Mave ja alaselkä

Moro!

Olis mukava mieluummin jakaa jotain kuin aina kysellä, mutta tyhmä kun on..

Alaselkä tahtoo kipeytyä mavea tehdessä aina vaikka koittaa kuinka huolella ja repimättä. Oisko tuohon alaselän reenaamiseen hyviä vinkkejä? Mave pienillä painoilla? Vai onko viisainta uskoa, että kun selkä on paska niin se on paska ja jättää mavet suosiolla pois.. voisko tuon maven ehkä korvata muutamalla muulla liikkeellä? Ihan siksi kyselen kun pitkästä aikaa on tullut huomattavaa tulosta hirveällä bulkkaamisella ja 3-jakoisella reenillä, joka perustuu kyykky-, mave- ja penkkipäiviin. Meneekö tämä perkele vituiksi tuon selän takia >:|

Oletko varma, että tunnistat mikä on tervettä rasituksesta johtuvaa lihaskipua ja mikä ei? Jos sanot, että "alaselkä kipeytyy" niin se ei kerro yhtään mitään. Mistä tarkalleen on kipeä ja millaista kipua?

Sellaista jomottavaa kipua keskellä selkää, joka säteilee vasempaan jalkaan eli ei oo rasituksesta johtuvaa lihaskipua. Nuorempana kun ei ollut reenaamisesta sun muusta tietoakaan kärsin jonkun kerran alaselkäkivuista, mutta on pysyneet pois sen jälkeen tähän asti.

Luultavasti et muuten ole kovin väärässä ellet jopa ole ihan täysin oikeassa nimittäin yläasteella terkka ryhtiä tarkastellessa tuumas, että mun selkä on melkosen suora ihanteeseen verrattuna. Pitänee laittaa vähäksi aikaa tuo mave jäihin ja ottaa selvää mikä on homman nimi, ettei ainakaan pahempia vahinkoja tulis.

Pitää tähän nyt vähän avautua vielä sitten :D hirveällä tappelulla pääsin eroon perisynnistäni juopottelusta. Oon saanu ruokavalion jonkinlaiseen kuntoon. Oon saanu minimoitua ihan ihmeellisen epäsäännöllisen työn vaikutukset ravintoon ja lepoon. Oon alkanu pitkästä aikaa saamaan tulosta ja vielä nopeasti ja motivaatio on korkeammalla kuin koskaan. Hähää, sehän menikin pikkusen liian hyvin.. piti alkaa selän juonittelee :D voi perrrrrrkele!

Kannattaa käydä fyssarille näyttämässä, ja kyselemässä hoito ja treeni ohjeita. Voi sitä selkää muutenkin vahvistaa. Esim. Selänojennukset lisäpainoilla ja reverse hyper. Ootko kokeillu mave jumppaa smithissä?

Toivotan sulle motivaatiota pysyä elämäntapa remontissa ;)

Kiitoksia! Eiköhän näistä vastoinkäymisistä täydy vaan sisuuntua entistä enemmän ja pyrkiä kohti tavotteita!

Pitää siellä fyssarilla käydä, se taitaa olla kaikkein fiksuin veto ens alkuun. En oo smithissä kokeillu, mutta tangon kanssa koittanut välillä ns. jumppaa. Ei vaan tahdo olla malttia ku tekis mieli reenata vaan täysillä :D pitää laittaa jäitä hattuun.

Kiitos vielä vastauksia, sain uutta näkökulmaa asiaan. Aina kannattaa kysyä :)

Välilevyn pullistumaa?

Itse aloitin treenaamisen muutama vuosi sitten uudestaan pitkän tauon jälkeen todella vittumaisten alaselkäkipujen paranemisen toivossa. Välilevyn pullistumaa yhdistettynä iskiakseen niin välillä mietin jo itsaria. Selkätreeniä aloitin selänojennuksilla, mutta mielestäni siitä ei ollut mitään hyötyä. Muutti selkäkivun muotoa vain. Kunnes aloin veteleen mavea. Siinäkin meni pitkään ennenku huomasin jujun. Kyllähän sitä saa raskaitakin rautoja ylös, mutta kun vähän vähensi painoa ja tekee liikkeen niin puhtaasti kuin vaan voi niin selkä tykkäsi niin hyvää, että kivut hävisi kokonaan.
Pointti siis oli, että mun mielestä (!) aloittajan mainitsemat kivut viittaa liian suuriin painoihin. Selkä köyristyy jos alaselässä tuntuu kipua, tai jopa "pullistumaa". Mielestäni mave on silloin hyvä kun se tuntuu eräänlaisena "vetona" koko selkärangassa ja silloin painoa ei saa olla liikaa. Muttei tietty liian vähäkään.

En mäkään usko, että tuo mave ittessään on huono liike heikolle selälle ku malttaa painojen kans. Itekki oon lähteny varovasti liikkeelle eikä raudat ees tunnu hirveän raskailta ja oon selän takia koittanu olla tekemättä sarjoja niin loppuun, että olis viimesillä toistoilla jo ihan poikki. Silti selkä ei tunnu tykkäävän. Kyllähän tuo kipu taas hävis yön aikana lähes olemattomiin. Selässä vähän tuntuu, mutta säteilykipua ei oo.

Mites vatsatreenit? Itellä katosi alaselkäkivut, kun heitti kyykyssä ja vedossa vyön helvettiin ja aloin tekemään voimapyörää sekä kovia sarjoja vatsarutistuksia lisäpainoilla.

Otin nyt vähän aikaa sitten ohjelmaan taas romanialaisen maastavedon. Ja tätä ketjua lukiessani tuli mieleen, voiko sekin olla liikaa, jos on alaselän vaivaa ollut?
Kävin viikko sitten taas suoristuttamassa nikamat, koska ne aikaa myötä tuppaavat menemään skolioosimaiseen kieroon, ja sen jäljiltä lähti pois säteilykipu, jota taas oikeaan jalkaan oli.

Muuten kyllä kipu yhä jonkin verran vaivaa, joten voiko syynä olla tämä, vaikka teenkin liikkeen vain kerran viikossa ja pelkän tangon (20kg?) kanssa? Ja siis luonnollisesti teen liikkeen mahdollisimman rauhallisesti, puhtaasti ja selkää kiertämättä.

Mulla pitäs olla vatsa aika hyvässä kunnossa kun vertaa selkään, mutta raskaalla vastuksella en oo sitä juurikaan reenannu. Viimeaikoina kieltämättä kyllä jääny vatsan reenaaminen vähemmälle.

Juu jos kipu säteilee jalkaan niin joku painaa issiashermojuurta, luultavasti välilevynpullistumaa. Yleisempi tosiaan vasempaan jalkaan heijastuminen, mutta mahdollista myös oikeaan.
Kokeileppa sellasta että istut ryhdikkäästi tuolilla ja siitä sillain "painut kasaan" eteenpäin. Eli vähä ku yrittäsit ottaa iteltäs suihin :D Jos sillon tuntuu kipua selässä/pakarassa niin hyyyvin todennäkösesti välilevyn pullistuma, luultavasti jossakin L4/5 paikkeilla.

Suosittelen jättämään mavet nyt pois, eikä myöskään missään nimessä saa tehä kiertävää liikettä selällä! Saunomistakaan en suosittele, koska paikallinen tulehdustila ei tykkää hyvää siitä.
Lääkärin pakeille siitä.
Niin ja sellasta että jos jalka alkaa puutumaan/ ei ota päälle niin sitten alkaa jo olla kiire lääkärille/jopa leikkaukseen.

Oma alaselkä kipuili joskus muinoin. Ratkaisu oli vain liian vähäinen lämmittely selälle. Eli perinpohjainen lämmittely alaselälle + varsinaista liikettä pienillä painoilla aluksi useampi sarja ennen varsinaisia työsarjoja.

Toinen joka on tullut vastaan alaselän kanssa on se, että viime vuonna kun tein voimareeniä kaksijakosella tuli kyykkyä ja mavea tehtyä kumpaakin kaksi kertaa viikossa. Kykky + mavesarjoja tuli viikossa siis 32. Lopulta tilanne oli se että painot kyllä nousi, mutta alaselkä oli jumalattomassa pumpissa jo ekan lämmpiitelysarjan jälkeen. Eihän se kerran saanut muinakaan päivinä lepoa. Kulmasoutu ym ym, kun sivullisesti ottaa myös alaselkään. Eli koitappa ottaa kevyt tai jopa ihan täys lepoviikko, jossa harrastat vaan aerobista. Katso kuinka selän käy ja tuloksetkin nousee, jos et ole malttanut pitää kunnon palauttelua hetkeen.

Mulla kanssa välillä säteilee jalkaan kipu mavea tehdessä, kun alkaa pumppia tulemaan alaselkään. Ongelmaa ei oikeastaan ole kun teen alle vitosen sarjoja, nyt oon viimesen kuukauden tehny kerran viikkoon 4 x 8 ja kuukaus sitten sain 8 x 125, 8 x 125, 6 x 125, 6 x 105. Ja oli ihan vitullinen alaselkä pumppi joka säteili oikeeseen jalkaan, hyvä että pystyi kävellä. Ihmetyttänyt tuo, mutta jatkoin tekemistä, nyt eilen taas meni 4 x 8 x 125 ja pumppia alkoi tulemaan vikassa sarjassa, mutta jalkaan ei säteillyt juurikaan ollenkaan. En oo ennen tehnyt pitkää sarjaa mavessa, ehkä meni hetki adaptoitua siihen kun viimesen sarjan sai kiskottua loppuun paljon isommilla painoilla kuin kuukaus sitten ja puhtaammalla tekniikalla. Viittaako mitenkään välilevynpullistumaan?

Sellaista jomottavaa kipua keskellä selkää, joka säteilee vasempaan jalkaan eli ei oo rasituksesta johtuvaa lihaskipua. Nuorempana kun ei ollut reenaamisesta sun muusta tietoakaan kärsin jonkun kerran alaselkäkivuista, mutta on pysyneet pois sen jälkeen tähän asti.

En halua maalata piruja seinille, mutta jos säteilee tolla tavalla, niin vois viitata välilevyn pullistumaankin. Veljellä oli ihan samanlaista oiretta. Ei kannata ainakaan mavetella tai tehdä mitään muutakaan mistä se tulee kipeeksi enneks oot saanu varmasti oikeen diagnoosin siihen joltain asiantuntevalta.

Kiitoksia kaikille kommenteista! En yleensä harrasta näitä foorumeita kun ääliöitä joka paikka pullollaan, mutta täällähän näyttää olevan ihan asiallinen meno. Jes!

No itellä säteili kanssa. Aloin tekemään remmeillä, enkä ristiotteella niin loppu. Itsellä selkä luultavasti siitä enemmänkin jumittaa, kun duunissa treenin lisäksi pitää seisoskella. Tai no duunissakin pitää nnitä ihmisiä nostella. Ei kyllä ole kipuillut vuoteen ja mavetulos noussut aika huomattavasti. Ikinä en ole vöitä tai muita käyttänyt.

Vois heittää tähän ihan offtopikkina kun mulla on tää ravintopuoli(kin) aika hukassa vielä, että mitä vois vetää naamariin, jos tuntuu ettei päivän aikana yksinkertaisesti ehdi syödä tarpeeksi? Lusikalla sokeria? :D proteiinista on helpompi pitää huoli kun pysyy rahka/tonnikala/raejuusto linjalla.

Back
Ylös Bottom