Matti Mononen Iltalehdessä

Huippu-urheilija ei ole tyytymätön suoritukseensa vaan itseensä. Urheilun- ja liikunnanriemu on usein aika vähissä kun kilpaillaan paikasta auringossa. Huippu-urheilijan tarvii olla narsisti, sillä juuri hän haluaa olla se joka tekee huippusuorituksen, kokee onnistumisen riemun, tuntee kilpailun nostattaman sykkeen.
Itsekin olen aikoinaan maajoukkuetasolla urheillut, niin juniori kuin aikuistenkin tasolla, ja tottakai urheilijan täytyy olla ankara itselleen ja tarvitsee pientä narsismia, koska ei voi koskaan olla täysin tyytyväinen siihen missä on. Mutta narsismi ei ole ulkonäkösuuntautunutta, toisin kuin kehonrakennuksessa. Kroppa on väline, ei itse suoritus. Sitä suoritusta ei katsota pelistä 24/7 ja etsitä virheitä.

Tuo urheilun- ja liikunnanriemun pikkuhiljaa katoaminen johti juurikin lopettamiseen omalla kohdallani, mutta ei näin pitäisi olla. Kyllä siellä huipullakin pystyy jotkut hommasta nauttimaan. Hyvänä esimerkkinä vaikka Ottey, joka vielä neljäkymppisenä jaksaa harjoitella ja kiertää kisoja. Se on se rakkaus siihen lajiin, joka vie eteenpäin.

Ehkä suomessa mennään välillä liikaa sillä "perkele väkisin sitten saatanan saatana" eteenpäin. Näin se ainakin itselläni usein meni, ja motivaatio alkoi kärsiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siinäpä sitä asiaa tulikin...:)
Ei Monosen kokoisilla bodareillakaan tulokset välttämättä ole nuin kovia.Mutta se onkin jo aika lailla:offtopic:

No en oo kyllä ikinä törmänny noin pieneen bodariin kuin mitä Matti on kooltaan.
Nyt Sepsis alat hiukan hahmottamaan mikä siitä kehonrakennuskisoihin valmistautumisesta tekee henkisesti niin raskaan. Eli toi kommentti, et olet suorituksesi (eli vartalosi) kanssa 24/7.

Nyt Sepsis alat hiukan hahmottamaan mikä siitä kehonrakennuskisoihin valmistautumisesta tekee henkisesti niin raskaan. Eli toi kommentti, et olet suorituksesi (eli vartalosi) kanssa 24/7.
Mutta tällä ei ole mitään tekemistä itse harjoittelun ja sen vaativuuden kanssa. Tottakai jokainen voi murehtia omaa riittämättömyyttään itsemurhan partaalle, mutta ei se liity mitenkään itse harrastuksen kovuuteen. Tuo kertoo oikeastaan enemmän lajin omituisesta luonteesta.

Ja pam... taas lävähti kuuluisa roinakortti pelipöytään. Johan sitä odoteltiinkin.
Hetkinen... Nyt kilautetaan Justin "Natu" Gatlinille :wall:

Älä ole typerä ja alennu tuohon. Lue niitä sanoja sen kemikaalisanan ympäriltäkin.

Harrastuksen kovuus ei ole synonyymi harjoittelun kovuuden kanssa. Kuin myöskään kurinalaisuus ei ole synonyymi harjoittelun kovuuden kanssa. Harjoittelun kovuus ei ole synonyymi päivittäisen harjoitusten viemän tuntimäärän kanssa.
Ja ihan yhtälailla, kun joissain muissa lajeissa hiotaan tekniikkaa, hiotaan kehonrakennuksessa poseerauksia (ainakin huipputasolla) tunti tolkulla. Ei ne parhaat poset tuu luonnostaan.

Hyppylajeja on tullut harrastettua pituussuuntaisina, enkä pidä niitä lähtökohtaisesti erityisen "kovina". Huipulle pääsemiseksi äärimmäisyyksiin taipuva luonne tietysti sopii hyvin, mutta lahjakkaat tyypit pääsevät erittäin pitkälle vähän maltillisimmillakin metodeilla. Toisin on kestävyysmatkoilla tai vaikka 400 m:llä, joissa monilla ei pää yksinkertaisesti kestä. Huipputasolla yleisurheilussa touhu on mielestäni raaempaa kuin kehonrakennuksessa SM-tasolla, mutta SM-finaaliin pääsy hyppylajeissa tai mitalin nappaaminen ei edellytä mitään äärimmäisiä panostuksia.

Monoselle irtoaa kyllä isot rispektit kovasta yrittämisestä, kaveri tuli maajoukkueleireillä ensimmäisistä treeneistä yleensä siinä vaiheessa, kun kömmin sängystä aamukuselle... :D

Hyppylajeja on tullut harrastettua pituussuuntaisina, enkä pidä niitä lähtökohtaisesti erityisen "kovina". Huipulle pääsemiseksi äärimmäisyyksiin taipuva luonne tietysti sopii hyvin, mutta lahjakkaat tyypit pääsevät erittäin pitkälle vähän maltillisimmillakin metodeilla. Toisin on kestävyysmatkoilla tai vaikka 400 m:llä, joissa monilla ei pää yksinkertaisesti kestä. Huipputasolla yleisurheilussa touhu on mielestäni raaempaa kuin kehonrakennuksessa SM-tasolla, mutta SM-finaaliin pääsy hyppylajeissa tai mitalin nappaaminen ei edellytä mitään äärimmäisiä panostuksia.
Samat havainnot itsellänikin, vaikkakin lopetin yleisurheilun jo 15-vuotiaana kolmiloikan SM-kisan jälkeen (jonka siis voitin vaikka alla oli yhteensä 7 kk juoksu- ja hyppytauko mm. säärileikkauksesta toipumiseen, eikä urheilulääkäri ollut vieläkään antanut lupaa aloittaa edes kevyttä hölkkää :david: ). Tein junnuvuosina ikäluokkien SE-tuloksia mm. moniotteluissa ja pitkillä pikamatkoilla vaikken käytännössä harjoitellut lajia melkeinpä koskaan. SM-mitaleita tuli useampi, mm. 14- ja 15-vuotiaana kolmiloikan SM-kultaa ja 14-vuotiaana pituushypyn SM-hopeaa.

Ok, oma kokemukseni kilpayleisurheilusta rajoittuu tuonne junnuvuosille, mutta olin ikävuosina 10-15 useammassakin lajissa oman ikäluokkani paras (tilastokärki, SE-tulos tai SM-voitto) ja vieläkin useammassa lajissa oman ikäluokkani kärkitasoa (esim. top-3 tilastoissa, SM-mitali). Kaikkein naurettavinta hommassa oli tosiaan se, etten käytännössä harjoitellut yleisurheilua koskaan. Pelasin vain korista, ja kiersin pitkin kesää yleisurheilukisoja. Kerran vuodessa olin yleensä viikon verran lajitekniikkaleirillä, eli sen verran lajikohtaista treeniä sentään tuli.

Olen aivan varma, että olisin joutunut jossain vaiheessa ylipäätänsä aloittamaan systemaattisen lajikohtaisen harjoittelun, jos olisin jatkanut yleisurheilua ja halunnut vielä pärjätäkin siinä. Mutta tuo junnuvuosien käytännössä ilmainen menestys on jäänyt omaan päähäni niin surkuhupaisana esimerkkinä yleisurheilun kotimaisesta tasosta ja lajin olemattomasta vaativuudesta jopa juniorien SM-tasolla, että en voi missään nimessä rinnastaa yleisurheilua esim. kehonrakennukseen jos puhutaan siitä, kuinka paljon SM-tasolla menestyminen urheilijalta vaatii.

Yleisurheilun lopetettuani pelasin koripalloa vielä 1½ vuotta, minkä jälkeen olen panostanut urheilupuolella eksklusiivisesti kehonrakennukseen. Salitreeniä on tässä vaiheessa alla 9 vuotta, ja bodyruokavalion noudattamista reilut 6 vuotta. Edellisen kerran olen juonut alkoholia syksyllä 2002, ja treeneistä on tullut suunnittelemattomia taukoja ainoastaan sairastumisten yhteydessä. Lasken kaloreita ja makroja ympäri vuoden, en sekoita hiilareita rasvoihin plussakalorikaudellakaan, jne. Olen vuosien varrella lukenut ja tutkinut kehonrakennuskirjallisuutta (ravintotiedettä, treenitutkimuksia ja -tietoutta, jne) enemmän kuin mitään kouluun liittyvää samana aikana yhteensä. Mietin koko ajan uusia tapoja, joilla saisin heikot lihasryhmäni kehittymään.

Nyt olen ensimmäisellä kisadieetilläni syksyn Classic BB -kisoihin, ja vaikka panostus lajiin on ollut viimeisen 9 vuoden aikana kokonaisuudessaan aivan eri planeetalta kuin panostukseni yleisurheiluun ikinä oli, en todennäköisesti tule edes tässä laihojen poikien kehonrakennuskisassa pärjäämään millään tavoin. Olisin todella yllättynyt, jos yltäisin finaalisijoitukseen pituussarjassani. Ja kyseessä on siis Fitnessliiton Classic Bodybuilding, josta on esim. Kehonrakennusliiton noviisikisoihin valovuosia matkaa. Noviiseista melkein vastaava matka yleiseen sarjaan.

Eli vaikka omakohtaiset kokemukseni yleisurheilusta rajoittuvat junnuvuosille, enkä voi siis näiltä osin sanoa mitä homma on esim. SM-tasolla yleisessä sarjassa, voin vain sanoa että menestyin erittäin hyvin oman ikäluokkani SM-tasolla yleisurheilussa vuosien ajan tekemättä lajin eteen melkeinpä yhtään mitään. Kehonrakennuksessa en sen sijaan tule todennäköisesti 20 vuoden täysipainoisella panostuksellakaan yltämään edes sellaiselle tasolle, että voisin astua noviisilavalle ilman että minut naurettaisiin sieltä saman tien alas. Siinä hieman kontrastia yleisurheilun ja kehonrakennuksen vaativuudesta kotimaan kilpatasolla.

Eli vaikka omakohtaiset kokemukseni yleisurheilusta rajoittuvat junnuvuosille, enkä voi siis näiltä osin sanoa mitä homma on esim. SM-tasolla yleisessä sarjassa, voin vain sanoa että menestyin erittäin hyvin oman ikäluokkani SM-tasolla yleisurheilussa vuosien ajan tekemättä lajin eteen melkeinpä yhtään mitään. Kehonrakennuksessa en sen sijaan tule todennäköisesti 20 vuoden täysipainoisella panostuksellakaan yltämään edes sellaiselle tasolle, että voisin astua noviisilavalle ilman että minut naurettaisiin sieltä saman tien alas. Siinä hieman kontrastia yleisurheilun ja kehonrakennuksen vaativuudesta kotimaan kilpatasolla.
Sun lähtökohdat yleisurheilussa oli sellaiset, että olit ikäluokassa ehkä ylivoimaisesti lahjakkain urheilija hyppylajeissa ja kilpailit ikävuosina, jolloin harjoittelulla ei ollut juuri merkitystä. Harjoittelemattomuutesi tuntuu myös hieman oudolta väitteeltä, kun taisit melko lyhyessä ajassa kilpailla useita satoja kertoja. Oma suhtautumiseni junnutuloksiin on muuttunut erittäin paljon, kun jatkoin (tai siis aloitin) treeniä kohti aikuisten tuloksia, enkä jaksa antaa niille enää minkäänlaista arvoa.

Veikkaisin, että meillä on suunnilleen samanlaiset fiilikset tällä hetkellä, eli sulla mahdollisuuksista CBB:n kärkinimiä vastaan ja mulla arvokisoissa menestymiseen. Oma panostukseni on tosin ollut huomattavasti ailahtelevampaa jatkuvien loukkaantumisten takia...

Kova fyysinen tulos vain vaatii sitä, että kehossa ei ole grammaakaan ylimääräistä painoa. Tilanne on vähän sama kuin vaikka mäkihyppääjillä. Pitää vain saada mahdollisimman iso määrä voimaa mahtumaan mahdollisimman pieneen lihasmassaan. Intissä oli yksi kymmenottelija, joka sanoi, että kilon painonlisäys tarkoittaa usean sentin pudotusta korkeushypyssä. Se on pienestä kiinni.

Jahas, ja kuinka sitten yleiurheilijoille määritellään se "ei grammaakaan ylimääräistä"-paino? Ammattiurheilijan kulutuksella olettaisi kropan toimivan vain paremmin kun se saa polttoainetta ja vettä myllyyn. Kova urheilu vaatii kovat sapuskat, ei liikaa mutta tarpeeksi. Toimistotyötä tekevät naisetkin voivat hyvinkin syödä päivän aikana 1600 kcalia kummemmin lihomatta, sehän menee jo peruskulutukseen!

Ymmärrän kyllä että seiväshypyssä on etua olla mahdollisimman vahva suhteutettuna omaan painoon. Ja taisi Evilä joskus todeta että hän ei tiedä helpompaa tapaa lisätä pituushypyssä senttejä, kuin painon pudotus.
Ja varmasti hyppylajeissa tulee vähemmillä energiamäärillä toimeen kuin kestävyyslajeissa. Siitä huolimatta miusta nuo kalorit on aikas alhaalla. Mietin vaan että kauankohan Matti pitää tuota diettiä päällä, kuitenkin miinuskalorit syövät varmasti voimaa kokoajan. Ja onhan Matin laskennallinen perusaineenvaihdunta jo 1800kcal.

Itse arvostan kyllä kaikkia urheilijoita jotka kilpailevat kansainvälisellä tasolla, ja varmasti SM-mitalliin vaaditaan uhrauksia ja panostusta oli laji mikä hyvänsä.
Lajien "kovuutta" on vaan melko mahdoton verrata. Toisinaan punttitreenit ja lenkit on miulle melkein lomaa. Ja on niitäkin päiviä/ajanjaksoja/hetkiä jolloin mielummin hyppäisin seivästä, juoksisin maratoonin tai diettaisin itseäni rasvattomaksi, kun laittaisin hanskat käteen ja ottelisin edes minuuttia tai hakkaisin reikiä ilmaan enää hetkeäkään...mutta kun mistään muusta en saa samanlaista oloa...tää on miun huume, tätä mie rakastan...ja jos tää ois helppoa niin tuskin ees tätä tekisin.

Liitteet

• rannalla.jpg
    rannalla.jpg
    51,5 KB · Katsottu: 477
kilpailit ikävuosina, jolloin harjoittelulla ei ollut juuri merkitystä.
Totta, ja juuri tästä syystä en voikaan aivan suoraan verrata kehonrakennusta ja yleisurheilua keskenään, mutta se ero panostuksen ja menestyksen välisessä suhteessa lajien välillä (sanotaan tätä vaikka eräänlaiseksi ROI-vertailuksi ;)) omakohtaisten kokemusten perusteella on jotain aivan käsittämätöntä. Vaikka yleisurheilupuolella vertailukohteena ovatkin juniorivuodet.
Harjoittelemattomuutesi tuntuu myös hieman oudolta väitteeltä, kun taisit melko lyhyessä ajassa kilpailla useita satoja kertoja.
Heh, kilpailin tosiaan monta kertaa viikossa mutta varsinaista treeniä ei tullut tehtyä melkein koskaan. :D

Huipputasolla yleisurheilussa touhu on mielestäni raaempaa kuin kehonrakennuksessa SM-tasolla, mutta SM-finaaliin pääsy hyppylajeissa tai mitalin nappaaminen ei edellytä mitään äärimmäisiä panostuksia.

Niin kyllä Suomessa menestyy esim. pituushypyssä tai kolmiloikassa, vaikka ei panostaisi kaikkea. (taso ei nimittäin ole kummoinen Evilää lukuunottamatta)

:offtopic:
Itsekkin kisailin 12v asti ja olin ikäluokkani parhaimmistoa. Ja sit lopetin ja aloitin uudestaan 22v ja olin nuorten SM-kisoissa 5. 100m:llä kuukauden harjoittelulla. :D (no jonkun kisan olin juossut tossa välissä, mutta ilman treeniä)

Itsekin olen aikoinaan maajoukkuetasolla urheillut, niin juniori kuin aikuistenkin tasolla, ja tottakai urheilijan täytyy olla ankara itselleen ja tarvitsee pientä narsismia, koska ei voi koskaan olla täysin tyytyväinen siihen missä on. Mutta narsismi ei ole ulkonäkösuuntautunutta, toisin kuin kehonrakennuksessa. Kroppa on väline, ei itse suoritus. Sitä suoritusta ei katsota pelistä 24/7 ja etsitä virheitä.

Tuo urheilun- ja liikunnanriemun pikkuhiljaa katoaminen johti juurikin lopettamiseen omalla kohdallani, mutta ei näin pitäisi olla. Kyllä siellä huipullakin pystyy jotkut hommasta nauttimaan. Hyvänä esimerkkinä vaikka Ottey, joka vielä neljäkymppisenä jaksaa harjoitella ja kiertää kisoja. Se on se rakkaus siihen lajiin, joka vie eteenpäin.

Ehkä suomessa mennään välillä liikaa sillä "perkele väkisin sitten saatanan saatana" eteenpäin. Näin se ainakin itselläni usein meni, ja motivaatio alkoi kärsiä.

Oletko koskaan ajatellut, että kenties urheilun- ja liikunnanriemun katoaminen ja siitä johtuva lopettaminen omalla kohdallasi johtuikin juuri siitä ettei sinussa ollut sitä narsistisuutta kylliksi? Mistä siis tiedät sellaisen henkilön todelliset ajatukset ja tunteet joka jatkaa vuodesta toiseen ja läpi välttämättömien vaikeuksien sekä motivaatio-ongelmien, itsehän siis päätit siinä tilanteessa lyödä hanskat tiskiin...

Ja vaikka hehkutit niin kovasti yleisurheilun harjoituksien vaativuutta verrattuna moneen muuhun, niin eikös tuo "perkele väkisin saatanan saatana"-kommentti saattaisi olla myös yksi mahdollinen korjattava asenne tiellä menestykseen? Itse väitän, että pelkkä treenaamisen määrään ja kovuuteen panostaminen olisi todella helppoa, ikävä kyllä se vain ei riitä menestykseen... asia jota voisi mielestäni Suomessa monellakin taholla välillä pysähtyä edes hetkeksi miettimään, vaikka suomalaiseen masokistiseen perusluonteeseen "täysillä tai ei mitään" paremmin istuukin.

Ps. Mistä muuten tiedät millä motivaatiolla Ottey edelleen kilpailee, oletko paljonkin keskustellut hänen kanssaan asiasta?

Oletko koskaan ajatellut, että kenties urheilun- ja liikunnanriemun katoaminen ja siitä johtuva lopettaminen omalla kohdallasi johtuikin juuri siitä ettei sinussa ollut sitä narsistisuutta kylliksi? Mistä siis tiedät sellaisen henkilön todelliset ajatukset ja tunteet joka jatkaa vuodesta toiseen ja läpi välttämättömien vaikeuksien sekä motivaatio-ongelmien, itsehän siis päätit siinä tilanteessa lyödä hanskat tiskiin...
Kilpailin siis kamppailun puolella en yleisurheilussa, ja nimenomaan nuo hanskat oli käytössä.

Vaikka itse löin ne hanskat tiskiin, niin tunnen monia, jotka eivät ole lyöneet.

Lopettamiseen vaikutti vahvasti myös se, että pääsin opiskelemaan paikkaan jonne halusinkin ja tämä olisi johtanut paikkakunnan/seuran/valmentajan yms. vaihtoon, ja siihen, että sitä koulua olisi pitänyt käydä kohtuu rauhalliseen tahtiin.
Toinen ja ehkä tärkeämpi oli se, että saavutin kohtuu nopeasti kohtuu paljon Suomessa juniori-ikäisenä, joka johti nuorelle pojalle aika kovaan harjoittelutahtiin ehkä liian nopeasti. Jo lukion alussa harjoittelin koulun ohella 7-14 krt/vko, kilpailin/leireilin lähes joka viikonloppu ja kaverit sekä sosiaalinen elämä jäivät melko vähälle. Tähän päälle kaikki painonpudotukset yms. Ei ollut helppoa, eikä pidäkkään. Päivääkään en kadu, ehkä paras kasvatusympäristö mitä voin kuvitella. Kiitos kaikille, jotka olivat mukana ja tukena. Vaikeinta oli saada tuo lopettamispäätös sanottua valmentajalle, joka oli ollut niin olennainen osa elämää jo pitkään, ja jonka tinkimättömälle työtä ei voi rahassa mitata.

Nyrkkeilyssä tuo aikuisten sarjaankin siirtyminen tapahtuu jo samana vuonna kuin täyttää 18, joten melko nopeasti oli ikäluokan vaihto edessä ja taso koveni todella paljon. Suomessa menestys oli vielä ihan hyvää, mutta kansainvälinen taso näytti (ja olikin) todella kaukana. Viimeisen niitin tähän arkkuun löi armeija ja urheilukoulu, jonka aikana kehitys tuntui polkevan paikallaan, vaikka itse intti menikin hienosti. Jossain vaiheessa sitä vain tekee omat päätöksensä ja valintansa tulevaisuuden varalle. Itse valitsin opiskelun.

Taisi olla turha mihinkään liittymätön tilitys, mutta tulipahan puettua sanoiksi.

Itse väitän, että pelkkä treenaamisen määrään ja kovuuteen panostaminen olisi todella helppoa, ikävä kyllä se vain ei riitä menestykseen... asia jota voisi mielestäni Suomessa monellakin taholla välillä pysähtyä edes hetkeksi miettimään, vaikka suomalaiseen masokistiseen perusluonteeseen "täysillä tai ei mitään" paremmin istuukin.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Enemmän on enemmän ei aina pidä paikkaansa.

Ihan haastattelujen perusteella tuon kuvan olen Otteysta saanut. Ehkä hän sinusta valehtelee, itse olen taipuvainen uskomaan ihmisiin.

Eikös kaveri harrasta seiväshyppyä? Siinä tosiaan saattaa olla eduksi alakaloridietti! Pitää pystyä hyppäämään helvetin korkealle seipää avulla! Joku liiaallinen muskelimooses ei siihen ikinä kykeä! (rasva ja lihas painaa)Aika hyvin tuntui hemmon ruokavalio olevan kohdallaan. Protskut, tarpeelliset rasvat, ei niinkään hiilareita (mihin niitä tarvitaan muutaman sekunnin suorituksessa?)...

Taisi olla turha mihinkään liittymätön tilitys, mutta tulipahan puettua sanoiksi.

Noh, ainakin mun mielestä tällaiset asialliset "tilitykset" ovat ihan mielenkiintoisia pätkiä eri tyyppisten urheilijoiden ajatuksista ja elämästä. :)
Tarkoitukseni oli lähinnä osoittaa, että kommentoit aika jyrkästi ja varmana asiaa josta sulla ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole omakohtaista kokemusta, koska et ole sitä polkua itse niin pitkälle kulkenut. Syyt valintaasi ovat taas toinen juttu ja varmastikin aivan järkevät, olethan ne itsekin selvästi pohdiskellut loppuun asti.

[/QUOTE]Ihan haastattelujen perusteella tuon kuvan olen Otteysta saanut. Ehkä hän sinusta valehtelee, itse olen taipuvainen uskomaan ihmisiin.[/QUOTE]

Näin oletinkin... ja ei, en väitä Otteyn varsinaisesti valehtelevan, mutta väitän ettei paluu ole vain urheilemisen riemusta tapahtunut. Hän varmaankin kokee kokonaisvaltaista riemuntunnetta, mutta koska asiat niin harvoin ovat kovin mustavalkoisia, uskon huippu-urheilun, myöskin (ja etenkin) "vanhana" paluuun siihen, silti olevan jonkinlainen sekoitus urheilua, narsismia, pakkoa, tottumusta, voiton- tai menestymisen huumaa yms. yms.
Ja mun vastine sun väitteeseesi taasen aiheutui juurikin siitä kun tyrmäsit kokonaan narsistisuuden ja nostit esiin pelkän ilon :D
Noh, jatkakaa... :zzzz: :wanha: :offtopic:

Näin oletinkin... ja ei, en väitä Otteyn varsinaisesti valehtelevan, mutta väitän ettei paluu ole vain urheilemisen riemusta tapahtunut. Hän varmaankin kokee kokonaisvaltaista riemuntunnetta, mutta koska asiat niin harvoin ovat kovin mustavalkoisia, uskon huippu-urheilun, myöskin (ja etenkin) "vanhana" paluuun siihen, silti olevan jonkinlainen sekoitus urheilua, narsismia, pakkoa, tottumusta, voiton- tai menestymisen huumaa yms. yms.

Monella "kehäraakilla" ura jatkuu kun ei osata luopua. Pelätään uuden alkua. Näitähän on meillä lööpeissä oikein urakalla tällähetkellä. Siis näitä jotka ovat viinasta tehneet elämänsisällön urheilu-uran päätyttyä.

Aikuisten ja junnujen yleisurheilusarjoja ei tosiaankaan voi verrata mitenkään toisiinsa. 10-15 vuotiaana pärjää aivan hyvin ilman treenaamista jos vaan on esimerkiksi luonnostaan isokokoisempi kuin muut. Joskus 18 vuoden ikä vuoden jälkeen aletaan vasta katsomaan kellä on oikeasti potentiaalia nousta sinne maailman tai jossain lajeissa edes Suomen huipulle.

Bodaus ja yleisurheilu on niin erilaisia lajeja etten niitä lähtisi vertailemaan toisiinsa. Kummikin on varmasti kovaa kun sen eteen tekee kaiken mahdollisen..Mutta itekkin kansallisella tasolla yleisurheileena sanon että on se vaan kovaa niin henkisesti kuin fyysisestikin, eikä tulokset tosiaankaan synny itsestään niin kuin joskus junnu vuosina kuinvaan meni kisoihin niin ennätykset parani.

Kertokaas nyt Pakkotoiston omat sprintterit, miten hoidatte ruokavalionne kilpailu- ja harjoituskaudella?

Aivan Monosen linjaa ette ilmeisesti vedä?
Syöttekö ihan bodyruokaa 5-6 ateriaa per päivä vai kenties vähemmän? Kiinnostaisi myös tietää minkälaisia diettejä pidätte kilpailukaudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom