BB PRO Marko Savolainen

Ei yksilön vastuuta kaikista teoistaan pitäisi yhteiskunnallekaan sysätä. Jos on tuhonnut terveyttään vetämällä pitkään ja määrätietoisesti myrkkyjä, niin pitäisikö yhteiskunnan kuitata kaikki tuosta syntyvät kulut mukisematta?

Tämä sama kysymys yksilön vastuusta tule aina uudelleen esille roinaamisen ja monen muun terveyteen liittyvä asian yhteydessä. Ensinnäkin on hyvä muistaa, että kaikissa läntisissä demokratioissa yksilön vapaus ja itsemääräämisoikeus ovat korkealla sijalla. Lainsäädäntö perustuu myös liberalistiseen perinteeseen, jonka taustalla on yksilöautonomian periaate ja siksi esim. yksilöitä ei pakoteta toimimaan oman etunsa mukaisesti tai "terveys edellä", jonka johdosta "ei ole myöskään hyväksyttävää kriminalisoida itseloukkausta, kuten itsemurhaa tai oman terveyden vahingoittamista, eikä itsevaarantamista.". Itse en tiedä juurikaan ihmisiä, jotka menisivät terveys edellä kaikessa, vaan yleensä valikoiden, joka antaakin jo aihetta moraaliposeeraukseen. Myös natuus on joidenkin kohdalla hyvä syy moraaliposeeraukseen, mutta ei hätää sairaalat ovatkin heitä täynnä. Eli ihmisillä on siis halutessaan "oikeus" paskoa terveytensä omien intressiensä mukaisesti harrastamalla riskialtiita harrastuksia ja urheilulajeja, syömällä epäterveellistä ravintoa, käyttämällä päihteitä, steroideja ja nautintoaineita. Myös vapaa-ajan harrastuskuntoilu aiheuttaa huomattavan paljon lääkärissä käyntejä ja kuntoutuskuluja yhteiskunnille. On myös kulttuureja, joissa pääsasiallinen ravinto on hyvin tärkkelyspitoista, aiheuttaen diabetestä ja muita sairauksia. Tartuntatauteja ja perinnöllisiä sairauksia on vaikea välttää, mutta koko maailmassa huomattavan suuri osuus sairauksista ovat ns. "itseaiheutettuja" by Esko Aho, roinaajat ovat taas marginaalisen pieni osuus tästä kaikesta, mutta silti suuri ongelma monille.

Kuka tai kenen pitäisi maksaa hoitokulut?

Tämä riippuu yhteiskuntamallista. Amerikassa julkinen terveydenhuolto on minimaalista, Suomessa taas julkinen on lähes maksimaalista ja yhteiskunta maksaa mukisematta kaiken, minkä budjetti vain sallii. Miksi? Koska eduskunnan säätämä laki niin velvoittaa, riippumatta onko sairaus tai vaiva "itseaiheutettu" vai ei. Perustuslaki ja perusoikeudet määrittävät ja velvoittavat yhteiskunnalle vastuun sekä takaavat kaikille terveydenhuoltoon liittyvän yhdenvertaisuuden lain edessä. Myös roinaavalle bodarille. Hoitohenkilökunnalla ja muilla voi tietysti olla eriäviä mielipiteitä asiasta, samalla kun määrärahabudjetitit kiristyvät, mutta viimekädessä laki sanelee sen miten asiat pitäisi hoitaa. Yhteiskuntarauhan kannalta on myös parempi että kaikki saavat tarvittavan hoidon, eivätkä vain salonkikelpoiset ja etuoikeutetut, joilla on varaa maksaa hoidoistaan.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmisillä on varmasti huonoja kokemuksia esimerkiksi lähikaupassa käymisestä, mutta se ei tarkoita, että kaikki Suomen Alepat on ihan paskaa marginaaliryhmän huonon kokemuksen vuoksi. Eikö niin?
Meinaatko, että ne vastaa Alepassa asiakaspalautteisiin: "Vittuako vingut siellä, saatanan homo? Suurin osa meidän asiakkaista on ihan tyytyväisiä."

Sehän ei edelleenkään kuulu kenellekään. :giggle:

Noh noh, aivan syyttä provosoidut. Sinullakin menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Minä en käsittääkseni ole leikkinyt endoa, enkä kierrellyt mitään kysymyksiä. Ihmisillä on varmasti huonoja kokemuksia esimerkiksi lähikaupassa käymisestä, mutta se ei tarkoita, että kaikki Suomen Alepat on ihan paskaa marginaaliryhmän huonon kokemuksen vuoksi. Eikö niin? Mitäpä jos nyt hetken hengittelisit siellä. (y)
Eli osui ja upposi, sinulla ei ole aiheesta mitään muuta kuin oma vahva mielipide, haluat vain provota ja mitätöidä ihmisten kokemuksia. Nettipsykologin urasi meni vähän reisille, mutta yritä toki uudelleen. Ellet nyt sattunut tietämään, ihmiset yleensä hengittävät, ne jotka eivät hengitä ovat noin pääsääntöisesti kuolleita. Sinun kannattaa jatkossa miettiä mitä tänne kirjoittelet.

Mitä tulee noihin tutkimustuloksiin, oletko käyttänyt vai et, niin niissä näkyy rehellisten määrä. Joka tapauksessa määrät näyttävät suht lohdullisilta. Tosin esim. yksi prosentti väestöstä olisi Suomessa jo 55 000 yksilöä.
Mitä tulee terveydenhuollon kustannuksiin niin muistaakseni se on Usassa n. kaksinkertainen Suomeen verraten (per asukas). Avainsana on vakuutus. Jos sulla on vakuutus, niin sitten mielellään ja turhaankin tehdään tutkimuksia. Yksityiset terveysasemat ja vastaavat tietysti nyhtää itselleen niin paljon kuin mahdollista. Tämä taas johtaa siihen, että vakuutusmaksut nousee. Paljonkohan Suomessa on nuo eläinvakuutukset?
Mulla oli yksi, varmaan kasikymppinen entinen lääkäri salikaverina. Hyväkuntoisen näköinen oli ikäisekseen. Tuli puhetta näistä mittauksista. Äijä totesi, ettei mittaile yhtään mitään, turhaa touhua. No, ehkä hieman kärjisti tietysti. Ja oli sitä mieltä, ettei terveitä ihmisiä olekaan, on vain huonosti tutkittuja. Tällä hän viittasi siihen, että kun tarpeeksi otetaan verikokeita, niin aina sieltä löytyy joku arvo, joka ei ole ihan viitteissä. Sillä ei kuitenkaan, useimmiten, ole mitään merkitystä eikä sen takia tartte hyppiä seinille.
Muutenhan miesten testosteronitasoja saisi tutkia enemmänkin. Sellaisenkin väitteen olen nähnyt, että kolmekymppisillä miehillä näkee arvoja, jotka ennen oli tyypillisiä 60-70 vuotiaille. Tuntuu, että miehet näiden hormonien kanssa ovat jäänet lapsipuolen asemaan naisiin verrattuna.

Tuohan olisikin hyvä vaihtoehto, koska suurin osa terveydenhuollon asiakkaista saataisiin tällöin pois yhteiskunnan harteilta. Kaikki elintavoillaan itseään vahingoittaneet vastuutettaisiin itse omalla rahalla hoitamaan itsensä.

...Punttiharrastajankin pitäisi omasta pussista maksaa loukkantumisensa, jos salilla aiheutuu.

On tuo melko kummallinen ajattelumalli joillakin...
En mä näy siinä mitään kummalista, että ottaa vastuuta omista teoistaan. Punttiharrastajien loukkaantumisesta en puhunut mitään, vaan tuon keksit ihan itse.

Tämä sama kysymys yksilön vastuusta tule aina uudelleen esille roinaamisen ja monen muun terveyteen liittyvä asian yhteydessä. Ensinnäkin on hyvä muistaa, että kaikissa läntisissä demokratioissa yksilön vapaus ja itsemääräämisoikeus ovat korkealla sijalla. Lainsäädäntö perustuu myös liberalistiseen perinteeseen, jonka taustalla on yksilöautonomian periaate ja siksi esim. yksilöitä ei pakoteta toimimaan oman etunsa mukaisesti tai "terveys edellä", jonka johdosta "ei ole myöskään hyväksyttävää kriminalisoida itseloukkausta, kuten itsemurhaa tai oman terveyden vahingoittamista, eikä itsevaarantamista.".

Tämä riippuu yhteiskuntamallista. Amerikassa julkinen terveydenhuolto on minimaalista, Suomessa taas julkinen on lähes maksimaalista ja yhteiskunta maksaa mukisematta kaiken, minkä budjetti vain sallii. Miksi? Koska eduskunnan säätämä laki niin velvoittaa, riippumatta onko sairaus tai vaiva "itseaiheutettu" vai ei. Perustuslaki ja perusoikeudet määrittävät ja velvoittavat yhteiskunnalle vastuun sekä takaavat kaikille terveydenhuoltoon liittyvän yhdenvertaisuuden lain edessä. Myös roinaavalle bodarille. Hoitohenkilökunnalla ja muilla voi tietysti olla eriäviä mielipiteitä asiasta, samalla kun määrärahabudjetitit kiristyvät, mutta viimekädessä laki sanelee sen miten asiat pitäisi hoitaa. Yhteiskuntarauhan kannalta on myös parempi että kaikki saavat tarvittavan hoidon, eivätkä vain salonkikelpoiset ja etuoikeutetut, joilla on varaa maksaa hoidoistaan.
Itse arvostan kyllä yksilönvapautta, mutta vapauteen pitää aina liittää myös vastuu. Esimerkiksi parhaiten toimiva läntinen demokratia eli Sveitsi laittaa ihan eri tavalla vastuuta yksilölle kuin nämä sosialistiset jälkineuvostotasavallat. Sveitsissä lienee asiat kuitenkin ihan ok tuosta huolimatta tai ehkä jopa juuri siitä syystä. Tämä sosialistinen hyysäysyhteiskunta, jossa ei tarvitse vastata mistään eikä edes tehdä mitään, alkaa olemaan tiensä päässä. Talous ei pääse tasapainoon kuin hetkeksi nousukauden huipulla.

Muutenhan miesten testosteronitasoja saisi tutkia enemmänkin. Sellaisenkin väitteen olen nähnyt, että kolmekymppisillä miehillä näkee arvoja, jotka ennen oli tyypillisiä 60-70 vuotiaille. Tuntuu, että miehet näiden hormonien kanssa ovat jäänet lapsipuolen asemaan naisiin verrattuna.

Suomalainen tutkimus. 20-luvulla syntyneillä miehillä 70v samat tasot kuin 70-luvulla syntyneillä 30-vuotiaina.

En mä näy siinä mitään kummalista, että ottaa vastuuta omista teoistaan. Punttiharrastajien loukkaantumisesta en puhunut mitään, vaan tuon keksit ihan itse.
Niin keksin, koska on aivan sama asia. Kukaan ihminen ei pakosta tarvitse punttiharrastusta. Siinä on myös suurempi loukkaantumisriski, kuin esimerkiksi rauhallisessa kävelyssä. Tällöin punttisharrastaja itse hakeutuu ns. riskialttiin harrastuksen pariin. Tuolla ajattelutavalla punttisharrastaja on ihan yhtälailla maksuvelvollinen loukkaantuessaan. Eikö? Mihin vedetään se raja, milloin sairaus on itse korvattava. Käsittääkseni steroidien käyttö ei ole laissa kiellettyä? Ei alkoholin käyttö, ei ylen syöminen, ei extremelajien harrastus? Millä perustellaan se, että jossain tilanteessa ihmisen on itse otettava vastuuta ja maksettava extraa siitä, että saa laissa määrättyä ja verorahoin ylläpidettyä palvelu?

Niin keksin, koska on aivan sama asia. Kukaan ihminen ei pakosta tarvitse punttiharrastusta. Siinä on myös suurempi loukkaantumisriski, kuin esimerkiksi rauhallisessa kävelyssä. Tällöin punttisharrastaja itse hakeutuu ns. riskialttiin harrastuksen pariin. Tuolla ajattelutavalla punttisharrastaja on ihan yhtälailla maksuvelvollinen loukkaantuessaan. Eikö? Mihin vedetään se raja, milloin sairaus on itse korvattava. Käsittääkseni steroidien käyttö ei ole laissa kiellettyä? Ei alkoholin käyttö, ei ylen syöminen, ei extremelajien harrastus? Millä perustellaan se, että jossain tilanteessa ihmisen on itse otettava vastuuta ja maksettava extraa siitä, että saa laissa määrättyä ja verorahoin ylläpidettyä palvelu?
Sama asia ehkä mielestäsi, mutta itse en mielipidettäsi allekirjoita. Kuntosaliharjoittelu ja muukin kuntoliikunta ovat oletusarvoisesti yhteiskuntaa eteenpäin vieviä asioita. Samaa ei voi sanoa huume- tai doping-bisneksestä ja -harrastuksesta. Jos rajan vetäminen on hankalaa, niin se ei tarkoita sitä, että pitää kannattaa kaikkea mahdollista, olipa se sitten kuinka tuhoisaa tahansa.

Sama asia ehkä mielestäsi, mutta itse en mielipidettäsi allekirjoita. Kuntosaliharjoittelu ja muukin kuntoliikunta ovat oletusarvoisesti yhteiskuntaa eteenpäin vieviä asioita. Samaa ei voi sanoa huume- tai doping-bisneksestä ja -harrastuksesta. Jos rajan vetäminen on hankalaa, niin se ei tarkoita sitä, että pitää kannattaa kaikkea mahdollista, olipa se sitten kuinka tuhoisaa tahansa.
Totta puhut. Nyt tosin alunalkaen puhuttiin vissiin alhaisesta testotasosta ja sen hoidosta. Oletusarvoisesti lääkäri ja myös osa forumilaisista on sitä mieltä, että sitä ei tarvitse hoitaa, kun on doping tausta. Tai ainakin pitää olla valmis hoidosta ottamaan itse vastuuta ja maksamaan extraa. Silti ei ole poista sitä totuutta, että se testotaso voi olla alhainen ilman doping taustaa. Jos olet narukäsi, liikkumaton toimistotyöläinen ja testot alhaalla niin se on ok. Jos olet sama ja lisätään ihan vaikka lyhyt doping kokeilu, jonka myönnät on se alhainen testo automaattisesti dopingin syytä, eikä sitä millään tutkimuksella todenneta ja olet kakkosluokan kansalainen.

Tuo ajattelutapa ei minun mielestäni ole oikein, mutta sehän onkin vain minun mielipiteeni.

Niin keksin, koska on aivan sama asia. Kukaan ihminen ei pakosta tarvitse punttiharrastusta. Siinä on myös suurempi loukkaantumisriski, kuin esimerkiksi rauhallisessa kävelyssä.

Tästä on kasattu se virallinen listakin eri harrastuksien ja lajien loukkaantumisriskeistä ja pallopelit ym. on kirkkaasti edellä siinä voimaharjoittelua.

Ensinnäkin se on niin saatanan pieni osa väestöstä jotka yleensäkään kykenee ja ovat eliittivoimailijoita tai kehonrakentajia ja ottavat isojen malmien riskit eikä niistäkään jokainen todellakaan pasko paikkojaan.

Tästä on kasattu se virallinen listakin eri harrastuksien ja lajien loukkaantumisriskeistä ja pallopelit ym. on kirkkaasti edellä siinä voimaharjoittelua.

Ensinnäkin se on niin saatanan pieni osa väestöstä jotka yleensäkään kykenee ja ovat eliittivoimailijoita tai kehonrakentajia ja ottavat isojen malmien riskit eikä niistäkään jokainen todellakaan pasko paikkojaan.
Silti se on siellä listalla 😉
Tästä ei nyt kannata repiä peliverkkareita. Itsekin nostelen punnuksia ja olen loukannutkin itseni punttistouhuissa. Useamminkin. Enkä ole pro tai mitään.

Se oli vaan esimerkkinä, että elämä on riskinottoa eri muodoissaan, ruoka, juoma, nautintoaineet, harrastukset jne. Missä kulkee se raja, jolloin ihminen on itse vastuussa korvata hoitonsa, kun julkinentaho ei sitä halua, pysty tai viitsi hoitaa?

Jos siellä salilla TOSISSAAN käy niin kyllä se on melkein vaan ajan kysymys että koska loukkaannut.

Vai tuleeko teille mieleen montakin sellaista tapausta jotka ei koskaan ole mitään paikkaa paskonut (ja puhutaan tässä nyt sit yli 35v miehistä niin kukaan ei ala mitään junioreiden nimiä sanomaan)

Äkkiseltään itselle tulee mieleen vaan niitä jotka on paikkoja paskoneet.

Jos siellä salilla TOSISSAAN käy niin kyllä se on melkein vaan ajan kysymys että koska loukkaannut.

Vai tuleeko teille mieleen montakin sellaista tapausta jotka ei koskaan ole mitään paikkaa paskonut (ja puhutaan tässä nyt sit yli 35v miehistä niin kukaan ei ala mitään junioreiden nimiä sanomaan)

Äkkiseltään itselle tulee mieleen vaan niitä jotka on paikkoja paskoneet.

Oikeesti? Liittymättä mitenkään sinuun tai kehenkään erityisesti tai yleisesti: Menisikö se kuitenkin niin, että jos siellä salilla käy TOSISSAAN, niin ensinnä opettelee tekniikat ja liikeradat oikein, sitten huolehtii että keho pysyy lämpimänä, ja sitten antaa raudalle kyytiä. Omalla harrastusuralla viimeiseen 30 vuoteen pahin vamma on lievä venähdys gluteuksessa, se on toistunut pari kertaa kun on lämmitellyt huonosti. Kaiken muun ajan on saanut treenata terveenä, ilman hajoamisia jotka olisivat johtuneet saliharjoittelusta. Olisiko niin että sillä TOSISSAAN käymiselläkin on eri muotoja, toiset käyvät hieromassa egoaan oikein TOSISSAAN ja vammautuvat yliyrittämiseen, toiset käyvät harjoittamassa lihasta eivätkä vammaudu? Kummatkin on ihan TOSISSAAN, paitsi että ensinmainittu kyykkää +200 kilolla 3 sentin toistoja, toinen +150 kilolla perse lattiaan toistoja? Omalla täysin empiiriseen tutkimukseen perustuvalla näkemyksellä eniten vammautuu juurikin ne, joille egon pumppaus on yliarvossa. Keho kestää kyllä melkein mitä tahansa, paitsi egon vaatimaa ylikuormaa. tai tyhmää päätä. Noiden yhdistelmä on suorastaan vaarallinen..:giggle:

Oikeesti? Liittymättä mitenkään sinuun tai kehenkään erityisesti tai yleisesti: Menisikö se kuitenkin niin, että jos siellä salilla käy TOSISSAAN, niin ensinnä opettelee tekniikat ja liikeradat oikein, sitten huolehtii että keho pysyy lämpimänä, ja sitten antaa raudalle kyytiä. Omalla harrastusuralla viimeiseen 30 vuoteen pahin vamma on lievä venähdys gluteuksessa, se on toistunut pari kertaa kun on lämmitellyt huonosti. Kaiken muun ajan on saanut treenata terveenä, ilman hajoamisia jotka olisivat johtuneet saliharjoittelusta. Olisiko niin että sillä TOSISSAAN käymiselläkin on eri muotoja, toiset käyvät hieromassa egoaan oikein TOSISSAAN ja vammautuvat yliyrittämiseen, toiset käyvät harjoittamassa lihasta eivätkä vammaudu? Kummatkin on ihan TOSISSAAN, paitsi että ensinmainittu kyykkää +200 kilolla 3 sentin toistoja, toinen +150 kilolla perse lattiaan toistoja? Omalla täysin empiiriseen tutkimukseen perustuvalla näkemyksellä eniten vammautuu juurikin ne, joille egon pumppaus on yliarvossa. Keho kestää kyllä melkein mitä tahansa, paitsi egon vaatimaa ylikuormaa. tai tyhmää päätä. Noiden yhdistelmä on suorastaan vaarallinen..:giggle:
Tästä vois Mike tehdä sellaisen kyselyn, että oletko loukannut itsesi salilla, kuinka monta kertaa ja paljonko treenivuosia takana. Nähtäis siinä sitten otantaa pakkislaisten loukkaantumisista.

Ja missä lajissa voimannosto, painonnosto, kehonrakennus vai vahvamies.
Olitkaan kilpaillut/menestynyt?

Tai jos et niin kilpailusta pidä niin missä edellä mainituista lajeista menestyisit jos kilpailisit?

Ja missä lajissa voimannosto, painonnosto, kehonrakennus vai vahvamies.
Olitkaan kilpaillut/menestynyt?

Tai jos et niin kilpailusta pidä niin missä edellä mainituista lajeista menestyisit jos kilpailisit?

Ts. samaistuit tuntomerkkeihin ja loukkaannuit verisesti, vaikka hölötän lähinnä omasta kokemuksesta ja omista havainnoista? Kannattiko? :LOL:

Se, mitä nyt ilkeydessäni tulin julkilausuneeksi perustuu täysin, vain ja ainoastaan ällistyttävän yksinkertaisiin itsestäänselvyyksiin:
1. keho ja lihaksisto kestää rasitusta paremmin lämpimänä = fakta
2. oikeat suoritustavat ja tekniikat aiheuttavat vähemmän loukkaantumisia, kuin esim. runkkupenkki huikealla ylipainolla. = fakta
3. reilussa 30 vuodessa on runsaasti kokemusta saliemme sankareista, joita olen kuvaillut täällä ennenkin, eivätkä he siitä yleensä tykkää = fakta.

Ja jos sinä samaistut tuntomerkkeihin joita minä ravistelen hihasta, niin kumman syy se on?

Suositut

Back
Ylös Bottom