BB PRO Marko Savolainen

Upeita nää "Päihderiippuvuus ei ole sairaus" -heitot ilman mitään todellista pohjaa. Uskotaan vaan omaan mielipiteeseen ja helppoihin ennakkokäsityksiin, ei tutkittuun tietoon. Tämä on mielestäni aikuiselta ihmiseltä käsittämätöntä. Luullaan, että voidaan sillä omalla mututuntumalla taistella aivan mieletöntä määrää kansainvälisiä tutkimuksia vastaan. Esimerkiksi Suomen lääkäriseura Duodecim määrittelee alkoholismin uusiutuvaksi ja krooniseksi aivosairaudeksi. Mitä vastaat? "Ihan sama, en mä noita usko!" :D Tai kun neurobiologinen riippuvuus on tosiasia viimeistään siiloin, kun pitkäaikaisen käytön seurauksena hermosolutasomuutokset ovat kroonisia. Nämä ovat siis tieteellisesti todennettuja asioita. Mutta ei, et usko? :D
Varmasti alkoholismi määritellään sairaudeksi siinä vaiheessa, kun ihminen on itse ajautunut siihen tilaan.. Eihän nyt jumalauta maailmassa ole alkoholisteja syntymästä, kyllä siihen pitää tehä sitä duunia, että saavuttaa ton merkkipaalun.. Uskon kyllä, että genetiikalla on oma osansa, että se viina tai päihteet maistuu, mutta kyllä pitäisi olla sen verran käsitystä itestä, että lopettaa ajoissa.
Uskotko sä ihan oikeasti, että katkasemalla tuet parannetaan päihderiippuvuus? Sun kommentteja kun lukee toivon oikeesti ettet ole tosissas...
En usko.. En mielestäni sanonut niin missään vaiheessa? Mutta uskon kyllä, että se helpottaa sitä, ja ajaa ihmisiä siihen..
Mitenkäs lokeroit ihmisen joka tekee 24h lanssi vuoroja, mutta vapaat sitten ryypätäänkin kahta kauheammin. Jos tällainen onneton luuseri joskus tapaisi sinut tai ystäväsi hädässä niin kelpaisiko apu?
Siinähän ryyppäät, jos et ole kännissä duunissa.. Itehän sä viinas maksat.. Mutta harkitsisin kyllä sitä rajoittamista, viinalla kun läträä pitkään niin usein se johtaa siihen, että siitä tulee se kuuluisa sairaus..

Ja kelpaisi apu, kiitos kysymästä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ohjaisin hoitoon, koska ei jos ei työvuoroistaan selviä ilman kauheita ryyppyputkia välissä eivät asiat ole kestävällä pohjalla. Ja jos ei hoito auttaisi niin antaisin kenkää, koska todennäköisyys sille, että kaveri jossain vaiheessa päätyy tekemään lanssivuorojaan humalassa on lähes 100%. Toivottavasti ensiapuhenkilökunnassa ei oikeasti tällaisia "onnettomia luusereita" ole työllistyneenä.

No siitä nyt kyllä on aikaa jo 10 vuotta mutta periaate jo tuolloin oli että työt tehdään aina kunnialla, koska työpaikka ei koskaan ole itsestäänselvyys. Kerran ryyppyreissulla huomasin ettei tämä enää oikeastaan ole edes kivaa ja lopetin. SIllä tiellä nyt mennään. Alkoi liikuntakin maistumaan ja siksi aikanaan tännekkin rekkasin. Viinaa juon nykyään hyvin harvoin jos ollenkaan, koska tiedän sen olevan ongelma. Työni kautta tiedän että alkoholismin taakse pystyy piiloutumaan monenlaisia mielenterveysongelmia ja alkoholismi loppuisi jos pystyttäisi hoitamaan alkoholismiin johtavaa sairautta. Se on onneksi nykyään jo hyvä ettei omaa juomattomuutta tarvitse selitellä kenellekkään ja eräs hyvä tapa päästää kierteestä pois on vaihtaa oma kaveripiirinsä toiseen.
 
Viinaa juon nykyään hyvin harvoin jos ollenkaan, koska tiedän sen olevan ongelma.

Saako kysyä miksi juoda edes harvoin, jos ollenkaan? Mitä sillä saavuttaa? Todistat itsellesi, että ei sopinut viina taaskaan vai? Itse olen vankasti täysraittiuden kannattaja, mikäli asiankanssa on ongelmia. Mikäli ei ongelmaa, niin päihteet oikein käytettynä oikeassa paikassa oikeaan aikaan on mielestäni ihan ok!
 
Kyllä on vaan daijua porukkaa, ei jumalauta :D Ei sanat riitä. Itsellä on hyvinkin vahvat mielipiteet narkkareista ja alkoholeista ja sillä ei ole mitään vitunkaan tekemistä minkään paapomisen kanssa. Mutta en mä nyt niin saatanan ylimielinen ihminen ole, että uskoisin, että omat mielipiteet ajaisivat tieteellisen faktan edelle. Sama kuin joku väittää, että Jumala on olemassa, kun "mä nyt vaan uskon niin", vaikkei sitä minkään valtakunnan tieteellinen tutkimus tai näkemys millään tasolla tuekaan.

Voitko ystävällisesti linkata tieteellisen faktasi siitä, että ihminen ottaa ensimmäiset kerrat sairauden nojalla.
On tässä maailmassa muitakin käyny pohjalla, vaan ei oo tarvinnu alkaa vetämään kamaa. Tiede sitä tiede tätä, kyllähän sen nyt käytännössä tietää miten käy kun aletaan aineilla leikkimään. Ainiin, muttakun tiede.
Vittu sä olet tyhmä.
 
Erikoiseksi on mennyt suomalainen voimailukulttuuri kun rehellistä viinanjuontiakin demonisoidaan. Koskenkorvapullon tilalle ovat tulleet munista kiristävät trikoot ja Snapchat. Hyi vittu. :(

Yllä oleva osittaista provoa, ei herneitä. Todellisiin päihdeongelmiin, olivat ne mitä tahansa, tulee aina suhtautua vakavasti. Omasta mielestäni joka tapauksessa ruoan syöminen päivittäin muovikulhoista kuntosalin respassa on huomattavasti huolestuttavampaa kuin (vaikka jokaviikkoiset) lauantaiset yöjuoksut.
 
Erikoiseksi on mennyt suomalainen voimailukulttuuri kun rehellistä viinanjuontiakin demonisoidaan. Koskenkorvapullon tilalle ovat tulleet munista kiristävät trikoot ja Snapchat. Hyi vittu. :(

Yllä oleva osittaista provoa, ei herneitä. Todellisiin päihdeongelmiin, olivat ne mitä tahansa, tulee aina suhtautua vakavasti. Omasta mielestäni joka tapauksessa ruoan syöminen päivittäin muovikulhoista kuntosalin respassa on huomattavasti huolestuttavampaa kuin (vaikka jokaviikkoiset) lauantaiset yöjuoksut.

Kyllä kaikista huolestuttavinta Suomessa on se, että on ihan ymmärrettävää olla kännissä vaikka joka viikonloppu. Pitäisin huomattavasti normaalimpana sitä, että vedettäisiin vaikka joka vitun ateria muovikulhosta vaikka salin vessassa.
 
Omakohtaisena kokemuksena addiktoitumisen tie menee niin että oma raja ylittyy, pohja saavutetaan ja silloin tajuaa että on pakko muuttaa tekemisiään. Se voima kantaa takaisin pinnalle ja alkaa mennä taas hyvin. Ja kun menee hyvin niin ihan hyvinhänhän sitä voi taas vähän maistaa, oli se sitten tupakkaa, viinaa tai jotain muuta. Ei voi mennä vikaan, minullahan menee nyt ihan hyvin, iso Pete pitää kyllä huolen. Ja se matka on aika lyhyt siihen samaan pohjaan mistä äsken noustiin, elämän arvot ei välttämättä ole muuttuneet mutta oma selkärangasta kumpuava kiinnostus on kärsinyt. Kappas, ollaankin vähän syvemmällä mitä ikinä mutta sitä ei välttämättä tajua. Sieltä taas ylös, uusi uljas elämänmuutos mutta matka ei kannakkaan niin pitkälle kun viimeksi.. Tätä kun jatkaa vaikka 10 vuotta niin aika ongelmissa moni ihminen on. Niin viisas en ole että voisin sormella osoittaa "sairautta" tai "sairastajaa" mutta sen tiedän että jos itse en joko tule uskoon, aja mopolla jäihin tai viisastu ja hae tarvittaessa apua... yö vie haaveilijan

Juurikin näin, ja mitä pitemmälle elämässään on päässyt, tätä noidankehää noudattaen.. Vaikea jossain vaiheessa enää nousta kun tajuaa itekkin ettei se pitkälle kanna. Uskoon tuleminen on monen pelastanut, vaikka se ihan huuhaata onkin.
 
Omasta mielestäni joka tapauksessa ruoan syöminen päivittäin muovikulhoista kuntosalin respassa on huomattavasti huolestuttavampaa kuin (vaikka jokaviikkoiset) lauantaiset yöjuoksut.

Siis nyt vähän valoja päälle hei!
Millä helvetin perusteella ruoan syöminen kuntosalin respassa voi olla huolestuttavampaa, kuin kemiallisen liuotinaineen tunkeminen turpalävestä alas? Toisessa ruokitaan välttämättömiä fysiologisia tarpeita ja vielä vähän kuntoillaan päälle. Toisessa taas ruokitaan henkistä köyhyyttä tuhoamalla mahdollisimman paljon aivosolua.

Vittu miten aukoton logiikka.

Juuri tämä helvetin viinan läträyskulttuuri on se mikä minua taas henkilökohtaisesti näissä "kantasuomalaisissa" eniten vituttaa/huolettaa.
 
Juuri tämä helvetin viinan läträyskulttuuri on se mikä minua taas henkilökohtaisesti näissä "kantasuomalaisissa" eniten vituttaa/huolettaa.

Joo ja kovin jätkä on se joka on mahdollisimman monta päivää vuodesta kännissä ja on vitun kova painaa hommia.

Vanhempien ukkojen kanssa huomaa kun niillä tulee puhetta jostain ihmisestä "sekin taitaa sitä keittoa ottaa aika huolella" haetaanko sillä hyväksyntää omalle viinan käytölle vai onko se ihailua, mut oon pannu merkille ja ärsyttää ihan helvetisti.
 
Tuli tuossa mieleen että mitähän Markolle kuuluu nykyään kun ei hetkeen ole tullut herraa missään vastaan sosiaalisessa mediassa tai muualla.
Päädyin tänne katseleen asiaa..muutaman kymmenen sivua lukaisin läpi ja alkaa pikkuhiljaa selkeneen.
Harmillista luettavaa mutta jostain takaraivosta kumpuaa fiilis etten ole yllättynyt.

Nää pari viimistä sivua sattuu kyllä päähän..pari kertaa piti tarkistaa että olihan tää nyt pakkotoisto mikä on auki selaimessa.
 
Saako kysyä miksi juoda edes harvoin, jos ollenkaan? Mitä sillä saavuttaa? Todistat itsellesi, että ei sopinut viina taaskaan vai? Itse olen vankasti täysraittiuden kannattaja, mikäli asiankanssa on ongelmia. Mikäli ei ongelmaa, niin päihteet oikein käytettynä oikeassa paikassa oikeaan aikaan on mielestäni ihan ok!

Viinan sanan olisi pitänyt korvata alkoholilla. Punaviiniä ja hyvää juustoa joskus hyvässä seurassa. En jaksa tuollaisesta kantaa huonoa omatuntoa. Edellisessä viestissä kerroinkin että kaveripiirillä on suuri merkitys. Nykyiset eivät juo humalahakuisesti vaan juominen on enempi joku hyvä kalliimpi olut kun 24 tölkkiä pirkkaa. Minusta on ikävää ja samalla surullista nähdä kuinka paljon potkittuja halutaan potkia vielä enemmän. Mutta joo offtopic loppuu osaltani tähän.
 
Jokainen joka on jutellut pitkänlinjan "ammattilaisen" kanssa ei enää sen jälkeen missään määrin ihannoi päihteiden käyttäjiä on sen verran karua noiden ihmisraunioiden arki.
Nuorena sitä moni jantteri uhoaa roinien ja päihteiden käytöstä uskoen grandioottiseen ylivoipaisuuteen ja kestävyyteen. Suurkuluttajilla keski-ikä ja elinvauriot ne sitten hiljentävät kaikki joilla vielä aivotoimintaa on jäljellä.
 
Siis nyt vähän valoja päälle hei!
Millä helvetin perusteella ruoan syöminen kuntosalin respassa voi olla huolestuttavampaa, kuin kemiallisen liuotinaineen tunkeminen turpalävestä alas? Toisessa ruokitaan välttämättömiä fysiologisia tarpeita ja vielä vähän kuntoillaan päälle. Toisessa taas ruokitaan henkistä köyhyyttä tuhoamalla mahdollisimman paljon aivosolua.

Vittu miten aukoton logiikka.

Juuri tämä helvetin viinan läträyskulttuuri on se mikä minua taas henkilökohtaisesti näissä "kantasuomalaisissa" eniten vituttaa/huolettaa.

Se on kyllä ihan vitun henkisesti köyhää syödä jotain eväitä jossain kuntosalin respassa. "Joudun nyt syömään tässä näitä eväitä, ku kuntosali, 3 tuntia ja proteiinisynteesi. Kattokaa kaikki ku mä oon niiiiin omistautunu tälle lajille. Siis tää on niiQ 24/7 laji et tälle pitää omistautua."

Oikeesti, se on niiku yhtä henkisesti köyhää ku liikennemerkkien potkiminen kierrehyppypotkuilla, koska vittu tae kwon do.

Siellä omassa pikku pesässä se ei ehkä näytä niin köyhältä, mut sit ku sitä pitää toitottaa ruokalassa, töissä, illanistujaisissa, kahvipöydässä, ristiäisissä, häissä, hautajaisissa ja kaivaa se muovikulho esiin ja kailottaa miten paljon siinä on tonnikalaa. Sitä myötähäpeän määrää ei voi mitata millään tunnetulla asteikolla.
 
Se on kyllä ihan vitun henkisesti köyhää syödä jotain eväitä jossain kuntosalin respassa. "Joudun nyt syömään tässä näitä eväitä, ku kuntosali, 3 tuntia ja proteiinisynteesi. Kattokaa kaikki ku mä oon niiiiin omistautunu tälle lajille. Siis tää on niiQ 24/7 laji et tälle pitää omistautua."

Oikeesti, se on niiku yhtä henkisesti köyhää ku liikennemerkkien potkiminen kierrehyppypotkuilla, koska vittu tae kwon do.

Siellä omassa pikku pesässä se ei ehkä näytä niin köyhältä, mut sit ku sitä pitää toitottaa ruokalassa, töissä, illanistujaisissa, kahvipöydässä, ristiäisissä, häissä, hautajaisissa ja kaivaa se muovikulho esiin ja kailottaa miten paljon siinä on tonnikalaa. Sitä myötähäpeän määrää ei voi mitata millään tunnetulla asteikolla.
Näin henk koht kokemuksella just ne muut tekee suuremman numeron siitä purkista kuin mitä siitä itse teen. Toki varmaan on niitä imisiä joita on fitneksellä lyöty päähän niin kovaa, että sitä pyhää sanaa on pakko julistaa kaikille vastaan tuleville, mutta ääripäät ne löytyy joka ilmiössä.

Henk koht ainaki syön eväitäni just sillon kun se siltä tuntuu ja siellä missä tuntuu. Sen verran toki omaan käytöstapoja, että en noita raahaile esim nyt vaikka sinne hautajaisiin tai synttäreille jne, enkä kyllä lähtisi ravintolailtaan omien kippojen kanssa, että syön kyllä sitä mitä sieltä saa, Eikä kyllä oikeastaan kiinnosta millään muotoa jos se nyt jonkun feng shuita sattuu häiritsemään. Helpompaa se ois sullekki, kun et ottais niin kovaa ressiä muiden tekemisisstä. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan :)
 
Se on kyllä ihan vitun henkisesti köyhää syödä jotain eväitä jossain kuntosalin respassa. "Joudun nyt syömään tässä näitä eväitä, ku kuntosali, 3 tuntia ja proteiinisynteesi. Kattokaa kaikki ku mä oon niiiiin omistautunu tälle lajille. Siis tää on niiQ 24/7 laji et tälle pitää omistautua."

Oikeesti, se on niiku yhtä henkisesti köyhää ku liikennemerkkien potkiminen kierrehyppypotkuilla, koska vittu tae kwon do.

Siellä omassa pikku pesässä se ei ehkä näytä niin köyhältä, mut sit ku sitä pitää toitottaa ruokalassa, töissä, illanistujaisissa, kahvipöydässä, ristiäisissä, häissä, hautajaisissa ja kaivaa se muovikulho esiin ja kailottaa miten paljon siinä on tonnikalaa. Sitä myötähäpeän määrää ei voi mitata millään tunnetulla asteikolla.
Tämä. Ja mikä helvetti siinä on, että nää muovikippo ihmiset on niin kovia nostamaan itseään jalustalle, aivan kuin se tekis teistä parempia ihmisiä, että istutte ne lauantai illat himassa puputtaen kuivaa kanaa ja riisiä, kun taas osa jengistä menee baarissa umpitunnelissa. Yrittäkää nyt vittu ymmärtää, että ihmisiä on erilaisia, eikä kaikkia kiinnosta elää, kuin syrjäytynyt introvertti muutaman gramman lihaksen tähden.
 
Se on kyllä ihan vitun henkisesti köyhää syödä jotain eväitä jossain kuntosalin respassa. "Joudun nyt syömään tässä näitä eväitä, ku kuntosali, 3 tuntia ja proteiinisynteesi. Kattokaa kaikki ku mä oon niiiiin omistautunu tälle lajille. Siis tää on niiQ 24/7 laji et tälle pitää omistautua."

Oikeesti, se on niiku yhtä henkisesti köyhää ku liikennemerkkien potkiminen kierrehyppypotkuilla, koska vittu tae kwon do.

Siellä omassa pikku pesässä se ei ehkä näytä niin köyhältä, mut sit ku sitä pitää toitottaa ruokalassa, töissä, illanistujaisissa, kahvipöydässä, ristiäisissä, häissä, hautajaisissa ja kaivaa se muovikulho esiin ja kailottaa miten paljon siinä on tonnikalaa. Sitä myötähäpeän määrää ei voi mitata millään tunnetulla asteikolla.

Vittu mikä ihmisraunio, tollasia vuodatuksia siitä että jollain sattuu olemaan muovikippo nokan alla salin respassa. Keep going.
 
Back
Ylös Bottom