Mave mutkatangolla

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pystyy käsittelemään isompia rautoja. Vielä en ole sellaiseen treenaajaan törmännyt, joka jaksaisi normaalilla myötäotteella pitää kiinni isommasta määrästä rautaa kuin mitä loppukroppa jaksaa nostaa... kai sellaisiakin on olemassa, mutta sitten on kyllä eläimellinen puristus tai vakava voimaepätasapaino :)

Ristiotetta + magnesiumia :D

Ristiotteessa tottakai se etu, että pystyy nostamaan isompia malmeja, mutta mites muuten.. Sehän on aika toispuoleinen liike. Eikä ristiotteella ihan oikeasti pysty nostamaan niin, että vaihtaisi sitä otetta toisinpäin jossain vaiheessa. Ainakin eräs arvostettu PT bodauksen saralta on ehdottomasti kieltänyt ristiotteen.

Hmm itse olen aina käyttänyt pelkästään myötäotetta, ja tähän mennessä on aina pito loppunut ennen selästä, tai poweri jaloista, kuin ote lipsunut. Mutta saattaiskohan se johtua sitten siitä, että joudun keskittymään enemmän otteen pitämiseen? Vai onko forkkuni vain suhteettoman vahvat verrattuna muihin lihaksiin? Grippi on kyllä aina ollut suht. voimakas.
Viimeksi nostin ennätyksen mankulla, kun ennen en ole sitä käyttänyt. En tosin osaa sanoa johtuiko mankusta sen onnistuminen.
Kannattaisiko pysyä myötäotteessa, kun se tanko vielä pysyy hyvin näpeissä, vai pitäisikö ennemmin vaihtaa ristiotteeseen? Olen itse vähän arastellut ristiotetta, kun se kuulemma saattaa aiheuttaa vähän kierrettä selkärankaan liikkeen aikana. Muutenkin pidän siitä, että grippi vahvistuu ja forkut kasvaa :P Mutta päätavoite on tietysti saada isot raudat liikkeelle.

Ja nyt kun kerkee vielä editoimaan niin toinen pikkukysymys: Mistä näkee onko tanko 15, 20, vai 25kg? Epäilen nimittäin, että meidän salilla on eripainoisia pitkiä tankoja, mutta kun ne näyttää kaikki samalta. Yhdessä jota epäilen painavimmaksi, on erittäin karhea kuviointi, mutta muuta eroa ei näy. En kyllä ole vertaillutkaan muuten paljoa. Vaakaa ei löydy.

Onko tää nyt totta vai mutua? :jahas:
on se totta, mutta tämä ei tarkota että toinen puoli selästä kehittyy ja toinen ei vaan enemminkin että toinen kehittyy jonkin verran enemmän kuin toinen todella pitkällä aikavälillä, eli nyt puhutaan ihan vuosista.

Eniten mua askarruttaa miten tohon mutkatankoon muka mahtuu tarpeeksi kiekkoja maveen? Ne pääthän on helvetin lyhyet ja laitettava varmaan vielä lukot, ettei limput tipu siitä hilkulta...

Eniten mua askarruttaa miten tohon mutkatankoon muka mahtuu tarpeeksi kiekkoja maveen? Ne pääthän on helvetin lyhyet ja laitettava varmaan vielä lukot, ettei limput tipu siitä hilkulta...

No sehän siinä onkin juuri ongelma. Itsellä menee mutkatankoon 3x20 kg puolelleen ja pieni jousilukon ritsa eli n. 130 kg (60+60+10) on maksimi. Nyt on parhaillaan hakusessa tuollainen lyhyempi tanko, johon mahtuisi hieman enemmän romua. Kun on niin laiska, ettei viitsi aina ottaa isoa tankoa räkistä mavea varten ja ei sille normitangolle oikein ole kunnolla meikäläisen mave-paikalla kotisalilla, ainakaan nykyisillä järjestelyillä...

Niin - ja noista aiemmin puhutuista otteista ja niiden paremmuudesta sekä remmeistä. Itse tykkään, nyt vastikään kunnon koukut hankkineena, tehdä maven, kulmasoudun ym. liikkeet useimmiten koukuilla ja remmeillä. Kyllä grippiin tulee ruutia muutenkin, kun treenaa sitä erikseen ja muilla liikkeillä.

Normikuntoilijalle on ihan yhdentekevää, millä tyylillä ja apuvälineillä nostelee, kunhan nostelee.

Ristiotteessa tottakai se etu, että pystyy nostamaan isompia malmeja, mutta mites muuten.. Sehän on aika toispuoleinen liike. Eikä ristiotteella ihan oikeasti pysty nostamaan niin, että vaihtaisi sitä otetta toisinpäin jossain vaiheessa. Ainakin eräs arvostettu PT bodauksen saralta on ehdottomasti kieltänyt ristiotteen.

Miksi ihmeessä ei muka pysty? Ite vaihdan joka sarjan välissä ja kumminkin päin nousee yhtä hyvin.

Maveotteista

Tottakai ristiotetta pystyy vaihtamaan. Ite vaihdan jokaisessa sarjassa. Joka toinen sarja vasen myötäote/oikea vastaote ja joka toisessa sarjassa sit päinvastoin. Jos ei sinulta onnistu niin kyseessä on vain ja ainoastaa harjoituksen / tottumuksen puute. Joskus tulee niinkin mavea niinkin treenattua että vaihdan ristiotteen toisinpäin sarjan aikana jokaisen TOISTON välillä... ja hyvin onnistuu.

...ja kun otetta vaihtelee niin se ei ole toispuoleinen liike.

Mitä maastavetoon tulee, niin olen aina mielummin kuunnellut voimanostajia kuin personal trainereita tai bodareita. "Kun haluat tietää parhaan reitin vuoren huipulle, niin kysy mieheltä joka asuu siellä" ...tottakai ihmisillä on erilaisia näkemyksiä asioihin?!?

Hmm itse olen aina käyttänyt pelkästään myötäotetta, ja tähän mennessä on aina pito loppunut ennen selästä, tai poweri jaloista, kuin ote lipsunut. Mutta saattaiskohan se johtua sitten siitä, että joudun keskittymään enemmän otteen pitämiseen? Vai onko forkkuni vain suhteettoman vahvat verrattuna muihin lihaksiin? Grippi on kyllä aina ollut suht. voimakas.
Viimeksi nostin ennätyksen mankulla, kun ennen en ole sitä käyttänyt. En tosin osaa sanoa johtuiko mankusta sen onnistuminen.
Kannattaisiko pysyä myötäotteessa, kun se tanko vielä pysyy hyvin näpeissä, vai pitäisikö ennemmin vaihtaa ristiotteeseen? Olen itse vähän arastellut ristiotetta, kun se kuulemma saattaa aiheuttaa vähän kierrettä selkärankaan liikkeen aikana. Muutenkin pidän siitä, että grippi vahvistuu ja forkut kasvaa :P Mutta päätavoite on tietysti saada isot raudat liikkeelle.

Minkälaiset raudat sulla mave-tangossa on? Sanoisin, että loppu-ukko suhteettoman heikko suhteessa puristusvoimaan ;)
Mitä kovempi ote niin sen enempi nousee (juuri tästä syystä ristiotetta käytetään)... kuka vaan nostaa myötäotteella ja mankulla enemmän kuin myötäotteella ja ilman mg.

Kyllä se ote vahvistuu sillä ristiotteellakin.

Ja nyt kun kerkee vielä editoimaan niin toinen pikkukysymys: Mistä näkee onko tanko 15, 20, vai 25kg? Epäilen nimittäin, että meidän salilla on eripainoisia pitkiä tankoja, mutta kun ne näyttää kaikki samalta. Yhdessä jota epäilen painavimmaksi, on erittäin karhea kuviointi, mutta muuta eroa ei näy. En kyllä ole vertaillutkaan muuten paljoa. Vaakaa ei löydy.

Kyllä niissä 15/20/25kg tangoissa on aivan selkeä kokoero. 20 / 17,5 on vähän vaikeampi erottaa toisistaan, mutta kyllä niistäkin näkee kun katsoo. 17,5 on se pienempi :D

Niin - ja noista aiemmin puhutuista otteista ja niiden paremmuudesta sekä remmeistä. Itse tykkään, nyt vastikään kunnon koukut hankkineena, tehdä maven, kulmasoudun ym. liikkeet useimmiten koukuilla ja remmeillä. Kyllä grippiin tulee ruutia muutenkin, kun treenaa sitä erikseen ja muilla liikkeillä.
Normikuntoilijalle on ihan yhdentekevää, millä tyylillä ja apuvälineillä nostelee, kunhan nostelee.

Totta että muutkin liikkeet otevoimaa kehittää, mutta kyllä mavessa raudat on (voimatasapainoisella yksilöllä ainakin pitäisi olla) aivan omaa luokkaansa mihin tahansa muuhun rimpuiluun... ja vaikutukset otevoimaan sen mukaiset.

ps. En yritä "käännyttää" ketään... jokainen käyttäkööt ihan mitä otetta tykkää.

:offtopic: Eilen otin uuden RAW maastaveto ennätyksen 1x 270kg. Käytin vyötä, mankkua ja RISTIOTETTA :evil:

Minkälaiset raudat sulla mave-tangossa on? Sanoisin, että loppu-ukko suhteettoman heikko suhteessa puristusvoimaan ;)
Mitä kovempi ote niin sen enempi nousee (juuri tästä syystä ristiotetta käytetään)... kuka vaan nostaa myötäotteella ja mankulla enemmän kuin myötäotteella ja ilman mg.

Kyllä se ote vahvistuu sillä ristiotteellakin.
Jees, kiitos infosta. Aloittelijoilla taitaa useinkin olla voimaepätasapainoa lihaksissa aikaisemman liikuntataustan (ja sen yksipuolisuuden vuoksi) ehkä? 2xOmapaino ainakin viellä pysyy myötäotteella ilman mankkua. Muttta jospa lähtisin kokeilemaan vähän aikaa tätä ristiotetta ja kattoo sitten uudelleen, mikä on se heikoin kohta.
Vähän väärään threadiin tulin kyselemään, mutta täällä oli sopivasti keskustelua otteista niin :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jees, kiitos infosta. Aloittelijoilla taitaa useinkin olla voimaepätasapainoa lihaksissa aikaisemman liikuntataustan (ja sen yksipuolisuuden vuoksi) ehkä? 2xOmapaino ainakin viellä pysyy myötäotteella ilman mankkua. Muttta jospa lähtisin kokeilemaan vähän aikaa tätä ristiotetta ja kattoo sitten uudelleen, mikä on se heikoin kohta.
Vähän väärään threadiin tulin kyselemään, mutta täällä oli sopivasti keskustelua otteista niin :rolleyes:
Mä tekisin niin pitkälle myötäotteella kun jerkkua forkuissa riittää, sitten vasta ristiotetta. Jos kerran myötäotteella hyvin sujuu niin miksi vaihtamaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom