BB PRO Marko Savolainen

Mahdollisesti, mutta sellaista konetta ei olla taidettu vielä keksiä. Kun se hauiksen täysi liikerata ei tosiaan ole pelkkää kyynärvarren koukistamista, vaan siinä on tuo vajaan 180 asteen olkavarren liikekin selän takaa vartalon eteen.
Okei, vaihdetaan termiksi "lihaksen toiminnallinen liikerata". En noita maksimivenytyksiä laskisi siihen mukaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Salilla jossa minä käyn, saa scott-penkin käsituen pystysuoraan, jolloin voi hyvillä mielin supistaa niin paljon kuin menee. Hyvin harva tuota penkin toimintoa tuntuu käyttävän - useimmat heijaavat liian suurilla painoilla ja lepäävät yläasennossa, koska ymmärtävät väärin käsitteen isot painot, isot lihakset.
Nää on parhaita.
Joissain tosi vanhanmallisissa selanojennuspenkeissä pystyy tekemään silleen että käsivarsi on ojentajan kohdalta tuettunaa ja itse saa tukevasti nojattua siihen pehmusteeseen. Kyynärpää liikkuu ihan koko matkalta ja tangon saa käännettyä ylhäällä leuan alle täyteen supistukseen.
 
Salilla jossa minä käyn, saa scott-penkin käsituen pystysuoraan, jolloin voi hyvillä mielin supistaa niin paljon kuin menee. Hyvin harva tuota penkin toimintoa tuntuu käyttävän - useimmat heijaavat liian suurilla painoilla ja lepäävät yläasennossa, koska ymmärtävät väärin käsitteen isot painot, isot lihakset.
Tuo onnistuu helposti ihan millä tahansa scott-penkillä, kun nostaa perseen penkistä ja kumartuu hieman eteenpäin, ja ta-daa, olkavarsi on pystysuorassa, joten huippusupistus tulee todella rajusti juuri tuohon liikeradan raskaimpaan kohtaan. Kuva kertoo enemmän kuin sanat:

9QCWX4y.png
 
Ja joissain scottipenkeissä tuo onnistuu, kun menee siihen väärinpäin. Tuo toimii, jos siinä toisella puolella on sellainen pyöreä pehmuste mitä vasten tukea ojentajat.
 
Kuka scottia edes tekee vinossa? Siinä pitää roikkua kädet suoraan alas, terve järki sen jo sanoo.
Salilla kun katsoo, niin varmaan ainakin 90% treenaajista tekee sen vinossa. Tuossahan ei saa juuri minkäänlaista venytystä ja supistuksessa paino on kokonaan poissa hauikselta. Alhaalta vielä kun jättää reilusti vajaaksi, niin se paino vaan keikkuu kyynärvarsien ja kyynärpäiden varassa. Saapahan vedettyä isoilla painoilla :LOL:
 
Wut? Hauista, kuten kaikkia muitakin lihaksia, on nimenomaan järkevää treenata sekä venyttävillä, että supistavilla liikkeillä.
Venyttävien ja supistavien liikkeiden tärkeydesta olen samaa mieltä. Maksimivenytyksellä viittasin mainitsemaasi hauiksen maksimiliikerataan, jolle henryjarv jo ansiokkaasti laati treenilaitteen konseptisuunnitelman. En usko, että tollakaan laitteella saisin itselleni arskamaisia hauiksia. :)
 
Ihan velitieteilyä tuo, että suurin rasitus pitäisi osua siihen osaan liikettä, kun lihas on mahdollisimman supistunut. Palaan rintalihakseen, aika hankala on keksiä liikettä, jossa lihaksen kuormitus olisi suurin liikeradan lopussa. Tai etenkään jaloille, lähes kaikissa raskaissa liikeissä lihaksen kuormitus on itse asiassa pienin liikkeen loppuosassa. Muuten porukalla ei kasvaisi rintalihakset ja jalat juuri ollenkaan.
 
En ole koskaan erityisemmin pitänyt 45° scottipenkissä tehdystä hauiskäännöstä. Jos scottia tekisin, niin sitten tavalla tai toisella käsivarret pitäisi saada pystysuoraan. Tai toisaalta voi 45° scottipenkkiä käyttää taljan kanssa, jolloin vedon saa suuntautumaan paremmin.
 
Venytyshän siinä juuri kovin on kun vinossa tehdään, mutta ei se tärkeä supistus.
Mun mielestä tuossakin olisi ihan järkevää vaihdella vähän suoritustekniikkaa. Jos tekee kädet suoraan alaspäin, niin lähdössä kuorma on nolla. Sitäkin osaa liikeradasta voisi olla ihan fiksua treenata välillä ja jos se tehdään scotissa, niin se tehdään silloin huippusupistuksen kustannuksella.
 
Taisin keksiä - flaissi taljassa.

Itse asiassa et keksinyt. Kuormitus on huipussaan silloin, kun käsivarren ja vaijerin välissä on suorakulma.
8.-Cable-Crossover-Flies-Chest-Machine-Exercise-Alternatives-1.png


Kuten tuossa kuvassakin näkyy, vaijerin ja käsivarren kulma on ~45 astetta. Jotta kuormitus olisi suurimmillaan tuossa asennossa, vaijereiden pitäisi osoittaa suoraan sivulle.



Pec-decissä taitaa kuitenkin olla ihan symmetrinen kuormajakauma liikkeen jokaisessa pisteessä. Eli liikeradan alussa tarvitaan täsmälleen sama voima kuorman liikuttamiseen kuin liikeradan lopussa.
 
Itse asiassa et keksinyt. Kuormitus on huipussaan silloin, kun käsivarren ja vaijerin välissä on suorakulma.
8.-Cable-Crossover-Flies-Chest-Machine-Exercise-Alternatives-1.png


Kuten tuossa kuvassakin näkyy, vaijerin ja käsivarren kulma on ~45 astetta. Jotta kuormitus olisi suurimmillaan tuossa asennossa, vaijereiden pitäisi osoittaa suoraan sivulle.




Pec-decissä taitaa kuitenkin olla ihan symmetrinen kuormajakauma liikkeen jokaisessa pisteessä. Eli liikeradan alussa tarvitaan täsmälleen sama voima kuorman liikuttamiseen kuin liikeradan lopussa.
Eihän tuo tapa ainoa ole ristitaljassa. Voihan sen tehdä niinkin että rintalihaksen supistuneimmassa asennossa vaijeri tulee 90 asteen kulmassa. Mutta tuo 45 asteen kulma voi olla kuitenkin optimaalisin tapa tehdä. Siinä se 90asteen kulma osuu lihaksen liikeradan keskivaiheille joilloin lihaksella on parhaat mahdolisuudet tuottaa voimaa ja sitten se kevenee tonne supistukseen jossa sarkomeerit ovat jo niin limittäin että voiman tuotto on jo vähentynyt.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom