Deleted member 20129
Maassa maan tavalla- sanontaan viitaten.Mikähän logiikka teillä tuossa on, että kaikkien pitää opetella paikallisen maan kieli? Voisiko joku perustella.
Eikö fiksumpaa olisi käyttää voimavaroja siihen, että jengi työllistyy. Nykyään todella monissa ammateissa pärjää ilman Suomea. Toki jos halua työllistyä alalle, jossa vaaditaan suomea niin sittenhän se pitää opetella.
Jos lähdetään hurskastelemaan aiheella, niin oikeastaan pitäisi puhua läpi maailman pelkkää yhtä kieltä. Eikö?
En mä ainakaan oleta, jos jenkkeihin lähtisin että pärjäisin espanjalla. Tai jos Venäjälle menisin, niin pärjäisin englannilla.
Ehkä pärjääminen töissä ei ole se ainut pointti. Vituttaistahan se texasissa kaupassa kysyä jotain jos ei osais kun espanjaa.
Totanoin. Kyllähän jos asiakaskunta on suuremmalti osin suomalaisia Suomessa, joten onhan se kieli silloin siivoojankin hyvä osata.Minunkin mielestä kannattaisi opetella paikallinen kieli, mihin ikinä muuttaakaan. Kielitaidottomana ei saa niin hyviä työpaikkoja. MUTTA jos joku jostakin syystä ei opi tai halua opiskella kieltä, niin mitä se on sulta pois? Siinähän siivoilee vessoja ja poimii marjoja.
Olen opastanut kyllä itse siivoojaa käyttämään roskista (puristinta, isoa) ja kun vastapuoli sihisi semmosta venäjäsuomienymmärrä- kieltä niin kyllähän se vitutti minua kun piti kädestä pitäen näyttää eikä voinut varmistaa sanoin, että menihän se perille nyt se asia.
Ja mitä huonommin osaa sen natiivin kielen, niin sitä heikommin sitä työllistyy - eriasia on eri alojen asiantuntijat mutta suhteessa siivooja-asiantuntija luulen, että lukumäärällisesti siivoojia tarvitaan enemmän.
Kausityöntekijät ovat sitten oma lukunsa (marjanpoiminta).
edit. ja kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan omaan korvaa vain särähtää asetelma missä tuntuu, että vähätellään matalapalkka-aloja.