BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, mikä se pointti oli?

Et ymmärtänyt? Empiirisen tutkimuksen mukaan ihmiselle on mahdotonta selittää asiaa jonka hän jo luulee tietävänsä. Ennakkoluulo hakkaa faktatiedon 100 - 0 jos älykkyysosamäärä on voimailijalle tyypillinen. Sitten jos on se hippunen älyä jolla oivalletaan ettei tiedäkään kaikkea, sitten sinulle ei tarvitse selittää mikä se pointti oli, koska ymmärrät selittämättä. Ei se sen monimutkaisempaa ole..
 
Hyvä Roboz. Olen samaa mieltä. Mielestäni treenaaminen sinänsä on melko peruskauraa. Joskus tuntuuu, että siitäkin yritetään tehdä jotain " rakettitiedettä", niinkuin nykyään lähes kaikesta inhimillisen elämän perusveivaamisesta.

Niin ne ajat muuttuvat. Nykyään ei tarvitse itse tietää mitään, riittää kun osaa selata nettiä ja tietoa löytyy. Ikävä kyllä siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska nettiin voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa, eikä kukaan evaluoi mikä on faktaa ja mikä paskaa. Nykynuori ei siihen kykene, koska takana on nykykoulutus, joka perustuu suvakkiutopian sääntöihin joiden mukaan kaikki ovat kivoja eikä kukaan koskaan valehtele saavuttaakseen etua, mainetta tai kunniaa.. Kehonrakennus on hyvä esimerkki, sillä siihen liittyvästä tiedosta noin 5% perustuu tieteeseen ja 95% mutu-tietoon.

Mikä on keskusteluissa yleisempi kuin perusargumentti "ei toiminu mulla"? Siinä yhdellä heilautuksella sivuutetaan kaikki asiaan vaikuttavat muuttujat ja yleistetään asia x siten, että kun ei toimi mulla niin ei voi toimia kellään. Toinen hyvä on se legendaarinen "Näin on tullut hyvä tuloksia" ja sitten jätetään sanomatta ettei mitään muuta ole koskaan kokeiltukaan. Esim. Marko aivan varmasti kokeili paljon erilaisia liikkeitä ja tekniikoita, joista sitten kiteytyi se millä saatiin tulosta, kun skipattiin turha paska tarpeettomana.

Ja esim. tässä ketjussa on käsitelty monia Markon neuvonantajia/valmentajia ja yhteistyötahoja joiden avulla syntyi tulosta. Ja sitten kun yrität salilla selittää jollekin rääpäleelle ettei prässi 3 sentin liikeradalla ole tarkoituksenmukaista, tulee heti "ei mua tartte neuvoo"- mulkoilua takaisin. M.Savolainen = oppi neuvonantajiensa ja valmentajiensa, mm. em. Rännälän avulla miten tehdään lihaa, mutta tavan amatööri salilla = "vttuako mua neuvot, mää tiedän kaiken ennestään.."? Aika jännä. Sanonkin usein että lienen itse tyhmemmästä päästä, koska opettelen tätä lajia jo kolmattakymmentä vuotta, ja aina oppii lisää.
 
Empiirisen tutkimuksen mukaan ihmiselle on mahdotonta selittää asiaa jonka hän jo luulee tietävänsä. Ennakkoluulo hakkaa faktatiedon 100 - 0 jos älykkyysosamäärä on voimailijalle tyypillinen.
Empiiriseen tietoon perustuen voin minäkin tuon vahvistaa - kun vaimolle yrittää selittää jonkin asian, jonka hän jo "tietää", niin onhan siinä ihan mahdoton urakka edessä. :)
 
Ite oon tiedeuskovainen. Seuraan alan tutkimuksia eri metodeissa ja ravinto & suplementtipuolella. Kaikki ollaan kuitenkin edelleen yksilöitä ja se on vaan henkilökohtasesti testattava, mikä toimii kullekkin.
Mutta taas se pointti. Puhutaan sitten lihaksen kasvatuksesta tai muusta alaan liittyvästä, niin otan mieluummin sen neuvon sen näköiseltä sonnilta, joka selvästi on jotain oikein itse tehnytkin, kuin rimpulalta "tiedenörtiltä", joka on lukenut tutkimuksia.
 
Ite oon tiedeuskovainen. Seuraan alan tutkimuksia eri metodeissa ja ravinto & suplementtipuolella. Kaikki ollaan kuitenkin edelleen yksilöitä ja se on vaan henkilökohtasesti testattava, mikä toimii kullekkin.
Mutta taas se pointti. Puhutaan sitten lihaksen kasvatuksesta tai muusta alaan liittyvästä, niin otan mieluummin sen neuvon sen näköiseltä sonnilta, joka selvästi on jotain oikein itse tehnytkin, kuin rimpulalta "tiedenörtiltä", joka on lukenut tutkimuksia.

Ja sitten se sonni on tampio hormoonibodari, joka tekee kaiken väärin ja hillitön roinan käyttö on ainoa syy miksi hän näyttää sonnilta. Ja sitten sinä olet pihalla kuin lipputanko siitä mitä sen lihan kasvatukseen tulee, koska se kasvatusmenetelmä tulisi oppia ns. naturaalina ja sitten heittää buusteria koneeseen ja antaa lihan kasvaa. Jos tekee toisin päin ei koskaan opi liikeratoja, ei tekniikoita, ei muuta kuin rytkyttämään jotain vtun osatoistoja hullulla ylikuormalla. Kun menee salille ja katsoo, siellä kaikki pikku naturaalit nytkyttävät osatoistoja koska kaikki isotkin heput niin tekee, ikään kuin täysi liikerata ja täysimittaiset toistot eivät olisi mistään kotoisin. Tosin alkaen bodauksen aamuhämäristä aina Haneyn kaudelle asti fakta oli se, että kunnolliset tekniikat ja kunnon liikeradat ovat se millä lihas kasvaa. Ei Markokaan mitään peukalon mittaisia kyykkyjä tehnyt, ei tehnyt kolmen sentin toistoja tuhannen kilon prässillä, ei tehnyt kahden sentin dippejä mutta salilla näitä näkee joka vtun päivä. Miksi? No, selitit sen juuri itse. Jos salilla haluaa oppia apinoimalla, apinoikaa naisbodareita, koska heillä liikeradat menee automaattisesti oikein. Miksi? Heillä ei ego määrää mitä tehdään..
 
Ja sitten se sonni on tampio hormoonibodari, joka tekee kaiken väärin ja hillitön roinan käyttö on ainoa syy miksi hän näyttää sonnilta. Ja sitten sinä olet pihalla kuin lipputanko siitä mitä sen lihan kasvatukseen tulee, koska se kasvatusmenetelmä tulisi oppia ns. naturaalina ja sitten heittää buusteria koneeseen ja antaa lihan kasvaa. Jos tekee toisin päin ei koskaan opi liikeratoja, ei tekniikoita, ei muuta kuin rytkyttämään jotain vtun osatoistoja hullulla ylikuormalla. Kun menee salille ja katsoo, siellä kaikki pikku naturaalit nytkyttävät osatoistoja koska kaikki isotkin heput niin tekee, ikään kuin täysi liikerata ja täysimittaiset toistot eivät olisi mistään kotoisin. Tosin alkaen bodauksen aamuhämäristä aina Haneyn kaudelle asti fakta oli se, että kunnolliset tekniikat ja kunnon liikeradat ovat se millä lihas kasvaa. Ei Markokaan mitään peukalon mittaisia kyykkyjä tehnyt, ei tehnyt kolmen sentin toistoja tuhannen kilon prässillä, ei tehnyt kahden sentin dippejä mutta salilla näitä näkee joka vtun päivä. Miksi? No, selitit sen juuri itse. Jos salilla haluaa oppia apinoimalla, apinoikaa naisbodareita, koska heillä liikeradat menee automaattisesti oikein. Miksi? Heillä ei ego määrää mitä tehdään..
Niin, jos jossittelulinjalle lähdetään, niin näinhän se voisi pahimmillaan olla. Yleensäottaen roinaajat ja isot ukot tekee todella hyvää reeniä hyvillä tekniikoilla ja tietotasolla. Kuten sanoin, olen itse perehtynyt paljonkin mitä kannattaa tehdä ja miten. Nyt puhuinkin aiheesta lähinnä psykologisella puolella, että minkä näköiseltä tyypiltä sitä neuvoa mieluummin ottaa. Käänteisesti oon ite joutunut sanomaan avuliaille neuvojille (jotka on opastanu muuten myös päin persettä) että katotaankos peiliin ja mietitään tovi, kumpi tekee jotain oikein. Maalaisjärjen käyttö sallittua.
 
ikään kuin täysi liikerata ja täysimittaiset toistot eivät olisi mistään kotoisin.
Määrittele "täysi liikerata". Onko se sitä, että scott-hauiskäännössä käännetään pystysuoraan kyynärvarret kohti kattoa, jolloin hauikset eivät tee käytännössä mitään? Tai sitä, että prässeissä ja kyykyissä työnnetään polvet lukkoon asti? Tai sitä, että alataljassa vedetään kahva väkisin vatsaan saakka, huolimatta pitkistä käsistä ja hoikasta ruumiinrakenteesta?

Pitää aina muistaa se sääntö liikkeen, laitteen ja lihaksen liikeradasta. Ymmärrän pointtisi nytkyttelystä, mutta joskus siinä niin kutsutussa "vajaassa" liikeradassa on oikeasti järkeä. Joskus se "vajaa" liikerata on sen lihaksen täysi liikerata.
 
Määrittele "täysi liikerata". Onko se sitä, että scott-hauiskäännössä käännetään pystysuoraan kyynärvarret kohti kattoa, jolloin hauikset eivät tee käytännössä mitään? Tai sitä, että prässeissä ja kyykyissä työnnetään polvet lukkoon asti? Tai sitä, että alataljassa vedetään kahva väkisin vatsaan saakka, huolimatta pitkistä käsistä ja hoikasta ruumiinrakenteesta?

Pitää aina muistaa se sääntö liikkeen, laitteen ja lihaksen liikeradasta. Ymmärrän pointtisi nytkyttelystä, mutta joskus siinä niin kutsutussa "vajaassa" liikeradassa on oikeasti järkeä. Joskus se "vajaa" liikerata on sen lihaksen täysi liikerata.

Voisin kuvitella tai ainakin toivon, että kirjoittaja tarkoitti nytkyttelijöitä joilla ei hajuakaan näistä mainitsemistasi tosiasioista.
 
Määrittele "täysi liikerata". Onko se sitä, että scott-hauiskäännössä käännetään pystysuoraan kyynärvarret kohti kattoa, jolloin hauikset eivät tee käytännössä mitään? Tai sitä, että prässeissä ja kyykyissä työnnetään polvet lukkoon asti? Tai sitä, että alataljassa vedetään kahva väkisin vatsaan saakka, huolimatta pitkistä käsistä ja hoikasta ruumiinrakenteesta?

Pitää aina muistaa se sääntö liikkeen, laitteen ja lihaksen liikeradasta. Ymmärrän pointtisi nytkyttelystä, mutta joskus siinä niin kutsutussa "vajaassa" liikeradassa on oikeasti järkeä. Joskus se "vajaa" liikerata on sen lihaksen täysi liikerata.
Tämä on monelle niin täysin käsittämätön asia. Laitteen likerata ei ole aina se lihaksen liikerata.
 
Tämä on monelle niin täysin käsittämätön asia. Laitteen likerata ei ole aina se lihaksen liikerata.
Eikä lihaksen täysi liikerata palvele parhaiten lihaksen työskentelyä tässä lajissa jota Tomi tarkoitti.
Vanhat osatoistot kunniaan,jopa kaksykkösetki niin ei painot lepää nivelillä.
 
Määrittele "täysi liikerata". Onko se sitä, että scott-hauiskäännössä käännetään pystysuoraan kyynärvarret kohti kattoa, jolloin hauikset eivät tee käytännössä mitään? Tai sitä, että prässeissä ja kyykyissä työnnetään polvet lukkoon asti? Tai sitä, että alataljassa vedetään kahva väkisin vatsaan saakka, huolimatta pitkistä käsistä ja hoikasta ruumiinrakenteesta?

Pitää aina muistaa se sääntö liikkeen, laitteen ja lihaksen liikeradasta. Ymmärrän pointtisi nytkyttelystä, mutta joskus siinä niin kutsutussa "vajaassa" liikeradassa on oikeasti järkeä. Joskus se "vajaa" liikerata on sen lihaksen täysi liikerata.

Kysymyksesi kertoo sinusta ehkä enemmän kuin pitäisi. Niihin aikoihin ja siitä lähtien kun painoharjoittelu keksittiin, täysi liikerata on merkinnyt lihaksen äärimmäisen venytyksen ja äärimmäisen jännityksen välistä matkaa. Sitä se edelleen tarkoittaa, vaikka lukemattomat internetin voimailugurut ovatkin keksineet lukemattomia uusia määritelmiä. Tavoite on aina ollut käyttää mahdollisimman suuri osa tuosta matkasta, ei mahdollisimman pientä osaa. Totta kai on joitakin poikkeuksia, mutta niistä huolimatta tuo pitää edelleen paikkansa..
 
Kysymyksesi kertoo sinusta ehkä enemmän kuin pitäisi. Niihin aikoihin ja siitä lähtien kun painoharjoittelu keksittiin, täysi liikerata on merkinnyt lihaksen äärimmäisen venytyksen ja äärimmäisen jännityksen välistä matkaa. Sitä se edelleen tarkoittaa, vaikka lukemattomat internetin voimailugurut ovatkin keksineet lukemattomia uusia määritelmiä. Tavoite on aina ollut käyttää mahdollisimman suuri osa tuosta matkasta, ei mahdollisimman pientä osaa. Totta kai on joitakin poikkeuksia, mutta niistä huolimatta tuo pitää edelleen paikkansa..
Tämä menee oikeasti aina näin – ihan aina. Ensin sanotaan kovaan ääneen, että pitää aina käyttää täyttä liikerataa. Sitten, kun heittää pari esimerkkiliikettä, niin alkaa selittely. Enkä tiedä, mistä vedit tuon vastakohdan, että liikeradan tulisi jonkun mielestä käyttää mahdollisimman pientä osaa liikeradasta. Kuka niin on sanonut?

edit: ja oikeasti, ne oikeat suoritustekniikat on aika paljon muutakin kuin se, että tehdään liikkeet täydellä liikeradalla. Jos ei olisi, niin ketään ei kiinnostaisi tulla esim. mulle asiakkaaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymyksesi kertoo sinusta ehkä enemmän kuin pitäisi. Niihin aikoihin ja siitä lähtien kun painoharjoittelu keksittiin, täysi liikerata on merkinnyt lihaksen äärimmäisen venytyksen ja äärimmäisen jännityksen välistä matkaa. Sitä se edelleen tarkoittaa, vaikka lukemattomat internetin voimailugurut ovatkin keksineet lukemattomia uusia määritelmiä. Tavoite on aina ollut käyttää mahdollisimman suuri osa tuosta matkasta, ei mahdollisimman pientä osaa. Totta kai on joitakin poikkeuksia, mutta niistä huolimatta tuo pitää edelleen paikkansa..
Niin se mitä Tomi koitti sanoa, on se, että ihan aina täysi liikerata ei ole kaikkein järkevin vaihtoehto. Vaikka nyt esimerkkinä se scott-hauiskääntö. Viimeinen viisi senttiä, tai oikeasti enemmänkin, ylhäällä ei tee yhtään mitään muuta kuin antaa hauiksen levätä ja sitähän ei aina haluta. Parempi jättää ylhäältä hieman vajaaksi ja pitää jännitys.

Toisaalta voidaan viedä ajatusta myös pidemmälle ja miettiä mikä se täysi liikerata sitten on. Sellaista liikettä ei taida ollakaan millä saataisiin hauikselle se ihan oikeasti täysi liikerata. Se kun lähtee täydestä venytyksestä kun käsi viedään vartalon sivulta suorana vartalon taakse niin pitkälle kuin menee. Siinä asennossa hauis venyy. Täysi supistus taas on kun olkavarsi tuodaan etukautta mahdollisimman ylös ja nyrkki korvan viereen. Siksi tuo pitää oikeasti jakaa periaatteessa kolmeen osaan, eli venyttäviin liikkeisiin, keskiosan liikkeisiin ja supistaviin liikkeisiin. Ja kun tuolta pohjalta ajatellaan, niin se yksi viisi senttiä yhdessä liikkeessä on täysin merkityksetöntä etenkin jos se on siellä tehottomalla alueella.
 
Vaikka nyt esimerkkinä se scott-hauiskääntö. Viimeinen viisi senttiä, tai oikeasti enemmänkin, ylhäällä ei tee yhtään mitään muuta kuin antaa hauiksen levätä ja sitähän ei aina haluta.

Salilla jossa minä käyn, saa scott-penkin käsituen pystysuoraan, jolloin voi hyvillä mielin supistaa niin paljon kuin menee. Hyvin harva tuota penkin toimintoa tuntuu käyttävän - useimmat heijaavat liian suurilla painoilla ja lepäävät yläasennossa, koska ymmärtävät väärin käsitteen isot painot, isot lihakset.
 
Onko "täysi liikerata" edes mahdollista muissa lihaksissa kuin etureisissä ja ojentajissa? Niissähän polvi- ja kyynärnivel rajoittaa liikkeen raajan ojentumiseen. Eihän esimerkiksi rintalihakselle tule missään bodausliikkeessä lähellekään täyttä liikerataa koskaan; penkissä rintalihas ole lähelläkään huippusupistumista, joten mikä merkitysero penkissä on täydellä ja vajaalla liikeradalla? Jos rintalihakselle haluaa lähes täyden huippusupistuksen niin ristitaljassa kädet pitää viedä pitkälle ristiin. Eli rintalihasta treenataan käytännössä aina vajaalla liikeradalla.
 
Toisaalta voidaan viedä ajatusta myös pidemmälle ja miettiä mikä se täysi liikerata sitten on. Sellaista liikettä ei taida ollakaan millä saataisiin hauikselle se ihan oikeasti täysi liikerata.
Joillain hauiskoneella täysi kuormitettu liikerata varmaan onnistuisi. Itse en koneessakaan tykkää ojentaa käsiä täysin suoraksi, kun se ei tunnu (oikealla tavalla) hyvältä, eli tässä (minulla) "vajaa" liikerata on parempi.
 
Joillain hauiskoneella täysi kuormitettu liikerata varmaan onnistuisi. Itse en koneessakaan tykkää ojentaa käsiä täysin suoraksi, kun se ei tunnu (oikealla tavalla) hyvältä, eli tässä (minulla) "vajaa" liikerata on parempi.
Mahdollisesti, mutta sellaista konetta ei olla taidettu vielä keksiä. Kun se hauiksen täysi liikerata ei tosiaan ole pelkkää kyynärvarren koukistamista, vaan siinä on tuo vajaan 180 asteen olkavarren liikekin selän takaa vartalon eteen.
 
Miten Marko mahtoi tehdä. Löytyiskö vanhoilta treenivideoilta. Ainakin niillä opeilla tuli lihasta. Neuvoi jossain tekemään mahdollisemman monipuolisesti eri kulmista ja muutenkin eri tavoin. Kai sitä nyt voi lihasta väliin nytkyttää lyhyesti ja sitten taas vääntää pidemmällä liikeradalla. Riippuu treenistä sillä hetkellä missä kulloinkin mennään. Vai missä nyt taas mättää?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom