BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt jaksa kaivaa tuolta muutaman sivun takaa sitä @makkarapötky96 viestiä jossa sanoi että jos töissä alkaa säästellä itseään saa potkut, mutta tässä kuitenkin vastaus siihen.

Työn tekijöitä on hyvin monen tasoisia ajatellaan vaikka että henkilömme x on 100% tehokas työntekijä, firman huonoimmat työntekijät ovat 30% tehoisia ja Keski verto työntekijä asettuu johonkin 40-60% tasolle, nyt jos henkilömme x pudottaa omaa työ tehoaan 40% on hän edelleen keskitason yläpäässä 60% tehollaan.
Onko tämä syy irtisanoa henkilä x
kun hän ei enää tee työtään aikasemmalla tasolla mutta on kuitenkin edelleen firman työntekijöiden keskiarvon ylä päässä?

Aikaisemmin työntekijä x on tottunut tekemään 60 tuntisia työ viikkoja ja päättää että nyt säästellään itseä ja alkaa tekemään vain 40 tuntista viikkoa, työn rasittavuus siis tippuu merkittävästi.
Onko tämä mielestäsi syy irtisanoa henkilö x kun nyt hän tekee paljon vähemmän töitä kuin aikaisemmin mutta edelleen kuitenkin "normaalia" työ ajan joka on sama kuin mitä muut yrityksen työntekijät tekevät?

Henkilö x ei aikaisemmin ole myöskään koskaan pitänyt lomia, mutta nyt päättä pitää vuodessa 5viikkoa ansaitsemiaan lomapäiviä ja lisäksi myös ansaitsemiaan Pekkas päiviä.
Ja taas työn rasittavuus laskee.
Joko tämä on nyt hyvä peruste irtisanomiselle.

Henkilö x ei myöskään aikaisemmin ole jäänyt sairaslomalle vaikka olisi ollut kuinka kipeä, (yksin tehtävässä työssä mahdollista kun ei ole muita ketä tartuttaa) vaan painanut väkisin hommia jatkossa Henkilö x kuitenkin päättää että vitut oma terveys ja jaksaminen on työtä tärkeämpia asioita, ja jää tarvittaessa sairaslomalle. Salkku Päiviä kertyy vuodessa 5-10kpl
Kai tässä kohtaa jo potkut kannattaa antaa?

Lopuksi Henkilö x vielä "palkitaan" hyvin tehdystä työstä ja hyvästä ammattitaidosta ja hänet siirretään kevyempiin/parempi palkkaisiin hommiin.



Tarinan Henkilö x siis
-Tiputti työ tehoaan 60% aikaisemmasta, joka on edelleen hyvällä tasolla muihin työntekijöiden panokseen nähden.
-Lyhensi työ viikkoaan 33% mutta tekee edelleen normaalin mittaista työ viikkoa.
-Alkoi pitämään lomia, pekkasia ja sairas lomia yhteensä noin 9viikkoa vuodessa. 9 viikkoa lepoa siis.
-sai siirron kevyempiin hommiin

Eli Henkilö x rasittaa itseään töissä noin 20-30% siitä mitä aikaisemmin rasitti ja on edelleen hyvä työntekijä.

Jos Henkilö x olisi ollut töissä @makkarapötky96 alaisena hän olisi ilmeisesti saanut kenkää, mutta onneksi irtisanominen olisi kuitenkin ollut laiton.
Hieno teoreettinen tarina.

Edelleenkin, enkös mä jo kerran sanonut että jos on munaa puhua esimiehelle niin silloinhan asiat on fine?
Ja en ole mistään 60 tuntisista viikoista tai että mennään sairaana töihin? Sun fantasiasi hahmo näin teki, mä en moista vaadi yhdeltäkään työntekijältä.

Puhe on ollut siitä normaalista työstä jota osa tekee tarkoituksella löysäillen. Ei 60h viikoista 40h perus tunteihin siirtyminen tai kotona sairastaminen ole mun mielestä löysäilyä. Ei pidä lomia?
Eihän toi tarina liity mitenkään asiaan vai halusitko vaan oikeasti nussia pilkkua?
 
Ihan aivottomampia on jossain suuressa tehtaassa isoilla tuotantolinjoissa olla duunarina. Itse olin kahden tuotantolinjan kompleksissa, joista toinen linja oli massiivisuutensa takia monessa eri kerroksessa, eli työ oli hengittämätön suojapuku päällä kerrosten välillä ramppaamista. Ja toimimaton linja, eli joko linja seisoo tai sitten täysin toimimattomalla linjalla yritetään ajaa aikatauluja kiinni, josta ei tietenkään tule mitään. Tuohon jos yhdistyy vielä kouluttamaton ja täysin työhönsä kykenemätön suhteilla palkattu esimies, niin kunnon sirkus pyörii ja duunareiden työolosuhteista ja työn hektisyydestä ei välitetä paskaakaan. Duunareiden niskaan vielä kaadetaan kaikki kiukku siitä, kun linja ei toimi eikä kunnossapito-organisaatio ottaudu asialle. Jopa känniapinoiden uhkailujen kuunteleminen ja painiminen heidän kanssaan on melkein tuollaista mielekkäämpää. Saman toistamista päivästä toiseen ja aivoja ei ehdi käyttää kun ramppaat sen 15k askelta pahimmillaan per vuoro edestakaisin. Nykypäivänä pitää osata vaatia siedettävät työolot ns hanttihommissa itselleen, muuten lypsetään minimaaliselle palkalla kaikki irti ja käytetään pelinappulana, määräaikaisia eritoten. Ravintola-alalla alkoi muut duunarit valittaa kun itse söin millon vaan pystyin jv:nä ollessa, vastoin baarin tapoja. Jo alkuvaiheessa annoin ehdon, että on saatava syödä jos vaan pystyy, että ilman ravintoa en harrastuksillani ja metaboliallani 6h vuoroakaan voi tehdä. Mitäs siihen muutakuin että eiköhän ne sovittavissa ole, jos minäkin luvan sain. Ja varmasti hoidin ne hommat paremmin kuin laihat teinipojat tai metabolisesta oireyhtymästä kärsivät sohvaperunat, jotka kahvilla vetää koko vuoron.
 
Tapasitko Marko koskaan tätä herrasmiestä, oli aikoinaan massiivinen ja inspiroi todella paljon omia treenejä sinun ja Yatesin ohella.
Mä heitän kyllä Markuksen kaikkien aikojen isoimman ja friikeimmän näköiseksi Olympiassa. Tai ainakin top3.

Tuo yläkroppa on niin sairaan täyteläinen että eihän noilla käsillä raavita yhtään mitään jos alkaa kutittamaan 😁
 
Tapasitko Marko koskaan tätä herrasmiestä, oli aikoinaan massiivinen ja inspiroi todella paljon omia treenejä sinun ja Yatesin ohella.
Kyllä NOC:issa Markus meni ovista oikeasti sivuttain, muuten ei mahtunut.
Me oltiin nousemassa samaan aikaan ja muistan KP sanoi, että minun ohella eräästä Saksalaisesta puhutaan ja katsottiin miten sillä eka kisa oli mennyt taisi olla 9 ja minä avauksessa 7 🙂 No sen jälkeen Markus painelikin menojaan mitä meidän väliseen vertailuun tulee 🙂
Kuulin siitä aikamoisia juttuja, kun meidän eräs tiimiläinen hengaili sen kanssa tai "nettiseurusteli"
Markuksella mm. oli kans aika pahat peliongelmat
 
Hieno teoreettinen tarina.

Edelleenkin, enkös mä jo kerran sanonut että jos on munaa puhua esimiehelle niin silloinhan asiat on fine?
Ja en ole mistään 60 tuntisista viikoista tai että mennään sairaana töihin? Sun fantasiasi hahmo näin teki, mä en moista vaadi yhdeltäkään työntekijältä.

Puhe on ollut siitä normaalista työstä jota osa tekee tarkoituksella löysäillen. Ei 60h viikoista 40h perus tunteihin siirtyminen tai kotona sairastaminen ole mun mielestä löysäilyä. Ei pidä lomia?
Eihän toi tarina liity mitenkään asiaan vai halusitko vaan oikeasti nussia pilkkua?

Tarina oli itseasiassa ihan tosi elämässä tapahtunut tilanne.

Sanoit että jos töissä alkaa löysätä aikaisemmasta työmäärästä tai tahdista niin potkut pitäs antaa.

Et kuitenkaan ottanut huomioon sitä että mistä tasosta sitä löysäämistä aletaan tekemään.

"Tarinan" tarkoitus ei ollut nussia pilkkua vaan havainnollistaa sinulle että kyllä sitä työn rasittavuutta voi ihan oikeasti aika pirun paljon vähentää ilman että siitä potkuja saa.


En tiedä mikä tuo kysymys merkki tuossa lauseen "ei pidä lomia" tekstin perässä on.
Tuo on varsin yleistä että ei pidetä lomia, tai niitä pidetään huomattavasti vähemmän kuin mitä pidettäviä lomapäiviä olisi.
Lomalla ollessa kun ei saa palkkaa, niin monelle pienempi tuloisella ei ole yksinkertaisesti varaa olla lomalla.
 
Tarina oli itseasiassa ihan tosi elämässä tapahtunut tilanne.

Sanoit että jos töissä alkaa löysätä aikaisemmasta työmäärästä tai tahdista niin potkut pitäs antaa.

Et kuitenkaan ottanut huomioon sitä että mistä tasosta sitä löysäämistä aletaan tekemään.

"Tarinan" tarkoitus ei ollut nussia pilkkua vaan havainnollistaa sinulle että kyllä sitä työn rasittavuutta voi ihan oikeasti aika pirun paljon vähentää ilman että siitä potkuja saa.


En tiedä mikä tuo kysymys merkki tuossa lauseen "ei pidä lomia" tekstin perässä on.
Tuo on varsin yleistä että ei pidetä lomia, tai niitä pidetään huomattavasti vähemmän kuin mitä pidettäviä lomapäiviä olisi.
Lomalla ollessa kun ei saa palkkaa, niin monelle pienempi tuloisella ei ole yksinkertaisesti varaa olla lomalla.
Joo mutta otit sen lauseen turhan pilkkua nussien, en tarkoittanut sinun kaltaista esimerkkiä.

Itse kyllä tähän päivään asti olen myös duunarin homissa saanut loma-ajan palkan sekä lomarahat. Lain mukaan työntekijän on se saatava
 
Tarina oli itseasiassa ihan tosi elämässä tapahtunut tilanne.

Sanoit että jos töissä alkaa löysätä aikaisemmasta työmäärästä tai tahdista niin potkut pitäs antaa.

Et kuitenkaan ottanut huomioon sitä että mistä tasosta sitä löysäämistä aletaan tekemään.

"Tarinan" tarkoitus ei ollut nussia pilkkua vaan havainnollistaa sinulle että kyllä sitä työn rasittavuutta voi ihan oikeasti aika pirun paljon vähentää ilman että siitä potkuja saa.


En tiedä mikä tuo kysymys merkki tuossa lauseen "ei pidä lomia" tekstin perässä on.
Tuo on varsin yleistä että ei pidetä lomia, tai niitä pidetään huomattavasti vähemmän kuin mitä pidettäviä lomapäiviä olisi.
Lomalla ollessa kun ei saa palkkaa, niin monelle pienempi tuloisella ei ole yksinkertaisesti varaa olla lomalla.

Kyllä lomalla ollessa palkan kuuluu juosta niinkuin töissä ollessakin, ja vielä lomarahat lisäksi.
 
Itse kyllä tähän päivään asti olen myös duunarin homissa saanut loma-ajan palkan sekä lomarahat. Lain mukaan työntekijän on se saatava

Joo siis tottakai saa.
Mutta jos olet "loma ajan" töissä saat silti tuon ihan saman rahan. Esimerkiksi rakennus alalla sillä ei ole mitään merkitystä pidätkö lomaa vai et sinulle kertyy jokatapauksessa 18.5% palkasta loma korvausta.
Jos et pidä lomia niin saat palkastasi riippuen vuodessa 5000-10000e "ylimääräistä" jos taas pidät kaikki lomat tuo summa on sinulle sen loma ajan "palkka".
Kyllä lomalla ollessa palkan kuuluu juosta niinkuin töissä ollessakin, ja vielä lomarahat lisäksi.

Näinhän se kuukausi palkkalaisilla on, mutta tunti palkkalaisilla ei.
 
Joo siis tottakai saa.
Mutta jos olet "loma ajan" töissä saat silti tuon ihan saman rahan. Esimerkiksi rakennus alalla sillä ei ole mitään merkitystä pidätkö lomaa vai et sinulle kertyy jokatapauksessa 18.5% palkasta loma korvausta.
Jos et pidä lomia niin saat palkastasi riippuen vuodessa 5000-10000e "ylimääräistä" jos taas pidät kaikki lomat tuo summa on sinulle sen loma ajan "palkka".


Näinhän se kuukausi palkkalaisilla on, mutta tunti palkkalaisilla ei.
Aivan joo. Mutta voithan vaikka teollisuudessakin olla pitämättä lomaa, saat ne korvaukset anyway ja palkkaa vielä lisäksi? Tai missä tahansa käsittääkseni?

Duunarialan tuttavia on paljon itsellä ja kyllä joka ikinen pitää aina lomansa.
Jos tykkää duunistaan niin paljon ettei kaipaa lomaa ja haluaa lisää liksaa niin antaa palaa vain
 
Aivan joo. Mutta voithan vaikka teollisuudessakin olla pitämättä lomaa, saat ne korvaukset anyway ja palkkaa vielä lisäksi? Tai missä tahansa käsittääkseni?

Duunarialan tuttavia on paljon itsellä ja kyllä joka ikinen pitää aina lomansa.
Jos tykkää duunistaan niin paljon ettei kaipaa lomaa ja haluaa lisää liksaa niin antaa palaa vain

Joo todennäköisesti onnistuu ihan kaikilla aloilla, jos vaan työnantaja suostuu.

Omista tutuista myös suurin osa pitää jonkun verran lomaa, mutta harva kaikkia loma päiviä.
Esim. 3viikkoa vuodessa on aika yleinen.
 
Joo todennäköisesti onnistuu ihan kaikilla aloilla, jos vaan työnantaja suostuu.

Omista tutuista myös suurin osa pitää jonkun verran lomaa, mutta harva kaikkia loma päiviä.
Esim. 3viikkoa vuodessa on aika yleinen.
Juu yleistä on jemmata viikko myöhemmäksi tai "ottaa rahana".
Voihan lomalla myös jotain muita keikkahommia tehdä jos omassa firmassa ei onnistu 😉
 
Juu yleistä on jemmata viikko myöhemmäksi tai "ottaa rahana".
Voihan lomalla myös jotain muita keikkahommia tehdä jos omassa firmassa ei onnistu 😉
Julkisella joskus puuhastelin. Siellä vakituiset työntekijät puhu pitämättömästä lomasta, elikkäs 6 viikon palkallisesta saikusta. Tietty siihen päälle 7 viikkoa normi lomaa.
Sitte ne ei voinu enää saikuttaa vaikka kuin kipee, kun ei olis täys palkka enää juossu ja lainat päällä. Hyvä että jotku osaa rennosti välillä ottaa.
 
Oho, siis oliko toi jokin helvetin painava levypaino, vai kävikö vaan todella paska tuuri? Itellä tippui sellainen metallinen 20kg painotelineen keskivaiheilta ja ihan perus murtumalla selvisin.
10kg. Suoraan nivelen päälle tippui. Varmaan jos olisi kynnen päälle tippunut ei olisi tehnyt niin pahaa vauriota.
 
Työpaikoissa on aikamoisia eroja. Ei voi verrata suoraan toisiinsa. Ite menin yksityiseltä kaupungin hommiin. Oli oma taiteenlajinsa oppia tekemään työt riittävän laiskasti ja hitaasti. Sain jo eka päivänä noottia liiasta tehokkuudesta 😀 Aamu alkoi aina kahvitunnilla joka kesti klo 8-9. Sitten kun pääsi hommiin jätkät tuli heti toppuuttelemaan. "Et sinä nyt voi koko viikon hommia tänään tehdä. Huilaillaan tunnin välein niin on loppuviikoksikin tekemistä". Siellä työpaikassa sai palkan käytännössä tekemättä mitään. Ei paras noinkaan jos on tottunut tekemään työtä.
 
Oletko Marko ikinä kyllästynyt tähän body skenen seurantaan ja mukana olemiseen ?
No en varsinaisesti, mutta tämä nettiaikana on välillä kyllä haastavaa, mitä tulee keskusteluun. Tämä on kuitenki asia mitä olen tehnyt 16 vuotiaasta lähes täysipäiväisesti tavalla tai toisella.
 
Back
Ylös Bottom