BB PRO Marko Savolainen

Mikähän logiikka teillä tuossa on, että kaikkien pitää opetella paikallisen maan kieli? Voisiko joku perustella.
Eikö fiksumpaa olisi käyttää voimavaroja siihen, että jengi työllistyy. Nykyään todella monissa ammateissa pärjää ilman Suomea. Toki jos halua työllistyä alalle, jossa vaaditaan suomea niin sittenhän se pitää opetella.
Maassa maan tavalla- sanontaan viitaten.
Jos lähdetään hurskastelemaan aiheella, niin oikeastaan pitäisi puhua läpi maailman pelkkää yhtä kieltä. Eikö?
En mä ainakaan oleta, jos jenkkeihin lähtisin että pärjäisin espanjalla. Tai jos Venäjälle menisin, niin pärjäisin englannilla.
Ehkä pärjääminen töissä ei ole se ainut pointti. Vituttaistahan se texasissa kaupassa kysyä jotain jos ei osais kun espanjaa.
Minunkin mielestä kannattaisi opetella paikallinen kieli, mihin ikinä muuttaakaan. Kielitaidottomana ei saa niin hyviä työpaikkoja. MUTTA jos joku jostakin syystä ei opi tai halua opiskella kieltä, niin mitä se on sulta pois? Siinähän siivoilee vessoja ja poimii marjoja.
Totanoin. Kyllähän jos asiakaskunta on suuremmalti osin suomalaisia Suomessa, joten onhan se kieli silloin siivoojankin hyvä osata.
Olen opastanut kyllä itse siivoojaa käyttämään roskista (puristinta, isoa) ja kun vastapuoli sihisi semmosta venäjäsuomienymmärrä- kieltä niin kyllähän se vitutti minua kun piti kädestä pitäen näyttää eikä voinut varmistaa sanoin, että menihän se perille nyt se asia.

Ja mitä huonommin osaa sen natiivin kielen, niin sitä heikommin sitä työllistyy - eriasia on eri alojen asiantuntijat mutta suhteessa siivooja-asiantuntija luulen, että lukumäärällisesti siivoojia tarvitaan enemmän.
Kausityöntekijät ovat sitten oma lukunsa (marjanpoiminta).

edit. ja kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan omaan korvaa vain särähtää asetelma missä tuntuu, että vähätellään matalapalkka-aloja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä ainakaan oleta, jos jenkkeihin lähtisin että pärjäisin espanjalla. Tai jos Venäjälle menisin, niin pärjäisin englannilla.

Mitä helvettiä, eikai kukaan tollaista olettaiskaan. Texasissa ei pärjää espanjalla eikä Venäjällä englannilla, koska siellä niitä kieliä ei juuri käytetä. Suomessa nyt sattuu pärjäämään esim englannilla kaikkialla, niin miksi siis juuri Suomen opettelu pitäisi olla kaikilla vaatimuksena? "Maassa maan tavalla" ei ole perustelu, vaan sanonta.

Voi antaa myös esimerkkejä, missä täällä ei pärjäisi englannilla. En sano etteikö asia voisi olla niin, en vaan keksi mitään.

Minunkin mielestä kannattaisi opetella paikallinen kieli, mihin ikinä muuttaakaan. Kielitaidottomana ei saa niin hyviä työpaikkoja. MUTTA jos joku jostakin syystä ei opi tai halua opiskella kieltä, niin mitä se on sulta pois? Siinähän siivoilee vessoja ja poimii marjoja.

Kuten tuossa edellä @taunopetteri mainitsi, se on paljon isompi ongelma kuin kieltä osaamattoman haaste pärjätä yhteiskunnassa. Voin kertoa, että pk-seudulla on paljon Lähi-idästä ja Afganistanista maahanmuuttajaperheitä, joiden vanhemmille tarvitaan aina tulkit palavereihin jne. Nämä vanhemmat ovat saattaneet asua pitkään Suomessa, eivätkä silti opettele kieltä. Ja kun osa näistä perheistä on hyvin suuria, voit arvata miten pitkään he käyttävät oikeuttaan tulkkipalveluita, jotka maksetaan kunnan varoista. Tuohon systeemiin pitäisi saada muutos, sillä ei edistä millään tavoin paljon puhuttua integraatiota. Englantiakaan he osaavat harvoin.

Eri asia ovat esim. työn perässä Suomeen muuttaneet. Esim. intialaisten kanssa kommunikointi sujuu yleisesti ottaen hyvin englanniksi.

Aika paljo on nyt viime päivinä ollu juttua että maahanmuuttajien puutteellinen kielitaito johtaa ihan käytännön hankaluuksiin,joka pirun kaavakkeen ja paperin täyttämisessä pitäs olla henkilökohtainen avustaja.Aivan mahdoton ajatus.Jos ihminen ei ymärrä miten yhteiskunta toimii eikä osaa muuta kuin omaa kieltään ni kusessa on.

Sit vielä tämmönen huomio,Suomen vieressä on rikas valtio jonka kulttuuri,uskonto,demokratia ja yleiset elämäntavat ovat hyvin samantapaiset kun meillä.Sen vieressä on kaksi rikasta maata joiden kielet ovat samankaltaiset ja olosuhteet myös.Kaikkiin näihin maihin saa suomalainen matkustaa vapaasti hakemaan töitä ja elämään vapaasti.Olisko fiksua opettaa tämän maan kieltä kouluissa,eikä esimerkiksi somaliaa?

Ja nyt en tarkoita Venäjää sekä sen kivoja naapureita Valko-Venäjä ja Ukraina.

PS.Sattumalta kattelin tossa samalla NRK jotain Teno jokea käsittelevää ohjelmaa joka lähetettiin kakkosella.jos ruotsin osaa ni ei kyllä kummosta kurssia tartte norjan ymmärtämiseen tanska on kyllä hankalampi.

Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä, eikai kukaan tollaista olettaiskaan. Texasissa ei pärjää espanjalla eikä Venäjällä englannilla, koska siellä niitä kieliä ei juuri käytetä. Suomessa nyt sattuu pärjäämään esim englannilla kaikkialla, niin miksi siis juuri Suomen opettelu pitäisi olla kaikilla vaatimuksena? "Maassa maan tavalla" ei ole perustelu, vaan sanonta.

Voi antaa myös esimerkkejä, missä täällä ei pärjäisi englannilla. En sano etteikö asia voisi olla niin, en vaan keksi mitään.
Tais mennä pointti ohi niin että viuhu?
Kyllä sitä suomessa pärjää vaikka käsiään heiluttamalla. Ei kyse ollut nyt siitä.

Mutta kuten tuossa ylempänä joku jo kommentoikin, niin kaikki lailliset yms. ongelmat voi tulla ongelmaksi.
Ja tarkennetaan, että kyse ei nyt ole siitä täydellistä englantia puhuvasta korkeasti koulutetusta (joka luultavasti oppii suomeakin, jotta pärjää kaupassa), vaan esim. siivoojasta jonka kielitaito on svahili ja helvetinhuono englanti.

Urheilu liittyy terveyteen ja huippu-urheilu on samanlainen keihäänkärki kuin mitä formula 1 on moottoriurheilun osalta, voidaan hyödyntää ja kehittää asioita eteenpäin, puhumattakaan jos se innostaa ihmisiä liikkumaan ja panostamaan terveyteen, luomaan esikuvia jne. Ja usein siinä rinnalla tehdään myös muutakin ja monessa asiassa se on hyödyksi. Kannattaa katsoa vähä laajakulmasemmalla kiikarilla. On muunkinlaista älykkyyttä kuin insinööri -tapainen. On motorista, taiteellista ja monenmoista yhdistelmää joista erilaiset ammattikyvyt jalostuvat. Tosi ahdasmielinen on tapasi ajatella asioita noin kalseen mustavalkoisesti.

Ahdasmielinen? Luehan itse ajatuksella mitä kirjoitit, ja mieti tuo uudelleen. Ymmärrän toki että sinulle olisi pitänyt esimerkkinä luetella kaikki älykkyyden ilmenemismuodot ihmisapinan syntymästä tähän päivään, mutta valitsin käyttää esimerkkinä ilmiselviä. Ihan vitun paljon anteeksi, jos et tajunnut tuosta mitä tarkoitin. Kliinisen psykologian mukaan älykkyys on suorassa korrelaatiossa menestykseen elämässä, ts. mitä älykkäämpi, sen todennäköisemmin saa vaurautta työllään. Tämä on ns. fakta, ihan samoin kuin se on fakta, että useimmat urheilijat eivät vaurautta saavuta, jos nyt alle ei satu hyvän tallin F1 auto tms. laji jossa palkkaus on umpidorkaa.

Tais mennä pointti ohi niin että viuhu?
Kyllä sitä suomessa pärjää vaikka käsiään heiluttamalla. Ei kyse ollut nyt siitä.

Mä edelleenkin olen kysynyt kysymyksen, johon en ole saanut sulta vastausta. Englannilla pärjää ihan yhtä hyvin kuin suomella, miksi jokaisen pitäisi siis opetella just suomea?

Mutta kuten tuossa ylempänä joku jo kommentoikin, niin kaikki lailliset yms. ongelmat voi tulla ongelmaksi.

Nuo mitä tässä langassa on mainittu koskevat kielitaidottomia, eli eivät osaa edes englantia. Eli tuokaan ei vastaa mun kysymykseen.

Samaa mieltä olen siitä, että kielitaidottomat maahanmuuttajat on ongelma. Mutta ei sitä tarvitse ratkaista juuri suomen opettelulla, kun esimerkiksi englannillakin pärjää, jota monet heistä jo ainakin osittain osaavat.

Mä edelleenkin olen kysynyt kysymyksen, johon en ole saanut sulta vastausta. Englannilla pärjää ihan yhtä hyvin kuin suomella, miksi jokaisen pitäisi siis opetella just suomea?

Ei pärjää. Jos menet kauppaan ja haluat kysyä jotain, niin suomenkieli on se jolla saat varmiten palvelua. Totta on, että englannilla pärjää. Niin pärjää missä tahansa maailmalla millä tahansa kielellä. Harvaa se kielitaidottomuus on tappanut kaupan kassajonossa.
Englannilla ei pärjää yhtä hyvin kuin suomella, siihen nyt ei pitäisi olla mitään ihmeellistä edes tarvetta vastata miksi. Venäjällä ei pärjää englannilla yhtä hyvin kuin venäjää puhumalla. jne.
Jos haluat Suomessa pärjätä hyvin niin opettelet suomenkielen.

Jos elää kuplassa, jossa asuu jonkin maan pääkaupungin keskustassa niin varmasti pärjää pelkällä englannilla missäpäin maailmaa tahansa.

.
Englannilla ei pärjää yhtä hyvin kuin suomella, siihen nyt ei pitäisi olla mitään ihmeellistä edes tarvetta vastata miksi. Venäjällä ei pärjää englannilla yhtä hyvin kuin venäjää puhumalla. jne.
Jos haluat Suomessa pärjätä hyvin niin opettelet suomenkielen.
Niin, tai ruotsin. Riippuen siitä missä aikoo asua, mutta suomessakin on alueita jossa ei muuten puhuta sanaakaan suomea, tai jako on kutakuinkin 50/50, tai jotain siltä väliltä. Maahanmuuttajille pitäisi suuremmissa määrin tarjota ruotsin kieltä, se kun on tuhat kertaa helpompi oppiakin.

"Suomessa puhutaan suomea" on muuten maailman tyhmin argumentti yhtään millekään. Ei Sveitsissäkään puhuta "sveitsiä" tai kanadassa "kanadaa".

"Suomessa puhutaan suomea" on muuten maailman tyhmin argumentti yhtään millekään. Ei Sveitsissäkään puhuta "sveitsiä" tai kanadassa "kanadaa".
[/QUOTE]

Miten niin on tyhmin? Ihan valid joihinkin tilanteisiin. Tuo perustelu vasta vammainen onkin. Eikai Sveitsissä puhuta "sveitsiä" tai Kanadassa "kanadaa" kun ei sellaisia kieliä ole olemassa.

Miten niin on tyhmin? Ihan valid joihinkin tilanteisiin. Tuo perustelu vasta vammainen onkin. Eikai Sveitsissä puhuta "sveitsiä" tai Kanadassa "kanadaa" kun ei sellaisia kieliä ole olemassa.
Taisi mennä tuon perustelun (ainakin osa siitä) pointti aika kaukaa sulta ohi. Pointti oli nimenomaan se, että hyvin se muualla maailmassa toimii että samassa maassa on monta virallista kieltä. Ei maan rajojen kuulu rajoittaa kielten määrää yhteen. Se, että maan nimi sattuu olemaan X, ei ole mikään (tai ainakaan kuulu olla) sääntö sille että maassa puhutaan pelkästään kieltä X.

Olen myös samaa mieltä siitä, että kannattaisi opetella suomen tai ruotsin kieli. Mut se on jokaisen oma asia, mitä kieliä haluaa opetella. Ei kukaan meistä edes suostuisi tekemään niitä duuneja, mitä noi kielitaidottomat tekee. Toki on poikkeuksiakin. Itse tunnen muutamia henkilöitä ketkä ovat erittäin menestyneitä, vaikka eivät ole useiden vuosienkaan jälkeen jaksaneet opetella suomea.

Niin siis pieni vähemmistö, joka töitä ylipäätään tekee? Kun koko populaatiostakaan niitä harva tekee, niin mikä luulet olevan tilanne sen porukan kohdalla joka ei edes puhu kieltä? Eiköhän tästäkin tilastosta ne ole nuo Kiina, Vietnam ja Thaimaa, jotka siihen kuvailemaasi porukkaan kuuluvat.

saukkonen_kuvio1.png

Suositut

Back
Ylös Bottom