Ei voi kattoa näitä kuvia, mä oon mun elämän 10 parhaasta hetkestä ehkä 8 tai 9 elänyt Hollannissa, tulee ihan älytön ikävä sinne. Ihan mielettömän hyvä että joku viittii tehdä hollantia tunnetuks! Mun top-ten elämän tapahtumat on kaikki hollannista ja saksasta.. Hollantiin haluasin niin takasin <3 Ihan mieletöntä aikaa oli olla siellä. Jos Junnu Vainio laulaa Kööpenhaminasta, mun pitää laulaa Amsterdamista ja Haagista, pikkusen Rotterdamistakin.. Suomen paras thread kaikilla palstoilla tää imo.
Ma voin talla hetkella sanoa elaneeni kaikki elamani parhaat hetket Hollannissa, tarkemmin sanottuna Damissa
Noniin, takaisin Suomessa. Lähdin Amsterdamista eilen aamulla vähän samalla tavalla kuin mitä olin elänytkin siella, eli täydessa kaaoksessa ja pää sekaisin :jahas: Ilta lähti sen verran käsistä, että päädyttiin ottamaan yöllä taksi frendin luo johonkin päin Kaakkois-Amsterdamia (?), missä oltiin hereillä siihen asti kunnes tajusin että kello on 9.30 ja mun lento lähtee yhdeltä, mitä ennen mun pitää hakea kamat himasta (Länsi-Amsterdam). Niin ja tietysti selvittää että miten yleensäkin pääsen keskustaan...
Sain ohjeistuksen metroasemalle, minne onneksi löysinkin n. 15min harhailun jälkeen. En mä mitään lippua ostanut ja rehellisesti sanottuna en edes ollut varma olinko oikeassa junassa, mutta kuin ihmeen kaupalla päädyin lopulta Centraalille. Siinä vaiheessa olin jo niin myöhässä aikataulustani, että otin taksin himaan, käskin sen odottaa kun haen kamat ja tulin sit taksilla takaisin keskustaan. Lysti maksoi 20e, mikä ei mun mielestä ole paha hinta siitä että säästin ainakin puoli tuntia aikaa.
Ennen lähtöä piti vielä käydä hostellilla sanomassa viimeiset jäähyväiset, joten pamahdin sinne laukkuineni hengästyneenä ja paniikissa, koska olin matkalla tajunnut etten ole tulostanut matkatietoja. Siinä vaiheessa mun lennon lähtöön oli aikaa n.2h. Hostellin netti ei sit tietenkään just sillä hetkellä toiminut, joten pikaisten halien ja pusujen jälkeen juoksin nettikahvilaan tulostamaan paperit ja sitten, vihdoin, olin valmis lähtemään kentälle :D Koko härdelli oli taas kerran niin tyypillistä mua, etten loppupeleissä voinut kuin nauraa itselleni...
Kun saavuin Suomeen, en ollut nukkunut n. 40 tuntiin, syönyt yli 24 tuntiin ja näytin aivan paskalta, mutta ainakin pääsin perille!
Viimeiset illat Amsterdamissa käytin aika pitkälti vaan kavereiden näkemiseen ja läksiäisiin. Mun omat läksiäiset olivat Sugar Factoryssa perjantaina, lauantaina oli mun pomon läksiäiset, sunnuntaina olin ulkona pub crawlin työntekijöiden kanssa ja maanantaina sit näin vähän kaikkia kavereita. Mun piti tehdä jotain hyödyllistä ja käydä vaikka jossain museossa, mutta eipä mua nyt hirveästi harmita vaikka en sitä tehnytkään. Olen käynyt tasan kahdessa museossa Amsterdamissa (sex museum ja hemp museum) eikä mua oikeastaan kiinnosta käydä niissä muissa - ainakaan jos joudun maksamaan 15e sisäänpääsystä.
Mulla on nyt jo ihan älytön ikävä Amsterdamia, kaikkia upeita ihmisiä jotka tapasin siellä ja koko sitä elämää mitä elin viimeiset 5kk. Tein lentokoneessa listaa kaikista niistä asioista mitä mun tulee ikävä ja laitan tähän nyt ne mitä muistan...
1.
Tuoksu. Mikään ei voita sitä kun tulee Damiin ensimmäistä kertaa, astuu ulos Centraalilta ja haistaa heti sen makeahkon tuoksun, mikä kaupungissa on joka puolella. Se on jotain niin Amsterdamia, että vaikka en muutaman päivän jälkeen enää tiedostanut sitä, mun mielestä Suomi tuoksuu oudolle. Lisäksi tietysti vietin paljon aikaa paikoissa missä sai vapaasti polttaa, joten ehkä en ole tottunut raikkaaseen ilmaan...
2.
Pyöräily. Missään muualla pyöräily ei ole niin helppoa kuin Amsterdamissa. Pyöräkaistoja on joka puolella ja joka suuntaan, suurin mäki on kanaalin yli menevä silta, etäisyydet ovat aika lyhyitä ja pyöräilijä on kuningas liikenteessa :D Lisäksi fillarointi on halpaa, ekologista ja hyvää liikuntaa. Täydellinen tapa liikkua ympäri kaupunkia! Mä en käsitä, miksi muualla jengi ei pyöräile enemmän. Ei täällä Suomessa kaupungeissa ole sellaisia mäkiä, että niitä olisi kovin raskasta pyöräillä...
Viimeisinä päivinä mulla meni tosin hermot sateen kanssa, mutta sadetta ei onneksi ole joka päivä.
Ainiin ja erityisesti keskellä yötä/aamuyöllä pyöräilyä mun tulee tositosi paljon ikävä! Se oli aina niin mahtavaa varsinkin kesäöinä fillaroida himaan 5-6 aikaan aamulla, kun koko kaupunki vielä nukkuu, tiet ovat tyhjiä, kanaalit kimmeltävät lamppujen valossa... Aloin melkein itkeä viimeisinä iltoina kotimatkalla, koska mun mielestä Amsterdam on kauneimmillaan nimenomaan yöllä ja mietin vaan että tää saattaa olla viimeinen kerta kun näen sen :(
Nieuwendijk aamuyöllä:
3.
Marihuana. Sanomattakin selvää. Tai no mä en niinkään kaipaa pilveä, vaan sitä vapautta että voin milloin vaan kävellä coffee shoppiin ja ostaa oikeasti laadukasta tavaraa. Mun tulee ikävä myös pilven polttamisen sosiaalista puolta, sitä että hengaillaan kavereiden kanssa jossain, poltetaan jointteja ja puhutaan paskaa.
4.
Puistot. Ehkä enemmän kesäjuttu, mutta mä silti ikävöin Damin puistoja. Musta on kiva, että kaupungissa on paljon vihreää ja puistot ovat myös alueita, missä pystyy rauhoittumaan kaupungin vilinän keskellä.
Mun eka kerta Westerparkissa, jolloin istuin tossa kanaalin varrella ja söin lounasta:
Frendi pyörällä:
Voi ei, mulla loppuu nyt aika kesken... Kirjoittelen lisää huomenna tai tänään illalla