Mave ja alaselkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites rasvat? Niistä saa helposti energiaa ja niit kantsis napsii se 1g/painokilo, mikä ei monella kyl täyty, ei ainakaan hyvist rasvoist. Et vetele välipalal vaik pähkinöit(kunnon, ei mitään suola/chili yms).

Täytyy myöntää, että aika tuohon proteiiniin ja perusmättöön on perustunu ruokavalio tähän asti. Eikä siinä, hyvin on toiminut kunhan vain ehtis tämän saatanan työn välissä aina syömään kunnolla :) pähkinät on lisätty notebookiin. Oisko vielä lisäideoita tuohon, ettei käy välipalat ykstoikkoseks? :)

liian paljon toistoja

Mulla kanssa välillä säteilee jalkaan kipu mavea tehdessä, kun alkaa pumppia tulemaan alaselkään. Ongelmaa ei oikeastaan ole kun teen alle vitosen sarjoja, nyt oon viimesen kuukauden tehny kerran viikkoon 4 x 8 ja kuukaus sitten sain 8 x 125, 8 x 125, 6 x 125, 6 x 105. Ja oli ihan vitullinen alaselkä pumppi joka säteili oikeeseen jalkaan, hyvä että pystyi kävellä. Ihmetyttänyt tuo, mutta jatkoin tekemistä, nyt eilen taas meni 4 x 8 x 125 ja pumppia alkoi tulemaan vikassa sarjassa, mutta jalkaan ei säteillyt juurikaan ollenkaan. En oo ennen tehnyt pitkää sarjaa mavessa, ehkä meni hetki adaptoitua siihen kun viimesen sarjan sai kiskottua loppuun paljon isommilla painoilla kuin kuukaus sitten ja puhtaammalla tekniikalla. Viittaako mitenkään välilevynpullistumaan?

Mave voi tavallaan aiheuttaa välilevyn pullistuman jos liikkeen tekee huolimattomasti. Varsinkin pitkissä sarjoissa kun mennään yli kahdeksan toiston niin keskivartalo tahtoo herpaantua ja viimeiset toistot tulee selkä köyryssä. Niinku sanoit, että pitkissä sarjoissa tulee säteilyä jalkaan niin se on varma merkki siitä, että pikkusen levyt pullistelee. Itsellä oli aivan sama homma, vaikka ne raudat tuleekin ylös niin katoppa vaikka peilistä tai filmaa nosto, niin aika varmasti asento muuttuu viimeisillä toistoilla.
Mun mielipide(!) on, että mavea ei kannata tehdä ku korkeintaan 5-6 toistoilla ja jos haluaa tehdä kaseja tai yli niin tarpeeksi pienet painot, ettei selkä köyristy.

Älä nyt hyvä mies jätä mavea pois ohjelmasta, se nimenomaan auttaa selkäongelmiin eikä päinvastoin. Tekee vaan huolellisesti ja lisää joka treenissä vaikka muutaman kilon ni kyl se siit hiljallee :D

Älä nyt hyvä mies jätä mavea pois ohjelmasta, se nimenomaan auttaa selkäongelmiin eikä päinvastoin. Tekee vaan huolellisesti ja lisää joka treenissä vaikka muutaman kilon ni kyl se siit hiljallee :D
Ton "like" napin lisäksi täälläkin pitäs olla dislike.
Mun mielestä jos ei ole tietotaitoa esim koulutuksen kautta tai kokemusta selkäongelmista, ei voi lähtä neuvomaan mitään että "joo lisää rautaa vaan kylläse siitä".
Jos kaverilla onjo välilevy pullistunu, vaikkakaan ei vissiin hirveän pahasti kun kipua ei tunnu jatkuvasti, ei missään nimessä sitä kannata tietentahtoen lähtä pahentamaan ennenkuin on takuuvarmasti selvitetty kivun juurisyy. Nämä nyt kuitenkin on semmosia asioita jotka vaivaa koko loppuelämän ajan. Joko kaverilla esiintyy ihan luonnostaan välilevyjen rappeumaa tai sitten tekniikka on joskus ollut/on vieläkin aika huonoa, joka tämän sitten aiheuttaa.
Tuninkipullale suosittelen, että menet nyt sinne lääkäriin varmuuden vuoksi. Eine sua sieltä leikkaukseen laita kun tuo ei ton pahempi ole. Käskevät vain lepoa. Voit myös päässä fyssarille, joka sitten neuvoo erilaisia jumppaliikkeitä jolla välilevyä "pumpataan" takaisin paikalleen. Tilannehan on se että välilevyn ulkoinen "kalvo" on puhjennut ja siellä sisällä on semmonen vähän geelimäinen massa joka sitten on päässyt pullistumaan ulospäin sieltä, ja painaa esimerkiksi tietyssä asennossa iskiashermojuureen, jonka kautta kulkee iso osa hermoista jalkoihin. Tämän vuoksi kipu säteilee jalkoihin. Vastaappa vielä sellaseen, että kuinka pitkälle jalkaan kipu säteilee? Pakaraan, takareiteen, pohkeeseen, nilkkaan, varpaisiin? Entä onnistuuko varpaillaan kävely ongelmitta? Entä pelkästään kantapäilläkävely?

Salilla voit käydä, mutta tosiaan älä tee liikkeitä, joissa kipua esiintyy (esim kyykky, mave ja niide variaatiot). Maalaisjärkeä mukaan. Anna selän rauhassa levätä. Varaudu 1kk-6kk parantumiseen, mikäli kyseeessä siis on pullistuma, jolta aika vahvasti vaikuttaa vaikkakin lievältä semmoselta. Käytä tämä lepoaika nyt hyödyksi ja katsele netistä 100200 eri tekniikkavideota maveen ja kyykkyyn.
Vaikuttaa siis pullistumalta, mutta melko vaikea sanoa netin välityksellä. Tuollainen voi johtua myös useastakin eristä rakenneviasta tai jopa lihasepätasapainosta, mutta sen täytyy jo olla aika radikaali ja vetää lonkkaa kunnolla luonnottomaan asentoon. Lääkärille vain niin saat selvyyden!

Voipi olla, eivaan sarkasmitutka piippaile kun tietää, että joidenkin asenne ihan oikeastikin on tuo "lisää rautaa vaan".

No en oikeestaan tarkoittanut, että kannattaa tehdä mavee jos sattuu juur siin ja on päällänsä ongelma, mut et hyvä pitää ohjelmas se kuitenkin. :D Itse en kyl oo ikin tehnyt mavee ja lopetin tangol tehtävätki soudutkin nyt ku on painot siin noussu vähäse, ni kuumottaa selän puolest. Itse en usko et selälle on mitkää liikkeet hyväks mis on yhdistelmä kroppa kumos ja painoa vielä kannateltavana :D

No en oikeestaan tarkoittanut, että kannattaa tehdä mavee jos sattuu juur siin ja on päällänsä ongelma, mut et hyvä pitää ohjelmas se kuitenkin. :D Itse en kyl oo ikin tehnyt mavee ja lopetin tangol tehtävätki soudutkin nyt ku on painot siin noussu vähäse, ni kuumottaa selän puolest. Itse en usko et selälle on mitkää liikkeet hyväks mis on yhdistelmä kroppa kumos ja painoa vielä kannateltavana :D

Tuntuuko sinusta koskaan siltä, että seisot juoksuhiekassa ja mitä enemmän puhut, sitä syvemmälle vajoat?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Jep, pitäisi. Ois enemmän aikaa miettiä ratkaisuja ennenkuin se suu on täynnä hiekkaa. ;)

PS. :piis:

Kohdistuuko kyseisissä liikkeissä alaselkään pienempi paine kuin normi mavessa?

En osaa tarkkaan sanoa, mutta minun mielestäni kriittisin ja raskain vaihe eli maasta irrotus jää tuossa tyylissä pois, mikä voi puolestaan säästää selkää. Oman kokemuksen mukaan, kun ei lähdetä vetämään maasta asti, säilyy liikkeessä tuntuma paremmin eikä siitä tule niin helpolla väkisin repimistä. Eli silloin keskittynee myös tekniikkaan enemmän painojen kustannuksella.

Jos ei pullistumaa ole niin myös lihaskireys pakaran seudulla voi aiheuttaa iskiashermon ärsyyntymisen. Mavehan ottaa myös tuonne takareisi-pakara osastoon aikas hyvin.
Toisilla menee iskiashermo piriformis-lihaksen sisällä ja se aiheuttaa tosi paljon ongelmia jos hiukankin jumissa.

Eli ensin pullistumatutkimus ja sen jälkeen pätevä urheiluhieroja aukaisemaan lihakset + venytykset.

Aloin treenaamaan vuoden alussa ja pelkäsin aluksi mavea koska alaselkä meni joka kerta totaalisen jumiin,
jatkoin treenaamista pienillä painoilla (65-75kg) ja pitkillä sarjoilla (10-15) viikosta toiseen, välillä pidin pidempiä taukoja mavesta kun ei vaan jaksanut jumittavaa alaselkää.

Aikani kun treenailin niin selkä lakkasi jumittamasta ja nyt mave on ehdottomasti lempi liikkeeni.
Eilen sain 160kg ylös :hyvä:

Eli minun kokemukseni mukaan jos kipu ei ole mitään "vakavampaa" kuin lihaskipua niin REENIÄ REENIÄ....

Aloin treenaamaan vuoden alussa ja pelkäsin aluksi mavea koska alaselkä meni joka kerta totaalisen jumiin,
jatkoin treenaamista pienillä painoilla (65-75kg) ja pitkillä sarjoilla (10-15) viikosta toiseen, välillä pidin pidempiä taukoja mavesta kun ei vaan jaksanut jumittavaa alaselkää.

Aikani kun treenailin niin selkä lakkasi jumittamasta ja nyt mave on ehdottomasti lempi liikkeeni.
Eilen sain 160kg ylös :hyvä:

Eli minun kokemukseni mukaan jos kipu ei ole mitään "vakavampaa" kuin lihaskipua niin REENIÄ REENIÄ....

Jos yhtään luit mihin vastasit niin pitäisi olla selvinnyt ettei kyse todennäköisesti ole / ollut lihaskivusta..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom