Olen lääkäreiden kanssa puhunut aiheesta lukemattomia kertoja, että mikä tuhosi minun munuaiset...Itse veikkaan suurimmaksi syyksi korkeaa verenpainetta, paljoa proteiinimäärää ja yleensäkin konaisuutta, mitä tämä laji vaatii. Ja kun ei ole geneettisesti lahjakas sisuskaluista (kestää tätä touhua) niin voi käydä huonosti.
Tuohon kun lisää vielä suuren lihasmassan, niin keskeiset ongelman aiheuttajat ovatkin siinä mainittu, mutta jos listasta haluaa tehdä täydellisen, niin amfetamiin aiheuttama munaisstressi tulee laskea mukaan.
Supermassan blogissa on kuitenkin valaiseva kohta:"Tämän kuurin loputtua ja kolme kuukautta tauolla oltuani menin verikokeisiin, kun olin aloittamassa uutta kuuria (kävin aina ennen uutta kuuria verikokeissa enkä aloittanut uutta, jos veriarvot eivät olleet kunnossa. Ikävä kyllä ihan viimeisinä vuosina se jäi tekemättä).".
Yllä olevan perusteella herää kysymys. Jos Make olisi myös viimeisiä vuosinaan seurannut terveydentilaansa (munuaistensa kuntoa), niin olisiko munuaisten pettämiseltä voinut välttyä?
Mutta yleisesti ottaen jos roinankäytön ja sairauden välistä syy-yhteyttä miettii, niin hormoonitutkija Ilpo Huhtaniemi kirjoittaa Duodecim lehdessä: "Vaikka raportteja anabolisten steroidien ja etenkin niiden jättiannosten haittavaikutuksista kertyy jatkuvasti, todella vakavat sivuvaikutukset ovat sen verran yksittäisiä, että niiden pohjalta ei ole vielä perusteltua tehdä tieteellisen kritiikin kestäviä yleistyksiä. Lisäksi altistavien ja sekoittavien tekijöiden osuutta näissä yksittäistapauksissa ei ole selvitetty luotettavasti."
Eli Huhtaniemen raportin mukaan ns. tapaustutkimusten perusteella ei voi luotettavasti päätellä streoidien käytön ja sairauden välistä syy-yhteyttä. Altistavat ja sekoittavat tekijät ovat yleensä myös selvittämättä. Nämä samat johtopäätökset löytyvän monien muidenkin tutkijoiden raporteista.
Asiaan liittyen, T-Nation sivuilla kirjoittaa Shadow Pro -nimerkillä eräs kehorakentaja, joka on saanut toimitukselta luvan avata sanasita arkkuaan (toimitus, ennen lupaansa ensin identifioi hänet erääksi IFBB Pro:ksi).
Shadow Pro kirjoittaa näin:
"•Most pros are regularly monitored by trusted doctors who know exactly what they're using."
"•Most health issues and deaths associated with bodybuilders are related not to steroid use but rather recreational drug use. That being said, diuretics and insulin can get a bodybuilder into trouble."
"I usually take time off each year. And I take precautionary measures to make sure my health stays on track. Throughout the year, on and off cycle, I get regular blood work done to make sure my levels are in range."
"The only people who I've seen suffer from serious health issues are combining steroids with recreational drug use or narcotic painkillers. It's a recipe for disaster."
"I honestly think the dumbest thing bodybuilders can do is go out on the weekend and abuse recreation drugs while on a cycle. It puts them at a huge risk for health issues."
Shadow Pron:n mukaan suurimmat riskitekijät ovat: veriarvojen seurannan ja palutumisen laiminlyöti, diureetit, insu ja huumeiden/huumavien särkylääkkeiden kuurin aikana.