BB PRO Marko Savolainen

Mä olen kyllä pitänyt itseäni sellaisena joka löytää viesteistä sen kultaisen langan ja monesti korjannutkin niitä jotka jotain väärin ymmärtää. En oikein ymmärrä mihin tuo kommentti perustuu, että en näe itseäni siinä, että ymmärtäisin asiat niin kuin haluan. Siinä olet kyllä oikeassa, etten näe, koska en todellakaan näe. Mutta onko syy siinä etten tee niin, vai siinä etten vain näe sitä? Ja kyllä mua saa kommentoida. Ei se ihme sälli -kommentti ihan yhden viestin perusteella tullut. Nimimerkki on syöpynyt mieleen ihan syystä.


Tämä koko lainaus on erittäin hyvin sanottu, mutta kun tähänkin pätee nyt se kysymys, että mistä kukaan tietää mikä on optimaalista? Ja miten optimaalista? 100% optimaalisuuteen on täysin mahdoton päästä koskaan. Mistä kukaan tietää oliko Markonkaan touhut oikeasti optimaalisia? Kyllä, marko pääsi aivan jäätävän vaikuttaviin tuloksiin lyhyessä ajassa, mutta mitä jos asiat olisi voinut tehdä vieläkin optimaalisemmin ja samoihin tuloksiin olisi päässyt puoli vuotta aiemmin? Tai tehnyt vähän epäoptimaalisemmin ja päässyt puoli vuotta myöhemmin. Niin, että mitä sitten? Kyllä asioita voi - ja kannattaakin - yrittää optimoida, mutta pitää hyväksyä se tosiasia, että täysi optimointi on mahdotonta saavuttaa.


Miksi ihmisen pitäisi treenata muulla kuin optimaalisella tavalla? Oikeastaan 99,9% salilla kävijöistä treenaa kaikkea muuta kuin optimaalisella tavalla. Vain ani harva elää 100% bodyelämää ja vain ani harva haluaa elää sellaista elämää, koska kokevat sen rajoittavana. Onko siinä tarpeeksi syytä? Sä elät todella oudossa optimaalisessa kuplassa jos et näe elämää optimaalisen kehityksen ulkopuolella. Ja ymmärrä hyvä ihminen, että minulle on herttaisen yhdentekevää mitä sä mun treeneistä ajattelet. En ole edes itsestäni puhunut ja sä tiedät vielä vähemmän kuin minä itse kuinka lähelle optimoituja mun treenit on.

Kyllä siinä ihmettelemistä riittää, näköjään. Tunnustan mielelläni kyvyttömyyteni selittää tätä asiaa sinulle, koska ilmiselvästi puuttuu sekä halu että kyky ymmärtää sitä. Sinulle asia voi olla kuten sanot, meille muille tarve tehdä asiat parhaalla ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla lienee ilmiselvä tavoite, koska ajan hukkaaminen turhaan perseilyyn salila on kaikki pois kehityksestä. Ts. jos ei vielä osata treenata optimaalisella tavalla ja teholla, tulisi ainakin pyrkiä siihen, ellei salilla olla vain hangailemassa ja kuuntelemassa suomipoppia. Ehkä olen liian vanhaa koulukuntaa, menen salille tekemään vaikutuksen vain niihin lihaksiin joita treenaan, en fitness-tyttöihin tai peeloihin joita siellä hengailee, tai peiliin. Pahoittelen aiheuttamaani traumaa, jatkakaa miten haluatte, kuten tähänkin asti. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä siinä ihmettelemistä riittää, näköjään. Tunnustan mielelläni kyvyttömyyteni selittää tätä asiaa sinulle, koska ilmiselvästi puuttuu sekä halu että kyky ymmärtää sitä. Sinulle asia voi olla kuten sanot, meille muille tarve tehdä asiat parhaalla ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla lienee ilmiselvä tavoite, koska ajan hukkaaminen turhaan perseilyyn salila on kaikki pois kehityksestä. Ts. jos ei vielä osata treenata optimaalisella tavalla ja teholla, tulisi ainakin pyrkiä siihen, ellei salilla olla vain hangailemassa ja kuuntelemassa suomipoppia. Ehkä olen liian vanhaa koulukuntaa, menen salille tekemään vaikutuksen vain niihin lihaksiin joita treenaan, en fitness-tyttöihin tai peeloihin joita siellä hengailee, tai peiliin. Pahoittelen aiheuttamaani traumaa, jatkakaa miten haluatte, kuten tähänkin asti. :)

Ei tässä nyt varmaan tarkoiteta et on vaan optimi ja toinen ääripää on sitten et hupijumppaillaan siellä salilla eikä saada kehitystä. Toinen kaveri puhuu absoluuttisesta optimista, mitä ihminen tuskin pystyy saavuttamaan. Sellainen tila, jossa kaikkia asiat olisi tehty täydellisesti. Jokainen vietetty hetki elämässä olisi täydellinen treenaamisen suhteen. Eiköhän näiden kahden ääripään välillä ole monta eri tasoa. Pyrkimys optimointiin on kyllä jaloa, mutta naiivia on sanoa että kaikki olisi tehty aina täydellisesti. Marko on varmaankin päässyt lähimmäs tätä "absoluuttista optimia".
 
Snäppiin tulee lähes päivittäin kuvailtua, laita seurantaan :)
 

Liitteet

  • 20190331_102224.jpg
    20190331_102224.jpg
    143,5 KB · Katsottu: 376
Ei tässä nyt varmaan tarkoiteta et on vaan optimi ja toinen ääripää on sitten et hupijumppaillaan siellä salilla eikä saada kehitystä. Toinen kaveri puhuu absoluuttisesta optimista, mitä ihminen tuskin pystyy saavuttamaan. Sellainen tila, jossa kaikkia asiat olisi tehty täydellisesti. Jokainen vietetty hetki elämässä olisi täydellinen treenaamisen suhteen. Eiköhän näiden kahden ääripään välillä ole monta eri tasoa. Pyrkimys optimointiin on kyllä jaloa, mutta naiivia on sanoa että kaikki olisi tehty aina täydellisesti. Marko on varmaankin päässyt lähimmäs tätä "absoluuttista optimia".
Näin se menee. Ajatellaan vaikka sitä ikuista debaattia kaksijakoinen vs. nelijakoinen bodyohjelma. Nykytiedon perusteella kaksijakoinen on luultavasti marginaalisesti tehokkaampi kuin nelijakoinen, mutta ei niin paljon tehokkaampi, että mä jaksaisin sen takia sillä treenata. Jos mä bodailen, niin bodailen mieluummin nelijakoisella ja teen siinä viitekehyksessä parhaani saavuttaakseni parhaat mahdolliset tulokset. Tiedostan kuitenkin, että treeni ei luultavasti ole se kaikkein optimaalisin, mutta tykkään siitä enemmän, joten se on mulle parempi.
 
Markon kanssa yhdessä instalive maanantaina 17-19. Pakkismike instassa ja Marko joinaa liveen ja tulee split screen live.

Muistatko marko koskaan urasi aikana "huonoja treenejä" ja millaisia ne oli? Pystytkö jotenkin avaamaan sitä intensiteettiä millä se reeni tehtiin aikoinaan? Preppasitko itseäsi mentaalisesti jokaiseen reeniin ja oliko mitään hyväksi havaittuja jippoja tohon mentaaliseen peliin?
 
Näin se menee. Ajatellaan vaikka sitä ikuista debaattia kaksijakoinen vs. nelijakoinen bodyohjelma. Nykytiedon perusteella kaksijakoinen on luultavasti marginaalisesti tehokkaampi kuin nelijakoinen, mutta ei niin paljon tehokkaampi, että mä jaksaisin sen takia sillä treenata. Jos mä bodailen, niin bodailen mieluummin nelijakoisella ja teen siinä viitekehyksessä parhaani saavuttaakseni parhaat mahdolliset tulokset. Tiedostan kuitenkin, että treeni ei luultavasti ole se kaikkein optimaalisin, mutta tykkään siitä enemmän, joten se on mulle parempi.
Totta tuo, mutta (ei, tämä ei ole kannanotto kaksjakoisen puolesta) usein tuntuu että ihmiset eivät edes viitsi kokeilla miltä se korkeampi frekvenssi yhdistettynä matalampaan kertavolyymiin tuntuu. Tiedostetaan ja myönnetään siis fakta, mutta ei olla edes halukkaita kokeilemaan. Itseäni henkilökohtaisesti kiinnostaisi todella paljon tietää, miten paljon lisähyötyä asiasta x pitäisi olla, että ihmiset haluaisi luopua siitä "omasta" tavasta tehdä asioita, edes hetkellisesti. 5%? 20%? 80%? Tämä koskee monia osa-alueita treenissä ja jopa sen ulkopuolella, ei pelkästään 2- vs 4- jakoisen keskustelua.

Tämä yleisellä tasolla, ei lainatun viestin kirjoittajalle.
 
Totta tuo, mutta (ei, tämä ei ole kannanotto kaksjakoisen puolesta) usein tuntuu että ihmiset eivät edes viitsi kokeilla miltä se korkeampi frekvenssi yhdistettynä matalampaan kertavolyymiin tuntuu. Tiedostetaan ja myönnetään siis fakta, mutta ei olla edes halukkaita kokeilemaan. Itseäni henkilökohtaisesti kiinnostaisi todella paljon tietää, miten paljon lisähyötyä asiasta x pitäisi olla, että ihmiset haluaisi luopua siitä "omasta" tavasta tehdä asioita, edes hetkellisesti. 5%? 20%? 80%? Tämä koskee monia osa-alueita treenissä ja jopa sen ulkopuolella, ei pelkästään 2- vs 4- jakoisen keskustelua.

Tämä yleisellä tasolla, ei lainatun viestin kirjoittajalle.
Mä olen kaikenlaisia jääräpäitä tavannut, mutta en vielä yhtäkään joka olisi noin jäärä.

Tuo lisähyötykysymys on siinä mielessä vähän huono, että eihän sellaista voi todentaa. Jotain suuntaa antavaa voi sanoa, että oli se ehkä vähän parempi ja senkin vasta jälkiviisaana. Kun joku keksisikin ohjelman joka on 50% parempi kuin toinen, niin kukaan ei millään muulla enää treenaisikaan.

Tarkennuksena, että puhutaan lihasten kasvatuksesta. Voimahommissa ero on paljon huomattavampi ja konkreettisesti havaittava jos verrataan vaikka sitä kyykätäänkö kerran viikossa vai kolme kertaa viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennuksena, että puhutaan lihasten kasvatuksesta. Voimahommissa ero on paljon huomattavampi ja konkreettisesti havaittava jos verrataan vaikka sitä kyykätäänkö kerran viikossa vai kolme kertaa viikossa.

Maksimaaliseen lihaskasvuun tähdättäessä ihmisillä tuppaa jäämään pimentoon se palautumisen todellinen merkitys. Peruspunttaaja ei pysty käsittämään sitä, että se 5 tuntia salilla viikossa todellakin riittää ja muu kasvun eteen tehtävä työ tehdään salin ulkopuolella. Toki sen treenin täytyy olla just eikä melkein kunnolla tehty. Sorrutaan siihen, että on kokoajan oltava salilla treenaamassa, koska eihän tässä muuten mitään treenaajia olla. Kyllä sillä tavalla saa sellaisen rataurheilijamaisen hyvän fysiikan, mutta turha ihmetellä miksi sitä kunnon pattia ei meinaa sillä tavalla tulla.
 
Kiitos täältäki! Tosi hyvää ja viihyttävää juttua, eikä menny miksikää väittelyksi ja miksi ois ees menny! Harmi ku just alako Makella tulla joku vanaha 38 stoori Antti Jurvasuusta ja Lyytikäise Arskasta ku toine tunti tuli täytee nii pätkäs ja tarina katkes, mut ottakaa vaikka sitte podcastii mukaa se :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom