Mave mutkatangolla

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kokeilin tänään piruuttani tehdä mavea mutkatangolla suoran sijaan, ja sehän meni erinomaisesti. Suorassa tangossa mulla oli se ongelma että se on sileä just niistä kohdista joista pidän mavessa kiinni, eli tahtoi ote lipsua. Mutkatanko taas on pyälletty otekohdasta, mutkat istuvat mukavasti käsien otteeseen, ja reisien kohdallakin on just sopivat mutkat. Miksen tajunnut tätä aiemmin? :hyvä:

Vaan paljonko mutkatangon omapaino on? Osa tuosta kepeydestä johtui varmaan siitä että sen paino taitaa olla reilusti alle puolet suorasta tangosta, joka on 20 kg.

Kukaan muu kokeillut? En minä mitään hirmuisia määriä ole nostanut, mutkatangossa oli 90 kilon verran levypainoja. En usko että mutkis kestää mitään kovin hirmuisia painomääriä, mutta mulle sopivat tuntuivat menevän ihan vääntyilemättä. Tanko on kuitenkin lyhyt ja ote lähellä reunoja, joten tankoon ei edes taida kohdistua mitään kovin voimakasta taivutusta päihin?

On se kevyempi ku normaali tanko, siitä oli joskus keskustelua täällä. En nyt muista tarkalleen minkä painosia missäkin oli, itellä on 5kg ja sellaset "paremmat" on 8-10kg, saattaa olla painavampiakin.

Muistaakseni perusmutkis painaa sen 8 kg. Itekin tuli joskus kokeiltua, ja tangon muoto kyllä helpottaa nostoa muutenkin kuin vain keveyden takia, älkää kysykö miksi, en ole lahjakas fysiikassa. Kaikkein mieluiten mavetan lyhyellä suoralla tangolla (painaiskohan se 12,5 kg?) mutta esin mun nykyisellä salilla sellaista ei ole. Pitkällä 20 kg tangolla se nyt vaan on sellasta huojumista ja hoipertelua, en tajua mistä johtuu että samat painot ladattuna lyhyempään tankoon tuntuu teknisesti helpommalta nostaa, paketti ikään kuin pysyy paremmin kasassa, keskivartalo pysyy tiukkana.

Sehän voi yksinkertaisesti johtua siitä, että mitä kauempana painot on tukipisteestä (eli itsestäsi), horjuttaa pienikin liike enemmän. Mitä lähempänä taas painot ovat itseä, ei pieni heilahdus tunnu niin selvästi. :) Viisaammat valaiskaa.

Eipä minulla ainakaan ole ikinä ollut mitään vaikeuksi "tasapainoilla" normi 20kg tangon kanssa maastavedossa... harjoituksen puutetta sanoisin, jos jollakin on.

Kulmasoudussa ymmärrän mutkatangon käytön, koska sillä saa ranteet mukavampaan asentoon, mutta jotenkin tuntuis, että mavessa sillä ei olisi mitään merkitystä. Toisekseen kaikki vähänkin edes pikkaisen harjaantuneempien treenaajien tulisi käyttää vedossa ristiotetta, niin sellaista ei ainakaan mutkatangosta saa otettua mitenkään... tai varmaan saa mutta sitten ranteet sanoo työsopimuksen irti hyvin äkkiä. Joskaan en usko useimmilla harjaantuneilla tulis mieleen mutkaista tankoa vedossa käyttää... eihän siihen saa levyjäkään menemään kuin muutaman.

Perus (kromattu) mutkatanko eli ez-bar painaa yleensä 7-8kg.

Mikä lelutanko Hofmeisterin salilla on jos sileet kohdat siinä mistä pitäis mavessa kiinni pitää??

minkä takia tulis käyttää ristiotetta?

Pystyy käsittelemään isompia rautoja. Vielä en ole sellaiseen treenaajaan törmännyt, joka jaksaisi normaalilla myötäotteella pitää kiinni isommasta määrästä rautaa kuin mitä loppukroppa jaksaa nostaa... kai sellaisiakin on olemassa, mutta sitten on kyllä eläimellinen puristus tai vakava voimaepätasapaino :)

Ristiotetta + magnesiumia :D

Ristiotettakin kannattaa kokeilla molemmin päin (siis oikeamyötä-vasenvasta vs oikeavasta-vasenmyötä). Jompi kumpi todennäköisesti tuntuu luontevammalta kuin toinen, jolloin rautaa nousee taas enemmän.

Ristiotettakin kannattaa kokeilla molemmin päin (siis oikeamyötä-vasenvasta vs oikeavasta-vasenmyötä). Jompi kumpi todennäköisesti tuntuu luontevammalta kuin toinen, jolloin rautaa nousee taas enemmän.

Ristiotetta kannattaa vaihdella, muuten syntyy epätasapainoa lihaksissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pystyy käsittelemään isompia rautoja. Vielä en ole sellaiseen treenaajaan törmännyt, joka jaksaisi normaalilla myötäotteella pitää kiinni isommasta määrästä rautaa kuin mitä loppukroppa jaksaa nostaa... kai sellaisiakin on olemassa, mutta sitten on kyllä eläimellinen puristus tai vakava voimaepätasapaino :)

Ristiotetta + magnesiumia :D

Vaihtoehtona tälle on tietysti vetoremmit, joita itse suosin. Tuntuu itselle luonnollisemmalta vetää remmien kanssa niin ei tartte keskittyä puristukseen ja kroppa ei ole mitenkään mutkalla. Jää kyllä hyvä treenimahdollisuus forkuille käyttämättä, mutta näin ainakin itse tykkään tehdä...

Vaihtoehtona tälle on tietysti vetoremmit, joita itse suosin. Tuntuu itselle luonnollisemmalta vetää remmien kanssa niin ei tartte keskittyä puristukseen ja kroppa ei ole mitenkään mutkalla. Jää kyllä hyvä treenimahdollisuus forkuille käyttämättä, mutta näin ainakin itse tykkään tehdä...

Moni (itseni mukaanlukien) ajattelee maastavetoa niin kokonaisvaltaisena ja yleishyödyllisenä liikkeenä että vetoremmien käyttö ei tule kysymykseenkään. Tieten jos puhtaasti podailumielessä haluaa vedellä niin varmaan sitten on remmit ok. On se kuitenki kivempaa noin yleisesti ottaen että kykenee näpissä pitämään ilman remmejä ne raudat jotka muu kroppa jaksaa nostaa IMO. Ristiotetta käyttäen ja "kätisyyttä" joka sarjaan vaihtaen ei oo mulla ollu minkäännäköstä ongelmaa. Mankku on tietenkin melkein pakollista. Mutkatangolla ei tulis edes mieleen vetää maasta.. Kestänevätkö edes sellasia rautoja joita pitäisi.

Moni (itseni mukaanlukien) ajattelee maastavetoa niin kokonaisvaltaisena ja yleishyödyllisenä liikkeenä että vetoremmien käyttö ei tule kysymykseenkään. Tieten jos puhtaasti podailumielessä haluaa vedellä niin varmaan sitten on remmit ok. On se kuitenki kivempaa noin yleisesti ottaen että kykenee näpissä pitämään ilman remmejä ne raudat jotka muu kroppa jaksaa nostaa IMO.

Juurikin näin, vanhana liikunnanohjaajana samaa mieltä. TOSIN tämä koskee kaikkia apuvälineitä: remmit, vyöt, paidat, siteet... mankku on siinä rajoilla. Normi salillakävijä (mikäköhän sen määritelmä on?) on liian heikko niistä paikoista joita joudutaan tukemaan jollain vermeillä, esim. remmit selkäliikkeissä tai vyö kyykyssä. Siitä vaan vahvistamaan forkkuja ja alaselkää...

Oma lukunsa on tietenkin voimanostajat, jotka kisoissakin saavat käyttää kaikkea tarvittavaa Pekkaniskasta lähtien... Okej, ei tarkoitus vittuilla kellekkään, ei varsinkaan voimanostajille joilla kyllä on voimaa ihan vitusti, oli mukana apu-/tukisysteemeitä tai ei.

Meinaan että eikös saliharjoittelulla ole päätarkoitus edistää fysiikkaa=terveyttä? Kun lihasryhmät pysyvät treenillä balanssissa ei tarvita apuvälineitä tukemaan heikkoja (tuki)lihaksia, vaan jos joku lihasryhmä on jäänyt vähemmälle huomiolle (koska se ei kuitenkaan kasva peilissä tai muiden silmissä isoksi????), siihen keskitytään jatkossa paremmin ja saadaan kroppa lihastasapainoon. Vastaväitteitä?

Juurikin näin, vanhana liikunnanohjaajana samaa mieltä. TOSIN tämä koskee kaikkia apuvälineitä: remmit, vyöt, paidat, siteet... mankku on siinä rajoilla. Normi salillakävijä (mikäköhän sen määritelmä on?) on liian heikko niistä paikoista joita joudutaan tukemaan jollain vermeillä, esim. remmit selkäliikkeissä tai vyö kyykyssä. Siitä vaan vahvistamaan forkkuja ja alaselkää...

Oma lukunsa on tietenkin voimanostajat, jotka kisoissakin saavat käyttää kaikkea tarvittavaa Pekkaniskasta lähtien... Okej, ei tarkoitus vittuilla kellekkään, ei varsinkaan voimanostajille joilla kyllä on voimaa ihan vitusti, oli mukana apu-/tukisysteemeitä tai ei.

Meinaan että eikös saliharjoittelulla ole päätarkoitus edistää fysiikkaa=terveyttä? Kun lihasryhmät pysyvät treenillä balanssissa ei tarvita apuvälineitä tukemaan heikkoja (tuki)lihaksia, vaan jos joku lihasryhmä on jäänyt vähemmälle huomiolle (koska se ei kuitenkaan kasva peilissä tai muiden silmissä isoksi????), siihen keskitytään jatkossa paremmin ja saadaan kroppa lihastasapainoon. Vastaväitteitä?

Olen kyllä myös periaatteessa samaa mieltä noista helpottavista välineistä, mutta tietyissä tapauksissa ne on mielestäni ok. Etenkin puhdasta bodytreeniä ajatellen, joskus ne vain ovat tarkoituksenmukaisempia. Olen itse luopunut vyön käytöstä maastavedoissa ja kyykyissä nykyään, vaikka sitä ennen käytinkin, juuri näistä syistä. Käytän kuitenkin silti vetoremmejä maastavedossa lähinnä sen takia että minusta ristiote tuntuu epäluonnolliselta. Ja selvää on että myötäotteella ei normaalin puristusvoiman omaava treenaaja saa nostettua lihaskasvun kannalta tarpeellisia romuja.

Hyvä että mainitsit "vanhana liikunnanohjaajana" kertoo riittävästi ajatusmaailmasta. Onhan se nyt selvä että forkut antaa periks jossain vaiheessa treeni päivää jos sattuu päivässä olemaan useampikin vetoliike ja remmejä ei käytä. Eikäs tasan johdu lihas epätasapainosta tai suhteessa heikoista forkuista muuhun kroppaan, jos ei jaksa kiskoa leukoja, mavea kulmasoutuja hauiskääntöjä jne samana päivänä (perus työntävät vetävät jako). Sillon ihan fiksua käyttää niitä remmejä jos meinaa ne kp:t viel pitää käsissään treenin loppu puoliskolla. Ei tietty tarvi joka liikkeeseen, mutta käyttää ees osaan ni saa jotain hyötyä niistä viimeisistäkin liikkeistä.

liirum laarum .

Mielenkiintoinen näkemys sulla Arska asiosta.

Pitkään mietin mitä vastata, mutta "vanhana liikunnanohjaajana" tyydyn toteamaan:
saatat olla oikeassa, ei mulla ole tarve kellekään todistella yhtään mitään.

Joillekin kroppa on työkalu, joka halutaan pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa, jotta pärjää elämässä.

Joillekin kroppa on työkalu, joka halutaan saada näyttämään mahdollisimman hyvältä, jotta...??? Ei kai mulla nyt muuta.

EDIT: ainiin, yhdyssanat olisi kova juttu opetella, voisi tuoda respectiä. Tai sitten ei...

Ite käytän aika surutta vetoremmejä jos tuntuu siltä että selkäliike tai vastaava ei onnistu täysillä sen takia että ote ei pidä. Silti olen kyllä pärjännyt elämässä vaikka remmejä käytänkin, kumma juttu.

Ite käytän aika surutta vetoremmejä jos tuntuu siltä että selkäliike tai vastaava ei onnistu täysillä sen takia että ote ei pidä. Silti olen kyllä pärjännyt elämässä vaikka remmejä käytänkin, kumma juttu.

Sama homma mulla.

Haluaisin kyllä tietää miten mun elämä tai ylipäätään fyysinen "hyvä olo" tai whatever paranee, jos jätän käyttämättä remmejä niissä mun kulmasoutu sarjoissa.

Näppivoimat riitti jo reilu vuosi sitten pitämään 280kg näpeissä, eiköhän sen tason pitäminenkin riitä siihen, että pärjää elämässä.

Kai.

Itsekin käytän remmejä, jos siltä tuntuu, en kuitenkaan jokaisessa treenissä. Joskus vaan puristusvoimat tuntuvat olevan kateissa, enkä viitsi sen takia selkätreeniä pilata. Vyönkin laitan usein tukemaan alaselkää, jonka kanssa on viime aikoina ollut ongelmia. Kunhan se kuntoutuu ja vahvistuu, jäänee vyönkin käyttö vähemmälle. Alkuperäiseen aiheeseen voisin sanoa sen verran, että sama kai se on mutkatankoa käyttää, jos se tuntuu luontevammalta kuin suora tanko. Painojen lisääminen on jossakin vaiheessa melko hankalaa pieneen tankoon, joten varmaan kannattaa opetella oikeaa vetotekniikkaa normitangolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom