Matkakertomus: Japaniassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
@Mike olitko miten ratkonut kännykän datankäyttöön liittyvät dilemmat Japanissa? Ostanut sieltä sim-kortin vai mitenkä? Katselin että DNA myy jotain reissudata pakettia, 1gt maksaa 20e ja voimassa 14 päivää. Noita vois pari kolme ostaa kahden viikon reissulle niin saa sometettuakin
Ubigi eSIM on kaikkein paras vaihtoehto. Siinä on 5G-yhteys ilman roamingia, eli yhteys toimii yhtä nopeasti kuin paikallisilla. Parempi kuin Airalo, sitä kokeilin myös viime marraskuussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jumankauta on euro heikentynyt, ekalla kerralla Japanissa 100jpy oli yli 1.1 euroa.
Nyt sen saa 0,786 eurolla, eli vähemmällä euromäärällä = euro vahvistunut suhteessa jpy.

Tänään JR ilmoitti että olikos se lokakuun alussa kun JR Pass hintaa nostetaan tuntuvasti, 40-70% noususta ilmeisesti laskentatavan vaihdellessa (kurssit yms) puhuvat. Katselin myös huvikseni erästä hotellivaraustani, maksoin varatessani huoneen kiotosta, 38€ päivä, nyt sama hotelli ilmoittaa hotels.comissa että halvin hinta on 146€.

Ehtii varmaan juuri alta pois ennen kun isot inflaatiokorjaukset iskevät.

Tänään JR ilmoitti että olikos se lokakuun alussa kun JR Pass hintaa nostetaan tuntuvasti, 40-70% noususta ilmeisesti laskentatavan vaihdellessa (kurssit yms) puhuvat. Katselin myös huvikseni erästä hotellivaraustani, maksoin varatessani huoneen kiotosta, 38€ päivä, nyt sama hotelli ilmoittaa hotels.comissa että halvin hinta on 146€.

Ehtii varmaan juuri alta pois ennen kun isot inflaatiokorjaukset iskevät.
Nostavat passin hinnan vain lähemmäksi todellisuutta. Tähän mennessä hinta ollut älyttömän halpa. Tuossa kuukausi sitten kun ajelin Osakasta Tokioon, niin se pelkkä yhden suunnan matka maksoi reilut 14000 jeniä ja 7pv passi maksaa nyt vajaat 30000 jeniä (50000 jeniä lokakuussa). Toki se melkein 70% nosto kerralla on aika raaka ja olisivat voineet nostella sitä vähän kerrallaan aloittaen jo aikaisemmin.
Hotellin hintaan taas vaikuttaa se, että sun matka on lähempänä. Eri hinnat riippuen haluatko sen huoneen lähipäivinä vai vasta 5kk päästä. Nopealla vilkaisulla eräs käyttämäni hotelli, sama huone 200€+ jos haluan sen lähipäivinä tai se vanha tuttu 100€ jos kelpaa huone 4kk:n päästä.

Joo eräässä videossa verrattiin JR passin tulevia hintoja esim euro trail passiin, ja todettiin että nostonkin jälkeen JR pass on edullinen JOS sitä käyttää. Spekuloitua on että myös normaalit liput tulee nousemaan jolloin sitten taas hintavertailut menee uusiksi että mikä on kannattavaa ja mikä ei. Muutosta myös se että muutoksen jälkeen JR pass käy myös niihin kahteen nopeimpaan shikanseniin.

Muutosta ovat lähinnä kritisoitu siitä että miten hemmetin halpaa sitten lentäminen taas on japanin sisällä. Noh jos tosiaan joskus uusiksi tulee mentyä japaniin niin luultavasti käytänkin sisäisiä lentoja sillä kertaa.

Muutosta ovat lähinnä kritisoitu siitä että miten hemmetin halpaa sitten lentäminen taas on japanin sisällä. Noh jos tosiaan joskus uusiksi tulee mentyä japaniin niin luultavasti käytänkin sisäisiä lentoja sillä kertaa.
Taitaa olla vaan melko hidasta jos samalla saarella matkustaa.

Taitaa olla vaan melko hidasta jos samalla saarella matkustaa.
Juu, tulevalta reissulta tuli okinawa skipattua vaikka se oli tarkoitus sisältää reissuun. Eli mahdolliseen seuraavaan reissuun jo lähtökohtaisesti sisällyttäisi Okinawan ja Sapporon, eli eteläisimmästä kolkasta pohjoisimpaan.

Juu, tulevalta reissulta tuli okinawa skipattua vaikka se oli tarkoitus sisältää reissuun. Eli mahdolliseen seuraavaan reissuun jo lähtökohtaisesti sisällyttäisi Okinawan ja Sapporon, eli eteläisimmästä kolkasta pohjoisimpaan.
Toi matka tosiaankin lentämällä, koska viime kerran hinnoissa Shinkansen maksoi Tokiosta Kiotoon 90 euroa naama. Niin tommoinen siivu luotijunalla olis aika saatanan kallis.

@TJJ ja muutkin Japanin matkaajat, ihan sellasta tässä mietin että kun päivän pyörii kaupungilla, syömässä, shoppailemassa, vähän nähtävyyksiä, pari olutta yms perus turistijuttua, niin varmaan on hyvä olla jonkin sortin taskujen jatke mukana. Eli onko teillä jotain laukkua tai reppua messissä normi päivämenoissa? Ymmärrän et jos illalla haluaa vaikka hienompaan baariin/diskoon yms niin aina helpottaa mitä vähemmän "turistilta" näyttää, siisti pukeutuminen yms kuulema helpottaa jo joihinkin paikkoihin pääsyä.

Mutta siis anyways kun itse arvon tässä et ottaisko mukaan ns. arkilaukuksi tollasen pienehkön järkkärilaukun mihin mahtuis juomapulloa, passia, virtapankkia yms yms, vai olisko siisti reppu kuitenkin sit mukavampi? Et jos tahtoo käydä ruuhkaisilla turistinähtävyyksillä tai pysähtyä pieneen 6 paikkaiseen juottolaan ni onko noi vaan edessä vai normi juttu?

Tarkoitus kuitenkin kun kylille lähtee niin tulla vasta illalla hotlalle vaihtaa ns parempaa päälle.

Mutta siis anyways kun itse arvon tässä et ottaisko mukaan ns. arkilaukuksi tollasen pienehkön järkkärilaukun mihin mahtuis juomapulloa, passia, virtapankkia yms yms, vai olisko siisti reppu kuitenkin sit mukavampi? Et jos tahtoo käydä ruuhkaisilla turistinähtävyyksillä tai pysähtyä pieneen 6 paikkaiseen juottolaan ni onko noi vaan edessä vai normi juttu?
Reppu tai olkalaukku, ei väliä, kaikilla käytännössä on jompi tai kumpi. En nyt yökerhoon menisi sellaisen kanssa mutta johonkin kapakkaan ihan ok. Mulla on ollut molempia mukana järkkärin ym kantoon, preferoin reppua lähinnä kun olkalaukusta menee niskat jumiin

Minä olen tällä minuutilla Kiotossa, en tiedä milloin olet menossa mutta nyt jo on luokkaa +30 lämmintä ja aurinko porottaa, kannattaa varautua että hiki tulee, naama palaa ja vituttaa kantaa rinkkaa. Edelleen suosittelen 4 pyöräistä matkalaukkua.

Reppu tai olkalaukku, ei väliä, kaikilla käytännössä on jompi tai kumpi. En nyt yökerhoon menisi sellaisen kanssa mutta johonkin kapakkaan ihan ok. Mulla on ollut molempia mukana järkkärin ym kantoon, preferoin reppua lähinnä kun olkalaukusta menee niskat jumiin

Minä olen tällä minuutilla Kiotossa, en tiedä milloin olet menossa mutta nyt jo on luokkaa +30 lämmintä ja aurinko porottaa, kannattaa varautua että hiki tulee, naama palaa ja vituttaa kantaa rinkkaa. Edelleen suosittelen 4 pyöräistä matkalaukkua.

29.5 oma lähtö, ja joo otan kesäistä vaatekertaa mukaan =) Onko iltaisin kuitenkin viileää? Rinkka onneksi kulkee vain junamatkat käytännössä ja dumpataan hotellille, sitten kevyemmin. Kiitos vastauksista.

@TJJ ja muutkin Japanin matkaajat, ihan sellasta tässä mietin että kun päivän pyörii kaupungilla, syömässä, shoppailemassa, vähän nähtävyyksiä, pari olutta yms perus turistijuttua, niin varmaan on hyvä olla jonkin sortin taskujen jatke mukana. Eli onko teillä jotain laukkua tai reppua messissä normi päivämenoissa? Ymmärrän et jos illalla haluaa vaikka hienompaan baariin/diskoon yms niin aina helpottaa mitä vähemmän "turistilta" näyttää, siisti pukeutuminen yms kuulema helpottaa jo joihinkin paikkoihin pääsyä.

Tarkoitus kuitenkin kun kylille lähtee niin tulla vasta illalla hotlalle vaihtaa ns parempaa päälle.
Itse käytin reppua ja olkalaukkua. Usein oli molemmat, jos yhtään ajattelin ostavani jotain isompaa/enemmän. Olkalaukku oli mukana 24/7, myös baarissa, koska siinä kulki puhelin/virtapankki/rahat/kortit/passi ym. pikku krääsä.

Joku pikku pyyhe on hyvä olla myös mukana, koska 99% vessoista ei ole paperia käsien kuivaamiseen ja hyvin harvassa on myös toimivat kuivaimet korren jäljiltä. Sadekausi alkaa muuten siinä kesäkuun alkupuolella eli voi olla hieman märät kelit jos huono säkä käy.

Itse käytin reppua ja olkalaukkua. Usein oli molemmat, jos yhtään ajattelin ostavani jotain isompaa/enemmän. Olkalaukku oli mukana 24/7, myös baarissa, koska siinä kulki puhelin/virtapankki/rahat/kortit/passi ym. pikku krääsä.

Joku pikku pyyhe on hyvä olla myös mukana, koska 99% vessoista ei ole paperia käsien kuivaamiseen ja hyvin harvassa on myös toimivat kuivaimet korren jäljiltä. Sadekausi alkaa muuten siinä kesäkuun alkupuolella eli voi olla hieman märät kelit jos huono säkä käy.
Joo korotettu sateen mahdollisuus huomioitu goretex kenkien ja tietysti muumi sateenvarjon kanssa. Työn orjana ei tän enempää saanut loman ajankohtaan vaikuttaa niin otetaan vastaan mitä (taivaalta) tulee.

Sadekausi alkaa muuten siinä kesäkuun alkupuolella eli voi olla hieman märät kelit jos huono säkä käy.
Mää olin 10v sitten juhannuksena, eli abt pahimpaan sadekauden aikaan tokiossa, sateli joo, ei kumminkaan hirveästi sinänsä. Mutta se kosteus ja kuumuus...

Sontsan saa sieltä halvalla jos tarttee muutamalla eurolla..silloin 10v sitten tais olla jopa noin euron, varmaan nyt enemmän, ei ole sadellut, ei ole tullu katottua.

goretex kenkien
Jalkaan ne kengät millä voi talsia asfaltilla sen 10-15km/pv.

Suositut

Back
Ylös Bottom