Massiivisten jalkojen salaisuus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Monet isojalkaset miehet tuntuu tekevän pitkiä sarjoja. Toistot vähintään 10 per sarja, mielummin enemmän. Kattokaa vaikka Colemanin treenivideoita. Tai käykää vilkasemassa Kokkosen Arin blogia, taitaa kaverilla olla yhet Suomen parhaimmista jaloista :)

Kokkonen taitaa reenailla raskaillakin painoilla. Muistan lueskelleen 300kg kyykkysarjapainoja Kokkosella jo jonkinaikaa sitten. Sarjat lyhyitä ja voimapainotteisen oloisia. Coleman ym. tekevät myös, mutta myös niitä pitkiä sarjoja (apuliikkeissä ehkä enemmänkin).

Raskaat painot, voimaa, perusliikkeet ja (systemaattista) vaihtelua treeniin. Voimaa ja massaa on vaikea saada kevyillä painoilla. Siihen perusliikkeet ovat parhaita.

Hyviä perusliikkeitä:
-Kyykky
-Etukyykky
-Mave

Arska: "Isot painot, isot lihakset."
Janne Käyhty: "Mitä *ittumaisempi liike, sitä parempi."

no voi jalkapalloilijalla olla paksut kintut. roberto carlos on hyvä esimerkki siitä.

01.jpg

Carlos2.jpg

roberto-carlos-pool.jpg

noita kinttuja kun kunnolla poseeraisi niin olisi varmasti kunnon jöötit.

no voi jalkapalloilijalla olla paksut kintut. roberto carlos on hyvä esimerkki siitä.

Tuhdit koivet, mutta kannattaa ottaa huomioon että kaveri on 166cm pitkä joten jo sikäli näyttävät isoilta.

Rugbymiehillä isoja koipia näkee, mutta nämä taas treenaavat ihan eri tavalla sitä massaa ja voimaa kuin jalkapalloilijat. Ainakin Jonah Lomu on jaloistaan tunnettu, ukolla pituutta 196cm ja 33" reisi :rock:

T641783A.jpg

Entäs ihan luistelijat, tuleeko ne jalat pelkästään siitä luistelusta =)? (tyhymä)
Musta tuntuu kans joskus että jalat ois jotenki isot, ku kaikilla muilla farkut on semmoset lepattavat, ja ittellä pitää repiä niitä välillä alespäin ku ei tunnu ilmaa olevan välissä :/ Jalkapalloa pelasin 8v-15v ja kyllä sitä palloa tuli toisinaan potkittua vähän liikaakin.

Tuhdit koivet, mutta kannattaa ottaa huomioon että kaveri on 166cm pitkä joten jo sikäli näyttävät isoilta.

Rugbymiehillä isoja koipia näkee, mutta nämä taas treenaavat ihan eri tavalla sitä massaa ja voimaa kuin jalkapalloilijat. Ainakin Jonah Lomu on jaloistaan tunnettu, ukolla pituutta 196cm ja 33" reisi :rock:

Probodarit on samaa pituus luokkaa Carlosin kanssa, joten mitä eroa?:D

Mulla on mielestäni kyniksen yläkroppaani verrattuna melko tuhdit reidet. Siis tosiaan vaan yläkroppaan, etenkin käsiini nähden. Tänään mittasin, niin reisi oli jotain 53cm luokkaa, ei missään suuressa pumpissa ainakaan ollut. Hauis on 30cm luokkaa, ehkä 31cm pikkuhiljaa...

Fillaroinut melko paljon (hyötyliikuntana lähinnä) vuosien varrella ja skidinä futista tuli pelattua. Että kai sitä ainakin pohjaa saa kevyemmälläkin harrastuksella, pyörällä tullut tosin poljettua usein "intervalleja", että täysillä ja sitten taas lepoa... Suunnilleen :D

Siis ainakin mun mielestä 30cm haukkari ja 53cm reisi on vähän eri sarjassa. Katsoo taviskavereita (siis ei-bodareita), niin ei mun reidet mitä useammin mahtuis samoihin farkkuihin :rolleyes:

]
samakait se vaikka ois 120cm pitkä. nuo on paksun näköiset . ei kai sitä paksuutta mittanauhalla katota. on aivan selvää että pitkillä ukoilla on mitat paljon hurjempia kuin lyhyemmillä, mutta se ei tarkoita sitä että ne paikat olisivat välttämättä yhtään sen isomman näköisiä. kaikki kun on suhteellista.

kyllä mun mielestä oon nyt nähnyt tosi massiiviset reidet. katoin eilen naisten painonnoston raskasta sarjaa... (ei tosin kaikki lihasta mikä näkyi)

Tuskin kovinkaan moni kuitenkaan kieltää sitä seikkaa että hyvällä kunnolla ja hapenottokyvyllä on etunsa massiivisia jalkoja kasvattaessa. Ja jalat kun ovat juurikin se v-mäisin lihasryhmä treenata. Ei ole turhaan repäisty legendaarinen lausahdus: Mulla on tänään jalkapäivä, josta paistaa kaikkien vähänkin bodysanastoa ja kokemusta omaavien ihmisten mieleen "on luvassa jotain äijämäistä", "vittu mä olen kova jätkä" -tyylistä viestiä.

Kyllähän se geeniperimä vaikuttaa myös siihen kasvaako ne lihakset pelkästään sillä jalkapallolla vai jääkiekolla. Muistaakseni kyse oli myös siitä onko henkilöllä enemmän nopeita vai hitaita lihassoluja lihaksissaan.

Usein puhutaan kehonrakentajien treeneistä,
mutta toimiikohan natuilla sama treeni kuin ei natuilla?
Luulisi että näille kahdelle kastille on aivan erilaiset treenit, vai onko?
On pitänyt tästä aiheesta laittaa oma osio mutta...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Usein puhutaan kehonrakentajien treeneistä,
mutta toimiikohan natuilla sama treeni kuin ei natuilla?
Luulisi että näille kahdelle kastille on aivan erilaiset treenit, vai onko?
On pitänyt tästä aiheesta laittaa oma osio mutta...

Sanoisin tähän väliin, että "Don't go there".

perusvoimaa, kyykkya mielellaan kohtuu syvalta.
2 * viikko. toistot 12 - 6. Sarjoja 3 - 5.

Joka toinen viikko tehoja paljon yhteen treeniin, eli esim 3 * 8, kaikki sarjat aivan loppuun. Muissa treeneissa yksi kova sarja, muut vaha hellemmin.

Tahan viela takareisi, joskus maastavetoa.

Kolmen vuoden paasta ollaan jo aika pitkalla. Tasta ei kai tule paljon yksinkertaisemmaksi ? 2 * viikko kun treenataan, niin pitaa kunto/lihaskunto olla aika hyva.

Tama on toiminut ainakin minulla, ei vaan ikina ole tata tullu tehtya yli 10 viikkoa putkeen. Aina ollu tyokiireita, tai jossain urheilussa koheltanut jalat rikki.

Menkääpäs Jaffa-areenan puntille väijymään kun Jani Rita tai Santalan Tommi kyykkää.. Siinä teille jääkiekkoilijan massiiviset reidet. :thumbs:

Paha kyllä lähteä spekuloimaan millasella treenillä jalat kasvaa. Toki probodareilla on isot koivet ja treenit useilla on tyyliin toistot 12+ ja paljon sarjoja ja liikkeitä. Mutta vastapainoksi esim. bulgarialainen painonnostokulttuuri, jossa kyllä näkee kohtuullisia koipia kun ottaa huomioon että äijät on pääosin 50-70 kiloisia ja treenaavat pitäen silmällä että pitää mahtua painoluokkaan -> ei ole varaa hankkia hirveästi lihasmassaa (ja pitää olla kusematta punaista). Treeni saattaa olla 2 kertaa päivässä 4-5 päivää viikossa ykkösmaksimi. Ja kyllä monet pro bodaritkin pitää toistot tuolla 5 korvilla.

Yhteistä kaikille treeneile taitaa olla se että tietyn ajanjakson sisälle, jalkoja rasitetaan kovaa ja paljon. Työmäärä on kaikissa tapauksissa kohtuu suuri. Esim 2 ykkösmaksimia päivässä vaatii pari lämmittelykyykkyä siihen pohjalle molemmilla kerroilla (aamulla, ja iltapäivällä). Tämän kun kertoo viidellä ja lisää vielä tempauksen ja työnnön aiheuttaman jalkarasituksen niin kyllä etureisi siinä viikon aikana aika monta kiloa liikuttaa. Tosin noihin bulgarialaisien juttuihin ei kannata lähteä ellei ole aikaa laittaa 24h päivässä niiden kinttujen treenaamiseen (ennen ja jälkeen treenieen hieronta + muuta täysin mahdotonta tavalliselle ihmiselle)

Totta on että helpolla ei isoja koipia saa, vaan joka jalkatreeni pitää vetää kovaa ja pyrkiä siihen että tasaista kehitystä tulee. Esim aloittaa vähän kevyemmällä kuin mihin pystyy. Lisätä 5 kiloa sarjapainoja viikossa. Neljän viikon päästä palaa 5kiloa suurempiin painoihin kuin mistä aloitti koko homman. Tai vastaavasti lisätä toistoja, sarjoja, treenejä. Mitään yhtä treeniohjelmaa ei ole siihen miten koivet saa isoiksi. Kannattaa kokeilla eri ohjelmia ja katsoa mihin niillä itse pääsee. Mutta tärkeimpänä nyt kai mun mielestä on se että pyrkii kehittymään. EI hinkkaa samoilla painoilla viikosta toiseen jne.

Mulla on mielestäni kyniksen yläkroppaani verrattuna melko tuhdit reidet. Siis tosiaan vaan yläkroppaan, etenkin käsiini nähden. Tänään mittasin, niin reisi oli jotain 53cm luokkaa, ei missään suuressa pumpissa ainakaan ollut. Hauis on 30cm luokkaa, ehkä 31cm pikkuhiljaa...

Fillaroinut melko paljon (hyötyliikuntana lähinnä) vuosien varrella ja skidinä futista tuli pelattua. Että kai sitä ainakin pohjaa saa kevyemmälläkin harrastuksella, pyörällä tullut tosin poljettua usein "intervalleja", että täysillä ja sitten taas lepoa... Suunnilleen :D

Siis ainakin mun mielestä 30cm haukkari ja 53cm reisi on vähän eri sarjassa. Katsoo taviskavereita (siis ei-bodareita), niin ei mun reidet mitä useammin mahtuis samoihin farkkuihin :rolleyes:

Tää kirjotus jotenki tarttu silmään :)

Kyllähän 30cm hauis ja 53cm reisi on täysin samaa luokkaa :D Onko sellasia ihmisiä kellä on alle 50cm reisi? Jos ei nyt puhuta hyvin lyhyistä ja laihoista naisista :) Lisää reenii vaan jaloille eikä kannata stressata että on liian isot kintut :evil:

Tuskin kovinkaan moni kuitenkaan kieltää sitä seikkaa että hyvällä kunnolla ja hapenottokyvyllä on etunsa massiivisia jalkoja kasvattaessa. Ja jalat kun ovat juurikin se v-mäisin lihasryhmä treenata. Ei ole turhaan repäisty legendaarinen lausahdus: Mulla on tänään jalkapäivä, josta paistaa kaikkien vähänkin bodysanastoa ja kokemusta omaavien ihmisten mieleen "on luvassa jotain äijämäistä", "vittu mä olen kova jätkä" -tyylistä viestiä.

Ja jos kieltää niin ei tiedä mistä puhuu! On vähän eri asia tehdä kympin sarjoja 2 minuutin palautuksilla kuin 5 minuutin palautuksilla. Varsinkin jos meinaa siihen keskivertoon 60 minuutin reeniin ehtiä jotain tekemäänkin.

Ja jos nyt ajattelee tavallista salijantteria (eli ei olla lavalle menossa, kuten suurin osa täällä on) niin jaloista on hyvä löytyä voimaa, sitä tarvitaan ihan normaalissa elämässä. Lisäksi jaloista on hyvä löytyä vähän lihastakin, näyttää hölmöltä on jos on reenattu yläkroppa ja rimpulajalat. Mutta ihan yhtä hölmöltä näyttää uimarin yläkroppa ja bodarin jalat. Eli sopusoinnussa nuo voi olla ja yläkroppa jopa vähän dominoida, kuhan jaloistakin näkee että on reenattu.

Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia jalkojen kasvun kanssa, vaikken kyykkäämään pystykkään. Itse arvostan nykyään jalkojen kohdalla enemmän toiminnallisuutta, eli kestävyyttä ja voimaa ja yläkroppaan voi sitten kasvatella enemmän sitä pattiakin silleen enemmän tosissaan. En myöskään pysty tekemään työtäni, jos treenaan kintut niin ettei kävelemään kykene pariin päivään.

Kyllähän 30cm hauis ja 53cm reisi on täysin samaa luokkaa :D Onko sellasia ihmisiä kellä on alle 50cm reisi? Jos ei nyt puhuta hyvin lyhyistä ja laihoista naisista :) Lisää reenii vaan jaloille eikä kannata stressata että on liian isot kintut :evil:

53cm reisi on kyllä kieltämättä aika heppoinen. Itselläni on aika lyhyet reidet muuhun pituuteen nähden ja 64cm:kin näyttää varsin säälittävälle.

Lisätään nyt vielä kaikkien "kovaa treeniä, kovaa volyymia, tarpeeksi kaloreita" yms. muiden tuttujen mantrojen lisäksi lihashuolto (venyttely, lämmittely, hieronta...). Jokainen jalkojansa kovaa treenannut tietää, että ne voi saada todella koville maitohapoille ilman epäselvyyttä siitä, etteikö kuonat kyseiseen lihasryhmään aikanaan kertyisi, palatuminen voi venyä todella pitkäksi rankasta treenistä. Tämähän toki koskee kaikkia lihasryhmiä, itse koen kuitenkin jalkojen olevan erityisen kovassa huollon tarpeessa.

Jokainen voi omalla kohdallaan ynnäillä kuinka paljon jaloille tulee aktiivista punttitreeniä ja sitten verrata sitä aktiivisen lihashuollon määrään. Yleensä jäädään harrastelijatasolla melko koville miinuksille lihashuollon suhteen ja ihmetellään, että lihasmassa ja sarjapainot ei nouse, vaikka treenataan niin perkeleesti.

(huom! aktiivinen lepo ei ole sama kuin passiivinen lepo, lihaksen liikkumattomaksi tekeminen ei ole ainoa vaihtoehto palautumiseen, joskin sitäkin tarvitaan).

Jep. Ne on naisten sarjassa :D Pienten päärynänmuotoisten naisten. (esim. minulla just samat) Sinun tapauksessasi kyllä ensisijaisesti keskittyisin yläkropan kasvattamiseen, kuin jalkojen kutistamiseen (myös jalkoja pitää treenata).

edit: Aiheeseen itseensä sen verran kommentoin, että omalla avokilla kehittyi jalat tikuista jonkin verran paremmiksi Dogcräpillä, mutta suurta (ei tosin kovin massiivista lopputulosta) muutosta sitten tulikin ylläri pylläri voimanostotreenillä! ...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom