Mellakka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leonid
  • Aloitettu Aloitettu
Siis mellakavarusteisten poliisien näkeminen sai ihmiset hajottamaan ikkunoita jne. Ei kai?
Asia ei luonnollisestikkaan ole noin yksinkertainen vaikka kyse on yksinkertaisesta psykologiasta, uhkaava käyttäytyminen saa helposti aikaan uhkaavaa käyttäytymistä. Ihmisluonteeseen kun kuuluu puollustautuminen huomattavasti vahvempana kuin alistuminen.
Täälläkin kun on paljon ovella olleita niin varmasti jokainen pidempään ollut voi vahvistaa että asiakasta ei kannata lähestyä pamppu kädessä jos tarkoitus on hoitaa asia puhumalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helsingin sanomat kirjoittaa:

"Edellisiltana järjestetyn katutaidetta puolustavan kulkueen kontrolli karkasi käsistä Kampin keskuksessa. Osa naamioituneesta väestä sotki seiniä ja ikkunoita hotelli Scandicin korttelissa. Narinkkatorilta Urho Kekkosen kadulle johtavilla portailla talojen seiniä ruiskumaalattiin molemmin puolin. Lasiaidan ikkuna potkaistiin rikki Annankadulla.

Yksi Kampin keskuksen pääsisäänkäynnin lasiovista tuhoutui. Sen jälkeen kymmenet kulkueeseen osallistuneet ryntäsivät kauppakeskukseen.

Ensimmäisen kerroksen kahvilassa työskennellyt nainen oli juuri sulkenut kahvilan ja seisoi sisällä kauppakeskuksessa bussilaitureiden luona kello 22:n jälkeen.

”Yhtäkkiä alkoi kuulua huutoa ja ihmisiä alkoi juosta kohti, monilla oli huivit suun edessä, ettei heitä tunnista”, nainen kertoo. Hän arveli porukkaa olleen 40–50.

Naisen mukaan joukko käyttäytyi uhkaavasti, joku murskasi alleen A-mallisen mainostelineen ja toinen rikkoi Onoff-liikkeen ikkunan.

Kahvilatyöntekijän mukaan erään bussia odottavan naisen ja kulkueeseen osallistuvan välille syntyi sanaharkkaa, jonka seurauksena naamioitunut yritti vetää naiselta laukun. Hän ei kuitenkaan onnistunut.

”Sitten varashälytin alkoi soida ja joukko pakeni liukuportaita toiseen kerrokseen.”

Voi jumalauta, että alko taas verisuonissa kiehumaan! :curs: Sällit käyttäyy, kuin jotkut saatanan eläimet. Patukkaa ja kyynelkaasua ne olis ansainnut.

Seuraava teksti on täysin veikkailua koska en ole paikalla ollut ja näin ollen tiedot perustuvat lehdestä luettuun:
Ilmeisesti kulkue ei ainakaan tuossavaiheessa kun nuo sivusta katsojat tilanteen näkivät ollut toisten omaisuutta tuhoava. Mulla ei ole aavistustakaan tapahtuiko tuhoaminen sitten ton tapahtuman jälkeen vai ennen vai täysin jonkun irrallisen porukan toimesta.

Itse en myöskään ollut paikalla, joten perustan kirjoitukseni lehtitietoihin ja omiin mielipiteisiini ja olettamiini. Mitä ilmeisimmin kulkue on jossain vaiheessa ollut suhteellisen rauhallinen, mutta jossain kohtaa se on lähtenyt käsistä ja meno ei ole ollut rauhanomaista. Äkkiseltään voisi kuitenkin päätellä, että kulkue on alussa rauhallisempi ja meno yltyy sitä mukaan mitä pidempään kulkue on toheltanut. Fiilistä kerätään porukassa ja muiden tyhmyyksiä seuratessa ja sitten aletaan touhuta itsekin. Tuon kulkueen suhteen homma meni munilleen jo siinä, että käsitykseni mukaan tarpeellisia ilmoituksia mielenosoituksesta ei oltu tehty. Ja ulkomuistista heitettynä poliisilla on valtuudet puuttua asiaan jo pelkästään tämän takia.

Sitten hieman offtopik:
Se että poliisit vetävät mellakkavarusteissa ja suurena rintamana on jo itsessään hyvin provosoivaa, tätä on ehkä monen vaikea käsittää ja kieltämättä vaihtoehtoja on vähän koska luonnollisesti poliisin tulee suojella myös itseään. Kuitenkin olen sitä mieltä että mellakkavarusteet tulisi ottaa esille vasta sitten kun niitä todella tarvitaan eikä yhtään aikaisemmin.
Bommaajilla on varmasti tarve vääristellä totuutta ja en heidän sanaansa luottaisikaan mutta jos (jälleen siis jos) useat täysin ulkopuoliset silminnäkijät kertovat jostain niin pidän heidän kertomaansa täten suhteellisen uskottavana.

Ymmärrän hyvin, että mellakkavarusteiset poliisit voivat jonkun mielestä näyttää provosoivilta. Se varusteissa seisoskelu on kuitenkin eri asia kuin tarkoituksellinen provosoiminen. Pikaisen miettimisen jälkeen totesin myös sen, että varusteiden pukeminen siinä vaiheessa kun todella alkaa tapahtua, on myöhäistä. Täysin riehaantunut 100-päinen porukka tekee jo kymmenessä minuutissa mittavaa vahinkoa ja vahingon estäminen on luultavasti melko vaikeaa jos konstaapelit ovat asemalla pukuhuoneessa varusteita rassaamassa. Ja kun etukäteen nettipalstoilla yms. on meno ollut sellaista että "torstaina tapahtuu" niin ymmärrän senkin, että toimintaan on varauduttu laittamalla ne varusteet suoraan päälle. Tietynlainen myrskyvaroitus oli siis jo annettu.

Noista sivustakatsojien mielipiteistä on paha sanoa mitään kun en tiedä ketä ja missä on haastateltu. En myöskään tiedä sitä kuinka moni haastateltavista on enempi tai vähempi myötämielinen bommaukselle. Luulisin, että suhteellisen moni tavallinen ihminen pysyy tuollaisesta kulkueesta kaukana, myötämielisistä en olisi sitten niin varma. Ihmiset ovat erilaisia, jotkut näkevät tilanteen eri tavalla, kaikki eivät myöskään osaa poimia sieltä sekametelisopasta niitä ei-niin-fiksuja tempauksia.

Jos mellakkaa ei ole mutta poliisi haastattelussa sanoo sen olevan niin mitä tähän nyt sitten vastaisi.

Itse uskon vahvasti siihen, että mielikuvat mellakasta ja muusta yhtä raflaavasta ovat median luomia. Tapahtuneita levottomuuksia on kenenkään vaikea kieltää, mutta mellakoinnista voidaan olla montaa mieltä. En tiedä, en toimintaa nähnyt.

Poliisi oli antanut lausunnon että nuoret mellakoivat ja asia oli sillä siisti.
Kirjaimellisesti ottaen lehdistö tai poliisihan ei tässä tilanteessa valehdellut koska totta todellakin nämä noin 3-5ihmistä todellakin riehuivat (näin pienen porukan kohdalla asian kutsuminen mellakaksi ehkäpä hieman liioittelua)
mutta kyllä totuus vääristyi ja rankasti.

Edelleen samaa mieltä kuin äsken. Medialla on kumma taipumus tehdä jutuista raflaavia ja myyvän kuuloisia, vääristellä ihmisten sanomisia ja tekoja. Oli kyse sitten poliisista, bommaajasta tai formulatähdestä. Tilanne on toki toinen jos kameran edessä poliisitirehtööri kertoo nuorison mellakoineen, sitä on jälkeen päin vaikea kiistää. 3-5 ihmisen meuhkaamista on kuitenkin aika vaikea pitää mellakkana.

Tottakai jokaiselta taholta joskus lipsahta ajotain älytöntä ja liioiteltua. Lehdistö vaan tuntuu pitävän huolen siitä liioittelusta vaikka asiansa esittäisi suhteellisen järkevästi.

Tuosta Stop töhryille -projektista täytyy sanoa, että se on maksanut Helsingin kaupungille 10 miljoonaa euroa, joka tekee siis jokaiselle kaupunkilaiselle vajaat 20 euroa maksettavaksi. Projektilla on saatu vähennettyä töherryksiä 90 prosenttia. Omalta osaltani 20 euroa on aika pieni hinta noin suuresta saavutuksesta. Itse katselen mielelelläni kaupunkikuvaa, jossa ei ole minkäänlaisia töherryksiä missään. Kaikenlaiset spray maali -tuotokset luovat mielestäni ghettomielialaa ja tuovat ainakin minulle varsin alakuloisen ja jopa vaarallisen mielikuvan alueesta, jossa näitä tuotoksia näkyy.

Noitten hintojen ja prosenttien lähteitä en muista, mutta luotettavista tietolähteistä olen ne lukenut ja kyllä ne paikkansa pitävät.

Nimenomaan. Kaikki jotka on käyneet berliinissä voi varmaan allekirjoittaa tämän. Siellä on ihan HELVETISTI graffiteja jokapuolella. Ekana kun ajoin kaupunkiin autolla silmään pisti ne graffitit.

Näin kerran ohiajavan poliisin, ensin tunsin pelkoa. Sitten ahdistusta ja sitten se mellakka alkoikin jo. Jos kampin kauppakeskuksessa oli eilen 40-50 ihmistä niin miten se voidaan lukea 3-5 ihmisen riehumiseksi? Joku kyllä puhuu paskaa niin että helisee.

Tuosta Stop töhryille -projektista täytyy sanoa, että se on maksanut Helsingin kaupungille 10 miljoonaa euroa, joka tekee siis jokaiselle kaupunkilaiselle vajaat 20 euroa maksettavaksi. Projektilla on saatu vähennettyä töherryksiä 90 prosenttia. Omalta osaltani 20 euroa on aika pieni hinta noin suuresta saavutuksesta. Itse katselen mielelelläni kaupunkikuvaa, jossa ei ole minkäänlaisia töherryksiä missään. Kaikenlaiset spray maali -tuotokset luovat mielestäni ghettomielialaa ja tuovat ainakin minulle varsin alakuloisen ja jopa vaarallisen mielikuvan alueesta, jossa näitä tuotoksia näkyy.

Noitten hintojen ja prosenttien lähteitä en muista, mutta luotettavista tietolähteistä olen ne lukenut ja kyllä ne paikkansa pitävät.

no jos piirrellyt seinät pelottaa, aina voi kääntyä ammattilaisen puoleen. tosin mielenterveyspalveluistakin on kaupungin täytynyt säästää. onneksi rahaa riittää kuitenkin siltojen alle ja muuallekin harmaaseen maaliin ja puhdistusaineeseen. mielenkiintoista olisi tietää miten kaupunkikuva olisi muuttunut jos tuo kymmenen miljoonaa olisi käytetty vaikkapa nuorisotoimen hyväksi. itse ainakin maksaisin mieluummin kaksikympiseni vaikka nuorisotilaan. muistankin hyvin kun meidän nuorisotilaan kävi 80-luvun alussa isommat pojat tekemässä graffitin. kaupunki oli sen tilannut. silloin näkyikin paljon isoja ja värikkäitä graffiteja meluaidoissa ja siltojen alla. tageja ja vandaalimeinikiä oli mielestäni paljon vähemmän. voisiko jopa olla niin, että nollatoleranssi ja stop töhryille on lisännyt tätä tagi ja vandaali meininkiä. kun kaikki työt kuitenkin poistetaan heti ei viitsi eikä kiinnijäämisen riskin kasvaessa uskalla isoja töitä maalata.

on mielestäni käsittämätöntä verovarojen tuhlausta puhdistaa jotain siltojen alustoja joita ei edes kukaan näe. graffiti tuskin poistuu kaupungista. olisko järkevää vaikka vähän lieventää toleranssia ja antaa muutamien sopivien paikkojen vain olla. nuoriso saisi rauhassa toteuttaa luontaista ja tervettä kapinaansa ja ehkäpä osa metroista ja raitiovaunuista saisi olla rauhassa.

ja vielä lisään: minua eivät tagit tai graffitit haittaa kuin arvokiinteistöissä ja yksityisasuinnoissa.

...puollustautuminen...
Noh noh, tuo kirjoitetaan toki yhdellä ällällä (paitsi huumorimielessä). Tosin ei kai sosiaalidemoniduunariltalta voi vaatia minkäänlaista oikeinkirjoitustaitoa.

Ja asiaan! Silloin vappuna Eetu Viren kritisoi sitä, että poliisi ei ollut varautunut tarpeeksi hyvin niihin mellakoihin; siellä oli kuulemma liian vähän poliiseja paikalla. Nyt taas sitten kritisoidaan sitä, että poliiseja oli liikaa, ja jopa mellakkavarusteissa - kuinka provosoivaa:rolleyes: . Mikähän on sitten se oikea taso, ettei makasiinit pala, seiniä töhritä tai ikkunoita rikota?

Noh noh, tuo kirjoitetaan toki yhdellä ällällä (paitsi huumorimielessä). Tosin ei kai sosiaalidemoniduunariltalta voi vaatia minkäänlaista oikeinkirjoitustaitoa.

Ja asiaan! Silloin vappuna Eetu Viren kritisoi sitä, että poliisi ei ollut varautunut tarpeeksi hyvin niihin mellakoihin; siellä oli kuulemma liian vähän poliiseja paikalla. Nyt taas sitten kritisoidaan sitä, että poliiseja oli liikaa, ja jopa mellakkavarusteissa - kuinka provosoivaa:rolleyes: . Mikähän on sitten se oikea taso, ettei makasiinit pala, seiniä töhritä tai ikkunoita rikota?
niimpä, ne oli varmaan noi eiliset katutaidemielenosoittajat jotka eetu vireenin kanssa poltti makasiinit ja ehkäpä vielä rikkoi sen ikkunatkin.

Tuollahan noita kuvia on tosta "taiteesta"
http://mirror2.hege.li/enyc/katutaideidenyo/

Lisää vaan tota "taidetta", kaunistaa tota meijän ankeaa kaupunki-ilmettä noi hienot taide"tuotokset". :jahas::curs:

Vittu mitä paskaa. Toivottavasti nyt vähän vanhemmatkin ihmiset ymmärtävät, mitä eroa on tagilla (= aivoton töhriminen) ja graffiteilla (= maalaustaidetta). Itse inhoan noita töhryjä ja toivoisin, että niiden piirtelijät joutuisivat omin pikku kätösin pesemään ne pois jonain kauniina päivänä.

Tämä "FPS" tagi näkyy/on näkynyt monessa paikassa, monen vuoden ajan jo. Kisahallin muutamaan laitteeseenkin on tussi eksynyt tekemään kyseisen töherryksen.

Kertokaa :david: mitä se tarkoittaa?

Onko tämä maa pullollaan forssan palloseuran faneja... ;)

Henk koht vituttaa totaalisesti noiden touhut!

Vittu mitä paskaa. Toivottavasti nyt vähän vanhemmatkin ihmiset ymmärtävät, mitä eroa on tagilla (= aivoton töhriminen) ja graffiteilla (= maalaustaidetta). Itse inhoan noita töhryjä ja toivoisin, että niiden piirtelijät joutuisivat omin pikku kätösin pesemään ne pois jonain kauniina päivänä.

Näin.
Oli motiivina sitten se ''jännitys'' tai taiteentekeminen, ei musta kumpikaan oikeen selitä tämmöstä tägikulkuetta.

Tässä iässä on vaikee puhuu nykynuorista, mut oikeesti nää tämmöset Fuck The Cops -iskulauseet voi olla ihan makeita niissä jenkkiräppäreiden musavideoissa, mut toisaalta vois miettiä mitä ne tarkottaa.

Näin kerran ohiajavan poliisin, ensin tunsin pelkoa. Sitten ahdistusta ja sitten se mellakka alkoikin jo. Jos kampin kauppakeskuksessa oli eilen 40-50 ihmistä niin miten se voidaan lukea 3-5 ihmisen riehumiseksi? Joku kyllä puhuu paskaa niin että helisee.

Kuljetusala kerto jostain aikasemmasta "mellakasta" jossa muut oli kuulemma ollu rauhallisesti, mutta 3-5 urpoa oli riehunut. Ei siis koskenut viimeisintä riehumista

Mulukut

Jos ensi vuoden taiteiden yössä järjestettäisiin kulkue missä toisella puolella
katua kulkee "bombaajat" ja toisella puolella jannut ketkä ovat saaneet tuherruksen talonsa seinään tai autoonsa.

Tämän taidekulkueen edetessä voisivat skoudet vaan poltella tupakkia sivummalla ja katsella kuinka lievästi vittuuntuneet kansalaiset tekisivät heidän duuninsa :)

Tämä "FPS" tagi näkyy/on näkynyt monessa paikassa, monen vuoden ajan jo. Kisahallin muutamaan laitteeseenkin on tussi eksynyt tekemään kyseisen töherryksen.

Kertokaa :david: mitä se tarkoittaa?

Onko tämä maa pullollaan forssan palloseuran faneja... ;)

Henk koht vituttaa totaalisesti noiden touhut!

Eikös FPS ole sen vartiointifirman nimi, joka hoitaa erikoisalanaan mm töherrysten torjuntaa ja on ottanut monta tommsota pikkunilkkiä kiinni itse teossa? Ja sehän ilmeisesti noita meidän "taiteilijoita" harmittaa. :lol2:

"mä oon ky sitä mieltä et koht joku maalajaa flippaa ja ampuu lokan. ja kyl toi fäpsien toiminta varmaan joskus loppuu, niist on nimittäin tullu ihan vitusti valituksii hkl:älle. munki yks frendi oli oikeudessa ja lokka tuli sinne vaan hakee jotain ekstra boonuksia ja tuomari heitti sille et kylsä varmaan vähemmälläkin pärjäisit...jostaan kuulin et lokan entinen nimi ois ollu koljonen mut en tiiä toata läppää...munkin yhen frendin fäpsit hakkas ku se lähti niit karkuu...eikä se ees ollu tehny mitään. ja tänää yks waste auton kuljettaja hakkas ja potki maassa mun rinnakkais luokkalaista koska joku oli heittä ny sitä autoo kanamunalla...vittu mitä menoo, eikä valtio välitä mitään...lokkakin on nyt ollu jonkun aikaa turussa näyttämässä kuinka homma toimii helsingissä..."

Lokka on ilmeisesti joku pääjehu FPS:llä. Aika hulvatonta juttua. :D

"petri lokka räkä nokka
Kirjoittanut: tapetaa petri lokka 1.6.2006 klo 13.44

petri lokka on fps ssän johtaja . fps ssää menee kaikki jotka ei oo päässy poliiseiks.ne runkut suihkuttaa kyynrlkaa suu viattomien päälle ja isottelee minkä kerkee .in hoo skedeejöitö ja graffitti taiteilioita
"
:lol2:

Eikös FPS ole sen vartiointifirman nimi, joka hoitaa erikoisalanaan mm töherrysten torjuntaa ja on ottanut monta tommsota pikkunilkkiä kiinni itse teossa?

FPS-Security se on joo. Joku vuosi sittenhän joku (töhry)porukka liimaili kaupungilla tarroja, joissa eräs FPS:n pomo naama komeili. Tarrassa taisi lisäksi olla jotain "wanted dead or alive" -diipadaapaa.

Linkin takana FPS:n nimimiehella hiukan kiitosta faneilta.

http://www.krmi.net/walls/capital_area/others/1003.jpg

Parempi vaihtoehto olisi ottaa hieman pehmeämpi linja ja antaa mahdollisuus laillisten graffitien tekoon. Ne kun ovat monen mielestä taidetta ja kulttuuria, kun taas jonku toinen tykkää ooppperasta.

Kun graffitintekijät aina puolustautuvat sillä, että "elävöittävät kaupunkikuvaa", "ilmaisevat itseään" ja tekevät "taidetta", niin kuinkakohan monen mielestä nuo em. ilmaisut toteutuvat. Taitaa jäädä vähemmistöksi.

Kyllä rupes vituttaan kun kuuli tota "kulkueesta". Itse olen tehnyt graffiteja laillisesti ja vain luvan kanssa joskus aikoinaan. Kunnolla ajankanssa suunnitellut ja tehdyt graffitit ovat kyllä hienoja ja katselisin niitä itse paljon mieluummin kuin harmaita betoniseiniä.

Tollaset tempaukset sitten missä bommataaan ikkunoita/autoja/seiniä tussilla/maalilla nopeasti ovat kyllä karseeta paskaa.. niistä ei seuraa mitään hyvää. yksi asia mikä niissä eniten vituttaa on se että monet yhdistävät heti kaikki töhertelyt graffiteiksi, joita ne ei todellakaan ole. sitten kun ruetaan puhumaan että johonkin voisi tehdä laillisesti graffitin kunnolla, kääntyy heti keskustelu töhertelyyn ja muuhun paskaan.

kuva1
kuva2
kuva3

kuvat jyväskylästä.. siellä sentään osataan! :)

FPS-Security se on joo. Joku vuosi sittenhän joku (töhry)porukka liimaili kaupungilla tarroja, joissa eräs FPS:n pomo naama komeili. Tarrassa taisi lisäksi olla jotain "wanted dead or alive" -diipadaapaa.

Linkin takana FPS:n nimimiehella hiukan kiitosta faneilta.

http://www.krmi.net/walls/capital_area/others/1003.jpg

Voiko näitä arvostaa yhtään enempää ku resuavia maahanmuuttajia? Ei.. joten samaan laivaan kuulusivat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom