Noniin, lentomatka finskillä suoraan oli 9,5h ja vitut siellä nukuttua saa ollenkaan. Anyways, kyllähän se matka menee kun ei kelloa katsele. Ei matkasta enempää, tylsää hommaa.
Naritan kentällä passia piti heilutella kokoajan, valokuvat otettiin ja sormenjäljetkin. Myös piti pari kaavaketta täyttää koneessa tullia varten. Ovat kovin tarkkoja. Kentällä annettiin myös lappusia sikaflunssan johdosta, osa pitää maskeja, osa ei. Kadulla tarjoillaan maskeja sekä joka raflassa tulee messissä desipyyhettä.
Röökaaminen Japanissa
Erikoisesti ainakin Tokion keskustassa Shinjukun ja Shibuyan alueella ei saa röökaa ollenkaan ulkona, tai jos saa, niin tuurilla voi löytää sille tarkoitetun paikan. Sisällä saa kyllä pistää haisemaan monessakin kuppilassa. Lentokentällä jo piti mennä istumaan lasiseen koppiin, messissä oli samassa kopissa myös paikallinen transu, ei haitannut, enkä kuvannut. Täällä on joku kamppis päällänsä röökin suhteen.
Kevyin röbö on vastaava kuin kotimaan ykkönen, kevyttä kuin mikä ja paljon halvempaa, kolmen euron pintaan. Kaduilla on röökiautomatteja, mutta niistä ei irtoa mitään, pitää olla oikeat henkkarit jolla saa sitten vahvistettua ostoksen.
Moottoriliikenne
Vasemmanpuoleista on, ei aiheuta kävelijälle mitään ongelmaa. Se mikä on erikoista täällä, oli aluksi täysin huomaamatonta. Jossakin vaiheessa kuitenkin kiinnitin huomiota katukuvaan, että mikäs tässä on erilaista. Autoja ei ole missään parkissa, ne ovat maan alla tai sitten isoissa parkkitaloissa. Niitä ei siis ole laisinkaan, kaikki autot ovat liikkeessä, eikä parkkipaikkoja itseasiassa oikein taida edes olla ytimessä. Vaikuttaa kovasti katukuvaan kun asiaan kiinnittää huomiota. Autot eivät kamalammin tööttäile, eivätkä kaahaa, ellei ole kyseessä joku superauto, jotka tuppaavat vetää täysiä kokoajan. Ja niitä tällä kyllä riittää.
Tässä nyt tyhjä katu perjantai-iltana, ei autoja parkissa, eikä kyllä liikkeelläkään.
Kahvi Tokiossa
Kahviloita on hyvin sopivasti, ne on helppo spottaa, koska niissä yleensä lukee englanniksi cafe. Isoja ketjuja tuppaa kaikki olemaan, semmoiset pienet pressokahvilat ovat poissa silmistä. Kahvin hintaan kannattaa kiinnittää huomiota, sillä jotkut paikat vetää ihan sikamaista hintaa, melkein vitonen kahvista. Starbuckissa ei ollut törkeän hintaista, mutta ei kahvikaan mitään erikoista ollut. Siitä hyvä juttu nuo kahvilat, että niiden terasseilla on usein röökipaikka.
Normaali sumppi on vaikea bongaa hinnastosta ja englannilla ei oikein juhli edes kansainvälisissä kahviloissa. "Nii koohii" futaa aina, mutta sieltä voi tulla ihan mitä vain, sillä kuka kysyy kahvia ostettaessa asikkaalta huonolla englannilla "cool/hot"? No tässä on kyllä aikaa vielä zekkailla kahvimestoja koko ens alkuviikko, no hätä. Capua en ole vielä testannut, koska missään mestassa ei ole vielä ollut kunnon tekomasiinoita.
Osa mestoissa myy myös papuja pusseissa ihan normitapaan.
Joukkoliikenne
Kuka sanoi, että metro on vaikea? Kyllä nyt täytyy sanoa, että täällä on aivan tolkuttoman tehokas julkinen liikenne. Ihan umpimetsästä onnistuu ihan vain loogisesti ajattelemalla matkustamaan metrolla paikasta A paikkaan B, eikä maksa todellakaan paljoa. Hinnat ovat halvemmat kertamaksullakin kuin stadissa kuukausikortilla. Juna on vielä halvempi.
Testattiin julkinen liikenne Shinjuku - Akihabara junalla, siihen ei paljoa keretty panostamaan kun joku paikallinen englantia osaava tuli itse repimään hihasta ja ohjasti oikeaan junaan maksuautomaatin kautta.
Maksuautomaatti voi olla aika hullun oloinen kun ei siitä tajua mitään, silti vain maalaisjärkeä käyttäen sen käyttäminen on helppoa. Periaate on simppeli. Selvitä ensin missä olet, sitten mihin olet menossa. Hinta tälle matkalle näkyy maksuautomaattien luona. Visaa ei kandee koneeseen tunkea, se sylkee sen takaisin, mutta setelit ja kolikot käy.
Metromatkustamisessa vaikeinta on löytää se itse metro. Tähän auttaa alueen kartat, joissa näkyy metroröörit. Akihabara - Shinjuku paineltiin metrolla ihan oma-alotteisesti ilman mitään ongelmaa. Metroon sisään, portaita tai hissiä alas, värikoodeilla ja metrokartalla pääsee todella pitkälle. Vaunussa kandee tuijotella sitä ledinäyttöä ja kuunnella kuulutuksia, niin osaa jäädä oikealla paikalla pois.
Matkustaminen on rentoa, vaikka väkeä olisi junassa/metrossa, ei haittaa, tosin ruuhka-aikaan ei kandee sinne mennä, senverran noihin asemille porukkaa lappaa.
Lentokentältä tultiin vajaan kahden tunnin matka junalla, maisemat ovat ihan kotimaisen oloisia matkan varrella ennen keskusta-aluetta.
Kohta lisää juttua, käyn suihkussa ja testaan jotain vahaa mitä ostin.