Mave ja alaselkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämmönen asia mietityttää.

Maastavedon lähtöasento | Väinö Lestelä Performance Training

Tuon linkin takana neuvotaan ottamaan mahdollisimman pysty lähtöasento. Ok, näin maalaisjärjellä ymmärrän idean ja tuntuu ihan loogiselta, että mitä pystymmässä selkä on, sitä vähemmän vipuvartta tulee alaselkään.

Herää kuitenkin kysymys, eikös suorin jalon maastavedossa kuitenkin tule kuitenkin selän kannalta hyvin saman kaltainen lähtöasento, kuin tuossa kuvasarjan "huonossa lähtöasennossa"? Mikä tuossa suorinjaloin maaastavedossa saa aikaan sen, ettei alaselkään kohdistu samanlaista rasitusta?

Herää kuitenkin kysymys, eikös suorin jalon maastavedossa kuitenkin tule kuitenkin selän kannalta hyvin saman kaltainen lähtöasento, kuin tuossa kuvasarjan "huonossa lähtöasennossa"? Mikä tuossa suorinjaloin maaastavedossa saa aikaan sen, ettei alaselkään kohdistu samanlaista rasitusta?

Itse aloitan SJMV:n aina yläasennosta. Aika harvalla painot on samaa luokkaa kuin normivedossa ja sjmv:n sarjat tehdään yleensä enemmän tuntumalla kuin ykkösmaksimeja kokeillen. Näin ollen rasituskaan ei ole ihan sama, vaikka kyllä selän pienilläkin painoilla saa tietysti paskottua.

Tuon linkin takana neuvotaan ottamaan mahdollisimman pysty lähtöasento. Ok, näin maalaisjärjellä ymmärrän idean ja tuntuu ihan loogiselta, että mitä pystymmässä selkä on, sitä vähemmän vipuvartta tulee alaselkään.

Itse olen kyllä tottunut lähtemään vetoon nimenomaan esim. Rippetoen oppien mukaisesta (normaalista?) asennosta, eli juuri päinvastoin kuin tuossa esitetään.
Kannattanee siis tutustua linkin ohella myös esim. Starting Strenght-kirjan erinomaisiin tekniikkakopastuksiin, joissa tälle asialle on omistettu pitkähkö pätkä.

Meikä tekis ihan mielellään tota maastavetoa, mut tossa 3 kuukautta sitten pamahti selkä sit niin pahasti ettei viikkoon liikuttu juuri vessaa pidemmälle. Noh. Ajattelin että se oli vaan lihaskramppia tai vastaavaa, kunnes rupes säteilemään vasempaan jalkaan kyykätessä jne. ja lähti tunto ja muuta vastaavaa. Lopetin kyykkäämiset ja vedot siihen, varmuuden vuoks. Viimeviikolla sit kävin vihdoin magneettikuvassa ja tadaa, välilevytyrähän se siellä kurkkii. Aika pahakin vielä. Nyt sit ootellaan et ortopedi soittaa et mites jatkossa. Treeniä en oo jättäny, koska paikoillaan oleminen pahentaa tätä ja itseasiassa keskivartalotreeni on hieman parantanut näitä oireita. Treenaan tietty erittäin varovaisesti ja tunnustelen jatkuvasti miltä tuntuu. Mitä ajan tällä takaa? -ei kannata aina jättää noita viimetinkaan. Kannattaa ajoissa ottaa selville mistä nuo selkäkivut johtuu. Mun selkä ois tod. näk. paremmassa kondiksessa jos oisin lopettanut ton maastavedon ja kyykkäämisen vähän aikasemmin ja mennyt aikasemmin ortopedille. Tyhmyydestä sakotettiin tällä kertaa. Damn. Mut periks en anna :D

On kahdenlaisia voimailijoita: niitä jotka ovat paskoneet selkänsä mavella ja niitä jotka ei vielä ole.

Totta tuokin D.Yates ! Mulla tuo selän paskaksi meno johtui aika pitkälti lantion virheasennosta ja selässä oli jo ennenkin ollut pienimuotoista särkyä jne. Ja mulle sanottiin että noiden magneettikuvien perusteella näytti vähän siltä että mulla on tuo pullistuma ollut jo pidemmän aikaa, mut se nyt vaan paheni sitten ton viimeisimmän myötä aika radikaalisti. Mut onneks salilla voi tehdä muutakin kun maastavetoa ja kyykkyä! Kyllä sitä lihaa ja voimaa tulee ilman noitakin, vaikka ovatkin pirun hyviä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä :D

Kuten ratas jo sanoikin, esim. Rippetoen ohjeilla saa paljon fiksumman maastavetotekniikan. Ei selällä oo mitään syytä rikkoontua minkään maastavedon rasituksesta niin kauan kuin se pysyy suorana eikä kukaan kova maastavetäjä käytä tuota Lestelän lähtöasentoa. Lapaluiden kuuluisi olla tangon yläpuolella ja täten olkapäät hieman tangon edessä. Monet toki aloittavat tuon tapaisesta asennosta, mutta lähes kaikilla tulee luonnostaan oikea asento ennen kuin paino nousee maasta jos paino on tarpeeksi raskas. SJMV:ssä on yleensä aika paljon vähemmän painoa tangossa joten rasitus on sitä kautta pienempi.

Itsellä olisi seuraavanlainen ongelma/vaiva: (Tuo punainen teksti on alustusta ongelmaan, joten sen voi skipata kokonaan ohi mikäli tuntuu liian raskaalta lukea.)

Minulla loppui tuossa aktiiviurheilu-ura (pöytätennistä, muita mailapelejä ja salia puolivillaisesti) kuin seinään tuossa reilut 3 vuotta sitten kun hajotin ranteen eikä se parantunut enää edes leikkauksella. Tämän jälkeen rupesin harrastamaan mm. frisbeegolfia, joka omalta osaltaan aiheuttaa varsin suurta rasitusta mm. alaselälle ja polville. Salilla käynti loppui myös kun ei vaan enää syystä tai toisesta kiinnostanut, eikä tuohon aikaan ranne juuri mitään olisikaan kestänyt "epäonnistuneen" leikkauksen jälkeen. Noh vedin siinä sitten pari vuotta fribailua ja samanaikaisesti minulla kasvoi myös konttorityömäärät, joten käytännössä siis selkä sai kokoajan enemmän huonoa rasitusta (kiertoliike + staattinen rasitus), samanaikaisesti kun ei tullut pidettyä enää kehosta huolta. Tästä rupesi asteittain kasvamaan alaselän kipua, joka sitten lopulta johti siihen ettei mm. pystynyt ollenkaan istumaan sohvalla tms. tuolissa missä huono asento. Ymmärsin vasta sitten tuossa vuosi takaperin, kun kipuilut olivat jatkuneet "lievinä" jo muutaman kuukauden ajan, ja menin kaverin kanssa pitkästä aikaa puntille ja tuli tyhmänä tietty otettua "vanhaan malliin" prässiä aika kohtalaisilla raudoilla ja selkä menikin yllättäen aivan täysin juntturalle tuosta, että tilanne taisikin olla oikeastikin vakava. Taisi mennä kuukauden päivät että pahin kipu lähti alaselästä tuon treenin jälkeen veke.

Aluksi paransin tilannettani luopumalla kaikista huonoista työskentelyasennoista ja hommaamalla satulatuolin ja työpaikalla korottamalla pöytää. Tein siis töitä enää käytännössä satulatuolissa selkä suorana tai kokonaan seisoen. Tämä paransi selkeästi tilannetta, vaikka se kipu sieltä pohjalta ei ollut juuri mihinkään kadonnut. Pystyin kuitenkin vetämään fribaa koko kesän läpi niin että kiertoliikkeen aiheuttama kipu oikealla alaselässä pysyi kohtuullisena. Noh, alkusyksystä tietty pamahti/kipeytyi jo monta vuotta mm. lenkkeillessä oireillut oikea polvi, joten sekin hauska (fribailu) loppui sitten kertaheitolla siihen. Olin pohjalla, mikä näin jälkikäteen ajatellen oli varmastikin hyvä. Joskus pitää käydä pohjalla ottaakseen itseään niskasta kiinni. (Vielä tähän päiväänkään mennessä en muuten ole käynyt polvea magneetissa kuvauttamassa, köyhä/pihi opiskelija kun olen. Todennäköisesti sitä ei täysin terveeksi ilman leikkausta kuitenkaan saa, se lienee kohtuu varmaan ilman kuvauksiakin.)

Noin kuukauden sitten siinä toimeettomana oltuani ja todettuani että "ei se polvi itsestään parane", päätin aloittaa salilla käymisen muutaman vuoden tauon jälkeen uudestaan. Tämä siis viime syksynä tasan puoli vuotta takaperin. Tähän vaikutti tosin mm. myös se että kun katselin edelliskesän lomakuvia, niin tajusin että kuntoni oli romahtanut samalle tasolle kuin keskiverto 50-60 vuotiaan suomalaisen miehen. Aloitin aluksi käymään maltillisesti kolme kertaa viikossa ja keskityin yläkropan ja ennen kaikkea vatsan treenaamiseen, koska nämä olivat ne joita pystyin siis jotenkuten tuossa vaiheessa treenaamaan. (Joskin meikäläisellä myös mollemmissa käsissä jo useiden vuosien ajan tennis- ja golfkynärpäät, mitkä osaltaa rajoittivat aluksi treenaamista, mutta tämä siis toinen tarina. Yhä "romuna" oleva ranne oli onneksi jo fribailun myötä vahvistunut niin paljon, ettei salilla käyntiin se enää vaikuttanut, kunhan käytin vain siteitä työntöliikkeissä isommissa nostoissa.) Jalkoja treenasin lähinnä vain hyvin satunnaisesti laitteissa, koska totuuden nimissä polvi eikä selkä ei tuossa vaiheessa kestänyt sen enempää. Pistin myös ruokavalioni kerralla täyteen remppaan ja siitä lähtien se onkin nyt ollut kunnossa viimeiset 6 kk. Ns. "mässypäiviä" on varmaan tässä puolen vuoden aikana ollut reilut kymmenkunta.

Kun n. kaksi kuukautta oli kulunut oli vatsatreeni vienyt selkää jo selkeästikin parempaan kuntoon ja pystyin aloittamaan mm. treenaamaan jalkoja isommilla liikkeillä kuten kevyellä kyykyllä ja vaakaprässillä. Tässä vaiheessa siis vielä erittäin maltillisilla treenipainoilla. Aluksi mm. kyykyssä selkä ja polvi molemmat huusivat jo kahden "kovan" sarjan jälkeen pienillä treenipainoilla. Löysin tässä vaiheessa apua mm. ns. "pumppaavasta" treenitavasta eli vedin kyykyt yms. liikkeet pumpaten kokoajan, jolloin sain lihaksille kohdistumaan saman rasituksen n. 15 kiloa pienemmillä painoilla mikä taas osaltaan säästi polvea ja selkää.

Kun n. 3,5-4 kk oli kulunut niin sekä polvi että selkä olivat menneet selkeästikin eteenpäin. Tässä vaiheessa pystyin ottamaan jo kyykkyä käytännössä lähes täysillä painoilla ja selän palautumisaika oli muuttunut n. 1-1,5 viikosta muutamaan päivään. Tässä vaiheessa pystyin mm. ottamaan selänojennusta laitteessa jo isoilla painoilla. Nyt päätin aloittaa maastavedon ottamisen kevyesti. Tämä siis sumo-asennossa, koska harvinaisen pitkien säärieni ja välitysteni takia en käytännössä pysty normi-mavea ottamaan ollenkaan hyvällä tekniikalla. Tätä sumo-mavea oli siis tullut treenattua kohtuu kovaakin joskus +5 vuotta takaperin ja tuolloin ei siis minkään tasoisia selkäkipuja. Nyt otin siis kyykyt ja mavet järeän vyön kanssa, kun taas tuolloin nuorempana en tarvinnut vyötä käytännössä ollenkaan. Aluksi taas uusi liike (tässä tapauksessa mave) sattui selkään ihan kunnolla jo heti parin sarjan jälkeen, mutta jälleen kerran kun oli kulunut reilu kuukausi, niin selkä vähitellen tottui siihen ja jatkoi koko ajan vahvistumistaan. Nyt siis noin puolen vuoden treenin jälkeen selkä on jo lähes täysin kivuton, mikä tuntui vielä puoli vuotta takaperin täysin mahdottomalta haaveelta.

Se missä nyt kuitenkin on tullut kunnon ongelma on meikäläisen pakarat ja taka-/sivureidet. Laitoin tuon pitkän alustuksen tähän mukaan jotten sulkisi pois vielä tässä vaiheessa sitä vaihtoehtoa etteikö selässä olisi se itse vika. Joka tapauksessa siis selkä on nyt omasta mielestä (ainakin kipujen puolesta) kohtuu kunnossa, mutta olen saanut pakarat ja taka-/sivureidet (oikean puoleiset ihan kunnolla, vasemman puoleiset myös vähän) todella juntturalle, eikä se tunnu lähtevän juuri mitenkään pois. Luettuani viikatemiehen viestin liittyen maveen jalat ulospäin (luin siis tämän tuossa n. kuukausi sitten), silmäni aukesivat ja palaset tuntuivat loksahtavan kohdilleen. Olin kohtalaisen varma että juurikin tämä aiheutti tuon kivun tuolla pakarassa (iskias?), joka sitten tuntuu aiheuttavan kipua ja kireyttä reisiin. Lopetin siis tuon maven vetämisen pariksi viikoksi kokonaan, jolloin kipu ei enää jatkanut "pahenemistaan", mutta se käytännössä pysähtyi paikoilleen. Samoin jätin jalkatreeni parin viikon ajan väliin, koska tuntui että nekin aina saivat tuon pakaran/takareiden seuraavana päivän aivan täysin jumiin ja kipu olikin sitten sen mukaista. Parin viikon huilin jälkeen (huilia siis alaselälle ja jaloille) havaitsin ettei tilanne oikeastaan ollut muuttunut juuri mihinkään.

Olen tämän jälkeen kokeillut nyt kolmesti rack-pullia, mikä ei juurikaan tunnu ärsyttävän tuota pakaraa ja tuntui noin liikeenäkin sopivan meikäläiselle kuin nenä päähän. Heti alusta asti tosi helppo pitää "paketti kasassa" vaikka vähän enemmänkin laittoi painoa. Silloin kun vedin sumo-mavea tunsin kyllä kunnon kipua pakarassa, mutta luulin tuolloin selkeästikin virheellisesti sen olleen "hyvää kipua". Nyt kun vedän jalkatreeniä tai selkätreeniä rack-pullilla, niin pakaraan ei enää juurikaan satu, mutta pakarat ja reidet (ja toisinaan jopa hieman pohkeet) pysyvät silti yhtä jumissa vaikka viikot vierivät. Ei tunnu olevan juurikaan eroa siinä treenaanko vai enkä treenaa (alakroppaa/selkää). Jumi pysyy. Nyt olen kahdesti kokeillut käydä hallilla "rullailemassa" noita reisiä ja pakaraa auki ja tuo on tuntunut hieman auttavan muttei mitenkään merkittävästi ainakaan toistaiseksi. Sen sain kyllä tuossa rullailussa selville että kalvot ovat kyllä paikoin todella kireällä, koska kipukin oli rullaillessa sen mukainen. Ei ollut mitään kovin "hauskaa" hommaa. :)

Ts. siis kysynkin teiltä että onko oikea toimintatapa nyt mennä suoraan jonnekin urheiluhierojalle avaamaan noita pakaroita ja reisiä (eritoten oikean puoleista) vai tulisiko ensin käydä lääkärissä esim. poissulkemassa tuo välinlevynpullistuma? Kuulostaako tuo pullistuma edes mahdolliselta meikäläisen kuvauksen pohjalta? Onko teillä omia kokemuksia pakarajumien hieromisesta/repimisestä auki ja olisiko teillä kenties suositella jotakuta kaveria tuohon hommaan? Vai voisiko minun tapauksessani kenties olla kyse jostakin muusta viasta/vammasta?

Kannattaako tuota rullailua jaloille/pakaroille jatkaa ja kuinka usein suosittelette tuota tehtävän? Onko parempi rullailla treenin jälkeen/yhteydessä vai ihan kokonaan erikseen? Vastaako tuo rullailu siinä mielessä hierontaa että saako/tulisiko sen jälkeen enää venytellä? Olisiko mitään muita yleisiä kuntoutusvinkkejä?

Tuossapa noita kyssäreitä. :) Muutakin aiheeseen liittyvää saa ilman muuta kertoa. Olen kaikesta tiedosta kiitollinen. :)

Laitan tähän alle vielä lainauksena nuo ketjun aiemmat viestit, jotka omasta mielestäni ainakin liippaavat tätä tapaustani läheltä:

Juu jos kipu säteilee jalkaan niin joku painaa issiashermojuurta, luultavasti välilevynpullistumaa. Yleisempi tosiaan vasempaan jalkaan heijastuminen, mutta mahdollista myös oikeaan.
Kokeileppa sellasta että istut ryhdikkäästi tuolilla ja siitä sillain "painut kasaan" eteenpäin. Eli vähä ku yrittäsit ottaa iteltäs suihin :D Jos sillon tuntuu kipua selässä/pakarassa niin hyyyvin todennäkösesti välilevyn pullistuma, luultavasti jossakin L4/5 paikkeilla..

Kokeilin tuota "painumista kasaan" eikä oikeastaan aiheuta muuta kuin yleistä jännitystä koko selkään. SEN SIJAAN kun mm. venytän selkää "heittämällä jalat pään yli" matolla ja yritän suoristaa jalkoja taakse vaaka-asentoon, niin kipu alhaalla alaselässä, pakaroissa ja reisissä on aivan tajuton.

Jos ei pullistumaa ole niin myös lihaskireys pakaran seudulla voi aiheuttaa iskiashermon ärsyyntymisen. Mavehan ottaa myös tuonne takareisi-pakara osastoon aikas hyvin.
Toisilla menee iskiashermo piriformis-lihaksen sisällä ja se aiheuttaa tosi paljon ongelmia jos hiukankin jumissa.

Eli ensin pullistumatutkimus ja sen jälkeen pätevä urheiluhieroja aukaisemaan lihakset + venytykset.

Jos jalkaterät osoittaa ulospäin eli vedät ns. chaplin-tyylillä, kuormittaa se juuri pakaran yläosaa ihan eri tavalla kuin jalkaterät suorana. Vaatii paljon kovaa venyttelyä, varsinkin jos jo jumissa koko ukko.

Tuli maveteltua 1,5 viikkoo sitten pitkästä aikaa ja liekkö muutama toisto mennyt vähän selälle, kun oli aikamoisen juntturassa treenin jälkeen. Seuraavana päivänä oli sählyt ja sählyjen jälkeen viikon ajan alaselkä kipeä, viikon loppupuolella alkoi parantumaan ja sit taas sählyn jälkeen sama juttu, alaselkä kipeäksi. Sählyjen välissä ei salilla tullut käytyä alaselän takia. Eilen kävin salilla tekemässä yläkroppa treeniä ja jo kulmasoudussa alaselässä tuntui ilkeältä, vyön kanssa sai kuitenkin treenit tehtyä. Kipu tuntuu enemmän vasemmalla alaselässä, kuin oikealla muttei säteile jalkoihin.. Treenipainoja ainakin joutunee laskemaan kunnolla, kun joskus seuraavan kerran mavettelee. Kehonpainokyykyistähään ei alaselkä tällähetkellä tykkää joten voi tulla pieni tauko taas alaselän vuoksi, vasta aloitin punttihommat puolen vuoden tauon jälkeen.

Kysymys: Jos tehdään maastovetoa tuntumalla, missä se teillä tuntuu tai missä pitäisi tuntua eniten? Olen käsittänyt, että nosto tehdään jaloilla, tarkemmin sanotta takareisillä, selän ollessa suorana stabiilisti ja vatsaa jännitetään. Minulla tuo tuntuu perseessä ja etureisissä, sekä jonkin verran selässä, kun voimat alkaa loppua.

Tästä artikkelista löysin jo itselleni näppärän vinkin Maastaveto | Super-sets
8 ) Älä yliojenna alaselkää! Monet ajattelevat, että yliojennus tapahtuu lonkkanivelistä ja tarkoittaa kasvanutta liikerataa. Tosiasiassa lonkkanivelet ovat tehneet kaiken mahdollisen työn, kun lantio on suorassa linjassa. Kaikki sen yli tapahtuva liike tulee alaselästä. Alaselän yliojentaminen, erityisesti kuorman alla, on aina huono idea.

Voi olla että olen liikaa korostanut tuota ojennusta joka aiheuttaa alaselälle ei-toivottua rasitusta.

Kipuun voi tietysti olla monta syytä, mutta tulipahan mieleen...

Itselläni alaselkä tuli kipeäksi monta kertaa maveilun takia vielä puolivuotta sitten, mutta ongelma hävisi heti kun korjasin yhden asian: En tehnyt liikkeen huipussa 'yliojennusta'. Lienee ihan "amatööri-virhe", mutta kun korjasin asian, niin selkäni ei enää tullut kipeäksi. Olettaen (kuten mainitsit), että sulla on tekniikka muutenkin kunnossa, etkä revi, riuhdo tai muuten heilu painon kanssa, niin tämä saattaa olla seuraamisen arvoinen seikka.

Mave lienee yksi niistä liikkeistä jota on vaikea uudelleenoppia. Eli jos on totuttu vetämään huonohkolla - joissain tapauksissa jopa surkealla tekniikalla - niin asian korjaaminen saattaa kestää tovin. Tämä nyt oli ihan pikavastaus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu toi loppuojennus on kyllä paha...paljon näkee salilla että tyypit oikeen kiskoo selkää taakse lopussa. Sählythän nuo alaselkäkivut loppupeleissä kuitenkin minulla laukasi, mavettelun aikana meni vaan juntturaan ja alaselkä otti damagee mutta kivut eivät vielä siinä vaiheessa tulleet.

Kyllä uskon että tekniikka on jotenkuten hanskassa: Hartiat rentoina -> vatsaa jännitetään -> selkä suorana -> pää ei pystyssä vaan takaraivo jatkaa selän linjaa -> tanko sääriin ja napakka puristus tangosta -> työnnetään kantapäitä lattiaan, puristetaan "perseellä/pakaroilla" -> kun tanko ylittänyt polvet suoristetaan samalla lantio -> kun jalat suoristuneet, tiputan tangon lähes jarruttamatta maahan (jotta ei siinä mene selkä).

Yleensä kun voimat alkaa loppua, etureisissä alkaa täristä ja menee selälle, tällöin lopetan sarjan kesken. Kyykkäämisen puutetta..

Jännää, että aiheen lanka sattui sopivasti olemaan etusivulla. Itselläni on ollut nyt vajaan viikon verran alaselkä kipeänä ja juurikin tuota, että säteilee kipua kun esim. askeltaa vasemmalla jalalla, nousee sängystä jne.

Oli tosiaan n. kuukauden tauko saleilusta ja viimeviikon tiistaina olin ensimmäistä kertaa tauon jälkeen. Ensimmäisenä mavettelin ja otinkin ihan rauhallisesti, tarkoituksella otinkin vähän kevyemmän sarjapainon, muutenkin koko viikon treeni meni kevyemmin tuntoa ottaen. Treeni meni mukavasti eikä siinä vaiheessa mitään kipuja tuntunut, illan mittaan kuitenkin alkoi tuntua alaselässä ja sitä kestikin koko viime viikon.

Tänään olin jälleen salilla ja kokeilin taas mavettelua, ensimmäinen sarja oli jo melkoista tuskaa ja jätin siihen. Koitin vielä T-kulmasoutua, mutta sama tuomio.

Tosin kun pääsin kotiin ja tässä päivän mittaan olen huomannut, että kipu on selkeästi lieventynyt vaikka sattuikin liikkeitä tehdessä. Mistään normaalista lihas arkuudesta / kipeytymisestä ei ole kyse.

En myöskään usko, että ihan välilevyn pullistumasta on kyse (toivottavasti, kop kop). Annetaan nyt levätä rauhassa, taidan jättää selän vetoliikkeet pois hetkeksi ja keskityn venyttelyyn (myös takareidet ja pakarat).

edit: sumomavea teen

Taas alkoi syyskuussa kirjoittamani kaltaiset oireet vaivata. Sama kaava: salilla mavettelua sellasilla painoilla, että tekniikka pysyi vielä kasassa (mielestäni) + sählyssä muutama spurtti ja tiukka käännös = alaselkä kipeänä. Myös kyljet ja ylävatsa tosi kipeät, vatsalihas alkoi kramppaamaan pelien aikana. Tästä vois päätellä, että keskivartalo tarvii lisää vahvistamista? Voimapyörää + rutistuksia lisäpainolla, mitä muuta?

Kokeilin eilen venyttää vatsaa ja kylkiä, aivan uskomattoman kireällä ja tekee kipeää. Myös putkirullalla kokeilin aukaista ja meinaa itku tulla kun sattuu niin :D Eikai tässä muuta kun hierojalle aikaa varaamaan ja mave taas tauolle...

Kivut ei onneksi säteile jalkoihin, eikä oireeet viittaa välilevyn pullistumaan (?). Yläperseessä/alaselässä on pahin kipualue, myös kylkien puolella samalla korkeudella.

Löytyi jotkin ikivanhat tunnukset tännekin.

Salittelua tullut harrasteltua kaiken muun ohessa n. 10 vuoden ajan, välillä vähän aktiivisemmin ja välillä jopa todella harvoin. Kuitenkin jonkinlaista peruskuntoa pitänyt yllä kokoajan. Nyt kuukauden päivät on tullut käytyä salilla systemaattisemmin ja tavoitteellisemmin.

Maven otin mukaan pitkästä aikaa ohjelmaani koska on kuitenkin erittäin hyvä liike, jota olen kuitenkin jostain syystä karsastanut jonkin aikaa. Nyt tosiaan useampia kertoja olen mavetellut ja eilen päätin ajoittaa mavetreenini heti aamulle koska tiesin etten töiden jälkeen olisi ehtinyt. Lämmittelyt ylätaljassa ja muutaman minuutin venytykset alkuun ja sitten maven kimppuun. Tuntui sen verran hyvältä että päätin tyrkätä normaalia enemmän painoja tangon päihin ja kuinka ollakaan sarjan aikana selässä alkoi tuntua ikävältä. Olisikohan sitten isommilla painoilla jokin pieni virhe tullut tekniikassa, koska muuten ei ole ollut mitään ongelmia ja olen tekniikkaa yrittänyt hioa mahdollisimman hyväksi jo kotona peiliä ja harjanvartta käyttäen. :) Sain kuitenkin treenit tehtyä loppuun vaikka selkä vaivasikin.

Selkä oikeastaan tällä hetkellä kipeä aina kun on istunut hetken ja nousee seisomaan, ei siis meinaa saada selkää suoraksi alkuun. Vähän aikaa kun on ehtinyt olla pystyssä niin helpottaa mutta pieni jännitys kokoajan alaselässä päällä.

Taitaa olla viisainta pitää välipäivä jalkareenistä tänään, kun ei tuo kyykkäily varmaan asiaa auta.

edit: Kannattaakohan tuolle antaa ihan reilusti vaan lepoa vai joka päivä venyttelyä ja kevyttä liikuntaa. Viikonloppuna olisi kyllä ihan kiva tehdä ainakin yksi reeni. :)

En tie, mullaki menee selkä vähän kipeeks, en tiiä meneekö se mavesta, kyykystä vai penkistä, mutta menee kumminki. Vyötä en ole vielä ainakaa käyttäny kun ei ole isot raudat käytössä, auttaiskohan liene asiaa.

Itselle ollut hiukan sellainen pakkoliike tuo mave mutta kun se alkoi kulkemaan hyvin ja rautaa sai latoa kokoajan lisää niin innostuin.
Yksi kerta tein kanssa jotenkin puolihuolimattomasti omissa ajatuksisa vetoja ja yhtäkkiä huomasin että mullahan on tekniikka nyt aivan perseestä, siinä vaiheessa ei tuntunut missään mutta seuravaana päivänä oli alaselkä hieman kipeä ja toista viikkoa vaivasi mokoma.
Otanpa opikseni ja pienennän taas rautoja sekä teen rauhallisesti asiaan keskittyen.

En tie, mullaki menee selkä vähän kipeeks, en tiiä meneekö se mavesta, kyykystä vai penkistä, mutta menee kumminki. Vyötä en ole vielä ainakaa käyttäny kun ei ole isot raudat käytössä, auttaiskohan liene asiaa.

Joo, mutta minulla tämä ei ainakaan tunnu olevan sellaista "hyvää" kipua vaan enemmänkin sellaista että jos satut menemään johonkin huonoon asentoon niin samantien vihlaisee alaselässä. Eli siis tämä sen lisäksi että istumisen jälkeen ei meinaa saada selkää suoraksi.

Joskus kyllä tullut muutoissa vähän vastaavaa, mutta mennyt ohi parissa päivässä että sinäänsä en ole kovin huolissani vielä muustakuin että joutuuko (=kannattaako) tässä pitämään pidempää taukoa mavesta. :)

Aamu on monelle hiton paha aika just raskaisiin moninivelliikkeisiin, kuten mave ja kyykky. Vaikka virkeystila olisikin hyvä, selkäranka on muutaman sata prossaa jäykempi jonkun tunnin heräämisestä lukien... Itse vältän varsinkin raskaita maveja ja kyykkyjä aamuisin, ja suosittelen samaa kaikille selkäongelmaisille. Jos kumminkin haluaa tai täytyy mavetella aamuisin, niin sitten helvetin hyvät lämmittelyt ja malttia painojen kanssa. Eka veret kiertään koko kroppaan jollain kokonaisvaltaisella aerobisella (esim. hyppynaru, soutulaite), sitten ne aktiiviset liikkuvuusharjoitteet mitkä näkee tarpeellisiksi ja sitten kohti työsarjoja nousevalla kuormalla. Aikaahan tohon tietysti saa meneen. Yleensähän kuitenkin viimeistään jonkin paikan naksahtaminen muuttaa prioriteetteja kummasti siihen suuntaan, että kivuton harjoittelu ja elämä ajaa malttamattomuuden ohi...

Tässä hyvä esimerkki tosta "ramping"-lämmittelystä:
http://www.t-nation.com/training/most-intelligent-way-to-warm-up

Tietty hyvä olis myös tarkastuttaa maven tekniikka jollain luotettavalla kaverilla, tai vaikka videon muodossa täällä. Näkemättä on ihan mahdoton sanoa kuinka iso merkitys sun tekniikan mahdollisella hajoamiselle voi olla noille selkäkivuille... Täyslepoa en selälle pitäisi, eikä kukaan fyssarikaan sitä oikein suosittele. Toki raskaat raudat ja ongelman aiheuttaneet liikkeet hetkeksi pois, mutta liikkuvuusharjoitteita ja kevyttä jumppaa kannattaa selälle tarjota. Yleisenä ohjeena on, että älä tee sellaisia harjoitteita mitkä sattuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom