Matkakertomus: Amsterdam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alyssa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:( Mut kylla ma nyt muistan!

Ei voi kattoa näitä kuvia, mä oon mun elämän 10 parhaasta hetkestä ehkä 8 tai 9 elänyt Hollannissa, tulee ihan älytön ikävä sinne. Ihan mielettömän hyvä että joku viittii tehdä hollantia tunnetuks! Mun top-ten elämän tapahtumat on kaikki hollannista ja saksasta.. Hollantiin haluasin niin takasin <3 Ihan mieletöntä aikaa oli olla siellä. Jos Junnu Vainio laulaa Kööpenhaminasta, mun pitää laulaa Amsterdamista ja Haagista, pikkusen Rotterdamistakin.. Suomen paras thread kaikilla palstoilla tää imo.

Ei voi kattoa näitä kuvia, mä oon mun elämän 10 parhaasta hetkestä ehkä 8 tai 9 elänyt Hollannissa, tulee ihan älytön ikävä sinne. Ihan mielettömän hyvä että joku viittii tehdä hollantia tunnetuks! Mun top-ten elämän tapahtumat on kaikki hollannista ja saksasta.. Hollantiin haluasin niin takasin <3 Ihan mieletöntä aikaa oli olla siellä. Jos Junnu Vainio laulaa Kööpenhaminasta, mun pitää laulaa Amsterdamista ja Haagista, pikkusen Rotterdamistakin.. Suomen paras thread kaikilla palstoilla tää imo.

Ma voin talla hetkella sanoa elaneeni kaikki elamani parhaat hetket Hollannissa, tarkemmin sanottuna Damissa :)

Noniin, takaisin Suomessa. Lähdin Amsterdamista eilen aamulla vähän samalla tavalla kuin mitä olin elänytkin siella, eli täydessa kaaoksessa ja pää sekaisin :jahas: Ilta lähti sen verran käsistä, että päädyttiin ottamaan yöllä taksi frendin luo johonkin päin Kaakkois-Amsterdamia (?), missä oltiin hereillä siihen asti kunnes tajusin että kello on 9.30 ja mun lento lähtee yhdeltä, mitä ennen mun pitää hakea kamat himasta (Länsi-Amsterdam). Niin ja tietysti selvittää että miten yleensäkin pääsen keskustaan...

Sain ohjeistuksen metroasemalle, minne onneksi löysinkin n. 15min harhailun jälkeen. En mä mitään lippua ostanut ja rehellisesti sanottuna en edes ollut varma olinko oikeassa junassa, mutta kuin ihmeen kaupalla päädyin lopulta Centraalille. Siinä vaiheessa olin jo niin myöhässä aikataulustani, että otin taksin himaan, käskin sen odottaa kun haen kamat ja tulin sit taksilla takaisin keskustaan. Lysti maksoi 20e, mikä ei mun mielestä ole paha hinta siitä että säästin ainakin puoli tuntia aikaa.

Ennen lähtöä piti vielä käydä hostellilla sanomassa viimeiset jäähyväiset, joten pamahdin sinne laukkuineni hengästyneenä ja paniikissa, koska olin matkalla tajunnut etten ole tulostanut matkatietoja. Siinä vaiheessa mun lennon lähtöön oli aikaa n.2h. Hostellin netti ei sit tietenkään just sillä hetkellä toiminut, joten pikaisten halien ja pusujen jälkeen juoksin nettikahvilaan tulostamaan paperit ja sitten, vihdoin, olin valmis lähtemään kentälle :D Koko härdelli oli taas kerran niin tyypillistä mua, etten loppupeleissä voinut kuin nauraa itselleni...
Kun saavuin Suomeen, en ollut nukkunut n. 40 tuntiin, syönyt yli 24 tuntiin ja näytin aivan paskalta, mutta ainakin pääsin perille!

Viimeiset illat Amsterdamissa käytin aika pitkälti vaan kavereiden näkemiseen ja läksiäisiin. Mun omat läksiäiset olivat Sugar Factoryssa perjantaina, lauantaina oli mun pomon läksiäiset, sunnuntaina olin ulkona pub crawlin työntekijöiden kanssa ja maanantaina sit näin vähän kaikkia kavereita. Mun piti tehdä jotain hyödyllistä ja käydä vaikka jossain museossa, mutta eipä mua nyt hirveästi harmita vaikka en sitä tehnytkään. Olen käynyt tasan kahdessa museossa Amsterdamissa (sex museum ja hemp museum) eikä mua oikeastaan kiinnosta käydä niissä muissa - ainakaan jos joudun maksamaan 15e sisäänpääsystä.

Mulla on nyt jo ihan älytön ikävä Amsterdamia, kaikkia upeita ihmisiä jotka tapasin siellä ja koko sitä elämää mitä elin viimeiset 5kk. Tein lentokoneessa listaa kaikista niistä asioista mitä mun tulee ikävä ja laitan tähän nyt ne mitä muistan...

1. Tuoksu. Mikään ei voita sitä kun tulee Damiin ensimmäistä kertaa, astuu ulos Centraalilta ja haistaa heti sen makeahkon tuoksun, mikä kaupungissa on joka puolella. Se on jotain niin Amsterdamia, että vaikka en muutaman päivän jälkeen enää tiedostanut sitä, mun mielestä Suomi tuoksuu oudolle. Lisäksi tietysti vietin paljon aikaa paikoissa missä sai vapaasti polttaa, joten ehkä en ole tottunut raikkaaseen ilmaan...

2. Pyöräily. Missään muualla pyöräily ei ole niin helppoa kuin Amsterdamissa. Pyöräkaistoja on joka puolella ja joka suuntaan, suurin mäki on kanaalin yli menevä silta, etäisyydet ovat aika lyhyitä ja pyöräilijä on kuningas liikenteessa :D Lisäksi fillarointi on halpaa, ekologista ja hyvää liikuntaa. Täydellinen tapa liikkua ympäri kaupunkia! Mä en käsitä, miksi muualla jengi ei pyöräile enemmän. Ei täällä Suomessa kaupungeissa ole sellaisia mäkiä, että niitä olisi kovin raskasta pyöräillä...
Viimeisinä päivinä mulla meni tosin hermot sateen kanssa, mutta sadetta ei onneksi ole joka päivä.

Ainiin ja erityisesti keskellä yötä/aamuyöllä pyöräilyä mun tulee tositosi paljon ikävä! Se oli aina niin mahtavaa varsinkin kesäöinä fillaroida himaan 5-6 aikaan aamulla, kun koko kaupunki vielä nukkuu, tiet ovat tyhjiä, kanaalit kimmeltävät lamppujen valossa... Aloin melkein itkeä viimeisinä iltoina kotimatkalla, koska mun mielestä Amsterdam on kauneimmillaan nimenomaan yöllä ja mietin vaan että tää saattaa olla viimeinen kerta kun näen sen :(

Nieuwendijk aamuyöllä:

203.JPG

3. Marihuana. Sanomattakin selvää. Tai no mä en niinkään kaipaa pilveä, vaan sitä vapautta että voin milloin vaan kävellä coffee shoppiin ja ostaa oikeasti laadukasta tavaraa. Mun tulee ikävä myös pilven polttamisen sosiaalista puolta, sitä että hengaillaan kavereiden kanssa jossain, poltetaan jointteja ja puhutaan paskaa.

4. Puistot. Ehkä enemmän kesäjuttu, mutta mä silti ikävöin Damin puistoja. Musta on kiva, että kaupungissa on paljon vihreää ja puistot ovat myös alueita, missä pystyy rauhoittumaan kaupungin vilinän keskellä.

Mun eka kerta Westerparkissa, jolloin istuin tossa kanaalin varrella ja söin lounasta:

002.JPG

018.JPG
019.JPG

Frendi pyörällä:

076.JPG

Voi ei, mulla loppuu nyt aika kesken... Kirjoittelen lisää huomenna tai tänään illalla :)

5. Halpa alkoholi. Sixpack AH bisseä 2,20e, pullo viiniä 2e... Baareissa hinnat olivat aika normaalitasolla, mutta esim. meidän vakkaripaikassa (Belushi's) oli 1e jagershotit. Sit tietysti henkkarialennukset omassa baarissa, joten ryyppääminen oli naurettavan halpaa. Mulla on kummasti ikävä myös half pintteja, vaikka aluksi pidinkin niitä naurettavina. Tuoppi ei istu enää luonnollisesti mun käteen ja mua on alkanut ällöttää se kun tuopissa bisse ehtii mennä huonoksi. Täällä voi tilata tietysti pienen oluen, mutta se ei oikeasti ole mikään pieni. Mulla on ikävä pieniä laseja :(

Mooi Kaap, jokaisen budjettiryyppääjän paras ystävä:
000405420_003_126496_200.jpg

5kk aikana join varmaan ainakin 30 pulloa tota :D Calimuchona yleensä.

Sit oli tietysti Jagerbombs!

004.JPG

6. Street markets. Ihania kirpparimarkkinoita, mistä voi tehdä tosi hienoja löytöjä :haart: Mä ostin lähes kaikki vaatteeni katumarkkinoilta 1-2e/kpl, eli sain tyydytettyä shoppailuhimoni yleensä alle kympillä. Ruokamarkkinoilla oli sit ihanan näköisiä vihanneksia, juustoja, lihaa, pähkinöitä jne jne. ja rakastin kierrellä niitäkin. Suomessa on toreja, mutta Damissa tavara on halvempaa ja sitä on enemmän.

7. Yleinen elämän helppous. En sano, että jokaisen elämä Amsterdamissa olisi helpompaa kuin Suomessa, mutta mulla henkilökohtaisesti oli tosi helppo elämä :D Löysin asunnon helposti, rahat riittivät aina kaikkeen (vaikka mun tulot tippuivat lähes 1000 eurolla kun muutin Damiin. Ja vuokraa maksoin saman verran kuin Suomessa), kaikki paperiasiat hoituivat helposti, mulla oli ystäviä, rento duuni, aina jotain tekemistä... Se ei välttämättä ollut sellaista elämää mitä olisin jaksanut vuosia, mutta kyllä mä siellä vielä ainakin puoli vuotta olisin varmasti viihtynyt. Myös yleinen elämänasenne oli ainakin meidän porukoissa erilainen kuin täällä. Kukaan ei stressannut juuri mistään, ei vaikka rahat olisivat totaalisen loppu eikä olisi kämppää alla. Kaikki vaan tiesivät, että asiat järjestyvät jossain vaiheessa (ja niin tekivätkin!). Suomessa taas kaikki stressaavat koko ajan, mikään palkkataso ei ole ikinä tarpeeksi, elämän tarkoitus on omakotitalo ja volvo eikä kukaan ole ikinä tyytyväinen. Tietysti mullakin oli vaikeita hetkiä Damissa. Välillä olin aivan peeaa, ihmissuhteet eivät aina toimineet niinkuin olisin halunnut, duuni kyllästytti toisinaan jne., mutta heräsin joka aamu onnellisena :)

Siinä nyt joitain asioita, mitä tuli mieleen. Jos listaisin kaikki ne jutut mitä ikävöin, lista jatkuisi muutaman sivun verran. Tuntuu hassulta etten ole enää siellä ja olen jo pari kertaa hämääntynyt nähdessäni Suomessa väkijoukossa jonkun, joka muistuttaa mua tutusta ihmisestä Damissa. Eilen aloin melkein itkeä kun poltin tupakkaa siskon parvekkeella ja aloin miettiä mun työpaikan smoking roomia ja kaikkia niitä muistoja sieltä :(

En ole katunut lähtöä kertaakaan - päinvastoin, se oli paras päätös minkä ikinä tein. Mulle jäi käteen iso kasa ystäviä ympäri maailmaa, varma työpaikka (ja kontaktit) Amsterdamissa, paaaaljon itsevarmuutta ja rohkeutta, monta uutta kokemusta ja uudenlainen tapa nähdä maailma. En tiedä haluanko enää muuttaa Amsterdamiin pidemmäksi aikaa, koska maailmassa on niin paljon muitakin paikkoja missä haluan asua. Tulen kuitenkin 100% varmasti käymään siellä mahdollisimman usein, seuraavan kerran joulukuussa/uutenavuotena! :)

Laitan tähän loppuun vähän kuvia.

Poes nukkumassa mun tyynyllä:
026.JPG

Hippitytön kitara:
014.JPG

Bar flairing competition:
157.JPG
156.JPG

Kaverin kuuro kissanpentu:
114.JPG

073.JPG

Sloterdijk:
153.JPG

Cannabis festival:
027.JPG

Ruokaa @ Coco's:
152.JPG

Puro hippikommuunissa:
154.JPG

BBQ @ Vondelpark:
102.JPG

Minä ja Mark, joka oli kuin mun veli sen 2kk mitä asuttiin yhdessä ja joka on nyt kuollut...
052.JPG

Totuuksia duunipaikan seinällä:
home.jpg

Ehkä siinä olis ideaa että pössyttely sallittaisiin suomessakin...

Voi kumpa se olisikin pelkästä pössyttelystä kiinni.

Ei hitto mikä threadi. Luin äsken kokonaan tän ja ai hemmetti mikä himo tuli lähteä tonne! Toi kuulostaa just sellaselta elämältä josta mä täällä Suomessa oon unelmoinut. Paljon tekemistä, välimatkat lyhyitä (pyörällä pääsee), paljon sosiaalisia ihmisiä ympärillä. Täällä ihmiset ajattelee vaa töitä ja kouluttautumista.

Kiitoksia tosi paljon tästä threadistä, oikeesti :)

ps. Marraskuussa ois matka Amsterdamiin Qlimaxiin (konemusatapahtuma). Tarkotus olis olla siellä nelisen päivää. Oisko sinne muuten tammikuussa hyvä mennä? Mulla loppuu duuni 31.12.2010 ja sitte 10.1.2011 pitäs astua armeijan saappaisiin. Kelasin että tossa välissä vois kans käydä siel :)

Ei hitto mikä threadi. Luin äsken kokonaan tän ja ai hemmetti mikä himo tuli lähteä tonne! Toi kuulostaa just sellaselta elämältä josta mä täällä Suomessa oon unelmoinut. Paljon tekemistä, välimatkat lyhyitä (pyörällä pääsee), paljon sosiaalisia ihmisiä ympärillä. Täällä ihmiset ajattelee vaa töitä ja kouluttautumista.

Kiitoksia tosi paljon tästä threadistä, oikeesti :)

ps. Marraskuussa ois matka Amsterdamiin Qlimaxiin (konemusatapahtuma). Tarkotus olis olla siellä nelisen päivää. Oisko sinne muuten tammikuussa hyvä mennä? Mulla loppuu duuni 31.12.2010 ja sitte 10.1.2011 pitäs astua armeijan saappaisiin. Kelasin että tossa välissä vois kans käydä siel :)

:) Joo, elämä tossa ympäristössä oli ehdottomasti ihan omaa luokkaansa.

Tammikuussa Damissa ei kai oikein tapahdu mitään ja siellä on kylmää (tai no, samaa kuin Suomessakin), mutta tietysti nähtävyydet, liikkeet jne. ovat samat kuin aina ja bileitäkin varmaan löytyy. Mä itse tulen viettämään uudenvuoden Damissa ja jään sinne varmaan about viikoksi sen jälkeen, riippuu vähän et kenen sohvalla voi nukkua ja miten paljon mulla on rahaa.
Koita lopettaa duuni pari päivää aiemmin ja vietä uusivuosi Hollannissa!

No mä kyllä sillon uudenvuoden aattona pääsen iha varmaa lähtee töistä millo haluan (tai jopa sovittua etten mene töihin) ja jotenki järjestettyä että olisi uuden vuoden siellä. Ja just jonku viikon vois siellä viettää :) Jos sais tommosta aikaseks nii sähän Alyssa voisit siellä toimia mulle jonain yhteyshenkilönä :D

Tottakai voin :) Meinasitko ihan yksin lähteä reissuun vai jonkun frendin kanssa?

Mä en tiiä. Mulla on tällä hetkellä vähän semmonen tilanne kaverien kanssa että joko en saa ketään lähtemään ja ne joita voisin saada niin niitä en halua:D Tuli vaan mieleen että jos sieltä "tuntis" jonkun, eli jos sinä vaikka siellä voisit vähä näyttää jotai paikkoja ja sellasta, niin ehkä sinne vois melkeen yksin lähteä :)

Tietysti voin näyttää paikkoja ja voidaan käydä sit isommalla porukalla juhlimassa jne., koska tunnen sieltä kuitenkin aika paljon jengiä :) Ja varsinkin hostelleissa tutustuu niin helposti ihmisiin ettei yksin tarvitse olla missään vaiheessa ellei välttämättä halua.

Kuulostaa hyvältä:) Mites itse suunnittelisit tollasen matkan? Varaa vaa lennot ja paikan päällä menee minne tuuli kuljettaa? Eiköhä sinne jonkun sohvalle mahu nukkumaan:)

Varaisin ainakin hostellin hyvissä ajoin, sillä tuolloin saattaa olla aika täyteen buukattua. Couchsurfingia voi koittaa, mutta jotenkin epäilen että uutenavuotena natsaisi... Mä en itse uskalla luvata mitään majoitusta, sillä en tiedä ketä mun kavereista asuu silloin Damissa ja et missäpäin asuu, koska näin kesän lopulla oli tosi moni lähdössä. Jos haluat majoittua Pigissä, ilmoita mulle hyvissä ajoin niin kysyn et saanko hankittua alennusta (se on tosin aika nimellinen alennus, olisikohan ollut 5-10%).

Lennot varaan itse yleensä viime tipassa, mutta aikaisin varatessa voi olla halvempaa. En tiedä, koska olen aina varannut max. viikkoa ennen :D Nytkään mulla ei ole lennoista mitään tietoa vaikka lähden Englantiin viikon päästä... :rolleyes:
Uutenavuotena lähden Suomesta Damiin varmaan 30.päivä, koska ainakin AirBalticilla matkatessa matkaan menee tuntikausia (viimeksi kevyet 8h).

Yritän tässä kattoo saanko jonkun lähtemään mun kans sinne. Pitää kyl varata lennot aikasin etten mä pysty enää peruu jos tuunki katumapäälle:D Töihin meen vasta marraskuun eka päivä että sillon mä vasta voin kysellä pystyykö tonne ottaa yhen-pari lomapäivää (uskon että onnistuu). Mutta ilmotan kyllä sulle vaikka profiiliis kun tiiän.

Mut jos toi ei jostai syystä onnistu nii onneks oon sinne Qlimaxiin menos marraskuun lopul :haart: ... joskin kavereilla ollu jonkinnäkösiä ongelmia lippujen kanssa mutta mä oon toiveikas et toi onnistuu:)

edit: ja komento takas. Lippujen kans sählääminen tuotti sen et meikä jäi ilman lippua ja nyt ne on loppuunmyyty. Eli mun taitaa olla pakko lähtee sinne uudeksvuodeks:jahas:

Jees, no heitä viestiä kun tiedät tarkemmin! :) Mä olen joka tapauksessa tammikuun alussa Adamissa.

Tosi harmi toi Qlimax :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom