ylihuomenna on taalla kylla railakas paiva, sita on nyt nuo nelja edellista pelipaivaa uumoilleet.
Amsterdamiin matkaajille suosittelen ehdottomasti paivan/puolenpaivan uhraamista rannalla, jos kohdalle sattuu lammin ja aurinkoinen kesapaiva. Centraalilta paasee edestakaisin n. 9 ella suoraan Pohjanmeren rannalle ja takaisin. Ite oltiin Zaandvoortissa, joka muistuttaa lahinna Gran Canariaa tms rantalomakohdetta. Lauantaina mesta aivan tukossa ja kuumia tyttoja otti toplessina aurinkoa. Huh!
Edelleen myos ilman asuntoa, jos vaikka kysyis huomenissa josko yliopistolla olisi heittaa mulle joku sopuhintainen lukaali
!!!!! Just meinasin kirjoittaa Zaandvoortista. Olin nimittain itsekin siella viime viikolla ja oli tosi kivaa. Jos vesi ei olisi ollut sinisen sijasta ruskeaa, olisi ollut vaikea uskoa etta on Hollannissa. Todellakin kaymisen arvoinen mesta. Junalla kestaa n.20min ja maksaa tosiaan sen 9,40e edestakaisin.
Ootko kaynyt katsomassa kamppia? Mulla kavi kai tosi hyva tuuri, koska loysin kampan niin helposti. Tai sit oon vaan helppo asiakas
Pakkista on tullut luettua jo jonkin aikaa epäsäännöllisesti, mut nyt piti oikein nimimerkkikin tehdä tänne kun tuli jotain kirjoitettavaa. =)
Tosiaan on ollut jo jonkin aikaa ideana aloittaa opiskelu Groningenissä ens vuoden syksyllä, mutta lähtöfiilikset on nyt niin kovat et päätin lähtee jo tän kuun aikana kohti Hollantia, kunhan nyt eka saan hoidettua kaikki käytännön asiat duunipaikan, kämpän ym. suhteen. Tarkoitus olis siis asettua ainakin jokskin aikaa Amsterdamiin, hommata duuni ja mennä vaan päivä kerrallaan =). Oon jonkin verran tässä nyt netistä selaillu kaikkea Hollanti-aiheista yleisinfoo, mutta en tunne sieltäpäin etukäteen ketään, joten aika kujalla tuun varmaan aluks oleen, vaikka tässä koitankin keräillä kaikennäköstä tietoa ennen lähtöä. Oliskin siis tosi hienoa, jos foorumin damilaiset vois kertoilla jotain vinkkejä, must know-juttuja käytännön asioihin liittyen tai ihan mitä vaan mikä olis tietämisen arvoista!
Millaista tyota olet hakemassa? Nain kesalla baarit, coffee shopit jne. palkkaavat tosiaan aika helposti porukkaa, mutta ne paikat taytetaan paikan paalla. Helpointa olisikin IMO ehka katsella hetken aikaa paikkoja netista (ei tieda vaikka tarppaisi), pari paivaa ennen lahtoa jarjestaa asuntonayttoja, tulla tanne ja majoittua hostellissa/couchsurffaamalla/tms, hankkia kamppa ja sen jalkeen kavella ympariinsa pudottelemassa ansioluetteloja. Jos on rento ja ulospainsuuntautunut persoona ja CV on ok, toita pitaisi loytya parissa paivassa. Ma tiedan ulkomaalaisia, jotka ovat saaneet muutamankin tyopaikan yhtena paivana kierrellessa.
Tyota varten sulla pitaa tosin olla veronumero, ns. sofi number. Sen saa soittamalla tax officeen, varaamalla ajan ja ilmaantumalla sinne passin ja jonkunlaisen osoitteen kera. Koko homma kestaa n. 10min ja tapahtuu verotoimistossa Sloterdijkissa, mika on n. 5-10min junamatkan paassa centraalilta. Voi olla etta kaikki tyonantajat eivat tarvitse sofia, mutta jos haluat tyoskennella laillisesti, sulla pitaa olla veronumero.
Mika/millainen paikka on Groningen? En ole koskaan kuullutkaan.
Mulla on ollut nyt pieni tauko kirjoittelun kanssa, koska hostellilla tehdaan remonttia ja yleiset koneet eivat ole kaytossa. Mulla ei edelleenkaan ole omaa lapparia, joten nyt istun kirjastossa koska oli pakko tulla tarkistamaan sahkoposti ja kirjoittamaan pari pidempaa juttua kavereille.
Olen viime aikoina viettanyt paljon aikaa
Gasperplaasilla, mika on puisto Ita-Amsterdamissa. Sinne menee metro 53, kestaa n. 25min, maksaa 2,60e per suunta. Gasperplaas on iso tekojarvi ja puisto ja eroaa keskustan puistoista jo siina etta se on niin syrjassa. Enemman puita, enemman puskia, kauniimpaa maisemaa. Jarveen voi hypata lahes mista vaan ja jos tykkaa olla nakuna, nudistiosiokin loytyy.
Wikipedia-artikkeli.
Tama polku on ihan puiston sisaankaynnilla, metroaseman lahella:
Hobittisiltoja joka puolella:
Kaupungin vilinassa asuvalle Gaasperplas on enemman kuin taydellinen rentoutumiseen. Meilla oli viimeksi keskiviikkona BBQ siella ja mietittiin porukalla etta tallaista elaman pitaisi olla. Aurinko paistoi, ilmassa tuoksui jarvi, puut ja grilli, valilla hypattiin uimaan laiturilta, valilla heiteltiin frisbeeta, poltettiin hyvaa hasista, juotiin hyvaa olutta... Se oli vaan niin taydellista. Myohemmin mentiin syvemmalle puistoon, missa oli iso aukio tulen tekemista varten. Laitettiin pystyyn ISO kokko ja jatkettiin iltaa siella kunnes kokko kuoli joskus yolla.
Kaupungin puistot ovat kivoja, mutta siella ei paase kuitenkaan kunnolla eroon kaupungin polysta.
En ole oikeastaan viime aikoina tehnyt muuta kuin tappanut aikaa jarvella ja rannalla ja maannut puistossa. Westerparkissa oli/on joku iso festari meneillaan, lava on ollut pystyssa jo viikkoja. Eilenkin siella riitti jengia enka edes tieda mita siella on meneillaan... Ilmeisesti jotain paikallisia bandeja? Anyways, tapahtuman nimi on Live at Westerpark. Viime viikolla oltiin yhtena iltana siella kuuntelemassa Faithlessia ja voin kertoa etta oli hyva meno, vaikka ei alueen sisalla oltukaan!
Tassa googlattu kuva ko. tapahtumasta:
Me istuimme tuolla lavan takana maessa eika nahty mitaan, mutta kuultiin sitakin paremmin.
Clubeilla juoksentelu on jaanyt viime aikoina vahemmalle, silla grillaus on vetanyt ulos juhlimaan ja toisina iltoina kaikki ovat vaan tuntuneet jumittuvan hostellille. Voin kuitenkin suorastaan tuntea etta party season on alkamassa, koska bileet kayvat joka kerta villimmiksi. Ma luotan siihen ettei mulle kay samoin kuin yhdelle jenkkituristille, joka veti koko paivan shroomeja, kumartui keittiossa juomaan hanasta, loi paansa johonkin ja kaatui naama edella keittion betonilattialle. Leuka murtui, hampaat lensivat hevonhelvettiin ja viimeksi kun kuulin, jatka oli kuudetta tuntia naaman reconstruction leikkauksessa :( Se oli tosin niita jenkkituristeja, joilla ei ole mitaan jarkea paassa kun lahtevat ensimmaista kertaa kotoa mihinkaan pidemmalle matkalle...
Eipa tassa kai muuta. Ulkona on tosi kaunis ilma, joten taidan hakea hostellilta kirjan, fillaroida puistoon ja karventaa itseani vahan lisaa. Elama on upeaa :haart: