja on yksi ihminen miljoonasta, mutta selkeästi viisitoistakertaa tavallista rahvasta terävämpiä jo enemmän.

Tavalliset tallaajat pääsee amikseen tai tradenomiksi. Oikeesti fiksut sitten vaikka kauppakorkeaan. oikeasti elämässä menestyminen on erittäin mahdottoman vaikeaa, itse kunnioitan kaikkia akateemisia oikeasti valtavan paljon, koska tiedän miten todella vaikeaa sinne on päästä ja miten valtava työmäärä siinä on taustalla,silti suurin osa ei ikinä pääse sisään yliopistolle, vaikka lukisi 12 tuntia päivässä 2 vuotta joka päivä ja kävisi 4 valmennuskurssia. Kauppakorkeakouluun pääsy vaati isosti älyä, omaksumiskykyä, viisautta ja lahjakkuutta. Kunnioitan suuresti niin paljon älyn lahjoja saaneita ihmisiä, jotka Dippainsseiksi, KTM.mmiksi ja juristeiksi opiskelee/on opiskellut. Samoin kuin kaikkia muitakin maistereita. Olkaa ylpeitä siitä että te ootte oikeesti jotain. Ette mitään tusinanomeja, vaan oikeasti yhteiskuntaa eteenpäinvieviä tulevaisuuden tekijöitä!

Kauppakorkeaan pääsyn ihmeellisyyttä nyt on ihan turha tietty glorifioida, kyllähän joka vuosi jotain 1200 ihmistä sinne pääsee, ei se mikää muukalaislegioona oo, mutta ne jotka sinne pääsee on poikkeuksetta ikäluokkansa terävimpien terävimpiä. Tyhmäthän ei ees hae kauppakorkeaan, koska pitävät mahdollisuuksiaan nollana. Vähän kuin mä en hae koskaan oikikseen, koska tiedän että siinä menee aika hukkaan, se on ylivoimaisesti liian suuri haaste mulle, sinne pitää olla todella älykäs ja terävä ihminen. Siksi vaikea keksiä mitään muuta ihmisryhmää tässä maailmassa, kuin lakimiehet, jota ihailisin enemmän, poislukien nhl-jääkiekkoilijat ja muut ammattiurheilijat. Kunnioitan ihan vitusti lakimiehiä, hienoja ihmisiä. Samaan kastiin menee sitten kyllä DI.t, erityisesti TUTA, joka on tosi kunnioitusta herättävä paikka ja Kauppakorkealaiset.

Suuret massat käy AMK.n, kun eivät ikinä yksinkertaisesti pääsisi oikeasti vaikeisiin kouluhin. Teknillisiin korkeakouluihin ja kauppatieteellisiin on niin älyttömän vaikea päästä että se karsii tavallisen rahvaan pois todella tehokkaasti hakija-aineksesta. Suuret massat menee sitten amiksiin ja amk.ihin,minne pääsee kaikki halukkaat, ja jonka läpäisee kuka vaan. koska eivät muuhun pysty. Parhaat ainoastaan edes hakee noihin, ja niistäkin vain erittäin minimaalinen osa pääsee koskaan sisään. Ei se oo yksin motivaatiosta, vaan lahjakkuudesta!

Sitte se että missä omat rajat kulkee on jokasen selvitettävä ihan itse, mä esimerkiksi haen ensi vuonna toista kertaa kauppakorkeaan. JA todellakin eri intensiteetillä kuin viime kerralla. selkeesti opin sen että ilmasiksi ei saa yhtään mitään. Keväällä satsataan tosissaan. Ja mennään niille valmennuskursseille. Ja luetaan 6h päivässä, kurssin lisäksi, ja perkele, haetaan ruotsiin ja hollantiin. siel kun ei oo kuulemma pääsykokeita. Ja haen Jkl.län taloustieteisiin, ku siel on eri kokeet. ja taitaa olla samat kirjat ku yhteishaussa.

Sitte jos ei pääse, niin todistaa senkin, että ne suuret hakijamassat, jotka ei ikinä pääse, ei kehtaa kirjotella nettiin omasta epäonnistuneisuudesta edes nimimerkillä. Onnekas, parhaimmisto, eliitti, pieni vähemmistö, jotka on jotain oikeasti kunnioitettavaa, on sitten suhteessa paljon äänekkäämpi, ja me loput suurimmaksi osaksi ollaan hiljaa kuin kusi sukassa.

edit:
Sä et taida Indica ihan oikeasti olla se terävin kynä penaalissa?
todennäköisesti EN, koska mä en oo missään oikeessa koulussa, ja musta ei oo tulossa mitään, mutta realisti mä olen. Ihan turha luulla että kaikki pääsee korkeakouluihin jos ne haluaa, koska todellakin niihin on valtava karsinta! akateemiset: te voitte tietenkin vähätellä suorituksianne, mutta jokaista akateemista kohti on monta AMK-opiskelijaa jotka on vitun kateellisia niille jotka oikeasti on päässeet sinne mihin haluaa.


e2. menee muute nii vitusti offtopic suuntaa ettei mitää rajaa, ni tosiaan, mä oon sitä mieltä et on vähä vaikee neuvo kellekkää et mee kauppakorkeaa tai muutekkaa akateemisee kouluu. ei niihi mennä, niihi pääsee jos pääsee, harva pääsee, vielä useampi ei, mutta harva EI haluaisi
 
Varma resepti Vaasaan, Rolloon, Joensuuhun jne: Opettele pelkästään johtaminen ja markkinointi ulkoa. Niistä täydet pisteet ja pääset varasijalta kouluun. (Ainakin mun päivinä)
 
vai muka helppoa päästä ineen?

;)

esimerkiksi kuulusan *helppoon* Joensuun yliopistoon pääs 607 hakijasta, joista 146 oli ensisijaista, 59 sisään, (9.7%) ja pisteraja oli 11.25/40

Lappeenrantaan 937 hakijaa, ja 122 sisään. (13%)

helppoa?

ei mun mielestä. varsinkaan ku tuolla tuskin on ketään joka ei olisi lukenut sitä 6h/päivä ja joka ei olisi käynyt valmennuskurssia. Motivoitumattomia on todella niukasti
 
vai muka helppoa päästä ineen?

;)

esimerkiksi kuulusan *helppoon* Joensuun yliopistoon pääs 607 hakijasta, joista 146 oli ensisijaista, 59 sisään, (9.7%) ja pisteraja oli 11.25/40

Lappeenrantaan 937 hakijaa, ja 122 sisään. (13%)

helppoa?

ei mun mielestä. varsinkaan ku tuolla tuskin on ketään joka ei olisi lukenut sitä 6h/päivä ja joka ei olisi käynyt valmennuskurssia. Motivoitumattomia on todella niukasti

Kyllä niitä motivoutumattomia on oikeasti paljon. Sekä pääsykokeissa, että kauppiksessa sisällä.
 
Indica:
a) Jos sä olisit käyttäny kaiken ton vaahtoamistarmos kirjojen lukemiseen, olisit varmasti sisällä.
b) TKK:lle pääsee muistaakseni yli puolet hakijoista. Noihin Lappeenrantoihin pääsee varmaan soittamalla ;)
c) Vaikka Joensuun ja Lappeenrannan kauppiksiin hakis miljoona ihmistä, niin se sisäänpääsy ei ole kyllä ylitsepääsemätöntä noilla pisterajoilla.
d) Ei ne ihmiset noissa kouluissa mitenkään erityisen hyviä ja hienoja ihmisiä ole. Ainoa on se, ettei ihan täysiä torspoja juurikaan mukaan mahdu.
 
Suuret massat menee sitten amiksiin ja amk.ihin,minne pääsee kaikki halukkaat, ja jonka läpäisee kuka vaan. koska eivät muuhun pysty. Parhaat ainoastaan edes hakee noihin, ja niistäkin vain erittäin minimaalinen osa pääsee koskaan sisään.
Suuret massat my ass. Jos edes hiukan viitsisit seurata ammattikorkeakouluihin pyrkineiden/päässeiden lukuja, huomaisit ettei sinnekään sentään ihan kaikki hakeneet pääse.

Siksi toisekseen "oikeisiinkin" korkeakouluihinkin hakee kaikenmoista lukiossa tossujansa ihan turhaan kuluttainutta, ei suinkaan pelkästään parhaat. Monille olisi paljon parempi tulevaisuus edessä, kun olisi skipannut koko helvetin lukion.

Mihinkäs sä itse oletkaan päässyt, kun se on multa lipsahtanut vallan ohi vai oletko mihinkään?
 
suurin osa ei ikinä pääse sisään yliopistolle, vaikka lukisi 12 tuntia päivässä 2 vuotta joka päivä ja kävisi 4 valmennuskurssia.

Varmasti pääsee, jos noin paljon lukee. Suurimmalle osalle kynnyskysymys on vain työnteko. Suurin osa hakijoista ei jaksa panostaa niin paljon, että pääsisi sisään. Toki joidenkin vain täytyy lukea enemmän kuin toisten pystyäkseen omaksumaan samat asiat. Sanoisin kuitenkin, että tärkein syy sille, miksi ihmiset eivät päässeet sisään kauppakorkeaan, on että he vain eivät lukeneet ja tehneet työtä tarpeeksi tavoitteidensa eteen.

Kauppakorkeakouluun pääsy vaati isosti älyä, omaksumiskykyä, viisautta ja lahjakkuutta. Kunnioitan suuresti niin paljon älyn lahjoja saaneita ihmisiä, jotka Dippainsseiksi, KTM.mmiksi ja juristeiksi opiskelee/on opiskellut. Samoin kuin kaikkia muitakin maistereita. Olkaa ylpeitä siitä että te ootte oikeesti jotain. Ette mitään tusinanomeja, vaan oikeasti yhteiskuntaa eteenpäinvieviä tulevaisuuden tekijöitä!
...
Kunnioitan ihan vitusti lakimiehiä, hienoja ihmisiä. Samaan kastiin menee sitten kyllä DI.t, erityisesti TUTA, joka on tosi kunnioitusta herättävä paikka ja Kauppakorkealaiset.

Itse opiskelen TTY:llä. Sun pitäis oikeasti nähdä miten uskomattoman dorkaa porukkaa täällä on. Myös tutalla. Todellisuus on monesti karumpaa kuin pilvilinnat, mitä jätkä on ilmeisesti rakennellut oikein urakalla. Korkeakouluissa luultavasti on keskimäärin fiksumpaa porukkaa kuin alemmilla koulutustasoilla ja olen tavannutkin todella fiksuja tyyppejä, mutta myös niitä täysiä nollia ja saamattomia laiskureita on paljon. Vastaan tulee välillä sellaisia pällejä, että ihmetyttää oikeasti, miten kukaan voi ottaa sellaisia heppuja töihin.

Teknillisiin korkeakouluihin ja kauppatieteellisiin on niin älyttömän vaikea päästä että se karsii tavallisen rahvaan pois todella tehokkaasti hakija-aineksesta.

Teknillisiin korkeakouluihin pääsemisen vaikeus riippuu täysin koulutusohjelmasta ja yliopistosta. Paperivalinnalla, eli kokonaan ilman pääsykokeita, on mahdollista päästä vaikkapa Lappeenrantaan lukemaan tuotantotaloutta seuraavalla yo-todistuksella:

pitkä matikka M = 4p
englanti M = 1p
äidinkieli E = 3p
reaali (FYS/KEM) M = 3p
muu reaaliaine M = 1p
Yhteensä 12p, mikä riitti sisäänpääsyyn tilastojen mukaan ainakin keväällä 06.

Tietotekniikkaa pääsi parhaimmillaan lukemaan jo viidellä paperivalintapisteellä (esim. matikka C + äidinkieli M). Edes pääsykokeissa ei tarvitse käydä. Ei tuo minusta kauhean vaikealta vaikuta.

linkit, mistä voit käydä katsomassa teknillisten yliopistojen pisteytyksiä ja sisäänpääsyrajoja, jos vaikka löytyisi jotain kiinnostavaa:
yo-todistuksen pisteytys
sisäänpääsytilastot (kevät 06)
 
Oho, mä oisin päässy paperivalinnalla suoraan! vittu mitä touhua, nyt tippu rispektit tkk.lta.. ja tiedän minne haen ensi keväänä;)

Ja mitä ammattikorkeakouluihin tulee, suuret massat hakee sinne, koska yhteishaussa on haettava 4 eri paikkaan, jotta saa ansiosidonnaista, vaikkei haluakkaan opiskella, tai haluaa pyrkiä ensisijaisesti yliopistolle, muttei välttämättä pääse sisään ilman muuta, joten hakijoiden taso on mitä on. Myös varasijoilta pääsee todella alhaalta, mä tunnen yhen joka on ainakin omien sanojensa mukaan tullut pääsykokeisiin, että saa korvaukset, mutta tehnyt kokeeksi yhen tehtävän oikein, ja päässyt varasijalta 106 vai 108 sisään, ja paikka oli pakko ottaa vastaan.

Siit en tiiä että onko lapinlisää jutussa, koska mä en tota kaveria niin hyvin tunne kuitenkaan

se siis aatteli että ei se kuitenkaa joudu jos yhen tekee oikein, mutta niin vaa kävi että sisää joutu.
 
vai muka helppoa päästä ineen?

;)

esimerkiksi kuulusan *helppoon* Joensuun yliopistoon pääs 607 hakijasta, joista 146 oli ensisijaista, 59 sisään, (9.7%) ja pisteraja oli 11.25/40

Lappeenrantaan 937 hakijaa, ja 122 sisään. (13%)

helppoa?

ei mun mielestä. varsinkaan ku tuolla tuskin on ketään joka ei olisi lukenut sitä 6h/päivä ja joka ei olisi käynyt valmennuskurssia. Motivoitumattomia on todella niukasti

En jaksanut edes avata linkkiä, mutta noista kannattaa aina muistaa se, että joissain tapauksissa ei ole eritelty hakeneiden määrää (laput lähettäneiden) ja pääsykokeisiin osallistuneiden määrää. Ts. ei ole huomioitu sitä, että osa porukasta on no-show, eli ei tule edes koetilaisuuteen. Tuo em. ilmiö muuttaa aika paljon tota sisäänpääsyprosenttia.

Mä en tiedä kuka on mennyt sanomaan opiskelupaikan saantia "helpoksi". Helppoa se on oikeasti ainoastaan silloin, jos aloituspaikkoja on enemmän kuin hakeneita, eikä ole mitään tiettyä pistemäärää joka tulisi saavuttaa.

Normaali ihminen joka opiskelupaikan on saanut noista suosituista opinahjoista, on oikeasti pitänyt katsettaan niiden pääsykoekirjojen sivuilla aika helvetin monta tuntia elämästään. Eli se opiskelupaikan saaminen vaatii työtä: pitää siis osoittaa, että on sen paikan arvoinen.
 
Totta muute, minust perstuntumalla ei noit nii kauheest ollu paikal porukkaa viime kokeis lappeenrannassa, ol siel minust kahes salis niit, mut aika harvas siel karelia? salis istuttii. No-show prosentti pitää ottaa huomioon.

Totta sekin et työtähän se vaatii, mutta sittehä se vasta vituttaakin ku maksaa 1000 euroo kursseista, lukee 6h päivässä tammikuu-kesäkuu ja ei pääse siltikää. ees lappeenrantaa, ja kaikki vittuilee.. no kattellaa kuiteski läpi tää prosessi oikein olantakaa kunnolla;) mie niin juhlin jos joskus pääsen sisää mihkää linjalle mihkää yliopistoo/korkeakouluu, vittu sillo juuaa. Alanvaihto on joka tapauksessa edessä. siit ei päästä minnekään. alan sitte vaikka vartijaksi.

noh. kesällä sen sitte näkee miten käy.
 
Lukemassani Dr Alexander Elderin kirjassa "Trading for a living" on aika hyvin aiheeseen sopiva kohta:

"After practicing psychiatry for many years, I became convinced that most failures in life are due to self-sabotage. We fail in our professional, personal, and business affairs not because of stupidity or imcompetence, but to fulfill an unconscious wish to fail.

...

We sabotage ourselves by acting like impiulsive children rather than intelligent adults. We cling to our self-defeating patterns even though they can be treated – failure is a curable disease."

Kannattaa miettiä hyvin tarkasti noita tummennettuja kohtia.
 
Oho, mä oisin päässy paperivalinnalla suoraan! vittu mitä touhua, nyt tippu rispektit tkk.lta.. ja tiedän minne haen ensi keväänä;)

Ja mitä ammattikorkeakouluihin tulee, suuret massat hakee sinne, koska yhteishaussa on haettava 4 eri paikkaan, jotta saa ansiosidonnaista, vaikkei haluakkaan opiskella, tai haluaa pyrkiä ensisijaisesti yliopistolle, muttei välttämättä pääse sisään ilman muuta, joten hakijoiden taso on mitä on. Myös varasijoilta pääsee todella alhaalta, mä tunnen yhen joka on ainakin omien sanojensa mukaan tullut pääsykokeisiin, että saa korvaukset, mutta tehnyt kokeeksi yhen tehtävän oikein, ja päässyt varasijalta 106 vai 108 sisään, ja paikka oli pakko ottaa vastaan.

Siit en tiiä että onko lapinlisää jutussa, koska mä en tota kaveria niin hyvin tunne kuitenkaan

se siis aatteli että ei se kuitenkaa joudu jos yhen tekee oikein, mutta niin vaa kävi että sisää joutu.

Väitätkö tosissasi, että suuret massat tekee näin? Aina on vempuloita ollut ja tulee aina olemaan, mutta älä nyt hyvä ihminen ala niitä sentään suuriksi massoiksi kutsumaan.

Ja eipä voi ihmisen elämänkatsomus paljon enempää perseestä olla, jos ainut arvostuksen mittari on korkea koulutus. :david:
 
Väitätkö tosissasi, että suuret massat tekee näin? Aina on vempuloita ollut ja tulee aina olemaan, mutta älä nyt hyvä ihminen ala niitä sentään suuriksi massoiksi kutsumaan.

Ja eipä voi ihmisen elämänkatsomus paljon enempää perseestä olla, jos ainut arvostuksen mittari on korkea koulutus. :david:

Meneekö muka ansiosidonnaiset katki jos ei hae kouluun? Sen ymmärrän, jos ei saa työmarkkinatukea muuten.
 
Meneekö muka ansiosidonnaiset katki jos ei hae kouluun? Sen ymmärrän, jos ei saa työmarkkinatukea muuten.

tulee karenssia muistaakseni 5kk työttömyysmaksuille...
 
Onkohan totta, vaikka henkilöllä olisi ammatillinen koulutus? Sen ymmärrän jos ei ole koulutusta. Joku 50v raksaäijä jää työttömäksi, niin hänenkin täytyy hakea kouluun?

Alle 25-vuotiaiden ilman ammatillista koulutusta olevien pitää hakea.

Näin siis ainakin on ollut ja tuskinpa on ainakaan vapaampaan suuntaan muuttunut.
 
Back
Ylös Bottom