BB PRO Marko Savolainen

Jos puhutaan 100% optimaalisesta kehonrakennuksesta, mielestani Dexter Jackson on tehnyt niin. Edelleen terve vanhemmalla ialla ja kasittamaton fysiikka. Ja Olympia plakkarissa. Jos 100% kriteerina kaytetaan maksimaalista ja nopeaa lihaskasvua niin Dallas McCarver tulee mieleen mutta lopputulos on tietenkin sitten kaikilla tiedossa.
Dexterillä on geenit myös sisuskaluissa vimosen päälle, kun taas Dallas:illa niin huonot kuin vain voi olla. Luuletteko, että Dexter on käyttänyt jotenkin vähempi aineita tai jotain. Haloo se on mm MR Olympia, ei sinne mennä noin vaan. Ja montako Dexterin vastaavanlaista uraa on maailmassa...?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmasti jotain roolia ne doupit siellä Kuwaitissa näyttelee mutta enemmän itse uskon että kun oikeesti sitä puhdasta bodyelämää tovi menee KAIKKI häiriötekijät pois ollessa niin kehitystä tulee vielä kaiken kokeneellekin.

Pelkästään jo se ympäristö ettet ole kotona eikä stressata yhtään mitään tuo hyvää boostia
 
Juu ei tuon Markonkaan 100% panostus kehonrakennukselle ollut kovin hyvä juttu näin jälkeen päin ajatellen. Pari kertaa tuli kisoissa menestystä ja väliajat meni sitten miten meni ja kroppa sanoi itsensä irti jo vähän reilu kolmekymppisenä.
Eli vaikka nämä näennäisesti löysästi treenaavat eivät kehittyisi 60 kiloa 4 vuodessa niin pidemmällä aika välillä menevät kuitenkin ohi kun ei ole pää ja kroppa aivan loppu pelkästä bodailusta.
No ei jälkeeenpäin, mutta ilman omia mokia, olis ollut mahdollista tehdä tulos ja jäädä eläkkeelle 30 vuotiaana. 100% omistaumisen yhteydessä puhutaan tuloksista ja niissä olen maailman ihan kärjessä. Ja pidin pitkiäkin taukoja hormooneista pisin oli 7 kk 92 SM kisojen jälkeen. Tein kyllä kuurit jne "järkevästi" Jätin esim napit heti pois 92 jälkeen, kun minun maksa ei vaan kestänyt niitä. Se että joku kuolee nuorena kehonrakentaja on lähes täysin geeneistä kiinni. Ja nykyään monet aineet (mm jotkut peptidit) on pumpulle tosi vaarallisia. Yksi tärkein geenitekijä on kolesteroli.
 
Mika Nyyssölä voi itse kertoa, onko ruokailuissa, levossa tai treenissä tapahtunut mitään, kun ainakin minusta on kehittynyt kovasti,vaikka on treenannut jo varmaan kohta 30 v
Mun on ihan turha kertoa mistään mitään omasta kehityksestä, kun kukaan ei siltikään uskoisi. 🤣 Toi veli ja kreatiini -juttukin penkin kehityksessä muuttui meemiksi aikanaan, vaikka se oli täysin tosi asia, mutta minkäs teet?! 😂🤷🏻‍♂️ Nykyäänhän mä olen täynnä syntholia jengin mielestä vaikken elämäni päivänä kyseistä ainetta ole edes nähnyt. Tosin, täytyy sekin asia ottaa vaan kehuina. 🙏😄
 
Mun on ihan turha kertoa mistään mitään omasta kehityksestä, kun kukaan ei siltikään uskoisi. 🤣 Toi veli ja kreatiini -juttukin penkin kehityksessä muuttui meemiksi aikanaan, vaikka se oli täysin tosi asia, mutta minkäs teet?! 😂🤷🏻‍♂️ Nykyäänhän mä olen täynnä syntholia jengin mielestä vaikken elämäni päivänä kyseistä ainetta ole edes nähnyt. Tosin, täytyy sekin asia ottaa vaan kehuina. 🙏😄
Paljon mielenkiintoisempaa ois kuulla mitä sä itse pidät sen kehityksen tekijöistä. Mitkä tekijät itse uskot aiheuttanee sen??

Eikös Jose Raymond kans kokenut parhaat kehitys vuodet myöhemmällä iällä?
 
Mun on ihan turha kertoa mistään mitään omasta kehityksestä, kun kukaan ei siltikään uskoisi. 🤣 Toi veli ja kreatiini -juttukin penkin kehityksessä muuttui meemiksi aikanaan, vaikka se oli täysin tosi asia, mutta minkäs teet?! 😂🤷🏻‍♂️ Nykyäänhän mä olen täynnä syntholia jengin mielestä vaikken elämäni päivänä kyseistä ainetta ole edes nähnyt. Tosin, täytyy sekin asia ottaa vaan kehuina. 🙏😄
Se on Mika normi settiä, että lukaan ei usko tai "vaikea uskoa" 😊
 
Paljon mielenkiintoisempaa ois kuulla mitä sä itse pidät sen kehityksen tekijöistä. Mitkä tekijät itse uskot aiheuttanee sen??

Eikös Jose Raymond kans kokenut parhaat kehitys vuodet myöhemmällä iällä?
No mä en ole koskaan pitänyt treenaamisesta taukoja ja aina vähintään treenannut ylläpitävästi. Olen myös kehittynyt koko ajan vuosien varrella, vaikkakin hyvin hitaanpuoleisesti.

Treenaaminen on mennyt älykkäämmäksi vuosien varrella ja oon pystynyt kehittää omia treenimetodeja paljon enemmän lihaskasvuun tähtääväksi. Ja sen minkä olen huomannut on, että mitä enemmän lihasmassaa tulee, sitä paremmin lihas reagoi treeniin.

Mutta eipä näitä asioita kukaan täällä usko, enkä yhtään ihmettele, kun harvalla on riittävä määrä vuosia ja kokemusta takana.
 
Juu ei tuon Markonkaan 100% panostus kehonrakennukselle ollut kovin hyvä juttu näin jälkeen päin ajatellen. Pari kertaa tuli kisoissa menestystä ja väliajat meni sitten miten meni ja kroppa sanoi itsensä irti jo vähän reilu kolmekymppisenä.
Eli vaikka nämä näennäisesti löysästi treenaavat eivät kehittyisi 60 kiloa 4 vuodessa niin pidemmällä aika välillä menevät kuitenkin ohi kun ei ole pää ja kroppa aivan loppu pelkästä bodailusta.
Ja kyllä se Dexterinkin kroppa aika sekasi oli mitä kertoi joku aika sitten ja kuka tietää mitä kaikkea on ollut. Mitä jos Dexterin geeneillä olisi eletty 100 v ja se kuolis 70 v oliko fiksusti bodattu....? Tai jos minä kuolisin 65 v (isä 62) Ja näillä geeneillä olisin elänyt 70 v... Kumpi siinä tapauksessa bodas fiksummin..? Kyllä lähes jokainen ammattikehonrakentaja lyhentää elinikäänsä valitsemallaan ammatilla.
 
No mä en ole koskaan pitänyt treenaamisesta taukoja ja aina vähintään treenannut ylläpitävästi. Olen myös kehittynyt koko ajan vuosien varrella, vaikkakin hyvin hitaanpuoleisesti.

Treenaaminen on mennyt älykkäämmäksi vuosien varrella ja oon pystynyt kehittää omia treenimetodeja paljon enemmän lihaskasvuun tähtääväksi. Ja sen minkä olen huomannut on, että mitä enemmän lihasmassaa tulee, sitä paremmin lihas reagoi treeniin.

Mutta eipä näitä asioita kukaan täällä usko, enkä yhtään ihmettele, kun harvalla on riittävä määrä vuosia ja kokemusta takana.
Tarkoitatko, että olet oppinut tuntemaan oman kropan entistä paremmin tai kuuntelemaan sen antamua signaaleja? Onko esim treemimäärät tippunut ja näin kaikki ylimääräinen tekeminen vähentynyt ja tätä kautta palautunut paremmin?
 
Tarkoitatko, että olet oppinut tuntemaan oman kropan entistä paremmin tai kuuntelemaan sen antamua signaaleja? Onko esim treemimäärät tippunut ja näin kaikki ylimääräinen tekeminen vähentynyt ja tätä kautta palautunut paremmin?
Lihas vastaa todella herkästi treeniin nykyisin, mitä se ei ennen tehnyt. Oon saanut ajettua kropan, lihakset ja lihashermotuksen vastaamaan todella hyvin mun korkean hypertrofian erikoisuuksiin. Se ei tapahdu kauhean nopeasti, vaan se vie aikaa, mutta kun kapasiteetti kehittyy tuon tyyppisiin treeneihin, vaste kasvaa ja mikä parasta, lihas kasvaa. Toki tuossa pitää vielä osata himmata ja muuttaa riittävän usein treenityyliä.
 
Moniko teistä jotka käytte töissä ja treenaatte tavoitteellisesti, huomaatte eron treenitehoihin, palautumiseen jne kesälomanaikana vs työaikana? Kun voitte itse säätää kaiken treenejä ja palautumista silmällä pitäen?
 
Moniko teistä jotka käytte töissä ja treenaatte tavoitteellisesti, huomaatte eron treenitehoihin, palautumiseen jne kesälomanaikana vs työaikana? Kun voitte itse säätää kaiken treenejä ja palautumista silmällä pitäen?
8h raivaussahahommia vs. Lomapäivä niin ero treenitehoissa on kuin yöllä ja päivällä
 
Lihas vastaa todella herkästi treeniin nykyisin, mitä se ei ennen tehnyt. Oon saanut ajettua kropan, lihakset ja lihashermotuksen vastaamaan todella hyvin mun korkean hypertrofian erikoisuuksiin. Se ei tapahdu kauhean nopeasti, vaan se vie aikaa, mutta kun kapasiteetti kehittyy tuon tyyppisiin treeneihin, vaste kasvaa ja mikä parasta, lihas kasvaa. Toki tuossa pitää vielä osata himmata ja muuttaa riittävän usein treenityyliä.
While we're at the subject... Nyt kun maailma pikkuhiljaa avautuu, niin olisko jotain kisajuttuja tiedossa?
8h raivaussahahommia vs. Lomapäivä niin ero treenitehoissa on kuin yöllä ja päivällä
Kai sentään raivaussahaat ns. failureen?
 
Lihas vastaa todella herkästi treeniin nykyisin, mitä se ei ennen tehnyt. Oon saanut ajettua kropan, lihakset ja lihashermotuksen vastaamaan todella hyvin mun korkean hypertrofian erikoisuuksiin. Se ei tapahdu kauhean nopeasti, vaan se vie aikaa, mutta kun kapasiteetti kehittyy tuon tyyppisiin treeneihin, vaste kasvaa ja mikä parasta, lihas kasvaa. Toki tuossa pitää vielä osata himmata ja muuttaa riittävän usein treenityyliä.
Päteekö samat metodit koko kroppaan vai onko tarvinnut säätää ja etsiä sopivaa volyymia ja/tai intensiteettiä eri kropan osien harjoittelussa??Esim jalat vs kädet jne

Voisko tota summata silleen, et tunnet paremmin sulle sopivan tavan treenata ja sitten kertoimena aika ja tasaisuus tekemisen määrässä?
 
Moniko teistä jotka käytte töissä ja treenaatte tavoitteellisesti, huomaatte eron treenitehoihin, palautumiseen jne kesälomanaikana vs työaikana? Kun voitte itse säätää kaiken treenejä ja palautumista silmällä pitäen?
Minä olen ollut pari vuotta työkyvyttömänä urheilu tapaturman takia. Antaahan tämä hyvät puitteet itsensä kehittämiseen. Käytännössä voi suunnitella kaiken treenien ehdoilla. Voi reeenata enemmän, nukkua päikkäreitä, ehtii syödä enemmän, on aikaa kehonhuoltoon jne...Palautuminen on selvästi nopeampaa. Vaarana tässä on että ei treenaa liikaa kun on aikaa rajattomasti. Mielummin silti kävisin töissä ja olisin terve😊
 
Moniko teistä jotka käytte töissä ja treenaatte tavoitteellisesti, huomaatte eron treenitehoihin, palautumiseen jne kesälomanaikana vs työaikana? Kun voitte itse säätää kaiken treenejä ja palautumista silmällä pitäen?
Aiemmin kun tein raskasta työtä, jossa piti päivät pitkät väännellä ja käännellä ja olla melko paljon polvillaan, niin tuntui että forkut ja hauikset oli koko ajan rasitustilassa ja hauisten treenaaminen tuntui täysin turhalta. Sitten polvillaan olo vaikutti luonnollisesti jalkatreeneihin. Nykyään onneksi kevyempi työ 🤗
 
Vaikka itsellä toimistotyö niin kyllä viikonloput, kesälomat, pääsiäisvapaat yms. on treenien ja ruokailujen suhteen parasta.
Bodyruoka myös pierettää mukavasti kun sitä syödään +4000kcal niin aspa työssä välillä joutuu bulkkikaudellakin ruokia sen mukaan suunnittelemaan
 
Vaikka itsellä toimistotyö niin kyllä viikonloput, kesälomat, pääsiäisvapaat yms. on treenien ja ruokailujen suhteen parasta.
Bodyruoka myös pierettää mukavasti kun sitä syödään +4000kcal niin aspa työssä välillä joutuu bulkkikaudellakin ruokia sen mukaan suunnittelemaan
Onpas erikoinen ja harmillinen juttu! 😬
Itsellä juuri päin vastoin. Siksi yritänkin aina ottaa omat ruuat mukaan.
Käyn sitten koulussa tai ravintoloissa tai lounasbuffetissa syömässä, aina huomattavasti enemmä kaasua
sekä poistuessa tulee osina, toisin kuin bodysafka yhtenä putkena. Eikä kcal ole väliä onko dietti vai massakausi.
Syötkö mitään kasviksia/marjoja? Entäs enzymejä tai probiotteja tai maitohappobakteereja? Ne voivat auttaa poistaa/vähentää kaasuja.

Mites muilla, onko kummankaanlaisia eroja syödessä??
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom