Mellakka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leonid
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä olen aivan samaa mieltä. Suomessa on kyllä aivan liikaa porukkaa, jotka pitävät poliiseja jonain superihmisinä, jotka eivät koskaan ole väärässä eivätkä tee mitään väärää. Huomaa täällä Pakkotoistollakin monien kirjoituksissa, että he eivät vain voi hyväksyä sitä kun poliisin toimia kritisoidaan.

En tiedä kummalla on suurempi tarve vääristellä tapahtumia, poliisilla vai jollain sivustakatsojalla. Joskus kuitenkin tuntuu siltä, että poliiseja kiinnostaa enemmän juuri määrärahojen lisääminen ja omien etujen ajaminen, kuin rikollisuuden torjuminen.

Saahan sitä poliisia kritisoida, mutta mielestäni kritiikin tulisi olla jollain tavalla järkevästi perusteltua. Varmasti virheitä poliiseillekin sattuu, mutta en nyt silti näkisi mitään salaliittoa ja hyvävelijärjestelmää suuremmassa mittakaavassa jolla niitä peiteltäisiin. Viitsisitkö valaista tätä "poliiseja kiinnostaa enemmän" kommenttia. Olisi ihan mielenkiintoista lukea miten tähän päätelmään on päädytty.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmasti virheitä poliiseillekin sattuu, mutta en nyt silti näkisi mitään salaliittoa ja hyvävelijärjestelmää suuremmassa mittakaavassa jolla niitä peiteltäisiin.

En minäkään mitään salaliittoa näe, Suomessa poliisit hoitavat duuninsa enimmäkseen ihan kiitettävästi, onneksi. Hyvävelijärjestelmä tosin on poliiseilla(mielestäni)!

Esimerkiksi kuvitellussa tapauksessa, jossa poliisilla menee vähän hermo ja hän käyttää liian rajuja otteita pidättäessään vaikka jonkun teinijuopon, niin luulenpa että on aika turha yrittää nostaa mitään syytettä ellei ole saanut tapausta kuvattua videokameralla, koska kyllä ne poliisit toisiaan puolustaa lähes aina.

Viitsisitkö valaista tätä "poliiseja kiinnostaa enemmän" kommenttia. Olisi ihan mielenkiintoista lukea miten tähän päätelmään on päädytty.

Tämä nyt on vain sellainen mielikuva mikä minulle on syntynyt tässä elämän varrella, ja johon ovat vaikuttaneet monet eri tapaukset/asiat. Olen tästä muistaakseni joskus ennenkin tänne kirjoittanut, joten en viitsi nyt hirveästi alkaa asiasta vänkäämään, mutta voin kyllä antaa lyhyesti esimerkin:
Poliisi käyttää mielestäni liian paljon resursseja yksittäisten pilvenpolttajien ja hampunkasvattajien jahtaamiseen, joista monet eivät aiheuta mitään vahinkoa yhteiskunnalle vaan päinvastoin tekevät duunia tai opiskelevat, mutta sattuvat nyt vain tykkäämään nautintoaineesta joka täällä on laiton. Nämä voimavarat tulisi mielestäni käyttää ennemmin heroiniin ja amfetamiinin kaltaisten kovien huumeiden salakuljettaijien ja diilerien kiinnisaamiseen. Näinhän muualla suurimmassa osassa Eurooppaa nykyään toimitaankin, esim. Saksassa, Briteissä, Belgiassa, Italiassa jne. pienien määrien hallussapito on laillista. Eikä ne pikku hamppupäät sitä polttelua lopeta, vaikka kiinni jäisivätkin, tämän olen nähnyt käytännössä monesti. Sen sijaan poliisin toiminta vaikuttaa siltä, että koitetaan saada mahdollisimman paljon huumeisiin liittyviä pidätyksiä ja sakkoja, jotta voitaisiin pyytää lisää määrärahoja huumeiden vastaiseen toimintaan. Eli poliiseja tuntuu osittain kiinnostavan helpot pidätykset ja sitä kautta määrärahat ja oma etu, eikä rikollisuuden poistaminen. Esimerkiksi Ankkarokissa minut tutkittiin poliisien toimesta, mikä oli vittumaista, eikä minulta mitään löytynyt. Poliisit vielä kuumottivat minua jollain ihme kysymyksillä vaikka minulla ei ole mitään rikosrekisteriä eikä siis mitään laitonta ollut hallussa, ja käyttäydyin erittäin asiallisesti ja ystävällisesti poliiseja kohtaan. Myös eräs kaverini tutkittiin eräiden bileiden yhteydessä jonkin aikaa sitten, häneltäkään ei löytynyt mitään eikä ollut mitään rikosrekisteriä, ja häntä kohdeltiin törkeästi ja epäystävällisesti. No, onhan se helpompaa metsästää jotain pikku hamppupäitä kuin koittaa saada oikeita rikollisia kiinni, nehän voi vaikka vähän pistää vastaankin.

Tämä oli sitten vain minun mielipiteeni, joka perustuu omiin havaintoihini, enkä jaksaisi alkaa väittelemään asiasta sen enempää. Vastasin vain kysymykseesi.

EDITOITU

En minäkään mitään salaliittoa näe, Suomessa poliisit hoitavat duuninsa enimmäkseen ihan kiitettävästi, onneksi.

Kuitenkin esimerkiksi tapauksessa, jossa poliisilla menee vähän hermo ja hän käyttää liian rajuja otteita pidättäessään vaikka jonkun teinijuopon, niin luulenpa että on aika turha yrittää nostaa mitään syytettä ellei ole saanut tapausta kuvattua videokameralla, koska kyllä ne poliisit toisiaan puolustaa lähes aina.

Tämä nyt on vain sellainen mielikuva mikä minulle on syntynyt tässä elämän varrella, ja johon ovat vaikuttaneet monet eri tapaukset/asiat. Olen tästä muistaakseni joskus ennenkin tänne kirjoittanut, joten en viitsi nyt hirveästi alkaa asiasta vänkäämään, mutta voin kyllä antaa lyhyesti esimerkin:
Poliisi käyttää mielestäni liian paljon resursseja yksittäisten pilvenpolttajien ja hampunkasvattajien jahtaamiseen, joista monet eivät aiheuta mitään vahinkoa yhteiskunnalle vaan päinvastoin tekevät duunia tai opiskelevat, mutta sattuvat nyt vain tykkäämään nautintoaineesta joka täällä on laiton. Nämä voimavarat tulisi mielestäni käyttää ennemmin heroiniin ja amfetamiinin kaltaisten kovien huumeiden salakuljettaijien ja diilerien kiinnisaamiseen. Näinhän muualla suurimmassa osassa Eurooppaa nykyään toimitaankin, esim. Saksassa, Briteissä, Belgiassa, Italiassa jne. pienien määrien hallussapito on laillista. Eikä ne pikku hamppupäät sitä polttelua lopeta, vaikka kiinni jäisivätkin, tämän olen nähnyt käytännössä monesti. Sen sijaan poliisin toiminta vaikuttaa siltä, että koitetaan saada mahdollisimman paljon huumeisiin liittyviä pidätyksiä ja sakkoja, jotta voitaisiin pyytää lisää määrärahoja huumeiden vastaiseen toimintaan. Esimerkiksi Ankkarokissa minut tutkittiin poliisien toimesta, mikä oli vittumaista, eikä minulta mitään löytynyt. Poliisit vielä kuumottivat minua jollain ihme kysymyksillä vaikka minulla ei ole mitään rikosrekisteriä, ja käyttäydyin erittäin asiallisesti ja ystävällisesti poliiseja kohtaan. No, onhan se helpompaa metsästää jotain pikku hamppupäitä kuin koittaa saada oikeita rikollisia kiinni, nehän voi vaikka vähän pistää vastaankin.

Tämä oli sitten vain minun mielipiteeni, joka perustuu omiin havaintoihini, enkä jaksaisi alkaa väittelemään asiasta sen enempää. Vastasin vain kysymykseesi.

Joo, en ole aloittamassa asiasta väittelyä, kunhan tuon vastauksen halusin saada.

Sorry vaan pääkaupunkiseutulaiset mutta näin pohjoisesta näkökulmasta katsottuna vaikuttaa aika useasti siltä että sinne teidän perälle on pesiytynyt tämän valtakunnan lähes kaikki idiootit asumaan :)

Kävin vuokraamassa auton(taas) viikonlopun kuvauksia varten ja vuokraamon ikkuna oli vedetty spraylla. Ei hyvä!
Se on taidetta tyhmä bodari, sä et vaan ymmärrä.

P.s. Enpä ymmärrä minäkään. :jahas:

Jaa, no nyt selkiinty vähän eilisillan tapahtumat.

Tapahtui illalla kaverille:

Poliisi: "Onko kassissanne maalausvälineitä?"
Kaveri: "Ei ainakaan viimeksi ollut kun tarkistin"
Poliisi: "Voinko tutkia kassin"
Kaveri: "Siitä vaan"
Poliisi: *luettelee ääneen mitä kassista löytyy* "kaljaa, kaljaa, kaljaa, lompakko, kaljaa.. Ei maalausvälineitä"

Oltiin vähän wtf?

Jaa, no nyt selkiinty vähän eilisillan tapahtumat.

Tapahtui illalla kaverille:

Poliisi: "Onko kassissanne maalausvälineitä?"
Kaveri: "Ei ainakaan viimeksi ollut kun tarkistin"
Poliisi: "Voinko tutkia kassin"
Kaveri: "Siitä vaan"
Poliisi: *luettelee ääneen mitä kassista löytyy* "kaljaa, kaljaa, kaljaa, lompakko, kaljaa.. Ei maalausvälineitä"

Oltiin vähän wtf?

Miksi olitte wtf?

edit: Ai niin tän tredin perusteella ymmärsit, että miksi ne teki noin? Ok.

Mä en todellakaan tiedä mitä on tapahtunut mutta jos ulkopuoliset silminnäkijät kaikkik sanovat että mitään mellakkaa ei ole ollut ja ainoa provoava osapuoli on ollut poliisi niin ??? Minusta on aika hurjaa jos ei enää saa pitää rauhanomaista kulkuetta joten mikä tässäkin on ongelmana?

Mistä lähtien toisten omaisuutta tuhoava tuhoava "kulkue" on ollut rauhanomainen? Minun mielestäni ei ole kauean vaikeaa käsittää sitä että kiinniottoja tapahtuu jos meno on sitä että irtainta hajoitetaan ja töhritään tikkukiraimilla. Jos noita kiinniottoja jostain syystä pidetään provosoivina, niin sitten lienee ehkä syytä katsoa peiliin.

Uutisointia kannattaa seurata kriittisesti mutta myös järjen käyttö on sallittua. Valitettavasti se vain tuntuu olevan niin, että näillä bommaajilla on muita enempi tarvetta vääristellä totuutta.

Tästä olen kyllä täysin eri mieltä. Suomalaisilla lehdillä noin yleensä on tapana uskoa poliisia sanasta sanaan ilman kyseenalaistamista. Iltapäivälehdet ovat tässä kyllä vielä astetta pahempia mutta ne nyt kirjoittavat tällaisista "mellakoistakin" "ison suurinpiirtein koko kaupunki tuhottuna" jutun vaikka siellä ei olisi ollut kuin yksinäinen mummo huutelemassa.

Ennen asiapitoisena lehtenä tunnettu Hesari on valitettavasti viimeaikoina alkanut kääntyä tuonne hörhöjen puolelle. Esitetään täysin toteennäyttämätöntä faktaa ja haastatellaan ainoastaan toista osapuolta jolloin asioista saa _lievästi_ puolueellisen kuvan.

Ja jos siis jos ilmenee että kulkueen ulkopuoliset (huom monikko) silminnäkijät kertovat täysin toista kuin poliisi niin vähemmän tavallisella kaduntallaajalla on tarvetta vääristellä totutta kuin lisää määrärahoja haluavalla poliisilla.

Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan sen, että kuka sitä totuutta poliisin puolella vääristelee?

Tämähän on tarkoittanut käytännössä nollatoleranssia graffitien suhteen ja sitä, että ei myöskään anneta mahdollisuutta tehdä laillisia graffiteja. No eihän ne graffitiheebot sitä toimintaansa lopeta vaikka kuinka olisi nollatoleranssi, ne vaan suuttuvat ja alkavat riehumaan.

Joidenkin havaintojen mukaan lailliset graffitit tahtovat vetää puoleensa myös laittomia graffiteja, hatarasti muistan että asiaa olisi tutkittu jopa laajemmalti.

Parempi vaihtoehto olisi ottaa hieman pehmeämpi linja ja antaa mahdollisuus laillisten graffitien tekoon. Ne kun ovat monen mielestä taidetta ja kulttuuria, kun taas jonku toinen tykkää ooppperasta. Ei tämäkään varmaan kokonaan lopettaisi laittomien töhryjen tekoa, aina löytyy idiootteja jotka hauluavat vain aiheuttaa vitutusta muille.

Itsekin näkisin mielelläni laillisia, hyvin tehtyjä ja suunniteltuja graffiteja joissain paikoissa, en todellakaan summamutikassa siellä sun täällä. Luulen, että laillisten graffojen maalaamiseen olisi edelleenkin olemassa lupa elleivät tietyt idiootit olisi tehneet sitä mistä edellisessä kappaleessa puhuin. Homma pelaa niin kauan kuin sääntöjä noudatetaan, sen jälkeen onkin sitten vähän vaikeampaa. Graffiti on taidetta ja nykykulttuuria, nopeasti sporan seinään väännetyt tagit eivät sitä ole.

Mielestäni tämä stop töhryille juttu on kuitenkin aivan perseestä, ja aiheuttaa juuri tällaisia reaktioita kuten tuo taiteiden yön ilkivalta.

Tähän voisin todeta, että sitä saa mitä tilaa. Jos sääntöjä olisi noudatettu, ei kuumotusta ja valvontaa olisi tarvinnut lisätä.

Helsingin nuorisotoimen johtaja Lasse Siurala sanoo viimeisimmässä Vartissa:
"Nuorten alakulttuurit graffiteineen kuuluvat moderniin kaupunkikuvaan, tetenkin edellyttäen, että ne ovat laillisia. Kaupungin linjauksen mukaan kaikki graffitit ovat kuitenkin kiellettyjä. Se on ihan käsittämätöntä. Kun annoimme nuorten maalata Savelassa syrjäisellä paikalla olevaan kaupungin skeittiramppiin graffitin, rakennusviraston stop töhryille tuli heti poistamaan sen."

Komppaan kyllä Siuralaa. Tuo viimeinen lause taas vastaavasti kuulostaa typerältä, en vaan kommentoi sitä sen enempää kun en tiedä asiasta enempää.

Itsekin näkisin mielelläni laillisia, hyvin tehtyjä......

tostahan tuli joku aikaa sitte dokkari joka käsitteli noita "maalarihippejä".. ne sanos ettei niitä kiinnosta se maalaus laillisiin paikkoihin vaan just se kiinnijäämisen pelko etc..
yhtä turhaa porukkaa ku mustalaiset.. perkele :D

Tässä vähän kansanedustajan mielipiteitä taiteilijoista:

"Jos kerran taiteilijaeläkettä myönnetään kaiken maailman savikukon pyörittäjille ja runon rustaajille joiden kippoja ja kirjoja on nähnyt ehkä viisi ihmistä, niin kyllä musta samalla tavalla pitäisi tukea entisiä urheilijoita. On ihan yhtä rankkaa treenata joka päivä 25 vuotta urheilua kuin puhallella vähän lavalla nuotteja paskatorveen tai sutia baskeri silmillä kännissä pillunkuvia tauluun."

"Mitä hyötyä meille yleensä on koko Kiasmasta? Mä takaan sen, että jos mä väännän kunnon maissipaskat kattilaan ja lyön siihen propellin pystyyn ja vien sen yöllä salaa Kiasman näyttelyyn jonkun feministilesbotaiteilijan nimellä, niin siellä on helsinkiläiset taidekriitikot seuraavana päivänä lääpällään kehumassa että onpa uskomattoman hienoa taidetta."

Tony Halme

Mistä lähtien toisten omaisuutta tuhoava tuhoava "kulkue" on ollut rauhanomainen? Minun mielestäni ei ole kauean vaikeaa käsittää sitä että kiinniottoja tapahtuu jos meno on sitä että irtainta hajoitetaan ja töhritään tikkukiraimilla. Jos noita kiinniottoja jostain syystä pidetään provosoivina, niin sitten lienee ehkä syytä katsoa peiliin.

Uutisointia kannattaa seurata kriittisesti mutta myös järjen käyttö on sallittua. Valitettavasti se vain tuntuu olevan niin, että näillä bommaajilla on muita enempi tarvetta vääristellä totuutta.

Seuraava teksti on täysin veikkailua koska en ole paikalla ollut ja näin ollen tiedot perustuvat lehdestä luettuun:
Ilmeisesti kulkue ei ainakaan tuossavaiheessa kun nuo sivusta katsojat tilanteen näkivät ollut toisten omaisuutta tuhoava. Mulla ei ole aavistustakaan tapahtuiko tuhoaminen sitten ton tapahtuman jälkeen vai ennen vai täysin jonkun irrallisen porukan toimesta.

Sitten hieman offtopik:
Se että poliisit vetävät mellakkavarusteissa ja suurena rintamana on jo itsessään hyvin provosoivaa, tätä on ehkä monen vaikea käsittää ja kieltämättä vaihtoehtoja on vähän koska luonnollisesti poliisin tulee suojella myös itseään. Kuitenkin olen sitä mieltä että mellakkavarusteet tulisi ottaa esille vasta sitten kun niitä todella tarvitaan eikä yhtään aikaisemmin.
Bommaajilla on varmasti tarve vääristellä totuutta ja en heidän sanaansa luottaisikaan mutta jos (jälleen siis jos) useat täysin ulkopuoliset silminnäkijät kertovat jostain niin pidän heidän kertomaansa täten suhteellisen uskottavana.

Ennen asiapitoisena lehtenä tunnettu Hesari on valitettavasti viimeaikoina alkanut kääntyä tuonne hörhöjen puolelle. Esitetään täysin toteennäyttämätöntä faktaa ja haastatellaan ainoastaan toista osapuolta jolloin asioista saa _lievästi_ puolueellisen kuvan.
Tästä olen kyllä eri mieltä edelleen.

Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan sen, että kuka sitä totuutta poliisin puolella vääristelee?

Jos mellakkaa ei ole mutta poliisi haastattelussa sanoo sen olevan niin mitä tähän nyt sitten vastaisi.

Olin itse joskus vuosia sitten seuraamassa erästä mielenosoitusta jonka arvelin jo valmiiksi nousevan otsikoihin. Poliiseja oli paikalla paljon ja noin 150 mielenosoittajan joukko käyttäytyi pääosin hyvin. Paikalla oli kuitenkin noin 3-5 hengen joukko joka yritti saada paikalle säpinää ja nostattaa ihmisiä riehumiseen. Onneksi suuri väkijoukko oli sen verran fiksua ettei se tähän lähtenyt vaan kaikki ns riehunta eli jonkun auton potkaiseminen yms tapahtui näiden parin henkilön toimesta. (ko henkilöt käsittääkseni pidätettiin)

Seuraavana päivänä otsikko lehdessä: Mielenosoitus äityi mellakaksi.
Nuoret mellakoivat kaupungilla. yms yms yms
Verkon palstat täyttyivät samanlaisita ketjuista kun tämä ja kaikki "ituhipit" toivottiin menevän helvettiin.
Poliisi oli antanut lausunnon että nuoret mellakoivat ja asia oli sillä siisti.
Kirjaimellisesti ottaen lehdistö tai poliisihan ei tässä tilanteessa valehdellut koska totta todellakin nämä noin 3-5ihmistä todellakin riehuivat (näin pienen porukan kohdalla asian kutsuminen mellakaksi ehkäpä hieman liioittelua)
mutta kyllä totuus vääristyi ja rankasti.

Tämä tapahtui käsittääkseni ennen poliisin jouha joukkojen perustamista.

Se että poliisit vetävät mellakkavarusteissa ja suurena rintamana on jo itsessään hyvin provosoivaa, tätä on ehkä monen vaikea käsittää - -
Siis mellakavarusteisten poliisien näkeminen sai ihmiset hajottamaan ikkunoita jne. Ei kai?

Tuosta Stop töhryille -projektista täytyy sanoa, että se on maksanut Helsingin kaupungille 10 miljoonaa euroa, joka tekee siis jokaiselle kaupunkilaiselle vajaat 20 euroa maksettavaksi. Projektilla on saatu vähennettyä töherryksiä 90 prosenttia. Omalta osaltani 20 euroa on aika pieni hinta noin suuresta saavutuksesta. Itse katselen mielelelläni kaupunkikuvaa, jossa ei ole minkäänlaisia töherryksiä missään. Kaikenlaiset spray maali -tuotokset luovat mielestäni ghettomielialaa ja tuovat ainakin minulle varsin alakuloisen ja jopa vaarallisen mielikuvan alueesta, jossa näitä tuotoksia näkyy.

Noitten hintojen ja prosenttien lähteitä en muista, mutta luotettavista tietolähteistä olen ne lukenut ja kyllä ne paikkansa pitävät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom