BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistatko yhtään kauan sulla meni et pääsit treenaamaan siirteen jälkeen?
Viisi viikkoa olin sairaalassa, mutta aloin siellä jo tehdä mm pohkeita omalla painolla. Heti kun pääsin kotiin, niin aloitin kevyesti.
Kysyin lääkäriltä, että onko ok aloittaa jalkatreenit kuin äkkiä, niin sano, että joo voi voi heti. Olen oppinut, että lääkärit ei ole perehtynyt kehonrakennukseen, niin tarkensin, että siis esim. jalkaprässiä pystyn tekemään 500 kg, niin sitten se oli vähän aikaa hiljaa ja sano, aloita varovasti 🙂 Munuainenhan laitetaan alavatsaan, eli kova paine tulee sinne esim prässisä.
Aika paljon kiellettyjä juttuja oli listalla, kamppailut, moottorikelkkailu jne. Kaikki missä voi tulla isku tai tärähdys alavatsan alueelle.
Minulla ei kaikki mennyt siirron jälkeen ihan putkeen, kun leikkaava lääkäri teki virheen ja sinne jäi vuoto eli lekaasi ja virtsa meni vatsaonteloon. Voin sanoa, että oli kipu kova.
Myöhemmin eräs tuttu hoitaja sanoi, että olivat kahvihuoneessa puhuneet, että mulle ei saa antaa kipulääkettä, että pyydän huvikseen, kun olen roinaaja.
 
Viisi viikkoa olin sairaalassa, mutta aloin siellä jo tehdä mm pohkeita omalla painolla. Heti kun pääsin kotiin, niin aloitin kevyesti.
Kysyin lääkäriltä, että onko ok aloittaa jalkatreenit kuin äkkiä, niin sano, että joo voi voi heti. Olen oppinut, että lääkärit ei ole perehtynyt kehonrakennukseen, niin tarkensin, että siis esim. jalkaprässiä pystyn tekemään 500 kg, niin sitten se oli vähän aikaa hiljaa ja sano, aloita varovasti 🙂 Munuainenhan laitetaan alavatsaan, eli kova paine tulee sinne esim prässisä.
Aika paljon kiellettyjä juttuja oli listalla, kamppailut, moottorikelkkailu jne. Kaikki missä voi tulla isku tai tärähdys alavatsan alueelle.
Minulla ei kaikki mennyt siirron jälkeen ihan putkeen, kun leikkaava lääkäri teki virheen ja sinne jäi vuoto eli lekaasi ja virtsa meni vatsaonteloon. Voin sanoa, että oli kipu kova.
Myöhemmin eräs tuttu hoitaja sanoi, että olivat kahvihuoneessa puhuneet, että mulle ei saa antaa kipulääkettä, että pyydän huvikseen, kun olen roinaaja.
Itellä tulee huomenna 3vkoa asennuksesta ja vielä on liikkuminen vähän huonoa. Siinä mentiin vatsalihaksien läpi ja meinasivat että 6vkon jälkeen sais alkaa pikkasen herättelee niitä. Kaikki nouseminen ja liikkuminen vähän hankalaa kun yrittää olla aktivoimatta vatsoja.

Mulla ei ollu ongelmaa saada kipulääkettä, mut ei musta kyllä usko et kävisin salilla 😅
 
Lääkäri sanoi, että oli tuuri ettei munuainen hajonnut lekaasin takia. Siirrännäinen ei myöskään lähtenyt heti toimimaan, ja jouduin käydä pari päivää leikkauksen jälkeen vielä dialyysihoidossa. Oli ottanut siirre vissiin hieman osumaa kylmästä kuljetuksen aikana. Muutemkaan se ei ole ihan täysillä pelannut ja krea-arvo jäi pysyvästi noin 300 tietämille ja onneksi siinä pysynyt.
 
Itellä tulee huomenna 3vkoa asennuksesta ja vielä on liikkuminen vähän huonoa. Siinä mentiin vatsalihaksien läpi ja meinasivat että 6vkon jälkeen sais alkaa pikkasen herättelee niitä. Kaikki nouseminen ja liikkuminen vähän hankalaa kun yrittää olla aktivoimatta vatsoja.

Mulla ei ollu ongelmaa saada kipulääkettä, mut ei musta kyllä usko et kävisin salilla 😅
Joo ne tekee ns "pesän" alavatsaan. Tsemppiä!
 
Kysymystä Markolle.
Mikä oli suurin määrä aerobista, mitä jouduit tekemään kuntoon päästäksesi ja mikä oli yleensä tyypillinen laitevalinta tähän hommaan?
Muistatko missä liikkuivat kalorit alimmillaan dieetin lopulla?
Oliko sinulla mentaalisella puolella koskaan vaikeuksia sietää tuota kituuttamista?

Kiitos jo etukäteen (y)
 
On kyllä Marko mahtava homma että jaksat vielä bodihommia seurata ja jopa kommentoida näillä keskustelupalstoilla. Omasta mielestä näissä kehonrakennusjutuissa on menty todella kauas niistä perusjutuista, ja onkin ollut mielekästä seurata miten ns. Hyvällä tavalla olet palauttanut porukkaa jopa maanpinnalle, ja kertonut avoimesti minkälaista omistautumista tie huipulle vaatii näinkin helpossa lajissa kuin kehonrakennus. Älyttömästi hienoja tarinoita tullut esille vanhoilta kunnon ajoilta. Muistan hyvin kun tuli tilattua junnuna mega duty ykköspainos ja siitä jäi konkreettisesti mieleen kun sanottiin että lihaksellahan on vain yksi tehtävä: Supistua. Älyttömän hyvää kesää Markolle!
 
Pakko yhtyä siinä mielessä edelliseen, että on kyllä kiva lukea näitä markon tarinoita ja neuvoja suomibodaukseen liittyen.

Heitetään kysymys: top 3 potentiaalisimmat tämänhetkisistä suomalaisista bodareista (ml. classic physique, cbb, mp, jne.)?
 
Kysymystä Markolle.
Mikä oli suurin määrä aerobista, mitä jouduit tekemään kuntoon päästäksesi ja mikä oli yleensä tyypillinen laitevalinta tähän hommaan?
Muistatko missä liikkuivat kalorit alimmillaan dieetin lopulla?
Oliko sinulla mentaalisella puolella koskaan vaikeuksia sietää tuota kituuttamista?

Kiitos jo etukäteen (y)
En ihan tarkalleem muista aerobisen määrää, mitä se lopussa oli, mutta aina mentiin se mielessä, että aerobinen ei saa syödä tehoja punttitreenistä. Eli jos oli punttipäivänä aerobinen, se oli aina treenin jälkeen, ei koskaan esim aamulla, vaan kaikki energia punttiin, ja sen jälkeen yleensä kävelymattoa, että sai lihat pidettyä mahdollisimman hyvin. Sitten vapaa päivänä se oli aamulla tyhjällä vatsalla. Yleensä tosiaan matolla kävelyä.
Aina kun ensimmäiset aerobiset alkoi, niin kävelymaton vauhti oli alin mahdollinen, silti syke 120 😁 Loppua kohden saikin sitten aika reippaasti painella.
Kalorit oli offilla sen 6000 kcal ja siitä eka tiputus 4500 kcal jotta sai dieetin kunnolla käyntiin. Alimmilaan jossain 2300-2500 kcal.
Dieetit on aina ollut minulle ihan hirveää aikaa pöivästä yksi lähes tulkoon. En ole mukavaa seuraa dieetillä, haluan olla aika yksikseen omissa oloissa.
 
On kyllä Marko mahtava homma että jaksat vielä bodihommia seurata ja jopa kommentoida näillä keskustelupalstoilla. Omasta mielestä näissä kehonrakennusjutuissa on menty todella kauas niistä perusjutuista, ja onkin ollut mielekästä seurata miten ns. Hyvällä tavalla olet palauttanut porukkaa jopa maanpinnalle, ja kertonut avoimesti minkälaista omistautumista tie huipulle vaatii näinkin helpossa lajissa kuin kehonrakennus. Älyttömästi hienoja tarinoita tullut esille vanhoilta kunnon ajoilta. Muistan hyvin kun tuli tilattua junnuna mega duty ykköspainos ja siitä jäi konkreettisesti mieleen kun sanottiin että lihaksellahan on vain yksi tehtävä: Supistua. Älyttömän hyvää kesää Markolle!
Kiitos Braveheart 🙏 Samaa mieltä, asioista on tehty aika hankalaa ja termitkin sellaisia, että en tajua niistä mitään 🙂
Ja hieman on hymyilyttänyt kun on keksitty nimiä "omille" jutuille esim FST7 jne. Tein noita kaikkia jo 90 luvun alussa. Mutta se on bisnestä.
Kyllä ne tärkeimmät asiat kehonrakennukseen on keksitty aikaa sitten ja niillä kyllä kaikki pärjää.
Kun nukut vähintään 8 h päivässä, syöt tarpeeksi ja treenaatte kovaa 365 päivää vuodessa kehitytte. Ja kuin pitkälle ja kuin nopeaa haluatte kehittyä, niin rakennatte muun elämän sen mukaan.
 
Pakko yhtyä siinä mielessä edelliseen, että on kyllä kiva lukea näitä markon tarinoita ja neuvoja suomibodaukseen liittyen.

Heitetään kysymys: top 3 potentiaalisimmat tämänhetkisistä suomalaisista bodareista (ml. classic physique, cbb, mp, jne.)?
Kiitos Telaketju 🙏
Tämä on vaikea, jos vaan 3... Palaan tähän myöhemmin
 
Olit huono syömään bulkilla niin oliko kuitenkin joku tietty lämmin ateria helppo syödä joka maistui hyvälle?
Peruna? Pasta? Jauheliha?

Itse huomannut että hiilarinlähteistä peruna on miellyttävin syödä ja sopii omalle vatsalle parhaiten. Ja protskun lähteenä jauheliha, joko kastikkeessa tai pihveinä/pyöryköinä.
En oo ikinä kanasta tykännyt enkä edes dieetillä suostu sitä syömään missään muodossa
 
Tässä taannoin sanoit että kun pidit urallasi lääkkeistä taukoa niin se oli aina totaalinen paussi -kuinka hyvin sulla omat tasot palautui nuorempana? ainakin lihojen säilymisen perusteella ilmeisen hyvin, toki reenasit vissiin aina yhtä vakavasti oli tauko tai ei..
 
Olit huono syömään bulkilla niin oliko kuitenkin joku tietty lämmin ateria helppo syödä joka maistui hyvälle?
Peruna? Pasta? Jauheliha?

Itse huomannut että hiilarinlähteistä peruna on miellyttävin syödä ja sopii omalle vatsalle parhaiten. Ja protskun lähteenä jauheliha, joko kastikkeessa tai pihveinä/pyöryköinä.
En oo ikinä kanasta tykännyt enkä edes dieetillä suostu sitä syömään missään muodossa
Ei mikään maistunut tai uponnut helposti offilla. Peruna hyvä, mutta siinä niin vähän kaloreita, että pitää syödä paljon.
 
Tässä taannoin sanoit että kun pidit urallasi lääkkeistä taukoa niin se oli aina totaalinen paussi -kuinka hyvin sulla omat tasot palautui nuorempana? ainakin lihojen säilymisen perusteella ilmeisen hyvin, toki reenasit vissiin aina yhtä vakavasti oli tauko tai ei..
En mittaillut nuorenpana, mutta ei ne uran jälkeen koskaan palautunut. 1.5 vuoden tauon jälkeen oli muistaakse 3.5 s-testo. Testo ei kyllä ole yksin vastuussa lihasmassasta, sen opin, koska noinkin alhaisilla testoilla painoin yli 100 kg suht hyvässä kunnossa, voimat kyllä sitten olemattomat 100 lg 6 toistoa penkki.
Mulla jostain syystä voimat tippui todella radikaalisti kun munuaiset meni, sen huomaa jo Supermass Return DVD:llä.
Treenit oli täysin samanlaisia tauolla ja kuurilla. Toki raudat painoi enemmän ja hieman joutu tekniikan kustannuksella niitä väkisin pitää sen 3 kk mikä oli perus tauko. Pisin oli 7 kk nuorten kisojen jälkeen, kun maksa-arvot ei meinannut tippua.
Ja tauko aina totaali, ei mitään tauolla.
 
Back
Ylös Bottom