BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja treenaahan nää tyypit ihan eri lailla. Peter volyymia, Marko aikanaan usko suht pieneen volyymiin ja pariin kovaan sarjaan. Ei voi verrata. Tai tottakai voi, mutta mitään järkeä siinä ei ole. Jos saa volyymitreeniin edes 90% siitä intensiivisyydestä mitä HIT-tyypit laittaa pariin sarjaan, niin kyllä se volyymi on huomattavasti ikävämmän tuntuista.
 
97-Gp. Entä ne muut kilpailut? Missä se ura on?

Jos sä pidät Mikeä,Uttia,Peteriä kovana kolmikkona ni mitä vittua sä aliarvioit ukkoa kuka on näyttäny ronnie colemanin ja paul dilletin vieressä kaikista kovimmalta? Eiks siinä pelkässä 97 gp:ssä ole tämän paskamaan kehonrakennuksen suoritusten ohella jo sellanen urahuippu mitä ei voi kun ihmetellä. Tai vuokraa kirjastosta vaikka supermassa kirja ja kato niitä kuvia ja sitä massaa ja treenipainoja. Onko sinulle ura pelkät kilpailujen tulokset. ?
 
En aliarvio. Alussa jo sanoin, että arvostan Markoa siitä minkä näköiseksi itsensä sai. Keinot vaan oli ilmeisesti väärät. Ei tullut uraa.
 
Juuri lanseerasi oman lisäravinnemerkin eli taitaa ura olla vasta lähdössä kunnolla lentoon. Mites sun ura? En ole ihan varma olenko kuullut sinusta aiemmin ennen ko aloit täällä trollaan?

Jaaha perusmeininkiä taas. Jos ei ole itse Mr. Olympian massoissa, omista lisäravinnesarjaa tai voittanut kehonrakennuskilpailuja, ei myöskään saa kritisoida tai kyseenalaistaa joitain asioita. Ei mitään jatkakaa.
 
Mä oon nähny vierestä ku Savolainen treenauttaa jollekin punttijannulle jalkatreenit , missä oli mm prässiä ja hackia ja se homma vedettiin aivan käsittämättömän överiks, se oli oikeesti sairainta touhua salil ikinä.. :D Kaveri oli kyl nii tönkkönä et koivet oli tyyliin semontoitunu haposta.. :D

Mä oon nähny pari youtube videoo, missä iso M antaa ohjeita miten jalkoja treenataan niin että meinaa tulla itku pojilla:rock:

Ihan SM tason ukkoja siinä ollu mukana treeneissä, kuten eibbi ja eräs toinen konkari.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olis hienoa, jos tuo Mike, Make, Peter treeni toteutus. Jukka vois vaikka kuvata ja yks mikä pitäis unohtaa kokonaan on menneisyyden puiminen ja tehtäs treeni vaan treenaamisen takia. Ei egoja, ei negoja eikä yritetä "alistaa" ketään. Oletta kaikki niin paljon tehneet suomibodaukselle että on järjetöntä alkaa pistään teitä johonki kategorioihin.
 
Puhtaalta pöydältä aloitettava, ja ei mitään nöyristelyä suuntaan tai toiseen, ottaisitte asian tilaisuutena tutustua uuteen mahdollisuuteen treenata.
 
Mä oon nähny vierestä ku Savolainen treenauttaa jollekin punttijannulle jalkatreenit , missä oli mm prässiä ja hackia ja se homma vedettiin aivan käsittämättömän överiks, se oli oikeesti sairainta touhua salil ikinä.. :D Kaveri oli kyl nii tönkkönä et koivet oli tyyliin semontoitunu haposta.. :D


Jokainenhan pystyy vetämään toiselle aivan älyttömän jalkareenin mutta eri asia kuka sen tekee ja onko sit järkee touhussa...Muutakuin pudotus sarjoja+hitaita toistoja+negatiivisia+super sarjoja aina vaan lisää ja lisää ja lopuksi vielä hakkaa pesäpallomailalla reidet turvoksiin niin johan on jalat pari kuukautta kipeät :) !
 
Jokainenhan pystyy vetämään toiselle aivan älyttömän jalkareenin mutta eri asia kuka sen tekee ja onko sit järkee touhussa...Muutakuin pudotus sarjoja+hitaita toistoja+negatiivisia+super sarjoja aina vaan lisää ja lisää ja lopuksi vielä hakkaa pesäpallomailalla reidet turvoksiin niin johan on jalat pari kuukautta kipeät !

e31.jpg
 
Tuskin on takanapäin. Se raja on vaan niin hiuksen hieno, mitä elimistö kestää. Jos haluaa samaan kuntoon kun nyt esim Make oli, vaatii se ihan varmasti jokaiselta samaa "ylikovaa" vetämistä. Kovin vähän on näkynyt vastaavia kuoseja kuitenkin, vaikka taatusti on yritetty?
En väitä etteikö asioita olis voinut tehdä fiksumminkin, senhetkinen tietotaito aineista ym + kaverin ikä varmasti osasyynä paikkojen pettämiseen..

Eipähän Ramy taida kovin tuollaisia älyttömiä reenejä vedellä ja on iso. Toiset osaa reenata fiksusti ettei riko itteensä ;)
 
No mitä?

Kyllähän nyt jokainen pystyy yhden treeniin vetämään asteen kovemmin, mutta mitä hyötyä siitä yhdestä treenistä on?
Eikö se ole tärkeämpää, että saadaan noita kovia treenejä jatkuvasti alle. Sehän sitä päätä kysyy ja taitoa, että pysytään kovassa treenissä menemättä niin yli, että seuraavalla viikolla ei sitten jalkoja otetakkaan. Mike ja Peter ei kuitenkaan ole mitään nassukoita enää joilla olisi ongelmia edes vetää kovia treenejä ja tehdä tätä jatkuvasti. Kyllä niiden luulisi tietävän missä toistoissa se "henkinen voima" otetaan käyttöön ja varmasti tietävät 2 vuoden jälkeen toistensa rajat. Jos eivät niin jo on mennyt treenikaverin kanssa treenaaminen hukkaan. Siitä siinä treenikaverin kanssa treenaamisesta just on kyse, että kummatkin tietää toistensa rajat ja pystyy näkemään milloin voidaan vielä tsempata lisää toistoja, milloin kevennetään vähän tankoa jne.

Eiköhän tuo kaiken tarvittavan irti ottaminen onnistu ukoilta ilman Savolaistakin ja vaikka Savolainen saisikin enemmän irti yhdessä treenistä niin mikä se hyöty on? Onko Savolainen sitten henkisenä tukena seuraavat 2 vuotta?
Se on täysin eriasia jos henkilö ei edes osaa ottaa kovaa ja sen jälkeen käydään vetämässä treenit ja nähdään se missä treenarin rajat on. Asetettaan se rima jonnekkin. Sen jälkeen treenattava tajuaa, että läpsyttelyähän tämä mun tekeminen on ennen ollut ja osaa itse hakea seuraavaan treeniin suunnilleen edes sinnepäin olevan kovuuden kun rima on asetettu. Miken ja Peterin tapauksessa Savolaisen kanssa tehtävässä revittelyssä olisi hyöty nolla, koska se olisi vaan överiksi menevää revittelyä.

Edit: kommentti on annettu vähättelemättä Savolaisen ammattitaitoa taikka fanittamatta Peteriä taikka Mikeä.
 
Olis ihan älyttömän hienoo nähdä Maken vetämä treeni Peterille! Ei mitään "silmät ristiin ja tajukankaalle" treeniä vaan oikeesti opettavaa ja samalla salikomediaa! :)
 
Entäs jos otettaisiin esimerkiksi eräänlainen HIT-priorisaatio jakso. Uskoisin siinä olevan Makella jonkinlaista kompetenssia. Ja ei, en tarkoita vain Mikeä ja Peteriä. Vaan yleisestikin vois varmaan olla ylipäätään marginaalilajille marginaalimaassa suotuisaa unohtaa "kuppikuntaisuudet" ja kehittää lajia parhaalla käytettävissä olevalla tavalla? Just my 2cents. Tämä on vaan mun ajatelma, ei ole tarkoitettu provoksi kenenkään suuntaan. Minusta on erittäin hienoa, että hiihtäjät ottivat J-P:n ravintovalmennukseen, ja siten pyrkivät saamaan parempaa kokonaisuutta aikaan.
 
Veikkaan, että Markon&Miken&Peter yhteis treeni sessiota ei tule, kun SuperMass Nutrition & Fast ovat kilpailijoita, ja että kumpienkin logot samassa vidoessa mahdottomuus.
 
Veikkaan, että seuraavat kolme sivua on täynnä vääntöä - puolesta ja vastaan - pitäisikö Markon treenata M&P:n kanssa ja millä metodeilla treeni vedetään läpi ja keskusteluun saa osallistua vain jos on saavuttanut huomattavia meriittejä kehonrakennuksesta joko kilpailijan tai valmentajan roolissa, mutta mitään ratkaisua ei saada aikaan keskustelun tason mennessä asiattomuuksiin, joten modet poistavat viestit, ketju lukitaan muutamaksi viikoksi ja asia on sillä selvä.
 
Huvittavaa vääntöä aiheesta kun harva edes keskustelee samasta asiasta. Maken 1997 vuoden kisakunto ei ole sama asia kuin Maken 2014 valmennusmetodit. Lajikin kehittynyt tuossa ajassa. Lisämainintana että vuoden 1997 jälkeen Maken kaikki(?) kisat meni vissiin enemmän tai vähemmän pipariksi eli jotain Maken leirissä tehtiin onnistuneen jakson jälkeen selvästi pitkän aikaa väärin jo kilpauran aikana (munuaisethan petti sitten myöhemmin). Virheet tietysti opettaa, mutta joka tapauksessa oleellisin kysymys kuuluu missä Maken valmennusmeriitit?

Päivänselvää että kisailijoista Make kovimmassa kunnossa kautta aikain suomalaisista, mutta Peter nousuvaiheessa. Reenimetodien ja valmennuksen arvostelu lienee vasta sitten järkevää kun Peterin huippu on saavutettu ja ura ehtoo puolella?

Uskon kuitenkin että parista Maken vetämästä jalkatreenistä Peterille voisi olla hyötyä kokeilumuodossa, erityisesti siksi että Peter tarvii jalkoihin lisää massaa ja saa ehkä uusia näkökulmia. Ei tosin epäilystä etteikö Peter saisi priorisoitua jalkoja nykyisillä metodeillakin, kenties jopa paremmin kuin Maken metodeilla? Tasapuolisuuden nimissä Make voisi tehdä samanlaisen setin perässä.
 
Arvasin, että olisit ite nostanu Battleaxen tähän esille. Enemmän mua hirvittäis tulla sun kans treenaan ku tekeen jalkatreeni Markon, Miken tai Peterin kans.

Tarkoitatko judoa vai muita treenejä? Tottakai kropalle olisi hirveä shokki tehdä sellaista treeniä, johon se ei ole tottunut. Veikkaan, että herrat Savolainen, Siren ja Wilenius olisivat jo aika puhki meidän alkulämmittelyjen jälkeen, mutta itse en taas pystyisi tekemään noita hulluja prässi- ja hack-kyykkysarjoja kuin ihan onnettomilla painoilla. Mitä tulee esim. viime kesän oheistreeneihini, ne ovat täysin oma juttunsa, sillä niissä tuli paljon juoksemista ja portaiden loikkimista. Bodareille nuo ovat pahoja jo siksi, että heillä on liikaa massaa tuollaisiin suorituksiin.

Anteeksi offtopic.
 
Mun mielestä tämä koko inttäminen asiasta on täysin turhaa. Jos Peter ja Mike (tai Mike ja Peter) haluavat Markolta opastusta, he varmasti kääntyvät hänen puoleensa. Ketäänhän ei voi väkisin opastaa ainakaan kovin menestyksellisesti. Branch Warrenille tulee jatkuvasti joku mussuttamaan salilla, että hän treenaa väärin. Ränstin treenityyli on äärimmäisen brutaali, mutta se toimii hänelle.

Valmennettavan täytyy lisäksi päättää (ja tietää!), minkälaista apua ja tsemppiä hän tarvitsee vai tarvitseeko ollenkaan. Jos ongelmana on tietylle suoritustasolle jämähtäminen ja henkisen kantin väliintulo ennen niitä kuuluisia viimeisiä toistoja, niin Marko on varmasti oikea mies psyykkaamaan sen kynnyksen yli. Mitä omiin treeneihini tulee, niin itse pyrin taas etsimään keinoja, joilla saan etureiteni tapettua alle 20 toistolla per sarja. Jos toistot alkavat huidella jossakin 30–40 kieppeillä, katson hetken peiliin ja mietin, käytinkö liian vähän painoa vai hutiloinko tekniikan kanssa tekemällä toistot lihaksen kannalta epäoptimaalisella tavalla. Ja jos itse tekisin tuollaisen sarjan kuin Allan tekee tuolla videolla, se jalkatreeni olisikin sitten siinä. Oma suoritus- ja hapenottokykyni ei yksinkertaisesti ole sillä tasolla, että voisin tuon jälkeen rallatella vielä pari liikettä etureisille, pari pohkeille ja kutsua sitä vielä treenaamiseksi. Jos minun täytyy siis valita yksi 40 toiston sarja tai neljä ~20 toiston sarjaa, valitsen jälkimmäisen.

Se kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että Phil Heath, Jay Cutler ja Ben Pakulski ottavat neuvoja vastaan Hany Rambodilta, joka siis valmentaa tai on valmentanut heistä jokaista. Ja jos katsotaan Charles Glassin meriittejä, niin en tiedä, onko tuolla Olympian kärkikahinoissa kuinka monta ammattilaista, joita Charles ei olisi jossakin vaiheessa valmentanut.
 
Oon seurannu Markon juttuja sen verran pitkää et melkee tekis mieli vastata puolesta :-) Kovasti nyt jaksetaan taas tarrautua Markon "meriitti puolelle", että ei ole varaa sitä taikka tätä ku ei ole tarpeeksi monipuolinen pyttyviidakko hyllyssä. Suomi on kyl mailman eniten CV uskovaista kansaa. Ensinnäkin Markon urasta: Eikö paras tapa ole oppia asioita kantapäänkautta ja tunnustaa syyt reilusti - Näin Marko on tehnyt.. On myöntänyt että oma vika kun on ollut hölmöilyt ja miten alamäki alko sekä vammat jotka myös oli isossa roolissa. Vaakakupissa on ollut kaikki tai ei mitään tyyli. Riskejä ei ole pelätty ja hinta on ollut sen mukanen. Ja mitä tulee valmennettaviin ja niiden menestykseen - niin eikös Marko ole monta kertaa tolkuttanut, että hänellä ei ole mielestään ollut vielä riittävän potentiaalista kohdetta mitä sparrata mailman huipulle? On varmasti asiakkaita joilla on arkisempia tavotteita, mutta kuinka moni on niistäkään valmis omaksumaan Markon elämäntapaa joissa maksimoidaan palautusajat ja odotetaan seuraavan päivän tunnin heavydutya kuin kuuta nousevaa. Veikkaan, että on montakin personal traineriä parempia kuin Marko siinä suhteessa mitä tulee normaalin työssäkäyvän treenauttamiseen. Se on vähä kuin vertais kiihdytysauton rakentajaa ja perus nissanin virittäjää keskenään, tavote on sama eli saada enemmän vauhtia. Mutta kiihdytysauto rakennetaan vain ja ainoastaan siihen yhteen tarkotukseen.
 
Back
Ylös Bottom